Sök:

Lojalitetsskapande genom Mass Customization

Hur skapas kundlojalitet när kunden är chefsdesigner?

Konfektionsbranschen har sedan tidigt 1900-talat fungerat genom ett massproducerande maskineri som erbjudit ett likriktat utbud till sina kunder, kunder som ansetts vara en enda stor massa, idag har konsumenter en större insikt i sin egen konsumtion och en stor vilja att påverka. Tack vare den tredje industriella revolutionen är ett nytt paradigmskifte på väg, kunden involveras i design- och produktutvecklingsprocessen och resultatet är att en unik produkt kan produceras samtidigt som företaget uppnår stordriftsfördelar genom modularisering, detta kallas för Mass Customization. Forskning visar att kundinvolvering ofta leder till en lojal kund och utifrån detta är uppsatsens syfte undersöka hur konfektionsföretag inom Mass Customization arbetar med att skapa kundlojalitet. Uppsatsen utgår från en kvalitativ metod där intervjuer med företagen Tailor Store Sweden AB och Suitopia Scandinavia AB är grunden för informationsinsamlingen. Analysarbetet har en teoretisk syntes som utgångspunkt, syntesen bygger på teorier gällande relationsmarknadsföring, kundanpassningar, hur företag skapar lojala kunder samt e-lojalitet. En kort sammanfattning av resultat och analys visar att företagen som undersökts främsta lojalitetsskapande aktivitet är den kundanpassade produkten. Båda företagen definierar ordet lojalitet som återköpsgrad och har stort fokus på att skapa förutsättningar för nya kunder där en bra service och hög teknisk kompetensen är viktiga komponenterna. Mass Customization i konfektionsbranschen är ett fenomen som kommer bli allt större och viktigare i företags lojalitetsarbete, kunden vill känna sig delaktig och komma ut ur den anonyma massan.

Författare

Emelie Karlsson Linda Thunell

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..