Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 53 av 73

Sjuksköterskans och barnmorskans erfarenheter av att möta familjer som har bristande omsorgsförmÄga om sina barn: En litteraturstudie

Familjer som lever under pÄfrestning har ökad risk att utsÀtta sina barn för misshandel. Ett av mödravÄrdcentralens och barnavÄrdcentralens mÄl Àr att identifiera familjer som behöver riktade insatser. Denna studies syfte Àr att belysa sjuksköterskans/ barnmorskans erfarenheter av att möta familjer som har bristande omsorgsförmÄga om sina barn. Metoden Àr en litteraturstudie.Analysen resulterade i fyra huvudteman med tillhörande underteman. Resultatet svarar pÄ frÄgorna hur sjuksköterskan/barnmorskan kan identifiera bristande omsorgsförmÄga och erbjuda stöd till familjer.

"Vi Àr i symbios med varandra" : En studie om hur grundskollÀrare i de tidiga skolÄren ser pÄ yrkesrollen för lÀrare i fritidshem.

En medlemsstat inom Europeiska Unionen (EU) ska anpassa de nationella bestÀmmelserna för att möta de EU-rÀttsliga bestÀmmelserna. Ett exempel pÄ en sÄdan reglering Àr mervÀrdesskatten. Syftet med regleringen av mervÀrdesskatten har varit att skapa och stimulera en inre marknad inom EU, utan skillnader mellan medlemslÀnderna. MervÀrdesskatten har harmoniserats genom mervÀrdesskattedirektivet som medlemsstaternas Àr förpliktigade att implementera. Implementering av ett direktiv ger medlemsstaterna möjligheten att sjÀlva tolka och avgöra tillvÀgagÄngssÀttet, sÄ lÀnge direktivets syfte uppnÄs.

Förebyggande arbete för elevers lÀs- och skrivutveckling : Kvalitativa intervjuer med nÄgra klasslÀrare och speciallÀrare

Arbetets syfte Àr att undersöka vad ett förebyggande arbete för att undanröja hinder och svÄrigheter för elevers lÀs- och skrivutveckling kan innebÀra. Fokus ligger pÄ speciallÀrarens roll i detta arbete. De frÄgor som undersökningen besvarar Àr hur klasslÀrare och speciallÀrare kan beskriva ett förebyggande arbete, hur samarbetet kan se ut, hur man kan tillvarata speciallÀrarens kompetens samt vilka faktorer som kan ses pÄverka. För att besvara frÄgestÀllningarna har kvalitativa intervjuer med fyra klasslÀrare och tre speciallÀrare i grundskolan genomförts.För att analysera och tolka de data som insamlats har ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande anvÀnts, tillsammans med tidigare forskning och litteratur kopplad till Àmnet.Ur ett sociokulturellt perspektiv framtrÀder kunskapen om elevers proximala utvecklingszon, samt anvÀndandet av medierande redskap och scaffolding som betydelsefullt för ett förebyggande arbete. Resultatet för undersökningen visar att förebyggande arbete kan ske pÄ flera olika sÀtt, exempelvis genom tidiga insatser, genom att organisera undervisningen, genom att skapa delaktighet och genom att ge eleverna en positiv sjÀlvbild.

Alliansen som gemensam faktor i nÄgra aktuella KBT studier : en översikt

Syftet med denna uppsats var att belysa förhÄllandet mellan specifika och gemensamma faktorer och hur de vÀrderas i sitt förhÄllande till utfallet i de senaste KBT studierna frÄn 2005 - mars 2011. Min avsikt var att avgrÀnsa genom att fokusera pÄ ett centralt begrepp som representant för de gemensamma faktorerna samt ett beprövat mÀtinstrument. Valet föll pÄ allians som gemensam faktor samt WAI-Working Alliance Inventory som ett vÀl beprövat mÀtinstrument för alliansksattningen. Avsikten var att samtliga studier frÄn och med 2005 till och med mars 2011 inom KBT-sfÀren som undersökt alliansen genom WAI och dess förhÄllande till utfall skulle tas med. Urvalet stannade vid 9 studier som uppfyllde urvalskriterierna.

Barns tidiga skrivande i skolan : - en studie av barns ordval jÀmfört med ord i traditionella lÀseböcker

Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ vilka ord elever i förskoleklass och Är 1 anvÀnder i sitt fria skrivande. Jag ville ta reda pÄ om detta Àr samma ord som anvÀnds i lÀseböcker för tillsvarande skolÄr. Om inte sÄ var fallet ville jag undersöka pÄ vilket sÀtt de skiljer sig Ät. I detta syfte analyserade jag nÄgra elevtexter och jÀmförde dessa med nÄgra lÀsebokstexter.Resultaten av denna undersökning visar att barnens texter skiljer sig frÄn lÀsebokstexterna genom at barnen anvÀnder lÄngt fler ord som anses lÀstekniskt svÄra Àn vad de möter i lÀseböckerna. Barnen anvÀnder till exempel ord med fler stavelser, fler sammansatta ord och fler ord som börjar med klusiler Àn vad som görs i lÀseböckerna.FrÄgar man barnen sjÀlva uppger 90 % att de kan skriva nÀr de böjar skolan medan enbart 15 % upplever sig som lÀsare.

Den moderna trÀdgÄrdsstaden : ett hÄllbart alternativ till villamattan?

De senaste Ären har trÀdgÄrdsstaden, med sitt ursprung i det tidiga 1900-talet, allt mer börjat anvÀndas som förebild för ett gott stadsbyggande. Argumenten bakom valet av trÀdgÄrdsstaden hÀnvisar ofta till hÄllbarhet. De glesa monotona villamattorna som rullas ut i stÀdernas utkanter kritiseras dÀremot för att vara ohÄllbara och att de tar mycket mark i ansprÄk. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka den moderna trÀdgÄrdsstadens möjligheter och begrÀnsningar som ett hÄllbart stadsbyggande. Studier har gjorts av dokument bakom tre moderna trÀdgÄrdsstÀder liksom av mer allmÀn litteratur om trÀdgÄrdsstÀder.

UtvÀrdering av arbetsinriktad rehabilitering pÄ Previa av 20 doktorander med stressrelaterade besvÀr frÄn Göteborgs Universitet under 2007

Göteborgs Universitet(GU) Àr en av FHV Previa AB största kunder. Detta projektsarbetet genomfördes enligt önskemÄl frÄn GU ledning. Under perioden 2006-2007 har man observerat stigande sjukskrivningstal samt stressrelaterad ohÀlsa hos doktorander pÄ GU. Personalavdelning larmade att sjukskrivningstalet bland doktorande högre (5,8%) Àn bland andra yrkesgrupper (3,4%). Antalet arbetsrelaterade sjukskrivningar hos doktorander var 59% det Àr betydligt högre Àn bland övriga anstÀllda pÄ GU, 28% Doktorander har en speciell arbetssituation oftast med otrygg anstÀllningsform och höga krav att prestera under ekonomiskt begrÀnsad tid.

KartlÀggning av lÀs- och skrivsvÄrigheter bland elever i Äk 3-9

Syfte: I och med att det stÄr tydligt i den nya skollagen och i Lgr 11 att elever som riskerar att inte nÄ kunskapsmÄlen ska utredas, kommer det att krÀvas tydlighet inom skolan vad gÀller kartlÀggning/utredning av behov av sÀrskilt stöd. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ om och hur pedagoger med specialpedagogiska arbetsuppgifter kartlÀgger elever i Äk 3-9 med sent upptÀckta lÀs och skrivsvÄrigheter samt hur arbetsgÄngen Àr och om det finns en fÀrdig plan för det.Teori: En elev som fungerar normalt i talsprÄkssammanhang men har svÄrt att lÀsa och/eller skriva har lÀs- och skrivsvÄrigheter. Glentow (2006) beskriver vad lÀs- och skrivsvÄrigheter Àr. SvÄrigheterna benÀmns som generella eller specifika. Specifika lÀs- och skrivsvÄrigheter mÄste kartlÀggas.

FörskollĂ€rares syn pĂ„ smĂ„ barnssprĂ„kutveckling : Återupprepa tills barnet erövrar det!

Vi Àr tvÄ lÀrarstudenter som har funnit det mycket intressant att studera barn i Äldrarnaett till tre Är och deras sprÄkutveckling i förskolan, vi har valt att fokusera vÄr studiekring samlingen som forum för sprÄkutveckling. Under vÄr verksamhetsförlagda del avutbildningen har vi sett att förskollÀrare ser pÄ samlingen pÄ olika sÀtt och att den intealltid ses som ett pedagogiskt verktyg att stimulera barnens sprÄkliga utveckling. DÄbarngrupperna blir större och det kan vara svÄrt att ge varje enskilt barn denuppmÀrksamhet som krÀvs för att stimulera barnets sprÄkliga utveckling vill vi peka pÄsamlingen som arbetsmetod. Vi har valt att observera tre förskollÀrare samt genomföraintervjuer med dessa tre, vi valde tre utbildade förskollÀrare med olika lÄngarbetslivserfarenhet. Vi ville se hur de agerade i samlingen samt ta reda pÄ vad de görför att frÀmja barnens sprÄkutveckling i samlingen.

Ég meina ĂŸaĂ° sĂ© Ășr Eddu. JĂłn RĂșgmanns avskrift av Uppsala-Eddans Gylfaginning ur handskriften R 683

Uppsatsen presenterar en diplomatarisk utgĂ„va av ett stycke text ur handskriften R 683, frĂ„n senare hĂ€lften av 1600-talet. Texten Ă€r en avskrift av delen Gylfaginning ur Snorri Sturlusons Edda enligt versionen nedskriven i handskriften DG 11, frĂ„n tidigt 1300-tal. Uppsatsens syfte Ă€r att presentera en hittils relativt ostuderad text som en sjĂ€lvstĂ€ndig skriftprodukt, samt försöka att spĂ„ra dess specifika drag som skiljer den frĂ„n dess ursprungstext samt övriga versioner av Snorris Edda. Undersökningen har genomförts utifrĂ„n ett nyfilologiskt perspektiv, inte med tanke pĂ„ dess relation till övriga versioner utan med fokus pĂ„ vad som egentligen stĂ„r i handskriften. Resultatet visar att texten i R 683 skiljer sig nĂ„got frĂ„n DG 11, och jĂ€mförelseundersökningen med övriga Edda-versioner visar att skrivaren, JĂłn RĂșgmann, anvĂ€nt sig av andra kĂ€llor för sin avskrift, i synnerhet de i handskrifterna Codex Regius, Codex Wormianus samt Peder Resens (Resenius) utgĂ„va av LaufĂĄs Edda.

LÀrande genom musik - En undersökning om pedagogers syfte med musikstunderna i förskolan

BakgrundLÀroplanen för förskolan föreskriver att musiken ska anvÀndas bÄde som innehÄll och metod i verksamheten för att frÀmja barnens lÀrande och utveckling. Trots lÀroplanens uppdrag fÄr förskollÀrarstudenter allt mindre utbildning inom musiken och dess anvÀndningsomrÄden. Flera olika forskare lyfter fram musikens positiva betydelse för barnens tidiga utveckling. Pedagogerna behöver dock vara medvetna om syftet med musikstunderna för att kunna rikta barnens uppmÀrksamhet mot det tÀnkta lÀrandet, detta enligt den utvecklingspedagogiska teorin som vi har valt att utgÄ ifrÄn.SyfteSyftet med vÄr undersökning var att ta reda pÄ vad verksamma pedagoger har för syften med musikstunderna i förskolan. Ser pedagogerna ett lÀrande hos barnen genom musiken och synliggör de i sÄ fall för barnen vilka kunskaper de tagit till sig?MetodVi valde att anvÀnda oss av self-report som redskap dÀr pedagogerna gavs möjlighet att i lugn och ro skriftligt beskriva hur de anvÀnder sig av musiken i sina verksamheter utifrÄn nÄgra frÄgestÀllningar.ResultatI vÄr undersökning fann vi att pedagogerna oftast hade ett medvetet syfte med sina musikstunder och att det förekom bÄde spontana och planerade musikstunder.

LÀs- och skrivsvÄrigheterFörebyggande ÄtgÀrder

Nationella utvÀrderingar har visat att lÀsförmÄgan hos svenska elever har minskat och vi upplever ofta specialundervisningen som om den försöker reparera istÀllet för att förebygga. Studiens syfte var att beskriva pedagogers tankar och kunskaper om det förebyggande arbetet med lÀs- och skrivsvÄrigheter i förskola, förskoleklass och Är 1 samt kartlÀgga sprÄkmiljön i de olika pedagogiska verksamheterna. Enligt litteraturen Àr det viktigt med en medveten sprÄkstimulans redan i förskolan för att göra barnen sprÄkligt medvetna. SprÄkmiljön stödjer och stimulerar barnens sprÄkutveckling dÄ den erbjuder god tillgÄng pÄ litteratur, pennor, papper och ordbilder.Den empiriska delen utfördes med en kvalitativ halvstrukturerad intervjumetod samt genom observation av sprÄkmiljön. MÄlgruppen bestod av pedagoger frÄn förskola, förskoleklass och Är 1.Resultatet visade att pedagoger i förskola och förskoleklass ansÄg att de inte hade tillrÀckliga kunskaper inom lÀs- och skrivomrÄdet.

Pedagogers anvÀndning av verktyget pekplattan i förskolan : Pekplattan som stöd för barns sprÄkutveckling

Tekniken Àr en stor del av alla barns vardag i samhÀllet, detta ger oss dÀrför ett ansvar att ge barnen möjlighet att utforska och experimentera med IT-verktyget pekplattan för att kunna stimulera barns sprÄkutveckling i deras tidiga Är. I lÀroplanen för förskolan (Lpfö 98/2010) stÄr det skrivet att förskolan ska frÀmja barns utveckling inom enkel teknik i vardagen (a.a).IT-utvecklingen Àr i stÀndig rörelse framÄt, hela tiden upptÀcks nya fantastiska anvÀndningsomrÄden kring de IT-verktyg vi anvÀnder oss av idag. Tekniken Àr hÀr för att stanna! Hur kan vi delge vÄr kunskap till barnen inom anvÀndningsomrÄdet pekplattan nÀr det gÀller barns sprÄkutveckling?Syftet med studien Àr att undersöka hur pekplattan anvÀnds i förskolans verksamhet för att frÀmja barns sprÄkutveckling. I studien belyser författarna hur pedagogerna anvÀnder sig av pekplattan som ett verktyg nÀr det gÀller att frÀmja barns sprÄkliga utveckling.Denna studie Àr kvalitativ dÄ författarna har gjort egna analyser och tolkningar utifrÄn observationer, samt att författarna belyser pedagogernas syn och tankar hur de anvÀnder pekplattan genom intervjuer.

Konceptutveckling inom produktutveckling

Koncept anvÀnds inom produktutveckling för att ta fram en beskrivning av en tÀnkt produkt i form av en skiss eller modell, tillsammans med beskrivningar över form, funktion och specifikationer och hur produkten ska tillfredsstÀlla slutkundens behov. Med hjÀlp av detta uppskattas Àven utvecklingskostnaderna för den tÀnkta produkten, vilket ger beslutsunderlag för om och hur fortsatt utveckling ska ske.AnvÀndningen av strukturerade metoder i en konceptfas motiveras av att det effektiviserar produktutvecklingsprocessen genom att resurser lÀggs pÄ tidiga faser i arbetet, vilket bidrar till att minska antalet iterationer senare i processen. Ett vÀldefinierat koncept lÀgger pÄ sÄ sÀtt grunden för att fortsatt arbete ska kunna ske framgÄngsrikt.Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur konceptutvecklingsfasen inom produktut-vecklingsprojekt gÄr till. Fokus ligger pÄ att undersöka konceptgenerering, konceptutvÀrdering och testning.En teoristudie har gjorts för att ge en bakgrund om vad litteraturen sÀger om Àmnet. För att undersöka hur detta efterlevs i praktiken har en intervjustudie med totalt sex respondenter pÄ olika företag gjorts, varav tvÄ behandlas i denna uppsats.Resultaten visar att de undersökta företagen till stor del anvÀnder specifika modeller och metoder under konceptutvecklingsfasen, men att dessa ser olika ut frÄn fall till fall.

"Lika oriktigt, som det Àr att ensidigt hÄlla pÄ blÀdning lika förnuftsvidrigt Àr det att endast vilja förorda trakthuggning" : tidiga kalhyggen i Norrland

Vid 1800-talets slut var stora delar av skogarna i Norrland starkt pÄverkade av dimensionshuggning (Kempe 1909; Tirén 1937). Det var i samband med den industriella revolutionen och en ökad efterfrÄgan pÄ virke frÄn de industriellt utvecklade lÀnderna i Europa som exploateringen av Sveriges skogar tog fart pÄ allvar (Björklund 1984; Kardell 1991). Dimensionshuggning och olika former av blÀdning fortsatte att vara de dominerande avverkningsformerna fram till mitten av 1900-talet dÄ kalhyggesbruket fick sitt genomslag (Esseen m.fl. 1997; Ericsson m.fl. 2005; Enander 2007).

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->