Sökresultat:
1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 49 av 73
FörÀndringar av lÀroböcker i spanska för gymnasiet utifrÄn ett kulturellt perspektiv : En jÀmförande analys mellan Ären 1973-2007
Kultur Àr viktigt inom sprÄkundervisningen. De flesta forskare Àr överens om Àr att kultur Àr inlÀrd, och resultat av en process, att den kommuniceras via sprÄket och att den Àr ett socialt samspel. DÀremot visar forskningen att inom undervisningen har kultur alltid liktstÀlls med faktainformation samt att kultur presenteras som en enhetlig produkt, ett ?fullbordat faktum? dÀr traditioner, vanor, sÀtt att vara och tÀnka blandas med fakta om mÄlsprÄkslandet.Syfte med detta examensarbete har varit att undersöka hur innehÄllet i gymnasieskolans textböcker i spanska har förÀndrats över tiden utifrÄn ett kulturellt perspektiv. Genom att analysera bÄde texter och illustrationer har jag studerat vilka kulturella aspekter som dominerar samt vad som utelÀmnas.
Distriktssköterskans erfarenheter av stöd till förÀldrar med överviktiga förskolebarn
Ăvervikt och fetma hos förskolebarn har ökat i alarmerande takt de senaste 30 Ă„ren. Det finns mĂ„nga faktorer som bidrar till att utveckla övervikt och fetma som exempelvis mindre fysisk aktivitet, alltför energirik kost, stress, lĂ„g social status och förĂ€ldrarnas BMI (Body Mass Index). Ăvervikt och fetma kan orsaka negativa konsekvenser som blir bĂ„de kort- och lĂ„ngsiktiga hos överviktiga barn och i framtiden som vuxna. Studier har visat att tidiga insatser Ă€r nödvĂ€ndiga för att förhindra allvarliga följdsjukdomar sĂ„som t.ex. diabetes och hjĂ€rta/kĂ€rlsjukdomar.
BalansgÄngen mellan forskning och praktik : En kvalitativ studie av familjebehandlares kunskapsinhÀmtning- och tillÀmpning i evidensbaserad praktik.
AbstractAuthors: Carolina Magnusson and Johanna MagnussonTitle: Â The balance between research and practice. A study of family therapist?s knowledge retrieval and the application of evidence-based practice.Supervisor: Jan Petersson Assessor: Peter HultgrenDuring our research we discovered that a very small amount of research had been conducted about the effect of the social services. It inspired us to fulfill this study. The aim of the study is to describe and analyze what knowledge family therapists in two Swedish municipalities use in family therapy work.
Pedagogers roll i den sociala lekens betydelse för barn med svÄrigheter : Preschool-teachers role in the social game for children with social difficulties
SÀrskolan Àr en skolform för elever med utvecklingsstörning. GymnasiesÀrskolan tillhör sÀrskolans frivilliga skolform och erbjuder en fyraÄring utbildning för ungdomar i Äldern 16-20 Är. Den har samma lÀroplan som gymnasieskolan. Under de senaste Ären har det skett en ökning av antalet elever som skrivs in i sÀrskola. Den största procentuella ökningen har andrasprÄkselever stÄtt för.
Invasivt ventilatorbehandlade intensivvÄrdspatienter : Effekter av tidig mobilisering - en systematisklitteraturstudie
Patienter som lÀggs in pÄ intensivvÄrdsavdelningar blir ofta sÀngliggande en lÀngre period. Invasivt ventilatorbehandlade patienter blir inte alltid mobiliserade som de borde. Immobiliseringen hos patienterna har en rad negativa effekter pÄ kroppen, men att lÄta mobiliseringen bli en prioriterad ÄtgÀrd kan vara utmanande för intensivvÄrdssjuksköterskan och teamet kring patienten. Syftet med denna studie Àr att beskriva effekter av tidig mobilisering för invasivt ventilatorbehandlade intensivvÄrdspatienter. Metoden som valts för att genomföra studien Àr litteraturstudie.
Svensk folkmusik blir svensk vÀrldsmusik : Ideologi i förÀndring under 1970-talet.
AbstractKarin Eriksson: Svensk folkmusik blir svensk vĂ€rldsmusik ? Ideologi i förĂ€ndring under 1970-Âtal. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap, uppsats för 80 p, 2005.1970-talet var en omvĂ€lvande tid inom svenskt musikliv. Tidsandan var starkt fĂ€rgad av framtidstro, kreativitet och experimentlusta nĂ€r den svenska folkmusikvĂ„gen svepte över landet. Undersökningen söker svar pĂ„ NĂ€r och hur svensk folkmusik blev en del av svensk vĂ€rldsmusik.
Barns lÀsutveckling : PÄ vilket sÀtt pÄverkas den vid anvÀndandet av Phonics respektive Whole language?
Barns lÀsutveckling har lÀnge delat upp forskare och lÀrare i tvÄ lÀger. The reading war i USA spred sig över vÀrlden under 1970-talet och pÄverkade Àven lÀrare och forskare i Sverige. Debatten gÀllde om elever skulle fortsÀtta undervisas genom att lÀra sig alfabetets bokstÀver och tillhörande sprÄkljud eller om det var mer effektivt att anvÀnda sig av en helordsmetod. Syftet med denna konsumtionsuppsats har varit att undersöka skillnader i barns lÀsutveckling vid anvÀndandet av Phonics och Whole language och hur dessa skiljer sig mellan olika ortografier. Vi har Àven analyserat tidigare forskning dÀr de kombinerat dessa tvÄ metoder.Denna vetenskapliga litteraturstudie har genomförts genom att jÀmföra resultat av tidigare forskning.
Entreprenöriella skapelseberÀttelser : skisser frÄn tidiga skeden i företags etableringsprocesser
Uppsatsarbetet bygger pÄ 21 PM-arbeten frÄn en högskolekurs i entreprenörskap dÀr studenterna fÄtt i uppgift att intervjua en entreprenör och komma tillbaka med en skapelseberÀttelse vÀrd att berÀtta. PM-arbetet bygger pÄ tre frÄgestÀllningar som bildar stommen i intervjuarbetet: 1. Hur fick entreprenören sin idé? 2. Hur utvecklades idén till en affÀrsidé? 3.
VÄga frÄga hur det Àr Pedagogens roll för barn frÄn dysfunktionella familjeförhÄllanden
I varje klass gÄr cirka fyra barn som lever under dysfunktionella förhÄllanden och det Àr upp till oss pedagoger att se dessa barn. Syftet med denna uppsats Àr att efter intervjuer med fyra personer som vuxit upp med en eller tvÄ missbrukande förÀldrar fÄ en inblick i hur deras skolgÄng sett ut. Vilken hjÀlp, rÄd och stöd fick de frÄn sina pedagoger? Hur vill de att en pedagog ska förhÄlla sig gentemot dessa barn?
Vi valde AntonovskysÂŽs KASAM som teori för att analysera vĂ„rt resultat som efter analys visade pĂ„ följande slutsats, ingen av vĂ„ra informanter upplevde att de fick nĂ„gon hjĂ€lp eller nĂ„got stöd i skolan och deras viktigaste rĂ„d till pedagoger idag Ă€r att VĂ
GA FRĂ
GA!
Den forskning vi valde ?Se de tidiga tecknen ?och ?Barn frÄn utsatta livssituationer? var relevant sÄ tillvida att vi fick bekrÀftat att som pedagog mÄste du se alla barnen och du mÄste skaffa dig verktyg för att hjÀlpa dem.
Vi kÀnner att under utbildningen har vi inte fÄtt sÄ mycket kunskap om barn frÄn dysfunktionella familjeförhÄllanden och vill med denna uppsats ta reda pÄ hur barnen sjÀlv vill bli bemötta. Vi kom fram till att vÄr uppsats fyller en stor funktion eftersom det inte finns mycket om hur barnen sjÀlv har upplevt sin skolgÄng och hur de vill att pedagogerna ska förhÄlla sig till dem..
AnvÀndarmedverkan i Rational Unified Process
Utvecklingen av informationssystem har de senaste Ären gÄtt framÄt med stora steg. Trots detta utvecklas massvis med informationssystem som inte fungerar i verksamheten dÀr de ska anvÀndas. Detta tillsammans med ökningen av anvÀndandet har gjort att kraven pÄ systemens utformning har stigit. MÄnga författare anser att lösningen pÄ detta Àr att engagera anvÀndarna i större omfattning Àn vad som görs i dagens utvecklingsmetoder. En av de mest anvÀnda metoderna för systemutveckling idag Àr Rational Unified Process (RUP).
Individualiserad matematikundervisning : En fallstudie om lÀrares förhÄllningsÀtt till individualiserad matematikundervisning
Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att undersöka olika lÀrares förhÄllningssÀtt till individualiserad undervisning inom matematikÀmnet i de tidiga skolÄren. LÀrarnas uppfattningar stÄr i fokus. UtifrÄn detta syfte formuleras frÄgestÀllningarna som avser att ta reda pÄ lÀrares uppfattningar om individualiserad undervisningsinnebörd, eget arbete med individualiserad undervisning i matematik och de faktorer som möjliggör eller begrÀnsar en individualiserad undervisning. Insamlade data grundar sig pÄ intervjuer av fyra verksamma grundskollÀrare. Materialet analyseras med utgÄngspunkt i bÄde fenomenografi och ramfaktorteori.Resultatet visar likheter och skillnader i lÀrarnas uppfattningar om individualiserad undervisning, vilket visar sig tydligt i deras sÀtt att genomföra undervisningen.
KVINNORS KĂNSLOMĂSSIGA UPPLEVELSER VID GRAVIDITETSFĂRLUST SAMT REAKTIONER PĂ OMVĂ RDNADEN
Graviditetsförlust i form av tidiga missfall Àr en vanlig diagnos i sjukvÄrden. En mer sÀllsynt diagnos Àr utomkvedshavandeskap som kan ha ett dramatiskt förlopp och vara direkt livshotande. Sjuksköterskan kan inom flera olika omrÄden i sjuk-vÄrden trÀffa pÄ kvinnor som har rÄkat ut för nÄgon av dessa förluster och behöver omvÄrdnad. Syftet med litteraturöversikten var att ta reda pÄ vad eventuell forsk-ning visade angÄende kvinnors kÀnslomÀssiga upplevelser vid graviditetsförlust samt att ur ett omvÄrdnadsperspektiv belysa kvinnors reaktioner pÄ vÄrden. För att uppnÄ syftet gjordes en litteraturöversikt enligt Friberg (2006).
Graffiti, varför? : graffitimÄlarnas motivationer
Undersökningen vill visa pÄ den motivation som dagens graffitimÄlare i Stockholm har till att göra sina mÄlningar och vad jag som blivande lÀrare kan ta till mig vad det gÀller att motivera elever till sina estetiska produktioner.Min frÄgestÀllning Àr: Vilka motivationer för estetisk produktion finns hos individerna inom graffitikulturen?Vidare ger jag en kort introduktion till graffitins tidiga Är bÄde i USA och sverige.Sedan presenterar jag ett referat frÄn HÄkan Jenners texter om motivation och motivationsarbete.Min empiri bestÄr av intervjuer med fyra stycken graffitimÄlare som Àr aktiva idag(2009). Intervjuerna har varit semistrukturerade och samtalen har utgÄtt ifrÄn olika teman som skall hjÀlpa mig att förstÄ informanternas förhÄllande till graffitin. Dessa teman har bland annat inriktats pÄ informanternas syn pÄ sitt eget konstnÀrskap, grupptillhörigheter och framtidstro men framförallt drivet hos dem, sjÀlva motivationen.Jag har sedan tolkat deras svar med hjÀlp av de motivationsteorier som Jenner presenterat i texten Motivation och Motivationsarbete.I min slutdiskussion tar jag upp vad jag har lÀrt mig och kommer ta med mig i mitt blivande yrke som lÀrare.Den gestaltande delen i examensarbetet utgörs av citaten frÄn examensarbetet vilka jag med hjÀlp av en dator och digitalprojektor projicerat stort pÄ vÀggen och sedan mÄlat av. Detta för att ge min gestaltning egenskaperna hos graffiti men pÄ ett institutionaliserat sÀtt dÄ jag har anvÀnt mig av typsnittet Times new roman vilket för mig konnoterar vetenskap och byrÄkrati. Platsen för detta var vita havet pÄ Konstfack..
Alla kan lÀra - men pÄ olika sÀtt
Arbetet handlar om elevers olika sÀtt att lÀra. VÄrt intresse för Àmnet utvecklades och fördjupades under vÄr tid pÄ lÀrarutbildningen. Att ta hÀnsyn till elevers olika sÀtt att lÀra i den dagliga pedagogiska verksamheten sÄg vi som en sjÀlvklarhet. Vi hade emellertid en anledning att fundera över lÀrares medvetenhet om individers olika sÀtt att lÀra, eftersom vi av egen erfarenhet sett att det inte praktiserades i den utstrÀckning som vi tidigare tagit för given. Syftet med vÄr studie var dÀrför att beskriva och fÄ en uppfattning om hur lÀrare, för elever i de tidigare Äldrarna, formulerade sina tankar kring elevers olika sÀtt att lÀra.
Cykelns plats i staden : metoder för en ökad och sÀkrare cykling
I ett samhÀlle som allt mer belyser vikten av att minska mÀnniskans pÄverkan pÄ sin omgivande miljö, har en grönare transport blivit en stor del i planeringen och satsningen pÄ den hÄllbara staden. I den satsningen Àr cykeln en viktig del som inte bara kan bidra till en bÀttre fysisk och mental hÀlsa hos sina medborgare utan Àven bidra till en klart bÀttre levnadsmiljö genom bÀttre luftkvalitet, minskat buller, större social samhörighet och fler jobb (WHO, 2014). En satsning pÄ cykelvÀgnÀtet kan dÀrmed ocksÄ rÀdda liv bÄde genom förbÀttrad hÀlsa men Àven genom större sÀkerhet och trygghet för cyklisten.
Arbetets syfte Àr att sammanfatta och beskriva aktuella metoder för ett vÀlfungerande och effektivt cykelvÀgnÀt, med frÄgestÀllningen: Vilka metoder för planering av ett effektivt och anvÀndarvÀnligt cykelvÀgnÀt anvÀnds idag? SammanstÀllningen har resulterat i fem olika kriterier som cykelvÀgnÀtet behöver uppfylla för att kunna sÀkra cykelns framtid som transportmedel. Dessa fem kriterier, direkthet, sÀkerhet, attraktivitet, sammanhang och komfort, kommer ursprungligen frÄn NederlÀnderna och en av deras tidiga policydokument om hur cykeln skall hanteras i stadens infrastruktur.