Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 27 av 73

Betyg och bedömning i Àmnet Bild

Denna studiers syfte Àr att fÄ inblick i hur lÀrare och elever tÀnker kring betygsÀttningen i Àmnet bild och hur den nya lÀroplanen Lgr 11 har pÄverkat lÀrarnas bedömning i Àmnet. Genom litteratur behandlas en historisk bakgrund av betyg i Àmnet bild, likheter och olikheter av Lpo 94 och Lgr 11 och röster om det nya betygsystemet. Studien bygger pÄ litteratur och intervjuer av fyra bildlÀrare och Ätta högstadieelevers tankar kring betyg och bedömning i Àmnet bild. Den första undersökningen skedde under 2010, dÄ tvÄ lÀrare och fyra elever intervjuades. Den andra undersökningen skedde under 2013, dÄ intervjuades tvÄ nya lÀrare och fyra nya elever. Resultatet av studien visar att i detta tidiga skede av den nya lÀroplanens införande, sÄ vÀljer lÀrarna att följa sin egen vÀg i undervisningen.

AvdragsrÀtten för sponsring vid PR- och marknadsföringsutgifter

Hedersrelaterade brott Àr komplexa och skapar svÄrigheter för skolpersonal i deras brottspreventiva arbete. Forskning har visat att offren för hedersrelaterade brott i stor utstrÀckning Àr flickor och kvinnor, men att kvinnor Àven begÄr hedersrelaterade brott, antingen som medlemmar inom kollektivet eller som primÀra förövare. Teorin om sociala band kan anvÀndas för att minska brottslighet. Syftet med studien var att belysa hur kuratorer som arbetar med flickor frÄn familjer med hedersrelaterade problem upplevde sitt brottspreventiva arbete. Det brottspreventiva arbetet innefattar arbete gentemot utsatthet för hedersrelaterade brott utifrÄn de fyra elementen ur teorin om sociala band.

Conflict Management - how it looks and is percieved

Syftet med denna uppsats var att försöka förstÄ och tolka hur lÀrare i grundskolans tidiga Ärskurser tycker att mediepedagogik fungerar i praktiken. Jag ville föra fram lÀrarnas röster kring mediepedagogikens innebörd, olika arbetssÀtt och varför mediepedagogiken behövs i dagen samhÀlle och dÀrmed i skolan. För att förmedla lÀrarnas tankar och erfarenheter valde jag att arbeta utifrÄn en kvalitativ metod och empirin har samlats in genom intervjuer. Resultaten analyserades utifrÄn tidigare forskning kring Àmnet samt Zygmunt Baumans samhÀllsteori med fokus pÄ flytande moderniteter, sociala gemenskaper och det tertiÀra lÀrandet. Resultatet visade att det Àr svÄrt att definiera vad mediepedagogik Àr och eftersom begreppet har olika betydelse för olika personer Àr det svÄrt att beskriva varför det Àr viktigt.

Effekten av fonologisk trÀning enligt Bornholmsmodellen pÄ elevers tidiga lÀs- och skrivinlÀrning i Ärskurser 1 och 2

I en longitudinell studie har elever i Ärskurs 1 och 2 pÄ tvÄ olika skolor i Vallentuna kommun undersökts under tre pÄ varandra följande projektÄr. Huvudsyftet med denna studie var att undersöka huruvida trÀning i fonologisk medvetenhet enligt den s.k. Bornholmsmodellen under elevernas tid i sexÄrsklass pÄverkar deras lÀs- och skrivinlÀrning. Tre typer av test anvÀndes, under Ärskurs 1 administrerades UMESOL för kartlÀggning av fonologisk medvetenhet och ITPA, för kartlÀggning av psykolingvistiska fÀrdigheter. Under Ärskurs 2 kartlades elevernas lÀs- och skrivutveckling med UMESOL, ?lÀsning och skrivning?.

Liberia Hopp om fred

Denna uppsats Àr en fallstudie som behandlar de medlingsförsök som gjorts i konflikten i Liberia. Syftet Àr att med hjÀlp av olika teorier om medling hitta förklaringar till varför medlingen misslyckats. VÄr huvudsakliga frÄgestÀllning Àr varför de otaliga försöken att medla till en konfliktlösning inte har lyckats? Vi ser Àven pÄ hur andra internationella och regionala aktörer som FN, ECOWAS och USA har pÄverkat fredsavtalen.VÄrt resultat visar pÄ att det internationella samfundets med USA och FN i spetsen inte varit speciellt aktiva i konfliktens tidiga skede. Detta har lett till att ingen tillrÀcklig press har satts pÄ parterna i förhandlingarna och avtalen dÀrför har misslyckats.

Jag Àr inte frÄn mammas och pappas mage för jag Àr kines ? Förskolepedagogers resonemang kring adoptivbarn som förlorat sin anknytningsperson

BAKGRUND: Adopterade barn med anknytningssvÄrigheter Àr vanligare Àn mantror, numera Àr det lagstadgat att dessa barn har rÀtt till trygghet, bÄdei hemmet och pÄ förskolan. Pedagogernas roll har fÄtt större betydelsei barns utveckling och lÀrande, detta gör att vi bör vara medvetna ombarns olika uppvÀxt och bakgrund.SYFTE: Vi vill undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kringadopterade barn som förlorat sin primÀra anknytningsperson. Hurarbetar lÀrarna i förskolan med adoptivbarn som upplevt tidigaseparationer?METOD: Vi har i vÄr undersökning valt att anvÀnda oss av kvalitativaintervjuer.RESULTAT: VÄr studie visar att vi har i vÄra intervjuer upptÀckt att pedagoger iförskolan under sin utbildning inte fÄtt nÄgon information angÄendeadopterade barn som varit med om tidiga separationer och dÀrmedförlorat sin primÀra anknytningsperson. Sina kunskaper har de fÄttfrÄn förÀldrarna till de adopterade barn som de mött..

Lekens betydelse för lÀrandet av matematik i förskolan : Pedagogers syn pÄ vilken betydelse lek har för barns tidiga matematiska utveckling

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur fem pedagoger i en utvald förskola arbetar med lek och matematik, samt hur pedagogerna anser att förskolans verksamhet pÄverkar barnens matematiska lÀrande nu och i framtiden. De metoder som jag anvÀnt mig av Àr att söka relevant forskning och litteratur som behandlar Àmnet. Jag har gjort en kvalitativ intervjustudie med ovan nÀmnda pedagoger. Studien visar att pedagogerna tycker att leken Àr viktig för barnens lÀrande av matematik och de anser att matematiken finns överallt i leken. Samtliga pedagoger anser att det Àr viktigt att barnen fÄ med sig en grund för matematiskt tÀnkande till skolan, sÄ att det blir en vana och en sjÀlvklarhet för barnen.

HÀlsofrÀmjande arbete i skolan - Rektorer, skolsköterskor och verksamhetschefer resonerar

Övervikten bland barn och ungdomar ökar i samhĂ€llet och Ă€r idag uppe i 15-20 procent. Ut-veckling har lett till att man pĂ„ internationell, nationell och regional nivĂ„ har utformat folk-hĂ€lsomĂ„l som man hoppas ska kunna bromsa detta. Enligt dessa mĂ„l Ă€r skolan en viktig arena dĂ€r man mĂ„ste arbeta hĂ€lsofrĂ€mjande. Även skolans styrdokument, genom lĂ€roplan och skol-plan, innehĂ„ller mĂ„l för hĂ€lsoarbetet. Rektorer stĂ„r som ansvariga för skolans verksamhet, bland annat med uppgiften att utarbeta arbetsplaner för hur man pĂ„ skolan ska nĂ„ de uppsatta mĂ„len.

Analys och design av lÀrsituation

Syftet med vÄr uppsats, Àr att ta reda pÄ hur pedagoger reflekterar och arbetar kring motivationens betydelse i elevers tidiga lÀs - och skrivutveckling. Uppsatsen inleder med att presentera samhÀllets krav pÄ elevers lÀs- och skriv förmÄga. Vi redogör Àven för vad lÀroplanen sÀger om lÀs- och skrivundervisningen i skolan, samt professor GÀrdenfors artikel om elevers motivation i lÀrandet. I det teoretiska ramverket, presenteras det sociokulturella perspektivet, samt teorier om lÀrande och motivation Àven Maslows behovshierarki bearbetas. Vidare i uppsatsen tar vi upp relevant forskningslitteratur omkring miljöns betydelse samt bemötande och samspel.

Förebyggande och stödjande arbete som frÀmjar barn i lÀs- och skrivsvÄrigheter : en kvalitativ studie i skolÄr F - 3

Mitt arbete handlar om hur lÀrare beskriver att de arbetar med den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen samt hur de upptÀcker och arbetar stödjande med elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter. Vidare har jag undersökt i vilken utstrÀckning lÀrarna anser att riktad specialundervisning kan hjÀlpa elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter. Slutligen har jag Àven tittat pÄ vilka likheter och skillnader som kan finnas mellan lÀrare som arbetar pÄ en kommunal skola och lÀrare som arbetar pÄ en friskola med Freinetpedagogik.Syftet med denna studie Àr att undersöka lÀrares beskrivning av hur de arbetar med lÀsinlÀrning i de lÀgre Äldrarna samt hur lÀrarna upptÀcker och arbetar med barn i lÀs- och skrivsvÄrigheter. Studien baseras pÄ kvalitativa intervjuer med Ätta pedagoger. Fyra pedagoger arbetar pÄ en kommunal skola och fyra pedagoger arbetar pÄ tvÄ friskolor med Freinetpedagogik.Resultatet av intervjuerna visar att samtliga lÀrare som deltagit i studien inte enbart anvÀnder sig av en metod nÀr det gÀller den tidiga lÀsinlÀrningen, utan de blandar flera metoder.

Samtal som ska leda till utveckling : en studie om utvecklingssamtal i grundskolan

Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka hur utvecklingssamtalet presenteras i forskningen och hur nÄgra lÀrare tÀnker kring detta samtal. Dessutom diskuteras hur lÀrarnas uppfattningar om utvecklingssamtal överensstÀmmer med forskningens presentation. Fem lÄg- och mellanstadielÀrares tankar beskrivs efter en genomförd intervjuundersökning lÀsÄret 03/04, en undersökning vars resultat har analyserats med kvalitativa metoder. Resultatet visar att lÀrarna idag till stor del genomför utvecklingssamtalen pÄ ett sÀtt som stÀmmer överens med litteratur och styrdokument. Den stora skillnaden som finns Àr den att lÀrarna hellre genomför sina utvecklingssamtal i klassrummet för att eleven Àr trygg dÀr.

LivrÀddning i skolan : Ett livsviktigt mÄl...eller ett mÄl utan medel?

Syftet med denna C-uppsats Àr att synliggöra hinder och möjligheter för att inom Àmnet idrott och hÀlsa implementera hjÀrt-lungrÀddning samt belysa och problematisera kring en eventuell framskrivning av hjÀrt-lungrÀddningsbegreppet, HLR, i kursplanens uppnÄendemÄl i Är nio. Uppsatsen baseras pÄ en kvalitativ intervjustudie genomförd i Stockholm hösten 2006. VÄra intervjupersoner har alla anknytning till skolÀmnet idrott och hÀlsa och de Àr aktörer pÄ tre olika nivÄer i skolvÀrlden. Skolverket representerar formuleringsarenan, lÀrarutbildarna representerar transformeringsarenan och idrottslÀrarna representerar realiseringsarenan. De har alla fÄtt resonera kring mÄlet om livrÀddande första hjÀlp och dess betydelse, legitimitet och uppnÄbarhet, vilka intentioner som kan tÀnkas ligga bakom mÄlformuleringen och vad som kan tala för respektive emot att Àven inkludera HLR-begreppet.

LÀs högt! En jÀmförelse mellan hur pedagoger i förskola och skola arbetar med höglÀsning

Skolans och förskolans lÀroplan har tydligt fokus pÄ att utveckla barns sprÄk. Forskning sÀger att höglÀsning spelar en viktig roll i barns talsprÄksutveckling. DÀrför bör höglÀsning finnas som en central del av barns vardag. Syftet med vÄrt arbete Àr att jÀmföra hur det akti-va arbetet med höglÀsning ser ut i förskolan respektive grundskolans tidiga Är. VÄrt arbete syftar ocksÄ till att ta reda pÄ om pedagogerna i förskolan och skolan anser att höglÀsningen har betydelse för barns sprÄkutveckling.

Forced2Fight - En Spelproduktion

Bakgrund En grupp pÄ fyra studenter vÀljer att göra ett Beat 'em Up-spel som sitt kandidatarbete. Deras mÄl Àr att modernisera en genre som fÄtt mindre utrymme i spelindustrin sedan dess storhetstid under det sena 80-talet till det tidiga 90-talet. För att göra spelet mer aktuellt för den moderna spelmarknaden sÀtts fokus pÄ att skapa ett Beat 'em Up dÀr tvÄ spelare behöver samarbeta för att ta sig vidare. Resultat En slice - ett tvÀrsnitt av det fullstÀndiga spelet - produceras. Brist pÄ tid och arbetskraft försvÄrar dock arbetet, nÄgot som förhindrar gruppen frÄn att undersöka hur samarbetet mellan tvÄ spelare fungerar i detalj. Slutsats Trots en dedikerad och eektivt arbetande grupp fanns det inte arbetskraft till att realisera det noggrannt uttÀnkta konceptet. Trots att produkten endast var tÀnkt att vara ett tvÀrsnitt av spelkonceptet kunde det inte fÀrdigstÀllas.

LÀs mig! En studie av hur tvÄ pedagoger arbetar med elevernas sprÄkutveckling i Ärskurs 2

Denna C-uppsats Àr en studie av hur tvÄ pedagogers olika grunduppfattningar om elevers sprÄkutveckling (tal-, lÀs- och skrivutveckling) gör sig gÀllande i undervisningen pÄ tvÄ olika skolor i fyra Ärskurs 2 - klasser. Det Àr de bÄda pedagogernas undervisning och sÀtt att se pÄ lÀrande som stÄr i fokus för undersökningen. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka med vilka argument valet av lÀromedel respektive skönlitteratur i arbete med elevers tidiga tal- lÀs, och skrivutveckling beskrivs och diskuteras i forskning, pedagogisk/didaktisk litteratur samt av tvÄ verksamma lÀrare. Uppsatsen behandlar skillnader och likheter samt för- och nackdelar med lÀromedel och skönlitteratur i elevers sprÄkutveckling. VÄrt empiriska material utgörs av observationer och intervjuer.

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->