Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 21 av 73

Att kunna lÀsa Àr en rÀttighet för alla barn : Hur jobbar skolorna för att ge alla barn chansen att lÀra sig lÀsa och skriva?

Denna komparativa studie gick ut pÄ att undersöka vilket stöd som tre skolor kan ge till elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter och dyslexi. Studien gjordes genom att med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer, intervjua rektor och speciallÀrare pÄ tre skolor och sedan sammanstÀlla resultatet för att kunna göra en jÀmförelse mellan dem. Resultatet visade att det fanns en del skillnader mellan skolorna men Àven inom skolorna fanns det meningsskiljaktigheter. Vad dessa skillnader beror pÄ var svÄrare att se men jag har gjort antaganden som grundar sig pÄ till exempel elevsammansÀttningen, förÀldrainflytande och skolans arbetssÀtt..

Historiebruk vid Halmstads 700-Ă„rsjubileum

Uppsatsen handlar om historiebruket vid Halmstads 700-Ärsjubileum 2007. Syftet med uppsatsen Àratt öka medvetenheten kring hur man anvÀnder historia och att ta reda pÄ vilken historia som förmedlades till Halmstadsborna under 700-Ärsjubileet och vilket historiebruk det speglar. Materialet som ligger till grund för undersökningen Àr den officiella jubileumsboken Epoker och hÀndelser i Halmstad (2006) och maj- och junimÄnad ur tvÄ lokala tidningar, Hallandsposten och Hallands Nyheter. En kvalitativ textanalys tillsammans med Klas-Göran Karlsson typologi om historiebruk med Ulf Zanders tillÀgg har anvÀnts för att analysera kÀllmaterialet. Undersökningen visar att det var frÀmst Halmstads tidiga historia fram till 1600-talet som förmedlades och att det existentiella historiebruket var det dominerande historiebruket..

ArbetsminnestrÀning och specialpedagogiskt stöd - en studie om elever med rörelsehinder

Huvudsyftet var att genom en fallstudie utvÀrdera om trÀningsprogrammet, Minneslek Senior, Àr ett anvÀndbart pedagogiskt verktyg, för att förbÀttra elevers förutsÀttningar för inlÀrning. Vidare var syftet att undersöka de stödinsatser som ges till elever, med rörelsehinder, i en inkluderande grundskoleverksamhet. I min studie anvÀnder jag mig av olika metoder för att belysa mitt fall. Tre elever fick genomföra ett arbetsminnestrÀningsprogram, Minneslek Senior. Med en av eleverna genomfördes observationer i olika lÀrandesituationer samt en djupare intervju för att fÄ förstÄelse för elevens inre tankar om sin skol- och lÀrandesituation.

"Vem sÀger mÀnniskorna att jag Àr?" : Kristusbilder i Den svenska psalmboken frÄn 1986

TÀnk om det skulle visa sig att vÀrlden kanske inte ser ut sÄ som man fÄtt lÀra sig. TÀnk om livet och döden kanske inte alls fungerar sÄ som man trodde. Hur skulle man reagera? I den hÀr uppsatsen analyseras Birger Sjöbergs diktning ur ett idéhistoriskt perspektiv, genom religiösa motiv och aktuella livsfrÄgor i sekulariseringens svallvÄgor. I en jÀmförelse mellan skaldens tvÄ viktigaste lyriska perioder, den tidiga idylliska och den senare modernistiska, framtrÀder ett utvecklingsmönster dÀr tro blir till tvivel, tvivel blir till Ängest, Ängest till likgiltighet och likgiltighet till lugn..

AKTIVITETSBALANSEN SKULLE BEH?VA B?RJA MYCKET TIDIGARE En kvalitativ intervjustudie om arbetsterapeuters professionella resonemang kring att arbeta med ungdomar som har ADHD

Bakgrund Under de senaste ?rtiondena har diagnoser av ADHD ?kat bland barn och ungdomar, troligtvis p? grund av ?kad kunskap och medvetenhet samt utvidgade diagnoskriterier. Vanliga symptom inkluderar bristande uppm?rksamhet och/eller hyperaktivitet impulsivitet. Uppskattningar fr?n Socialstyrelsen placerar f?rekomsten av ADHD bland pojkar i Sverige mellan tio och sex procent, medan f?r ungdomar generellt ?r siffran mellan fem och sju procent.

Kapacitivt tÀndsystem

För att kunna styra en motor krÀvs bland annat ett tÀndsystem. Detta tÀndsystem mÄste klara av att ge rÀtt energimÀngd vid rÀtt tidpunkt. Mekaniska och tidiga elektroniska tÀndsystem som konstruerats Àr inte tillrÀckligt effektiva. För att fÄ möjlighet till enkel men bÀttre optimering av effektivitet konstruerades ett kapacitivt tÀndsystem. Detta system anvÀnder en mikrokontroller som berÀknar tÀndfördröjningen.

KÀrnprocessen inom barnhÀlsovÄrden

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur dagens blockflöjtspedagoger arbetar med Tidig Musik med sina elever, och hur dessa elever mottar den repertoaren. Jag har ocksÄ stÀllt mig frÄgande till den ?popifiering? som jag tycker pÄgÄr i blockflöjtsundervisningen, dÀr man i allt större utstrÀckning rör sig bort frÄn blockflöjtens ursprungsrepertoar.Jag har djupintervjuat tre erfarna blockflöjtspedagoger, och utifrÄn dessa intervjuer kunnat dra slutsatsen att det visst spelas mycket Tidig Musik med blockflöjtseleverna, och att pedagogerna sjÀlva inte upplever nÄgon egentlig motsÀttning mellan Tidig Musik och den populÀrmusikaliska repertoaren. Dessutom verkar det som att eleverna sjÀlva instinktivt uppskattar och accepterar den Tidiga Musiken, eftersom den fungerar bra och lÄter fint pÄ instrumentet. DÀrmed finns det ett egenvÀrde i att spela just Tidig Musik pÄ just blockflöjt..

Missionsverksamhet i Inre Mongoliet: en studie av Svenska Mongolmissionens verksamhet 1925-1945

Min tidigare studie om Svenska Mongolmissionens pionjÀrtid 1897-1925, behandlade de mÄl, motiv och vÀrderingar som lÄg till grund för missionens bedrivande, samt under vilka förhÄllanden och ekonomiska förutsÀttningar missionsarbetet bedrevs i Mongoliet. Studien behandlade ocksÄ Svenska Mongolmissionens verksamhet frÄn ett genusperspektiv och vilken roll kvinnorna hade i missionsarbetet. UtgÄngspunkten i denna kvalitativa studie av Svenska Mongolmissionens verksamhet 1925-1945 Àr att belysa förutsÀttningarna för den fortsatta civiliserings- och missionsverksamheten i Inre Mongoliet i norra Kina, och vilka resultat missionen kom att uppnÄ. Studien behandlar ocksÄ den civiliseringsaspekt som Svenska Mongolmissionen bedrev genom sin skol- och barnhemsverksamhet, och hur dessa verksamheter kom att utvecklas, samt anledningen till att vissa missionsmetoder var mera framgÄngsrika Àn andra. Studien belyser ocksÄ pÄ vilket sÀtt Svenska Mongolmissionens verksamhet i Inre Mongoliet i hög grad kom att pÄverkas av inbördeskriget i Kina, svÄra nödÄr och av den japanska ockupationsmaktens maktutövning.

Kreativ UppvÀxtmiljö : en studie av stadieteorier

I examensarbetet studerades bildutveckling som Àven jÀmförts med författarens egen uppvÀxtmiljö. Metoden har varit en litteraturstudie som behandlar Àmnet estetiska uttrycksformer och kreativ uppvÀxt. DÀrtill har en granskning av författarens uppvÀxtmiljö gÀllande möjlighet till övande av kreativ förmÄga tagits upp i relation till personlig utveckling. JÀmförelse har gjorts med stadieteorier om utvecklande av barns bildanvÀndning. Genom dokumenterade av författarens egna bilder under tidiga Är visades bildutveckling i de olika teckningsutvecklingsstadierna.

Effekter av en downsizing : Vilka faktorer kan pÄverka

Hur pÄverkas de som fÄr behÄlla sin anstÀllning vid en personalneddragning, downsizing? Ser de sig som vinnare och bildar ett högmotiverat team som med entusiasm gÄr in för att sÀkra organisationens överlevnad, eller Àr det istÀllet tvÀrtom, att de som blir kvar pÄverkas sÄ negativt att de förlorar sin organisationscommitment och börjar fundera pÄ att söka sig ifrÄn organisationen? Den tidiga forskningen Àgnades Ät dem som fick lÀmna sin anstÀllning vid en downsizing. Under de senaste decennierna har intresset Àven riktats mot dem som överlever d.v.s. de som fÄr behÄlla sin anstÀllning vid en downsizing. Forskningen har identifierat ett antal faktorer som kan sÀttas i samband med effekterna av en downsizing.

Att arbeta med sakprosa i skolans tidiga Ă„r : En studie som belyser faktatexten som genre och dess betydelse i den svenska undervisningen i Ă„rskurs F-3

Syftet i denna studie Àr att beskriva hur faktatexter anvÀnds i skolundervisningen samt att belysa hur elever respektive lÀrare ser pÄ texternas funktion i skolan.Att dela in texter i olika genrer Àr ett sÀtt för oss som mÀnniskor att kategorisera texter och dess funktion i samhÀllet. Skolan som institution Àr inget undantag och elever lÀr sig redan frÄn unga Är att göra detta. Eleverna lÀr sig tidigt vad de kan förvÀnta sig av skolans material dÄ skolans traditioner och samhÀllet noga ?valt ut? vad som anses dugligt för undervisning. Dessa förvÀntningar pÄverkar elevernas syn pÄ hur en text bör se ut och det skapar Àven en ?klyfta? mellan de texter de möter i skolan och de texter eleverna möter hemma pÄ fritiden.

Intrycksstyrning i arbetslivet : - En studie om mellanmÀnskliga relationer i anstÀllningsintervjuer

som individen tror uppskattas i det sociala sammanhanget,sÄ den fÄr fram rÀtt framtoning? FrÄgor av denna karaktÀr har varit med att byggaupp denna uppsats och drivit oss att ta reda pÄ mer.OvanstÄende Àr temat som denna uppsats behandlar och utreder. I fokusstÄr det mellanmÀnskliga mötet som sker under anstÀllningsintervjun och hurintrycksstyrning anvÀnds. För kandidaten och för rekryteraren ÀranstÀllningsintervjun ett tillfÀlle dÄ de bÄda i de flesta fall vill framstÄ i sÄ goddager som möjligt. Intrycksstyrning Àr en metod för att skapa och förstÀrka intryckmed hjÀlp av olika taktiker.

Öppenhet och rymd i det tidiga 2000-talets villaarkitektur

The aim of this MasterÂŽs thesis in Art History and Visual Studies is to examine the existence and theexpressions of openness and interior space in the contemporary Swedish architecture of singlefamilyhouses. Research has focused on open-plan housing with open connections between kitchenand living areas, large windows, walls of glass, high ceiling heights and entresol or loft levels, usingtwo case studies and analyses of seven reference objects. Interpretation is based onphenomenological theoretical perspectives.Houses that are more or less transparent permit views from both the inside and the outside. Adiscussion of this potential dilemma is supported by sociological perspectives on identity, life-style,self-presentation, privacy and publicity..

Det lokala brottsförebyggande rÄdet och möjligheten för polisen

Denna rapport handlar om det lokala brottsförebyggande rÄdet och samarbetet med polisen i SkellefteÄ Kommun. Jag har Àven belyst ungdomarnas situation och det brottsförebyggande arbetet mot ungdomar. I teorikapitlet har jag tagit upp nÄgra teorier om hur man ska fÄ ett effektivt förebyggande arbete inom kommunen. Resultatet visar att genom ett nÀra samarbete med polis, socialtjÀnst och övriga myndigheter kan man komma lÄngt i det brottsförebyggande arbetet. Jag har anvÀnt mig av den nationella rapporten ?allas vÄrt ansvar? som man jobbar efter i SkellefteÄ.

Pedagogers syn pÄ för- och nackdelar med Äldersintegrering som organisationsform inom skolans tidiga Är

Earlier research has shown the difficulty of defining insulting behaviour in the workplace. It has been noted that the individual and subjective definition is connected to the specific situation in which the potentially insulting incidence occurred. In this study we designed a quantitative questionnaire in order to hopefully elucidate the comprehension of insulting behaviour and furthermore enable a more in-depth investigation on how important the contextual meaning is. This study examined 140 (n=140) working adult?s attitudes towards insulting behaviour in the workplace and the importance of the contextual variables.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->