Sök:

Sökresultat:

59 Uppsatser om Telia - Sida 3 av 4

Individuellt belöningssystem kontra kollektivt
vinstdelningssystem: en kvalitativ studie av anställdas
motivation

Företag vill genom belöningar skapa motivation hos anställda så att de utför sina arbetsuppgifter bättre. Den här uppsatsen behandlar två belöningssystem som inte belönar på likartade sätt. Avsikten med detta har varit att jämföra dessa belöningssystem och försöka förklara vad som skiljer dem åt när det gäller att motivera de anställda. De undersökningsobjekt som valts är Handelsbankens vinstandelsstiftelse Oktogonen, som är ett kollektivt vinstdelningssystem där alla anställda får en lika stor del av vinsten, samt Telia kundtjänsts individuella prestationsbaserade belöningssystem. Intervjuer skedde med en person i ledningen och med en anställd på vardera företag.

Lathunden ? för dig som vill göra rätt från början : Ett arbete om att öka förståelsen för ett nytt CMS-system genom teknisk kommunikation.

Syftet med mitt examensarbete var att undersöka vilka faktorer som gör teknisk kommunikation tillgänglig och lättförståelig. Det skulle leda fram till en läsvärd lathund för användare av ett nytt CMS-system. Arbetet har genomförts i samarbete med Telia, som är inne i ett förändringsarbete gällande sina informationssystem. De ska införa ett nytt så kallat PIM-system (Product Information Management), som ska innefatta ovan nämnda CMS-system och kommer innebära ett förändrat arbetssätt och nya arbetsuppgifter för min berörda målgrupp. För att lösa problemet har jag tagit hjälp av en fokusgrupp och gjort en webbenkät. Jag har ställt mig frågor om vad teknisk kommunikation kan bidra med vid framtagning av ett instruerande material, samt i vilka syften användarna kan tänkas läsa den typen av material. Med hjälp av teorier och ovanstående metoder producerade jag ett förslag på hur lathunden kan se ut. Jag testade också förslaget på målgruppen för att få deras åsikter, i syfte att förbättra slutresultatet..

Decentraliseringsgradens påverkan på utformningen av ett belöningssystem

Bakgrund: För att ett företag ska kunna vara framgångsrikt måste det kunna motivera sina anställda att uppnå de uppsatta målen. En förutsättning för detta är att målkongruens mellan individernas och företagets mål skapas. Detta kan med fördel göras genom utformandet av olika belöningssystem. Vanligt är också att företag i jakten på effektivitet söker den optimala organisationsformen genom att tillämpa olika grader av decentralisering.Syfte: Syftet med uppsatsen är att utreda hur decentraliseringsgraden påverkar utformningen av ett belöningssystem.Genomförande: Intervjuer har genomförts med sju personer vardera i Handelsbanken respektive Telia, vars organisationer anses representera två olika grader av decentralisering. Respondenterna har även befunnit sig på olika nivåer i respektive organisation.Resultat: Studien visar på ett antal aspekter vilka har en betydande roll i utformningen av olika belöningssystem.

Varumärkets betydelse för marknadsledande företag: en
fallstudie av Telia

Konkurrensen inom den svenska telekommunikationsbranchen har tätnat under de senaste åren vilket har medfört att konsumenterna har fler operatörer att välja mellan. För företag i en marknadsledande position gäller det att försöka bemöta konkurrensen på ett effektivt sätt för att bibehålla sin position Något som spelare en viktig roll är varumärket, eftersom ett välkänt varumärke ofta betraktas som den mest betydelsefulla inträdesbarriären. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur svenska marknadsledande företag använder sitt varumärke för att stärka och bibehålla sin position på marknaden. De slutsatser som vi kom fram till var att den befintliga teorin i många hänseenden passar bra ihop med de strategier som företaget har valt. Den största skillnaden mellan teori och verklighet är att företagets verklighet är mer flexibel och inte låst till att använda endast en strategi, istället föredrar marknadsledaren att använda en kombination av olika strategier.

Varumärkets betydelse för marknadsledande företag: en
fallstudie av Telia

Konkurrensen inom den svenska telekommunikationsbranchen har tätnat under de senaste åren vilket har medfört att konsumenterna har fler operatörer att välja mellan. För företag i en marknadsledande position gäller det att försöka bemöta konkurrensen på ett effektivt sätt för att bibehålla sin position Något som spelare en viktig roll är varumärket, eftersom ett välkänt varumärke ofta betraktas som den mest betydelsefulla inträdesbarriären. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur svenska marknadsledande företag använder sitt varumärke för att stärka och bibehålla sin position på marknaden. De slutsatser som vi kom fram till var att den befintliga teorin i många hänseenden passar bra ihop med de strategier som företaget har valt. Den största skillnaden mellan teori och verklighet är att företagets verklighet är mer flexibel och inte låst till att använda endast en strategi, istället föredrar marknadsledaren att använda en kombination av olika strategier.

Vilka variabler påverkar företagens personalredovisning? : En studie av fem svenska företags årsredovisningar under de senaste tio åren

Syftet med uppsatsen var att försöka hitta förklaringar till personalredovisningens utformning. Detta testades utifrån några valda variabler med hjälp av hypoteser. Vi har arbetat fram hypoteserna med utgångspunkt från resultat av tidigare forskning inom ämnet. Förutom att redogöra för tidigare forskning har vi även presenterat lagreglerad information och grundläggande begrepp för att ge läsaren mer information om ämnet. De företag vi har valt att studera har varit Ericsson, NCC, Skandia, Swedbank och Telia.

Bland sociala medier : en uppsats om mobiloperatörers kommunikation i sociala medier för att skapa lojala kunder.

Den här uppsatsen handlar om sociala medier som konkurrensmedel i telekombranschen för att skapa lojala kunder. Telekombranschen har under det senaste decenniet utvecklats snabbt i takt med mobiltelefonins genomslag. Kommunikationen via mobiltelefon har blivit en del av det vardagliga livet. Internetanvändningen har fått en större betydelse. Fler människor är aktiva inom internet och att googla, blogga, skicka snabbmeddelande, använda Twitter/Facebook har blivit en vardagssyssla för många.

Dynamisk webbplats med MySQL och PHP

Den här rapporten beskriver arbetet med att skapa en dynamisk designdriven webbsida åt Landegrens Legomek AB, ett mindre företag inom tillverkningsindustrin. Företaget hade sedan tidigare en statisk webbsida och ville förnya denna i takt med den ökade vikten av att synas på Internet. Design och layout är anpassad till företages profil och kunder för att ge ett seriös och formellt intryck. Vi har valt att skapa den nya webbsidan med databasservern MySQL och skriptspråket PHP. Även JavaScript är en del i implementeringen.

Arbetsmodell vid förändringsarbete : Hur intern och extern kund tillfredsställelse kan bibehållas, genom ett systematisktarbetssätt före och under ett förändringsarbete i praktiken.

The purpose of this study is to develop and practically evaluate a new approach for the introduction of changes in internal and external processes in a customer front, but with the aim of maintaining or increasing customer perceived quality during insertion. A working model has been developed and is used in a qualitative research in the form of a case study carried out in a customer front, on a customer group in Telia's mobile customer service in Sweden. There is currently little research that has studied the implementation phase.The results of the study show that the designed working model works satisfactorily, but also that it can be developed more. Employees are satisfied and the sale was a positive boost, however, declined the customer experience a little bit. Employees raises questions as leader behavior, confidence in the group ahead, everyone's different circumstances and desire for the individual choice.The biggest challenge for future leaders will be to manage and lead continuous change.

CRM och dess påverkan på kundtillfredsställelsen

Bakgrund: Kunden samt dennes behov och tillfredsställelse är ämnen som varit mål för forskning under de senaste decennierna. Kundfokusering är dock inget nytt utan förekom i diskussionen redan under 50-talet. Idag talas det mycket om CRM, customer relationship management. Många företag säger sig använda CRM men meningarna om vad begreppet egentligen innebär går isär. Syfte: Syftet med vår uppsats är att skapa insikt i vilka inslag av CRM som kan urskiljas i ett stort teknikbaserat B-to-B företag.

Ledningens förväntningar : en studie av kommunikation och ledarskap

Bakgrund: För att ett företag ska lyckas i den nya ekonomin krävs bland annat att de tar tillvara på individens kapacitet samt uppmuntrar till lärande och utveckling. Om de anställda har vetskap om de förväntningar som ledningen har på dem kan det bidra till att goda och effektiva reslutat skapas. Företagsledningens förväntningar kommer från många olika intressenter såsom koncernledning, kunder, leverantörer, stat, ägare, anställda med mera. Ledningens uppgift är att hantera och balansera alla förväntningar och påtryckningar från andra intressenter, för att sedan kommunicera dem på ett rättvisande och förståeligt sätt till de anställda.Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera kritiska faktorer som är betydelsefulla för graden av överensstämmelse vad gäller de förväntningar de anställda tror att ledningen har på dem, jämfört med de förväntningar som ledningen i själva verket har.Genomförande: Uppsatsen baseras på tillgänglig teoribildning om kommunikation, ledarskap och strategi samt personliga djupintervjuer med ledning och anställda på Telia Nära i Norrköping.Reslutat: Studien resulterade huvudsakligen i en modell över företagets kommunikationsprocess som påvisar de, av oss, funna kritiska faktorerna för graden av överensstämmelse hos förväntningarna..

En studie av lösensdagseffekt på aktiekursens volatilitet

The purpose of this study is to examine the expiration day effect on a stocks volatility due to stock option expiration, which is every third Friday in the month on Stockholm stock exchange. Volatility is the standard deviation of a stock. It measures the uncertainty about a stocks future movement. When volatility increases, the chance or probability of a stock going up or down increases. It?s a common rumor among stock traders that stock volatility tends to increase nearby expiration day.

Revisionskommittéer ? medlemmar och arbetsuppgifter

Syftet med denna uppsats är att komma fram till vilka personer som bör ingå i företagets revisionskommitté och vad kommitténs huvudsakliga uppgift bör vara. Syftet är också att teoretiskt förklara varför Sverige får allt fler och fler revisionskommittéer. Metod: Uppsatsens empiriska del består av en kvantitativ undersökning där vi valde att skicka ut en enkät till 24 företag. Företagen valdes slumpmässigt. Vi fick endast tillbaka sex stycken svar trots att vi ringde till de olika företagen först och sedan efter en vecka skickade en påminnelse.

Öppna integrationsplattformar

In today?s computerized society more and more companies choose to utilize new applications that can ease the way of handling the information. For many of us is imperative that the process as efficient as possible if one takes in consideration the size of savings that this new application can bring.The developer of the evaluated system is SYSteam AB Huskvarna and they are the ones that gave us this assignment. The application that we evaluate is SCM (Secure Connection Manager). It is already used today by big companies such as Telia and Ericsson to search for errors in telephone servers placed all over the country.

Partnerval i joint ventures på den svenska 3G-marknaden En studie av de svenska nätoperatörerna

Background: Traditionally defined boundaries and borders between organizations are at present being re-evaluated because of new and tougher demands. Today we can see a trend where these boundaries are being lowered or even eliminated when organizations choose to co-operate instead of compete. Purpose: In order to create an understanding for the partner selection process in the newly founded joint ventures between the companies which are building the Swedish 3G Network, the determining factors are being studied. Delimitation: The studies companies are co-operating as network operators but are at the same time competing as mobile operators. This relationship is in the literature described as co-opetition, which will not be investigated in this paper.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->