Sök:

Sökresultat:

2508 Uppsatser om Teknik för hampaskörd - Sida 10 av 168


Ritualen - att minnas

?Ritualen - att minnas? Àr ett arbete dÀr jag bearbetat begagnade brukstextiler. Med utgÄngspunkt frÄn en nyfikenhet pÄ materialets förmÄga att registrera minnen har jag undersökt plagg och tyger. Syftet med arbetet var att undersöka en kÀnsla av nÀrvaro i frÄnvaron av kropp. Arbetsprocessen var ett intuitivt prövande ochsökande efter en metod eller teknik med vars hjÀlp den kÀnslan kunde uttryckas.Arbetet resulterade i tre objekt som tillkommit genom en teknik av noggrant avvÀgd upprepning, ett utsuddande och uppdelande av material.

Den moderna teknikens roll i NO-undervisningar : En studie om hur modern teknik anvĂ€nds inom NO-undervisningar i Årskurs 4

Examensarbetet handlar om att undersöka och jÀmföra nÄgra skolor om teknikanvÀndning under NO-undervisningen i Ärskurs 4. Studien ger en bild av hur skolan och lÀrarna ser pÄ anvÀndning av tekniska hjÀlpmedel i undervisningen samt elevernas förvÀntningar pÄ teknisk redskap i skolan. Arbetet bygger pÄ en kvalitativ inriktad studie med hjÀlp av intervjuer och en enkÀtundersökning. Studien visade att tekniska redskap i skolan anvÀnds pÄ olika sÀtt beroende pÄ lÀraren och skolans resurser.  .

Teknisk universitetsutbildning : En tidig pÄverkan eller ett senare val?

Denna studie har genomförts för att ta reda pÄ vad som har pÄverkat studenter i deras val av teknisk universitetsutbildning. Undersökningen Àr baserad pÄ Ätta intervjuer med studenter som lÀser vid olika tekniska utbildningar pÄ Uppsala universitet. I intervjuerna har studenternas uppfattningar och upplevelser av undervisningen i grundskolans Ärskurser fyra, fem och sex undersökts och studenterna har Àven fÄtt beskriva sitt tekniska intresse och reflektera över ursprunget till detta. Resultaten stÀlls mot den forskning som finns om vikten av NO och teknik i de tidiga Ären pÄ grundskolan, lÀrarens roll och förÀldrarnas utbildning och yrke. De Ätta studenterna som har intervjuats i detta arbete har alla minst en förÀlder med en universitetsutbildning pÄ tre Är.

Producentens roll och dess utveckling : Hur ny teknik pÄverkar producentens roll i musikproduktioner

Denna uppsats syftar till att redogöra för hur producentens roll i musikproduktioner har utvecklats i förhÄllande till ny teknik. Förhoppningsvis kan denna kunskap leda till en bÀttre förstÄelse om yrkets utveckling och hjÀlpa (aspirerande) producenter att utveckla och anpassa sitt kunskapsomrÄde dÀrefter. En undersökning i form av intervjuer med tvÄ producenter/ tekniker har genomförts för att besvara vad som enligt dem Àr producentens roll i musikproduktioner och hur teknikens utveckling har pÄverkat dem i sina roller. Uppsatsens teoretiska ramverk Àr inspirerad av det sociokulturella perspektivet som visar pÄ hur vi lÀr oss av den sociala och kulturella omgivning vi lever i. Resultaten visar att producentens roll blir alltmer multifunktionell och att vara musikproducent idag kan innebÀra att man sköter om allt frÄn teknik till komposition, för att bara nÀmna nÄgra ansvarsomrÄden.

Systemstudie av smÄskalig Ängbaserad kraftvÀrme.

Denna rapport behandlar tvĂ„ konkurrerande koncept för smĂ„skalig kraftvĂ€rme, dĂ€r skillnaden mellan koncepten Ă€r metoden för att framstĂ€lla Ă„nga.- Vaporel, en teknik dĂ€r mĂ€ttad Ă„nga produceras i en s k "flashbox" av mĂ€ttat vatten frĂ„n en hetvattenpanna.- Ångpanna med Ă„ngturbinEn jĂ€mförelse mellan de tvĂ„ koncepten har utförts och diskuteras, primĂ€rt fokuserad pĂ„ de tekniska aspekterna vid varierande förhĂ„llanden. Det presenteras ocksĂ„ en förenklad metod att uppskatta verkningsgraden för turbiner vid sĂ€nkt last under förutsĂ€ttning att de styrs med strypreglering..

Naturvetenskap och teknik i förskolan : en enkÀtundersökning i en kommun i mellansverige

I Skolverkets (2009) förslag till förtydligande av lÀroplanen för förskolan lyfts naturvetenskap och teknik fram som Àmnen som ska tydliggöras. Samtidigt visar forskning och utvÀrderingar att kunskap och intresse inom dessa Àmnen sviktar hos svenska ungdomar. Med anledning dÀrav genomfördes denna studie med syftet att undersöka vilken kompetens som finns pÄ förskolan inom Àmnena naturvetenskap och teknik samt hur den synliggörs pÄ förskolan i dag. Ytterligare forskningsfrÄgor som stÀlldes i denna studie Àr vad pedagoger sjÀlva anser behöver förbÀttras genom kompetensutveckling och om de upplever att det Àr nÄgon skillnad pÄ intresset för Àmnena hos flickor respektive hos pojkar i förskolan och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt?Denna studie genomfördes med dels en enkÀtundersökning i en kommun i mellansverige och dels med hjÀlp av en observationsstudie genomförd pÄ en förskola som profilerar sig mot Àmnena naturvetenskap och teknik.

Teknik i förskolan : Hur barn samspelar kring en surfplatta

VÄrt syfte med denna studie Àr att belysa förskolebarns kommunikation, samarbete, motivation och deras uppfattning om vad de lÀr sig. Detta har vi undersökt ur ett sociokulturellt perspektiv pÄ vÄr litteraturbakgrund och sedan kopplat till observationer med efterföljande intervjuer. Vi har bearbetat vÄrt insamlade material genom att kategorisera olika sÀtt att interagera. LitteraturgenomgÄngen visar att det Àr en fördel att anvÀnda datorn tillsammans med andra, vilket vi ocksÄ sett i vÄr undersökning. Barnens konstanta sprÄkande för att förklara och beskriva vad de ser pÄ datorskÀrmen stimulerar sprÄkutvecklingen och fÄr dem att reflektera över sitt eget lÀrande..

En kombination av Bluetooth och LabVIEW för ett universellt mÀtdatorsystem inom medicinsk teknik

Examensarbetet Àr utfört pÄ Linköpings Universitet, Institutionen för Medicinsk Teknik och bygger pÄ att undersöka möjligheterna för trÄdlös överföring av mÀtvÀrden via Bluetooth. MÀtningarna gÀller tvÄ olika hÄrdvaror som med metoden PPG mÀter blodflöde, en ny förenklad hÄrdvara och en mer avancerad och tidigare utvecklad hÄrdvara. Arbetet Àr tvÄdelat, under första delen upprÀttades en kommunikation med Bluetooth och tvÄ metoder för överföring av data undersöktes. Under andra delen togs ett grÀnssnitt fram i utvecklingsmiljön LabVIEW för styrning av hÄrdvarorna samt för ÄskÄdliggörandet av mÀtdata. Metoderna som undersöktes för dataöverföring Àr att antingen kontinuerligt skicka samplat data direkt frÄn en AD-omvandlare eller att fylla bluetoothmodulens minne för att dÀrefter skicka samtliga vÀrden samtidigt.

Patientövervakning

Sekretessbelagd.

Dokumentationssystem för fjÀrrvÀrmenÀt

The Work has been performed to, and in cooperation with Vetlanda Energi och teknik AB.District heating for commercial purpose started in the USA in 1877. Today the network has grown into big and complex systems, which demand maintenance and service to keep up the security of the delivery. When a district heating network expand, it becomes difficult to perform reliable calculations. For this purposes there are a few suppliers who design and deliver systems for documentation and calculation of district heating networks.Vetlanda Energi och Teknik AB is in the position where they must get a system for documentation and calculation for district heating, and therefore they need a basis to get a system. The target is to write a requirement specification that will follow the basis.The Swedish market has been inventoried, and suitable systems have been selected.

Är du tekniknykter, obstinat kĂ€rring eller ska vi twittra? : LĂ€rares attityder till den mediala och tekniska utvecklingen samt till elevers mediala och tekniska repertoar

Syftet med studien var att ta reda pÄ lÀrares attityder till den digitala klyfta mellan elever och lÀrares repertoarer och utvecklingen gÀllande teknik och media. Bakgrunden till detta Àr nÄgra av reaktionerna frÄn de elever jag mött under mina Vfu-perioder, under utbildningen pÄ lÀrarutbildningen, dÀr min egen repertoar sammanfallit med elevernas och dÀrför lett till positiva pedagogiska erfarenheter.    Studien har genomförts med Grundad teori och i det empiriska materialet har sammanlagt Ätta personer intervjuats. Tre djupintervjuer i den första fasen som ledde till ett antal kategorier och dÀrefter följde fyra intervjuer vars frÄgor baserades pÄ kÀrnkategorin, uppdatering. I den sista, teoretiserande delen anvÀndes en intervjuperson i ett försök att bekrÀfta eller förkasta teorin. Analysen har lett fram till följande kÀrnkategori: lÀrarens uppdaterande av ny media och teknik.

Äldre och teknik: Fyra portrĂ€tt som grund för IT-design

I detta arbete undersöks Àldre personers förhÄllande till den teknik de möter i vardagen. Statistik visar att det i Äldersgruppen 65?84 Är, jÀmfört med de yngre Äldersgrupperna, Àr betydligt fÀrre personer som har hemdator. Avsikten med studien var att kvalitativt utforska vad som ligger bakom sÄdana och liknande förhÄllanden. OmstÀndigheter som kan vara av betydelse vid utveckling av teknik för Àldre mÀnniskor.

Vem syns i tekniken? : -en kvantitativ analys av tvÄ tekniklÀromedel ur genusperspektiv

För att öka ungdomars intresse för teknik Àr det viktigt att det finns goda förebilder av bÄda könen för elever att identifiera sig med. DÀrför har jag gjort en kvantitativ analys av tvÄ lÀroböcker i teknik för skolÄr 6-9.Böckerna Àr publicerade 1995 resp. 2005 och Àr skrivna av samma författare. Analysen har ett genusperspektiv och frÄgestÀllningarna Àr följande:Har bildmaterialet förÀndrats sÄ att könen Àr mer jÀmt representerade i antal och typ av sysselsÀttning? Har textmaterialet förÀndrats sÄ att könen Àr mer jÀmt representerade i antal och typ av sysselsÀttning? Har tillgÄngen pÄ förebilder för bÄda könen ökat i den senaste upplagan av boken?Resultatet Àr att könsfördelningen Àr mycket ojÀmn till mÀnnens fördel och ojÀmlikheten Àr större i text Àn i bild.

Barnprogram ur ett lÀrandeperspektiv

I detta examensarbete diskuteras huruvida barnprogram kan vara lÀrande för förskolebarn och vilka möjligheter det finns att anvÀnda barnprogram som material för lÀrande i förskolan. Undersökningen syftar till att uppmÀrksamma barnprogram ur ett lÀrandeperspektiv med fokus pÄ matematik, teknik, sprÄk och naturkunskap eftersom dessa lÀrandeomrÄden kan förankras i förskolans lÀroplan och dess definition av kunskap och lÀrande. Observationer av ett barnprogram ligger till grund för undersökningen och tolkas med hjÀlp av aktuell forskning i Àmnet. Undersökningen utgörs av TV-observationer av tio avsnitt ur barnprogrammet Stor och Liten. Resultatet av undersökningen visar att barnprogram innehar flertalet möjligheter att vara lÀrande för barn utifrÄn ovanstÄende lÀrandeomrÄden samt Àven som material för lÀrande i förskoleverksamheten.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->