Sök:

Sökresultat:

4528 Uppsatser om Tecken i färdig text - Sida 5 av 302

Kommunikation genom tecken : förskolepedagogers upplevelse av hur tecken som stöd (TSS) kan bidra till barns sprÄkutveckling

Syftet med undersökningen Àr att belysa hur tecken som stöd (TSS) anvÀnds i förskolan samt hur pedagogerna upplever detta. Anser de att det finns fördelar respektive nackdelar gÀllande barns sprÄkutveckling och kommunikation vid anvÀndandet av TSS? Följande frÄgestÀllning har formulerats utifrÄn syftet: Hur/nÀr anvÀnder sig pedagoger av TSS i förskolan samt hur upplever de att detta gynnar barns sprÄkutveckling och kommunikation? Hur upplever pedagogerna sin egen roll i anvÀndandet av TSS samt upplever de att det finns fördelar respektive nackdelar med att anvÀnda TSS? Undersökningen Àr kvalitativ och har genomförts med hjÀlp av intervjuer med fem pedagoger som arbetar i förskolan, varav en Àr specialpedagog.Resultatet visar att pedagogerna Àr positiva till anvÀndningen av TSS samt att de upplever att det gynnar barns sprÄkutveckling och kommunikation. De undersökta förskolorna har olika anvÀndningsomrÄden nÀr det gÀller TSS, det kan fungera som ett verktyg exempelvis vid flersprÄkighet samt vid funktionshinder. Pedagogerna anser att TSS kan vara till stöd för alla barn i förskolan och att det frÀmjar delaktighet och samhörighet till gruppen.

Kinesisk betygsstress - En Empirisk Studie om Krav och Bedömning pÄ Skrivande i Kinesiska

Kinesiska som ett nytt modernt sprÄk i svenska skolan har fÄtt allt mer uppmÀrksamhet under de senaste Ären. Att undervisa svenska elever i kinesiska möter idag mÄnga utmaningar nÀr undervisningen i kinesiska ska följa en gemensam kursplan som andra sprÄk. Detta utmÀrker sig stort i utlÀrningen och inlÀrningen av kinesiska skriftsprÄket, d.v.s. tecknen. Syften med denna studie Àr att undersöka lÀrares krav och bedömning pÄ elevers skrivande i kinesiska.

Är det viktigt vad JAG tycker? Diskursanalys av en brukarenkĂ€t riktad till vĂ„rdnadshavare i förskolan

Syfte: Syftet med studien Àr att studera en brukarenkÀt riktad till vÄrdnadshavare i förskolan, samt diskutera vad dess konsekvenser kan innebÀra utifrÄn begreppet ?en skola för alla?.TvÄ frÄgestÀllningar Àr centrala i studien:- Hur Àr brukarenkÀten uppbyggd?- Vilka diskurser framtrÀder i brukarenkÀtens konstruktion?Teori: Den franske filosofen Foucault utgÄr frÄn att diskurserna skapar de subjekt vi Àr. Enligt Foucault kan kunskap till omvÀrlden inte betraktas som objektiv, utan kunskap om vÀrlden Àr alltid kulturell och historiskt prÀglad. Kunskap fÄs genom nÄgot som utövas tillsammans, med sprÄket som verktyg. Den teoretiska ansatsen i studien utgörs av diskursanalysen, det vill sÀga hur man ?talar om? eller ?skriver om? nÄgot.

Pojkkrisen : En studie om pojkkrisens existens utifrÄn pojkars egna erfarenheter

The Picture book - text and image in interaction. A study of Tove Jansson's picturebook: The Book About Moomin, Mymble and Little MyThis study examines Tove Jansson's picture book The Book About Moomin, Mymbleand Little My, to show relationships between text and image in the narration of thestory. This is done through an analysis based on Ulla Rhedins dissertation The picturebook - towards a theory where the conclusion is that the picture book as book mediumcan be divided in three different picture concepts. The various concepts are; the epicpicture book, the expanding text as well as the genuine picture book. This study hasperformed a text and image analysis showing that the image colors, the differentspreads, landscape scenes and characters' placement, et cetera play a role in placingthe picture book in its concept.Tove Jansson used more than text and image to work out the story of theMoomintroll, Mymble and Little My, there are holes in the picture book that have animportant role, which the analysis will show.

Hur kan jag veta det nÀr det inte stÄr i texten? : LÀsförstÄelse bland gymnasieelever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar

Studies show that some pupils with ASD (autism spectrum disorder) can have difficulties in understanding written texts. The present study seeks to examine whether pupils with ASD differ in their reading comprehension of a factual text and a literary text. Another aim of the study is to obtain a picture of the reading habits of high school pupils with ASD, what reading strategies they use, and how they work with texts in Swedish lessons in school.The study uses texts from PISA surveys from 2009 and 2000. The factual text Varmluftsballongen (The Hot-air Balloon) was taken from the try-out for the 2009 survey and the literary text GĂ„van (The Gift) was taken from the 2000 PISA survey. To gain some idea of the pupils? reading comprehension of the texts, the present study used the tasks accompanying the texts, with certain changes in the questions about the text on the hot-air balloon.

Betydelse av text och uttryckssÀtt för minnesförmÄga och emotion

Hur en text ska utformas och förmedlas om man vill att den ska bevaras i minnet hos mottagaren och vad som vÀcker emotioner Àr frÄgor som den hÀr studien vill söka svar pÄ. Ett bekvÀmlighetsurval har anvÀnts och deltagarna har lÀst och lyssnat till olika texter. Efter varje text besvarades en enkÀt. Resultatet visar att utförandet av text och uttryck Àr beroende pÄ om vi ska lÀsa eller lyssna till den. Vidare har ett samband mellan upplevd emotion och upplevd minnesförmÄga noterats.

?Seriously seeking comics? ? ÄmnesbestĂ€mning, klassifikation och indexering av tecknade serier

The purpose of this master?s thesis is to examine how comics, here defined as a combination of text and images, are handled by the libraries in regards to subject analysis, classification and indexing. A comparative approach has been used in this study. First, common practices, methods and theories concerning subject analysis developed for documents consisting of text or images are presented. Then the current systems at two special libraries, specializing in comics and consequently dealing with both text and images, are examined and related to the above mentioned practices, in order to discover differences and similarities.

"Resan till London" : SprÄk, struktur och kvalitet i fyra narrativa elevtexter i Ärskurs 6

The aim of the study was to investigate how four pupils in sixth grade use language when writing narrative texts, examined in relation to the typical structure and linguistic features of a narrative text. Another aim was to explore the similarities and differences between texts which received an A or B grade and texts with a D or E grade. The pupils? texts are analysed from a systemic-functional perspective on language and on the basis of the typical structure and language of a narrative text, with the focus on expressions of time, processes, descriptions and nominal groups (cf. Johansson & Sandell Ring 2012).

Multimedia eller inte multimedia, det Àr frÄgan.

Is it possible, and suitable, to use multimedia in classic literature studies at Swedish upper secondary school? What alternatives are there?  Is there any foundation in the curriculum for an expanded conception of text as in multimedia?  Will the conception literacy support use of multimedia in classic literature studies, and in what ways? How do we generally look upon the definition text, is it only printed letters, or something more? To get an answer to the questions we decided to examine a number of theories, Gardner?s theory about the different intelligences, the conception literacy and the expanded text concept. In these three theories we took our starting-point for the following work. The main subjects became two interactive sights on Internet and one CD-ROM, all containing classic literature. Our previous knowledge in this subject field was very meager.  This work has given us an opportunity to discover some of the multimedia that is available, and the result we have come to is that multimedia absolutely belongs in studies of classic literature as well as in other subjects.

Ungdomar och riskbeteende : -professionellas erfarenheter frÄn ungdomsverksamhet

Den hÀr studien belyser ungdomar och riskbeteende i dagens samhÀlle. För att uppnÄ relevant information för studien anvÀnde jag en kvalitativ undersökning. Jag intervjuade tre professionella inom ungdomsverksamhet. Resultatet belyser vilka orsaker det finns till riskbeteende, de tydligaste orsakerna hittar man i skolan och i ungdomens sociala liv. Studien fokuserar ocksÄ pÄ vilka tecken man anvÀnder sig av för att kÀnna igen riskbeteende, detta Àr tecken som ungdomarna visar upp i sin vardagliga situation.

Betydelse av text och uttryckssÀtt för minnesförmÄga och emotion

Hur en text ska utformas och förmedlas om man vill att den ska bevaras i minnet hos mottagaren och vad som vÀcker emotioner Àr frÄgor som den hÀr studien vill söka svar pÄ. Ett bekvÀmlighetsurval har anvÀnts och deltagarna har lÀst och lyssnat till olika texter. Efter varje text besvarades en enkÀt. Resultatet visar att utförandet av text och uttryck Àr beroende pÄ om vi ska lÀsa eller lyssna till den. Vidare har ett samband mellan upplevd emotion och upplevd minnesförmÄga noterats.

Text och bild i samverkan för att förklara funktioner i teknikinformation

Det finns flera studier som visar att text och bild i samverkan Àr bra för inlÀrningen och förstÄelsen. Men att bara lÀgga till bilder i ett textmaterial eller tvÀrtom, garanterar ingen förbÀttring. Hur kan text och bild samverka frÄn ett kognitionsteoretiskt perspektiv i en produktinformation för att öka förstÄelsen om funktioner i ett komplext system? Det Àr frÄgan jag stÀller mig i denna studie och avgrÀnsar mig till att analysera en broschyr om internsystemet PERFEKT. Broschyren Àr framstÀlld av Tjeders som marknadsför och tillverkar komponenter inom bland annat vÄrd och omsorg.

Med andra bilder inga ord. En illustrerad berÀttelse.

This project has been about illustration, text and format with illustration as the main communication path.A study has been made of how these three elements interact, particularly how text and format affect the illustrations. The goal has been to create an illustrated story in a form of a book. The story is about the feeling of being alienated from other people and invites the reader to make their own interpretations. The main target audience has been the ones who is interested in illustration and storytelling, no matter of age.Colors has been inspired from animated movies and the natur. Various textures such as wood, fabric and metal for example has been scanned to create a rough feeling.

Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan : NÄgra förskollÀrares erfarenheter och Äsikter om TAKK

Syftet med studien Àr att ta reda pÄ nÄgra förskollÀrares erfarenheter och Äsikter gÀllande TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation). FrÄgestÀllningen i studien utgÄr frÄn vilka erfarenheter och Äsikter förskollÀrare och resurspersonal uttrycker angÄende: TAKKŽs pÄverkan pÄ kommunikation barn/vuxen och hur de uppfattar kommunikationen mellan barn/barn? Personalens förhÄllningssÀtt till metoden TAKK? AnvÀndningen av TAKK i vardagen? Upplevelse av fördelar och nackdelar angÄende anvÀndandet av TAKK? Studien Àr baserad pÄ intervjuer. Resultatet visar att TAKK upplevs som positivt för sprÄkutvecklingen av de intervjuade förskollÀrarna. Fördelar som bland annat uppkommit i intervjuerna Àr att det alltid finns tillgÀngligt konkret för förskollÀraren och barnet.

Är det nĂ„got som inte stĂ€mmer? : BVC-sjuksköterskors erfarenheter av att identifiera mammor med tecken pĂ„ depression

Bakgrund: I Sverige drabbas 10-15 % av nyblivna mammor av depression efter förlossningen. Det Àr viktigt att identifiera mammorna. En postpartumdepression kan störa samspelet och anknytningen mellan mamma och barn. I BarnavÄrdscentralens (BVC) basprogram finns ett riktat besök med fokus pÄ mammornas psykiska hÀlsa nÀr barnen Àr 6- 8 veckor dÀr mammorna erbjuds fylla i ett screening-formulÀr.  Syfte: Syftet med studien var att beskriva BVC-sjuksköterskors erfarenheter av att identifiera mammor med tecken pÄ depression.  Metod: En kvalitativ induktiv design valdes. Elva BVC-sjuksköterskor intervjuades utifrÄn en semistrukturerad intervjuguide.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->