
Sökresultat:
7829 Uppsatser om Team management - Sida 6 av 522
Från individuellt till TEAM-baserat arbetssätt
Allt fler företag i dagens föränderliga värld betraktar väl fungerande arbetsteam som nödvändiga för att möta omvärldens alltmer skiftande krav. Ett effektivt team skapas dock inte över en natt. Vår avsikt med denna uppsats är att studera ett företag som förändrat arbetsprocesserna från individuellt till teambaserat arbetssätt och vårt syfte består i att lokalisera problem som uppkommit i organisationens strävan att skapa ett effektivt team. Genom en fallstudie av LRF Konsult AB i Luleå har vi efter genomförda intervjuer kommit fram till att det finns ett antal problem med att få teamarbetet att fungera. Det övergripande problemet består i att samarbetet i teamet inte fungerar tillfredställande.
Att hantera olikheter : En studie om hur företags mångfaldsmanagement manifesteras på teamnivå
I dagens globaliserade värld, har mångfaldsmanagement vuxit fram som en nödvändighet likväl ett verktyg för att nå konkurrensfördelar. Forskning tyder på att mångfald bidrar till fördelar som kreativitet och bättre problemlösning. Undersökningar talar för att heterogena team, medlemmar med olika bakgrunder, erfarenheter och kompetenser, presterar bättre i jämförelse med homogena team. För att ta tillvara på de positiva effekterna av mångfald vid teamarbete, behövs ett aktivt förhållningsätt till mångfald och mångfaldsklimat. Studien undersökte hur företag arbetar med den existerande mångfalden, och belyser sambandet mellan företags mångfaldsmanagement och sammansättning av team.
Team, motivation, belöning, arbetstillfredsställelse
Denna uppsats syftar till identifiera och förklara sambandet mellan belöning, inre motivation, yttre motivation och arbetstillfredsställelse med teamprestationer vid produktinnovation. För att kunna uppnå vårt syfte har vi utfört en surveyundersökning genom telefonenkäter med 69 företag. Vi fann ett positivt samband mellan teamarbete och teamprestationer vid skapande av innovationer. Vi fann också att belöningar ökar chansen för en individ i ett team att bli arbetstillfredsställd vilket leder till en framgångsrik innovationsprocess. Om företag ska lyckas skapa framgångsrika innovationer måste de ge innovatörer incitament i form av belöningar vilket ger upphov till arbetstillfredsställelse och en mer framgångsrik innovationsprocess..
Managementrapport Cardo AB
En första viktig lärdom har dock varit vår nyvunna förståelse för den komplexitet som präglar en stor internationell koncern. Kommunikation är viktig i ett företag inte minst som bärare av syfte och mål med olika aktiviteter, men även i allmänhet för att tillse att flödet av information inom organisationen tillgodoses. Vi har sett vikten av feedback för att skapa tillit och visa uppskattning. Vi har efter studier av teorier, iakttagande av andra företag, samt inte minst via vår interaktion med anställda under genomförandet av detta projektarbete uppmärksammat vikten av att moderbolaget i en koncern tydligt visar sina värderingar genom exempelvis uttalad vision samt mission. Vi har på företaget sett att chefen har en viktig roll att fylla.
Effektivitet i team: omsorgsgrupper jämförda med andra svenska arbetsgrupper från en större population
The aim of the study was to look at the differences in groups in Karlskrona
Kommun in comparison to a larger population of work-groups in Sweden. The
instrument used was the Team Diagnostic Survey developed by Ruth Wageman, J.
Richard Hackman and Erin Lehman (2005) in order to diagnose the strengths and
weaknesses in work-groups, as well as explore the group?s behaviours and
effectiveness. The results show that there was a significant difference between
the Karlskrona Kommun groups and the larger population of Swedish groups in the
following areas: stable, clarity, challenge, diversity, whole task, resources
and availability..
Virtualitet i praktiken : En undersökning om team som arbetar virituellt
Bakgrund: Virtuellt arbete blir allt vanligare därför att tid och pengar kan sparas och arbetskollegor behöver inte finnas på samma plats för att samarbeta. Forskningen har dock inte hållit takten med utbredningen av virtuellt arbete, och forskning på team i praktiken efterfrågas.Syfte: Studiens syfte är att undersöka konceptet virtualitet i praktiken, och hur virtualitet upplevs av medlemmar i team som arbetar virtuellt. Fokus ligger specifikt på geografisk spridning.Genomförande: Genom en litteraturstudie gjordes en sammanställning av olika dimensioner av virtualitet och hur graden av dessa kan bestämmas. Genom en kvalitativ studie av fem team som arbetar virtuellt fångades åsikter och upplevelser angående virtualitet. Resultat: Litteraturstudien visar att forskningen har börjat behandla virtualitet som ett attribut i alla team.
Ingen kan allt, men alla kan något : - en studie om kunskapsöverföring i crowdsourcing team
Att söka hjälp via allmänheten för att lösa problem har historiskt sett använts sedan länge,men först 2006 myntades begreppet crowdsourcing. Crowdsourcing är en modell där företagpublicerar problem som allmänheten erbjuds lösa. Att utnyttja allmänheten på kunskapenden besitter torde betyda att ?massans? förslag kommer att vara åtminstone lika bra ? ominte bättre ? som den enskilde individens förslag. Tidigare forskning har fokuserat påområdet från en organisatorisk samt individuell nivå.
Att respektera varandras kompetenser : Sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta i interprofessionella team
Framgångsrik interprofessionell samverkan i team har bevisats öka patientsäkerheten i hälso- och sjukvården. Sjuksköterskor är ofta en del av interprofessionella team och en av deras kärnkompetenser är samverkan i team. För att uppfylla kärnkompetensen krävs kunskap om vad som påverkar samverkan. Syftet var således att belysa sjuksköterskors erfarenheter av samverkan i interprofessionella team. Metoden som tillämpades var en osystematisk litteraturöversikt med systematiska sökningar av omvårdnadsforskning.
Framgång i virtuella team : Hur chefer kan motivera sina medarbetare på distans
The work place is becoming more flexible and an increasing number of employees report to a leader in another location or country. The borders between different countries, work places and cultures are diminished to a greater extent than before. Working from a distance means new opportunities in terms of competence development, flexibility in working hours, tasks and resources, a larger platform for various career opportunities and an expanded network. The purpose with this study is to examine how leaders can create a successful virtual team and motivate remotely. The qualitative study is carried out through interviews with leaders and employees within Nielsen Nordic.
Virtuella Team : - vad påverkar prestationen?
Bakgrund: Många företag arbetar idag i virtuella team eftersom det ger en möjlighet att samla kompetens utspridd på flera platser utan att behöva spendera tid och pengar på resor. Virtuella team ger också möjligt att arbeta med en uppgift över hela dygnet. Genom att en arbetsuppgift flyttas mellan tidszoner under dygnets timmar. Även om virtuella team har sina fördelar så finns det problem. Dessa inkluderar sämre teamsammanhållning, arbetsglädje, tillit, samarbetsbeteende, social kontroll och engagemang i att nå teamets mål.
Teamarbete i vården - vilka förutsättningar krävs och vad kan sjuksköterskan göra?
Bakgrund: Att arbeta i team är vanligt förekommande inom vården. Ur ett historisktperspektiv skapades team i vården för att kunna ge vård i hemmet men ändå kunnaerbjuda sjukhusets alla resurser, alltså en helhetsvård. Idag är tanken att vården ska blimer effektiv genom väl fungerande team. Att samarbeta i team är nödvändigt för attkunna arbeta utefter personcentrerad vård. Sjuksköterskan har bland annat ansvar för attdelta i, organisera och motivera teamarbetet kring patienten.
Ledare & team utan rätt förutsättningar kan aldrig nå maximal framgång : En studie om tre olika produktionsverksamheter inom Volvo Group
This thesis has been conducted at Volvo Bussar ABunder a period of ten weeks. Within the organizationVolvo, the work is conducted with leaders and teamson every level; from production to top management.They have three tasks, besides executing their dailywork, they are expected to actively work on improvingtheir individual work as well as themselves as persons.The two latter are future value adding activities for theorganization. When doing so, however, it has beennoticed that they often lose the grasp of their dailywork. The question that consequently arises is whythis happens. Is it because of lack of time or it isbecause the co-workers do not have the competenceand simply do not know how they are to execute thethree tasks? Or, is it because the motivation to executethe three tasks is not enough? With this in regard, thestatement of issues for this bachelor thesis were thefollowing: how can the conditions for leaders and theteam be improved, in order for them to execute thesethree tasks.To find out why the execution of these threeassigments did not always succeed, the decision wastaken to conduct a survey and interview study in reallife and at the plants.
Har du några synpunkter på detta? : - en studie rörande kommunikation i teamsamtal vid en rehabiliteringsklinik
Multiprofessional teams is a common way of organizing the work in rehabilitationmedicine clinics. Team members are usually physicians, physiotherapists, occupationaltherapists, counselors and nurses where the counselor is the only one from the psycho-social discipline. Team care interventions are provided from a holistic perspective inwhich the patient's physical, psychological and social rehabilitation is taken intoconsideration. The meetings between the professional team and patient have the mainpurpose to increase patient participation. The aim of the study is to observe and analyzecommunication between the professionals, the patient and their relatives during teammeetings.
Homesupport for elderly people with psychiatric disabilities
This essay deals with the support and help offered to elderly people over 65 with mental disabilities out of personnel from a special support team. We have chosen to use the qualitative method to answer our questions. We have four semi-structured interviews with all staff from the support team we have been in contact with, three nurses/nursing assistants and project manager for the support team. We have recognized five themes and divided the text into six different categories and disciplines that answers and highlights the importance of meeting clients' needs, increase their independence and quality of life. Our theme is security, continuity, time, treatment and relations.
Enabling Smart Research and Development through Knowledge Conversation
Abstract Title: Enabling Smart Research and Development through Knowledge Conversation Seminar date: 2005-06-08 Course: Master thesis in business administration, 10 Swedish credits (15 ECTS) Authors: Andreas Johnsson, Johan Rosendahl Advisors: Lars Bengtsson Key words: Knowledge management, Knowledge conversation, Research and development, Ba, Trelleborg Purpose: The purpose of the thesis is to create a model that shows how knowledge management aimed at research and development processes can be used and how the theoretical fields can be connected. Methodology: The thesis is based on abductive perspective where empirical and theoretical material has been mixed to create a foundation for the analysis. Theoretical perspectives: Theories concerning knowledge management and research and development have primarily been used. These have been complemented with material about team structures and incentive systems. Empirical foundation: The empirical material is based on semi structured, mostly qualitative interviews and strictly quantitative inquiries performed at Industrial Hose within the Trelleborg group.