Sök:

Sökresultat:

792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 43 av 53

Produktkalkyl för vidareförÀdlade produkter pÄ Setra Rolfs sÄg & hyvleri

Rolfs sÄg & hyvleri Àr en industri som funnits i 100 Är. Enheten har historiskt sett byggt pÄ en vision om att sönderdela stocken med ett sÄ högt volymutbyte som möjligt. Virket har sÄgats för att försörja den egna vidareförÀdlingsenheten. Detta har inneburit en vidareförÀdlingsenhet med ett brett register av produkter för att kunna ta tillvara pÄ alla dimensioner och kvalitéer som sÄgen har frambringat. PÄ senare tid har konkurrensen inom den trÀmekaniska industrin blivit allt hÄrdare. Företagen i branschen har tvingats effektivisera sitt arbete och mÄnga specialiserar sig pÄ enstaka produkter.

Konsulters beskrivning av Big Data och dess koppling till Business Intelligence

De allra flesta av oss kommer stÀndigt i kontakt med olika dataflöden vilket har blivit en helt naturlig del av vÄrt nutida informationssamhÀlle. Dagens företag agerar i en stÀndigt förÀnderlig omvÀrld, och hantering av data och information har blivit en allt viktigare konkurrensfaktor. Detta i takt med att den totala datamÀngden i den digitala vÀrlden har ökat kraftigt de senaste Ären. En benÀmning för gigantiska datamÀngder Àr Big Data, som har blivit ett populÀrt begrepp inom IT-branschen. Big Data kommer med helt nya analysmöjligheter, men det har visat sig att mÄnga företag Àr oroliga för hur de ska hantera och ta tillvara pÄ de vÀxande datamÀngderna.

Mobil eluppvÀrmning av fritidsutrustning : En produktutveckling av vÀrmeslingor för handförda redskap

I sÄvÀl Brasilien som runt om i vÀrlden finns stora mÀngder organiskt avfall som skulle kunna utnyttjas pÄ ett bÀttre sÀtt. MÄnga potentiella substrat för biogasproduktion deponeras, eldas upp eller komposteras utan att den energi som skulle kunna utvinnas vid denna process tas tillvara. Detta examensarbete inriktade sig pÄ att i laboratorium undersöka potentialen för biogasproduktion frÄn nÄgra av dessa avfallsprodukter. FrÄn biodieselproduktion, vilket Àr en snabbt vÀxande industri i Brasilien, fÄs exempelvis 1 kg av restprodukten rÄglycerol per 9 kg producerad biodiesel. Detta Àr en restprodukt som man i dagslÀget letar efter fler tillÀmpningar för och biogasproduktion har visat sig vara en möjlighet.

En bra start? En studie om förskolepedagogers uppfattningar kring mottagandet av nyanlÀnda barn och förÀldrar

Syfte: Syftet med studien var att undersöka och synliggöra nÄgra förskolepedagogers upp-fattningar om mottagandet av nyanlÀnda barn och deras förÀldrar i förskolan. Centrala frÄ-gestÀllningar i studien var: hur anser pedagogerna att mottagandet av nyanlÀnda barn och förÀldrar bör se ut? Hur resonerar pedagogerna kring förskolans uppdrag som social och kulturell mötesplats? Vilka hinder samt möjligheter ser pedagogerna i verksamheten vad gÀller mottagandet av nyanlÀnda? Teori: Studien tar sin grund huvudsakligen i det interkulturella perspektivet, det sociokul-turella perspektivet samt det specialpedagogiska perspektivet med riktning Ät relationella perspektivet, dÀr betydelsen av omgivningsfaktorer och barnets totala situation framhÄlls (Rosenqvist, 2007). Metod: Studien har en kvalitativ ansats och i insamlingen av data har vinjettmetoden an-vÀnts. Metoden valdes för att kunna ge en uppfattning om hur fjorton förskolepedagoger resonerar och utrycker sig kring mottagandet av nyanlÀnda barn.

MatematikÀngslan ur elevens perspektiv

Flera undersökningar visar att ett stort antal elever upplever obehag och oro i samband med matematik och dÀrför fÄr svÄrt att tillgodogöra sig skolans matematikundervisning pÄ bÀsta sÀtt. Denna studie syftar till att belysa nÄgra elevers upplevelser av matematikÀngslan. Genom att lyfta fram elevernas tankar och erfarenheter kan studien förhoppningsvis bidra till en fördjupad dialog mellan lÀrare och elever kring matematikÀngslan. Kanske kan elevernas erfarenheter tas tillvara och anvÀndas nÀr det gÀller att utforma bÄde den fysiska och den undervisningsmÀssiga skolmiljön. Undersökningen Àr en hermeneutisk studie som baseras pÄ intervjuer med sju elever i den svenska grund- och gymnasieskolan. Alla sju informanter har upplevt eller upplever nÄgon form av matematikÀngslan. Enligt denna studie Àr oron för att kÀnna skam i sociala situationer och inför andra mÀnniskor den kanske mest betydande orsaken till matematikÀngslan.

Kultur - sÄ gör vi hÀr! : En studie om företags hÄllbara relationer över kulturella grÀnser

Globaliseringen som skett har lett till en större global konkurrens. Den globala konkurrensen har drivit mÄnga svenska företag till en internationalisering. För ett svenskt tillverkande företag som Àr utsatt för konkurrens kan det bli aktuellt att förlÀgga produktionen i ett land med lÀgre produktionskostnader. En etablering i ett nytt land innebÀr ett möte med en ny kultur och nya förutsÀttningar. För företag som vill skapa internationella relationer finns det dÀrför en hel del de behöver ta stÀllning till.

Integrerad produktutveckling : Hur fungerar det i praktiken?

Integrerad produktutveckling, IPU, beskriver en produktutvecklingsprocess med parallella och integrerade aktiviteter. Den bygger pÄ produktlivscykelns principer efter vilka den tvÀrfunktionella projektgruppen sÀtts ihop. Syftet med detta arbete Àr att jÀmföra teorin med den praktiska tillÀmpningen av IPU, med fokus pÄ projektstruktur, mÄl och beslut samt kommunikation. Detta genom att intervjua fyra företag, verksamma inom olika branscher och stÀlla dessa mot de mest förkommande teorierna i litteraturen. Undersökningen visade att företagen anvÀnder sig av en projektstruktur som kallas Stage-Gate, vilken var anpassad efter respektive företag.

FlersprÄkighet i klassrum : - Undersökning om lÀrares arbete medflersprÄkiga elever

Syftet med detta arbete var att undersöka hur lÀrare uppfattar sitt arbete i flersprÄkiga klassrum. Vi tittade inte pÄ utförande utan pÄ lÀrares uppfattning om arbete kring flersprÄkighet. VÄra frÄgestÀllningar som vi utgick ifrÄn var hur lÀrare uppfattar att de anpassar sin undervisning i flersprÄkiga klassrum, vilka metoder lÀrare anvÀnder för att ta tillvara pÄ flersprÄkigheten i undervisningen och Àven vilka faktorer lÀrare anser att de bör ta hÀnsyn till i flersprÄkiga klassrum.Som metod anvÀnde vi oss av intervju i form av respondentkaraktÀr och valde att intervjua nio lÀrare. Dessa lÀrare Àr yrkesverksamma i olika skolor som Àr belÀgna i en mellanstor kommun i östra Svealand. Vi har varit ute i fem olika skolor dÀr vi har intervjuat en till tvÄ lÀrare frÄn varje skola.

"Den som dansar hela tiden fÄr komma pÄ mitt kalas" : en observationsstudie av musisk aktivitet i förskolan

Musik Àr nÄgonting som de allra flesta lyssnar till, utövar eller Ätminstone har nÄgon relation till.  Musik blir ocksÄ en allt större del av barnens vardag dÄ de matas med musik frÄn mÄnga olika hÄll via media mm. Att musik Àr viktigt betonas i styrdokument frÄn förskolan dÀr det bl.a. stÄr att förskolan skall strÀva efter att barn utvecklar sin förmÄga att anvÀnda sig av olika uttrycksmedel, bl.a. sÄng och musik.

Ekologisk fÄrproduktion :

Denna studie behandlar en gÄrd pÄ norra Gotland som idag omfattar cirka 200 ha Äkermark och bete samt 100 ha skog. Produktionen Àr ekologisk och bestÄr av 80 dikor med försÀljning av kalvar vid sex mÄnaders Älder samt 250 tackor av gotlandsras som lammar pÄ vÄren. GÄrden Àr KRAV-ansluten och alla lamm föds upp som KRAV-lamm. Syftet med studien Àr att titta pÄ möjligheterna att utöka fÄrbesÀttningen pÄ bekostnad av dikorna. PÄ gÄrden finns tre maskinhallsliknande stallbyggnader som alla bestÄr av tre vÀggar och tak.

Pedagogers syn pÄ en stimulerande miljö för lÀs- och skrivutveckling

Det har forskats mycket runt barns olika sÀtt att lÀra och hur de blir pÄverkade av miljön runt omkring dem och om hur pedagoger kan hjÀlpa till att göra inlÀrningen intressant. I forskningen har det ocksÄ kommit fram vikten av att undervisningsmiljön Àr stimulerande för att stödja en god sprÄkutveckling. Pedagogen skall vara den som förmedlar mÄnga olika möjligheter till aktiviteter, men skall Àven vara medveten om att lÀs- och skrivutvecklingen Àr viktigast. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka vilken uppfattning pedagoger har om hur man skapar en stimulerande miljö som utmanar elevers lÀs- och skrivutveckling. Studien syftar ocksÄ till att undersöka pedagogers sÀtt att ta vara pÄ och utveckla barns nyfikenhet och lust att lÀra och Àven hur pedagoger ser pÄ barns egna sÀtt att lÀra.

Lokal journalistik i det nya medielandskapet : En kvalitativ onlinestudie av radiokanalen P4 VĂ€stmanland

Huvudsyftet med denna uppsats Àr att undersöka varför mÀnniskor i Älderskategorin 35-49 Är inte lyssnar pÄ radiokanalen P4 VÀstmaland, en av Sveriges Radios 26 st P4 kanaler. Den andra punkten som analyserats Àr, varför P4 VÀstmanlands publik lyssnar pÄ kanalen. Med hjÀlp av fokusgruppsintervjuer via sociala media Facebook undersöks 15 personer uppdelade i tvÄ fokusgrupper: P4s lyssnare och icke lyssnare. Det gemensamma för bÄda grupperna Àr radiolyssnande som intresse och Älderskategorin. Tillsammans har grupperna genererat ca 234 facebook-inlÀgg, som utgör grundmaterialet till denna studie.

Marknadsföringsstrategier för ett nytt barnklÀdesmÀrke pÄ en mÀttad marknad

Under de senaste Ären har barnklÀdesbranschen och dess aktörer upplevt en kraftigt ökad efterfrÄgan och utbud pÄ marknaden. En högkonjunktur och en trend dÀr förstföderskorna Àr Àldre gör att barnfamiljerna har stabilare ekonomi. Konsumtionstrender visar Àven ett ökat fokus pÄ familj och personlig identitet dÀr smÄbarnsförÀldrar gÀrna spenderar pengar pÄ barnklÀder. Dessa fenomen har bidragit till att det finns stora möjligheter för smÄ barnklÀdesmÀrken att etablera sig pÄ marknaden. En marknad dÀr det Àven rÄder hÄrd konkurrens och stora modejÀttarna drar stora fördelar dÄ de kan konkurrera med pris.

Att vara nÄgon - en kvalitativ studie om hur elever ser pÄ och hanterar de villkor och möjligheter som Äterfinns i dagens gymnasieskola och samhÀlle

Elever i gymnasieskolan har fÄtt ökat egenansvar för sina val och sin framtid bland annat dÀrför att vÄr tidigare kollektivistiska samhÀlleliga demokratisyn i mÄngt och mycket har ersatts av en individualistisk. Alla gymnasieutbildningar i dagens Sverige ska erbjuda elever en möjlighet att utbilda sig vidare pÄ högskola eller universitet, med andra ord, högre utbildning prisas och efterstrÀvas i det svenska samhÀllet. Denna situation korrelerar inte sÀrskilt vÀl med situationen i skolan, dÀr vi under vÄr verksamhetsförlagda tid sett att lÄngt ifrÄn alla elever kan hantera och nyttja de villkor och möjligheter som erbjuds. VÄrt syfte med arbetet Àr att utifrÄn gymnasielevers bakgrund och sociala villkor försöka fÄ klarhet i hur de ser pÄ sig sjÀlva som individer i skolans vÀrld och hur de ser pÄ sin framtida roll i samhÀllet i stort. UtifrÄn detta vÀxte vÄra problemformuleringar fram vilka bland annat lyder: PÄ vilket sÀtt speglas elevers visioner om sin framtida samhÀllsroll i deras ansvarskÀnsla och motivation i gymnasieskolan, samt deras sÀtt att ta tillvara pÄ vad gymnasieskolan erbjuder? För att besvara vÄra problemformuleringar har vi har utifrÄn begreppen engagemang, ansvar och motivation genomfört Ätta kvalitativa intervjuer med elever inom tre olika program: natur-, estetiska- samt hotell- och restaurangprogrammet.

FrÄn förÀldrars horisont. En kvalitativ studie av hur fyra förÀldrar till barn med funktionsnedsÀttning inom autismspektrumtillstÄnd erfar sina barns skolgÄng

Syfte: Syftet med studien Àr beskriva och analysera hur nÄgra förÀldrar till barn med funktionsnedsÀttningar inom autismspektrumtillstÄnd erfar sina barns skolgÄng. Syftet preciseras i följande frÄgestÀllningar: Hur upplever förÀldrarna samarbetet med skolan? Hur har förÀldrarnas erfarenheter om sitt eget barn tagits tillvara? Hur upplever förÀldrarna pedagogernas roll och Vad vill förÀldrarna Àndra pÄ?Teori: Studien tar sin ansats ur det fenomenologiska begreppet livsvÀrld för att fÄnga förÀldrarnas erfarenheter av deras barns skolgÄng.Metod: I studien anvÀnds en kvalitativ metod med halvstrukturerade livsvÀrldsintervjuer. Tolkningsarbetet har inspirerats av den hermeneutiska tolkningslÀran sÄ till vida att det har skett en pendling mellan del och helhet i en kontinuerlig rundgÄng. De transkriberade intervjuerna har lÀsts upprepade gÄnger för att förstÄ teman ur de intervjuades levda vardagsvÀrld.

<- FöregÄende sida 43 NÀsta sida ->