Sökresultat:
792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 35 av 53
Förtroende, mer Àn bara ett ord : - hur revisorer anvÀnder sig av olika faktorer i det första klientmötet
Bakgrund: Förtroende Àr en viktig förutsÀttning för att skapa goda relationer. Revisorns relation till klienten bygger Àven den pÄ förtroende. Revisorer anvÀnder sig ofta inte av reklam för att marknadsföra sig utan anvÀnder sig av en mer diskret marknadsföring. Revisionspliktens avskaffande för mindre aktiebolag tillsammans med konkurrens frÄn flera revisionsbyrÄer kan det leda till att revisorer tÀnker mer pÄ hur de presenterar och framstÀller revisionsbyrÄn och sig sjÀlva för att göra byrÄn mer attraktiv för klienter. Det kan leda till ett ökat intresse att ta tillvara pÄ det första klientmötet för att marknadsföra sig och göra ett gott första intryck.Syfte: Syftet med studien Àr att ta reda pÄ vilka faktorer som revisorerna tycker Àr viktigt att revisorn besitter som fÄr ansvara för det första klientmötet.
MÀtning och styrning av tillverkningsprocessen : en studie av större tillverkande företags mÀtning och styrning av tillverkningsprocessen
Problemdiskussion:NÀr ett företag arbetar med processer kommer deras processer att generera information om hur vÀl den tillfredsstÀller deras kunder. Med hjÀlp av den informationen gÄr det att förbÀttra processen. Problemet Àr ofta att företag antingen mÀter fel information eller att det tar för lÄng tid innan informationen har sammanstÀllts. Dessa förutsÀttningar behöver identifieras och analyseras. Det som bör mÀtas ska vara processorienterat för att pÄ sÄ sÀtt Ästadkomma lÀmpliga mÄl som underlag för att stödja och styra verksamheten i önskad riktning.
Bildsamtalets betydelse för barns sprÄkutveckling
Syftet med arbetet var att synliggöra nÄgra utvalda pedagogers syn pÄ bildsamtalets betydelse och hur det kan anvÀndas som sprÄkverktyg i en förskolegrupp bestÄende av tolv barn totalt, varav sex av barnen har grav sprÄkstörning. För att undersöka detta genomförde jag intervjuer och en videoobservation pÄ en förskola som pÄ sin hemsida sÀger sig anvÀnda bilder som stöd för att beskriva barnens vardag. Studien fokuserade pÄ om pedagogen genomför bildsamtal med barnen i förskolan och hur dessa samtal i sÄ fall implementeras i praktiken, vad som karaktÀriserar samtalen i sÄ fall samt vilken betydelse dessa pedagoger ansÄg att bildsamtal har för olika barns sprÄkutveckling. Resultatet visar att bildsamtal Àr betydelsefullt för barnens multimodala lÀrande, dÀr olika kanaler i kombination förstÀrker och utvecklar barnens sprÄk. Resultatet visar Àven pÄ att möjligheterna Àr vÀldigt stora med bildsamtal som arbetssÀtt vad gÀller kommunikativ utveckling och pedagogerna i studien tog tillvara pÄ de möjligheterna i bÄde planerade bildsamtal och oplanerade bildsamtal dÀr det övergripandet syftet med bildsamtalen var att alla skulle fÄ komma till tals, samtala och reflektera tillsammans utifrÄn förmÄga.
Det var en gÄng ett slagfÀlt : Konstruktioner, representationer och konsekvenser
Syftet med arbetet var att synliggöra nÄgra utvalda pedagogers syn pÄ bildsamtalets betydelse och hur det kan anvÀndas som sprÄkverktyg i en förskolegrupp bestÄende av tolv barn totalt, varav sex av barnen har grav sprÄkstörning. För att undersöka detta genomförde jag intervjuer och en videoobservation pÄ en förskola som pÄ sin hemsida sÀger sig anvÀnda bilder som stöd för att beskriva barnens vardag. Studien fokuserade pÄ om pedagogen genomför bildsamtal med barnen i förskolan och hur dessa samtal i sÄ fall implementeras i praktiken, vad som karaktÀriserar samtalen i sÄ fall samt vilken betydelse dessa pedagoger ansÄg att bildsamtal har för olika barns sprÄkutveckling. Resultatet visar att bildsamtal Àr betydelsefullt för barnens multimodala lÀrande, dÀr olika kanaler i kombination förstÀrker och utvecklar barnens sprÄk. Resultatet visar Àven pÄ att möjligheterna Àr vÀldigt stora med bildsamtal som arbetssÀtt vad gÀller kommunikativ utveckling och pedagogerna i studien tog tillvara pÄ de möjligheterna i bÄde planerade bildsamtal och oplanerade bildsamtal dÀr det övergripandet syftet med bildsamtalen var att alla skulle fÄ komma till tals, samtala och reflektera tillsammans utifrÄn förmÄga.
Socialarbetaren i Konflikt och försoning : En studie om hur rÀttsÀkerheten tas tillvara i arbetsmetoden Konflikt och försoning i projektet Barn i svÄra vÄrdnadstvister
I Sverige har antalet Àldre ökat de senaste Ärtiondena. Ju Àldre mÀnniskor blir desto vanligare blir förekomsten av sjukdomar och funktionshinder. VÄrdplatserna inom bÄde slutenvÄrd och sÀrskilt boende har blivit fÀrre och uppskattningsvis vÄrdas 250 000 personer  i  hemvÄrd idag.  Denna  utveckling  innebÀr  att  den  nÀrstÄende,  som  Àr anhörigvÄrdare i hemmet har en betydelsefull roll. Syftet med denna studie Àr att beskriva anhörigvÄrdarens erfarenheter av kunskapsbehov för att ge omsorg och vÄrd till sin make/maka med lÄngvarig sjukdom och/eller funktionshinder i hemmet. Studien baseras pÄ intervjuer, som gjordes med anhörigvÄrdare dels genom en fokusgrupp med fyra deltagare, dels genom fyra individuella intervjuer, det vill sÀga sammanlagt Ätta informanter. Intervjumaterialet har bearbetats med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys. Studien pÄgick under Ären 2009-2010.
Arbetslöshet och hÀlsa - Arbetslösas upplevelser av hÀlsa, vardag och deltagande i ett arbetsmarknadsprogram
Syftet; var att undersöka hÀlsopedagogers upplevda hinder och möjligheter i sitt arbete med fysisk aktivitet pÄ recept, FaR. Metod: en kvalitativ ansats, med fyra halvstrukturerade intervjusamtal utfördes i omkring 60 minuter utifrÄn en intervjuguide. Urval: ett intensitetsurval genomfördes och bestÄr av informanter verksamma inom FaR en lÀngre tid. Dataanalys: intervjumaterialet bearbetades med tematisk analys, dÀr kodningsförfarande sÄ smÄningom ledde fram till identifierande av teman, dÀrefter framstÀlldes berÀttelser. Resultat: resultatet visade att hÀlsopedagoger fungerar som en hjÀlp till sjÀlvhjÀlp till personer som har fÄtt FaR.
TeknikÀmnets spÄr i skolans tidigare Är. : En studie om teknikÀmnets förekomst och karaktÀr i grundskolans Är ett till tre.
Avsikten med denna studie var att undersöka vilka spÄr av teknikundervisning somfanns i grundskolans Är ett till tre. VÄra upplevelser var att lokala arbetsplaner ochmedvetet arbete inom teknikÀmnet saknades i Är ett till tre, vilket vi ansÄg försvÄraelevernas chanser att uppnÄ mÄlen för teknikÀmnet i slutet av Är fem. Trots upplevelsenav att teknikÀmnet försummas, har vi ÀndÄ sett att lÀrare undervisar i teknik i Är ett tilltre, dock omedvetet. Syftet blev dÀrmed att studera teknikÀmnets förekomst och karaktÀrmer systematiskt och genom observation och analys kritiskt granska hur teknikÀmnetkom till uttryck i den vanliga undervisningen. Detta analyserades utifrÄn en kvalitativmetod med deltagande observationer och berÀttande observationsanteckningar sominsamlingsdata.
Specialpedagogen som handledare : Att handleda med reflektion och utveckling i fokus
Syftet med arbetet Àr att undersöka specialpedagogers syn pÄ vilka de viktigaste processerna i handledning Àr samt vilka effekter och utvecklingsmöjligheter den kan ge. Vi Àmnar rikta in oss pÄ specialpedagoger som arbetar i förskola och skola Är F-9. Vi vill undersöka utvecklingsmöjligheterna pÄ individ- arbetslags- och skolnivÄ. Vi vill Àven ta reda pÄ vilken syn specialpedagogerna har pÄ sin egen roll som handledare. Med tanke pÄ att handledning verkar förekomma ganska sparsamt Àr Àven frÄgestÀllningen om specialpedagogens kompetens i handledning tas tillvara intressant för oss. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om olika perspektiv pÄ specialpedagogik, om handledning, om handledarens legitimitet att handleda samt om reflektion.
En demokrati för alla? : En fallstudie om demokratiska mÄlsÀttningar och förutsÀttningar gÀllande barn och unga i VÀxjö Kommun.
I VĂ€xjö kommun finns mĂ„lsĂ€ttningen att det ska finnas ett ungdomsperspektiv i de beslut som tas i den lokala politiken. VĂ€xjö kommun Ă€r ocksĂ„ en av 97 stycken svenska kommuner som deltagit i projektet LUPP. LUPP Ă€r en enkĂ€t utformad av Ungdomsstyrelsen i syftet att svaren skall ligga till grund för en kunskapsbaserad ungdomspolitik. VĂ€xjö kommun har genomfört LUPP-enkĂ€ten tvĂ„ gĂ„nger pĂ„ sammanlagt 3000 barn och unga under 18 Ă„r och svaren visade att endast 10 % av de 1 622 tillfrĂ„gade ungdomarna i Ă„rskurs 8 och sista Ă„ret pĂ„ gymnasiet Ă„r 2007 ansĂ„g att de har ganska stora eller mycket stora möjligheter till politiskt inflytande i kommunen. Jag frĂ„gar mig i min uppsats: Finns det en diskrepans mellan VĂ€xjö kommuns mĂ„lsĂ€ttningar om kommunalt ungdomsinflytande och de faktiska förutsĂ€ttningarna för unga att faktiskt delta? och: Ăr idealet om att det i de beslut som tas i den lokala politiken ska finnas ett ungdomsperspektiv en genomtĂ€nkt mĂ„lsĂ€ttning i VĂ€xjös kommunpolitik? Svaret pĂ„ min första forskningsfrĂ„ga Ă€r att det beror pĂ„ frĂ„n vems hĂ„ll vi vĂ€ljer att de det.
Zonerat skogsbruk pÄ fastighetsnivÄ ? effekter pÄ ekonomi och miljö
Det traditionella svenska skogsbruket bygger pÄ ett trakthyggesbruk som tillÀmpas pÄ största delen av arealen. Generell hÀnsyn lÀmnas vid skogliga ÄtgÀrder i form av levande och döda trÀd samt orörda omrÄden. Utöver detta lÀmnas hela bestÄnd och nyckelbiotoper. Denna modell har fÄtt kritik för att den skapar ett fragmenterat och variationsfattigt landskap med dÄliga förutsÀttningar för mÄnga skogslevande arter att reproducera och sprida sig. Ett alternativ Àr triadskogsbruk dÀr arealen delas upp i zoner med olika mÄl.
Medarbetarskap i finansbranschen
Uppsatsens syfte Àr att undersöka i vilken utstrÀckning de ledare som ingÄr i min undersökning arbetar med ökat medarbetarinflytande. Jag vill Àven kunna identifiera faktorer som kan stÄ i vÀgen för detta arbete. Uppsatsens teoretiska avsnitt beskriver teorier kring medarbetarskap och ledarskap. Avsnittet mynnar ut i en presentation av modellen för Krav, kontroll och socialt stöd samt en modell för att analysera medarbetarskap i relation till kontextuella faktorer. Teorin aktualiseras i avsnittet för "Operationalisering av modellen" dÀr jag för samman begrepp frÄn modellen för krav, kontroll och stöd med teorier om ledarskap.
Partiformning och belÀggning av artiklar i produktionssystem
SammanfattningPÄ grund av ökad konkurrens mÄste företag öka sin konkurrenskraft. Ett sÀtt för företag att öka sin konkurrenskraft Àr att utnyttja de resurser de besitter pÄ ett mer effektivt sÀtt. Hur ett producerande företag styr sin produktion pÄverkar hur effektivt de utnyttjar sitt produktionssystem, lager och personal. Ett företag kan styra sin produktion genom att vÀlja hur de partiformar och belÀgger de artiklar som utnyttjar ett produktionssystem. Syftet med det hÀr arbetet Àr att öka förstÄelsen för hur en modell för partiformning och belÀggning av artiklar med varierande efterfrÄgan i ett produktionssystem dÀr kapacitetsbrist rÄder kan se ut.Arbetet Àr en fallstudie dÀr partiformning och belÀggning av artiklar i ett produktionssystem analyseras. Kvalitativ forskning har bedrivits för att nÄ en djup förstÄelse för problemet.
"Man mÄste ju typ lÀra sig, annars gÄr det inte" : World of Warcraft och lÀrande av engelska
Det hÀr examensarbetet har sin utgÄngspunkt i elevernas intresse av att spela onlinespelet Word of Warcraft (WoW) vilket har lett fram till en undersökning om spelets eventuella pÄverkan pÄ elevernas fÀrdigheter i engelska, och hur den i sÄ fall ser ut. Eftersom spelet inte finns pÄ svenska Àr de flesta spelarna beroende av sina fÀrdigheter i engelska för att kunna förstÄ och göra sig förstÄdd i spelet. Arbetet utgÄr frÄn tre huvudfrÄgestÀllningar:1. Finns det ett samband mellan elevernas resultat i engelska och deras spelande av World of Warcraft? Om det finns ett samband, hur kan det beskrivas?2.
SmÀrta och Ängest efter planerat kejsarsnitt : forskningsöversikt
BakgrundHumant immunbristvirus (HIV) Àr ett virus som attackerar kroppens immunförsvar. ISverige lever cirka 6200 personer med HIV. Sjukdomen smittar bland annat via sexuellakontakter och blod. Det Àr viktigt med tidig diagnostisering och pÄbörjad behandling för attförhindra följdsjukdomar och smittspridning. Det finns möjligheter till lÄngsiktigöverlevnad med bromsmediciner.Enligt tidigare studier behövs mer utbildning om HIV.
Olikheter som en tillgÄng : Ett utvecklingsarbete med utgÄngspunkt i att tillsammans med eleverna ta tillvara pÄ olikheter som en vÀrdefull tillgÄng
Syftet med detta utvecklingsarbete var att utveckla ett förhÄllningssÀtt i skolan, hos bÄde lÀrare och elever, dÀr olikheter kan ses som ett pedagogiskt verktyg. Visionen var att genom att lÄta eleverna vara med i detta utvecklingsarbete öppna upp ögonen för dem att vÀrlden inte Àr konstant, utan att den gÄr att förÀndra till det bÀttre, bland annat genom deras initiativ och förmÄga. VÄrt utvecklingsarbete har Àven riktat in sig pÄ att aktivt arbeta mot en inkluderande skola dÀr eleverna inkluderas i arbetet, genom att erbjuda aktiviteter och undervisning dÀr alla kan delta pÄ sin nivÄ och dÀr olika uttryck och tankar ses som nÄgot gynnande och positivt. Vi genomförde utvecklingsarbetet pÄ vÄr partnerskola i en lÄgstadieskola i Mellansverige i tvÄ klasser i Är 2. SjÀlva arbetet utfördes som en aktionsforskning vilket innebar att vi följde en gemensam utvecklingsprocess tillsammans med eleverna runt temat olikheter som en tillgÄng.