Sök:

Sökresultat:

78 Uppsatser om TEKNIKVETENSKAP - Sida 4 av 6

Effektivt förbättringsarbete på Mahé Freight AB

I dagens transporteffektiva samhälle finns det en mängd aktörer på transportmarknaden. Dessa aktörer konkurrerar med varandra då det gäller att knyta till sig kunder och behålla dessa. Det är därför viktigt att hitta alternativa tillvägagångssätt för att hitta nya konkurrensfördelar. Syftet med studien har varit att stödja speditionsföretaget Mahé i att förbättra och effektivisera företagets processer, Import ? flyg och Export ? flyg, med utgångspunkt i kundnyttan, genom att ta fram ett antal förbättringsförslag.

Efficient Frequency Grouping Algorithms for iDEN

This Master?s Thesis deals with a special problem that may be of importance when planning a frequency hopping mobile communication network. In normal cases the Frequency Assignment Problem is solved, in order to plan the use of frequencies in a network. The special case discussed in this thesis occurs when the network operator requires that the frequencies must be arranged into groups. In this case the Frequency Assignment Problem must be solved with respect to the groups, i.e.

Utvärdering av taxonomi och systemstöd för riskbaserad analys inom den svenska Luftfartsinspektionen

The Swedish Aviation Safety Authority has decided to standardise a classification system for reporting deviations found in inspections. The purpose of a classification system is that similar deviations always should be reported in the same way since this will enable better decisions regarding different risk areas. The inspectors are therefore constrained to use a standardised classification system and are not free to use their own words when reporting deviations. A hierarchal classification system with predefined phrases is in aviation referred to as taxonomy. Taxonomy is already in use when reporting accidents and incidents but not when reporting deviations found in inspections.

En metod för analyser av händelser i tid och rum

Detta arbete handlar om hur man visuellt kan påvisa samband mellan händelser i rum och tid. I rapporten redovisas en funktionsmodell för analys av händelser i rum och tid i syfte att se eventuella mönster. Jag anser att de problem som i första hand behöver lösas för att kunna automatisera analysstegen är vetenskaplig forskning som handlar om att formulera, modellera och lösa problem av liknande art, vilkas informationsstruktur än så länge är otillräckligt känd. Framtagen funktionsmodell bygger därför på en interaktion mellan en erfaren analytiker och ett begränsat verktygsstöd. Detta betyder inte att konkreta delproblem inte kunnat lösas, vilket är vad denna rapport redovisar.

Modellering och simulering av det evaporativa bränslesystemet i en personbil

This thesis work has been performed at the department of diagnosis and dependability at Volvo Car Company, Torslanda. The background of this project is based on interest in ascertaining how different factors possibly can affect a diagnosis method, which has been developed to find leaks in the fuel tank and evaporation system. According to the OBD II requirements leaks with an orifice diameter larger or equal to 0,5 mm, must be detected. The idea of the diagnosis method is to create an over pressure in the system with an air-pump. The current through the pump is measured and correlates to the power consumed by the pump.

Utvärdering av Capcals förmåga att beräkna framkomlighet

Performance of an intersection affects the total travel time in a traffic network. An intersection with good performance can easily be described by its contribution to lower travel time than in a comparable intersection. The travel time is of importance in the cost calculations when a specific intersection is to be chosen and designed. It is important to be able to make correct and precise performance calculations so that the cost calculations will not be incorrect. For that purpose the software Capcal, which is a traffic model for intersection analysis on performance, is used in Sweden.

Effects of Driver, Vehicle, and Environment Characteristics on Collision Warning System Design

The purpose of the present study was to examine effects of driver, vehicle, and environment characteristics on Collision Warning System (CWS) design. One hypothesis was made that the capability of collision avoidance would not be same among a driver, vehicle, and environment group with different characteristics. Accident analysis and quantitative analysis was used to examine this hypothesis in terms of ?risk? and ?safety margin? respectively. Rear-end collision had a stronger focus in the present study.

Application of Design for Safer Urban Roads and Junctions: Selected Countermeasures

Road design with focus to safety has been extensively developed in last decades in Nordic and some other EU countries with the main aim to achieve a decrease in a number of accidents and fatalities on the roads. These countries gained many valuable experiences, but they had to sacrifice great effort, expenses, and time to reach the present art-of-state. The purpose of the Master?s Thesis is to review some design approaches with focus to safety and discuss the general way that they may be applied. The Master?s Thesis studies safety in three levels: (i) general - design standards, national safety policies and road hierarchy; (ii) local authority and road administrator; and (iii) three specific safety countermeasures - junctions, pedestrian crossings and traffic calming.

Kapacitets- och känslighetsanalys av bagagehanteringssystem på Arlanda flygplats

Detta är en kapacitets- och känslighetsanalys av bagagehanteringssystem vid Arlanda flygplats. Studien är ett examensarbete för civilingenjörsutbildningen Kommunikations- och Transportsystem vid Linköpings universitet och är utförd på uppdrag av Luftfartsverket, LFV Teknik under 2004 och 2005. Studien har gjorts med datorstödd simulering som analysverktyg. Studien har gjorts genom att en simuleringsmodell av det studerade systemet har byggts i simuleringsprogrammet Arena. Denna modell har matats med trafikunderlag från en normalvecka under 2004.

Kunskapsnätverkande

Competence Portals are software tools that are intended to make it easier for persons that have had no previous contact to find and contact each other. The portals can address areas ranging from finding an expert within an organisation to the marketing of the competence of a region or a research centre to other organisations. The purpose of the thesis is to examine the necessity of Competence Portals in research-intensive organisations. Important characteristics of the information in such portals have been identified and used as a basis for recommendations regarding how Competence Portals could be designed. Furthermore, the thesis focuses on the task of finding a source of knowledge within an organisation.

Fotgängares interaktion med fordon vid övergångställen

Det finns inte mycket information dokumenterad om fotgängares interaktion med fordon vid övergångställen och det är denna interaktion vi studerat inom detta examensarbete. Arbetet har varit en studie av befintlig litteratur på området, genomförandet av en fältmätning och en analys av denna fältmätning. Det finns många olika faktorer som påverkar en fotgängare då han korsar en gata. Syftet med examensarbetet var att hitta dessa faktorer och sambanden mellan dem samt redovisa allt i en modell. Examensarbetet avgränsades till att enbart ta hänsyn till fysiska faktorer.

Simulering av Dagabs uppställningsplatta för utleveranser

Livsmedelsdistributören Dagab håller på att lägga om sin leveransstruktur för sina olika lager i Sverige. Omläggningen leder till att en annan typ av varor kommer att hanteras och förmodligen kommer de nya varorna kräva större yta då de ställs upp inför leverans. Dagab har bett oss att undersöka om det går att effektivisera flödet av pallarna på lagret i Jordbro. Då vi ansåg att simulering skulle vara ett bra verktyg för att undersöka detta bestämde vi oss för att i rikta in examensarbetet mot att bygga en simuleringsmodell. Genom att införa förändringar i en modell istället för i ett verkligt system kan konsekvenser och tendenser undersökas i modellen istället för i ett riktigt system.

Korsningen Industrigatan-Östgötagatan i Linköping : analys och åtgärder

Trafiksystemet i Linköpings tätort bygger på två ringar, Y-ringen (yttre) och C- ringen (centrum), vilkas syfte är att avlasta stadens olika centrala delar. Den signalreglerade korsningen Industrigatan-Östgötagatan är en del av den så kallade Y-ringen och under vissa tider på dygnet finns det risk för köbildning. Antalet inkommande fordon i korsningen uppgick år 1999 till ca 28 000 per dygn och idag uppgår antalet till någonstansmellan 30 400-32 400 fordon/dygn. Kommunen har planer på att på att etablera ett bostadsområde i Övre Vasastaden, vilket kan komma att påverka trafikmängderna i den studerade korsningen. En garanterad orsak till ökade trafikmängder är det faktum att Linköping ständigt ökar i invånarantal, med ökad folkmängd ökar även trafiken.

Rullstolsanpassat utegym i Karlstad kommun : Ett underlag skapat utifrån ett ergonomiskt perspektiv följande designprocessens grundpelare

Denna rapport omfattar skapandet av en träningsmiljö tänkt att placeras utomhus i Karlstad och är anpassad för rullstolsburna individer. Arbetet har utförts på uppdrag av Karlstad kommun och motsvarar som ett examensarbete för högskoleingenjörsexamen inom Innovationsteknik och Design, vid fakulteten för Hälsa, Natur och TEKNIKVETENSKAP. Arbetet har utförts vid Karlstad Universitet under våren 2014.Karlstad kommun har sett ett behov av träningsutrustning i utomhusmiljö tillgängligt för rullstolsburna. På många träningsplatser i dagsläget stängs rullstolsburna ute från träning då det finns få möjligheter att justera den utrustning som erbjuds. Ur ett användarperspektiv anses träningsmöjligheterna vara otillräckliga vilket har legat till grund för detta arbete.Utfrån uppdragsgivarens synpunkt och krav samt genom informationsinsamling, intervjuer och obervationer formulerades en produktspecifikation.

Minskad kapitalbindning genom effektivare lagerstyrning

Bakgrunden till detta arbete har varit att, på uppdrag av Green Cargo Road&Logistics, finna möjligheter att sänka kapitalbindningen vid Goodyears nordenlager i Norrköping. Lageromsättningshastigheten är i nuläget inte tillfredställande och även en generell minskning av lagernivåerna är önskvärd. En nulägesanalys har genomförts medelst intervjuer och studiebesök. Därefter har en grundlig litteraturstudie och en detaljstudie av ett urval artiklar i lagersystemet utförts. Utifrån dessa båda studier samt utförd problemanalys rekommenderas ett antal förslag på förbättringsåtgärder.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->