Sök:

En metod för analyser av händelser i tid och rum


Detta arbete handlar om hur man visuellt kan påvisa samband mellan händelser i rum och tid. I rapporten redovisas en funktionsmodell för analys av händelser i rum och tid i syfte att se eventuella mönster. Jag anser att de problem som i första hand behöver lösas för att kunna automatisera analysstegen är vetenskaplig forskning som handlar om att formulera, modellera och lösa problem av liknande art, vilkas informationsstruktur än så länge är otillräckligt känd. Framtagen funktionsmodell bygger därför på en interaktion mellan en erfaren analytiker och ett begränsat verktygsstöd. Detta betyder inte att konkreta delproblem inte kunnat lösas, vilket är vad denna rapport redovisar. Växelvisa urval (kluster) i tid och rum kombinerat med manuell värdering av sammanhang ökar förmågan att göra utsagor om position, identitet, omfattning och verksamhet för stora mängder underrättelsedata. I en vidareutveckling av analyser i rum och tid, med tillhörande programvarustöd, förutsätts kravställning av: · Rapportdata - mätvärdesnoggrannhet, kvalitet och referenssystem · Mätsystem och rapportering ? tillgänglighet och tillförlitlighet · Modeller av relevanta företeelser som skall kunna analyseras · Åtgärdsalternativ för kompletterande underrättelsefrågor De händelsedata som analyserats i detta arbete kommer från Rikskriminalpolisen och består av mobiltelefonsamtal. Mobiltelefonsamtalen har analyserats med hjälp av CrimeStat och PredictIT där resultatet, som består av samband mellan samtalen i rum och tid, kan presenteras visuellt i ArcView. Kombinationen av programvarorna ger positiva resultat då man med rätt kunskap och erfarenhet om händelserna kan urskilja samband på ett relativt snabbt sätt.

Författare

Tom Jakobsson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..