Sök:

Sökresultat:

192 Uppsatser om Symboliskt vćld - Sida 2 av 13

Unga, nyinflyttade IT-guider : - ett socialt och symboliskt kapital för digital delaktighet

Many reports in recent years are suggesting that young people should be involved in the development of the digital society. The Swedish government's Digidel campaign launched in 2011 involved adolescents to train elderly people. This thesis builds on the campaign with its major aim being to investigate how young people think about digital society and their own knowledge and skills to promote digital inclusion.The research questions were set to examine how adolescents look upon the competencies needed in today's digital society, what specific skills and capital the adolescents suggest that they have which can promote digital inclusion and how projects in this direction are perceived by the participants. The theoretical framework is based on theories about social capital. It encompasses Bourdieu's theories about symbolic capital and people's habitus, Putnam's theories about social capital and the power of the organization and Gidden's vision about how people are organizing themselves in the modern world.

Marknadens Didaktik : Hur den didaktiska strategin livslÄngt lÀrande legitimeras gentemot det formella utbildningsomrÄdet i den globala kontexten

Den hÀr magisteruppsatsen söker att besvara forskningsfrÄgan kring hur den didaktiska strategin livslÄngt lÀrande legitimerats som didaktisk strategi i den globala kontexten. Detta sker genom en hermeneutisk lÀsning och analys av centrala texter inom forskningsomrÄdet och genom att tolka resultatet genom Berger och Luckmanns? socialkonstruktionistiska teori för legitimering. Resultatet tycks peka pÄ att centrala aktörers definition, tolkning och anvÀndning av begreppet globalisering samt anvÀndandet av ett sprÄk prÀglat av en underliggande politisk ideologi formar vad som liknas vid ett symboliskt universa. Detta har i sin tur skapat förutsÀttningarna för en introduktion och legitimering av den explicita teorin livslÄngt lÀrande som en typ av didaktisk strategi.

VadÄ heteronorm? Du fÄr förklara. En studie av lÀrares instÀllning och arbete med hetero- och genusnormer

Studien granskar lÀrares förhÄllanden till genus- och heteronormer genom att titta pÄ hur de i undervisning arbetar med normerna men ocksÄ den instÀllning och kunskap de har, utifrÄn deras egna utsagor. Som teoretiskt ramverket kommer Bourdieu att ligga till grund och begreppen habitus och symboliskt kapital anvÀnds för att analysera lÀrarnas arbete och instÀllning. Queer- och genusteorier ligger till grund för hela arbetet och frÄgestÀllningarna, dÀrav spelar teorierna en betydande roll i studien. Undersökningen görs med observationer och interjuver för att kunna ge information om hur det Àr i skolan. Dessa intervjuer och observationer analyserades kvalitativt med de teorier jag tidigare nÀmnt.

Marknadens Didaktik - Hur den didaktiska strategin livslÄngt lÀrande legitimeras gentemot det formella utbildningsomrÄdet i den globala kontexten

Den hÀr magisteruppsatsen söker att besvara forskningsfrÄgan kring hur den didaktiska strategin livslÄngt lÀrande legitimerats som didaktisk strategi i den globala kontexten. Detta sker genom en hermeneutisk lÀsning och analys av centrala texter inom forskningsomrÄdet och genom att tolka resultatet genom Berger och Luckmanns? socialkonstruktionistiska teori för legitimering. Resultatet tycks peka pÄ att centrala aktörers definition, tolkning och anvÀndning av begreppet globalisering samt anvÀndandet av ett sprÄk prÀglat av en underliggande politisk ideologi formar vad som liknas vid ett symboliskt universa. Detta har i sin tur skapat förutsÀttningarna för en introduktion och legitimering av den explicita teorin livslÄngt lÀrande som en typ av didaktisk strategi.

NÀr jag blir stor : Hur utbildade unga vuxna förhÄller sig till och pÄverkas av arbetslöshet ? En kvalitativ studie

Ungdomsarbetslöshet Àr idag ett omfattande samhÀllsproblem och ett vanligt förekommande debattÀmne i media. Studiens fokus ligger pÄ hur livsvillkoren för fyra unga vuxna i Äldrarna 24-26 Är ser ut i relation till deras arbetslöshet, eller blivande arbetslöshet, med utgÄngspunkt i deras specifika livssituationer. Den teoretiska inramning som anvÀnts i studien Àr baserad pÄ socialt kapital, symboliskt kapital, kulturellt kapital, habitus, livsstilar samt livsplaner. Kvalitativa intervjuer med de fyra unga vuxna, vilka samtliga har nÄgon form av erfarenhet av arbetslöshet, utgör studiens utgÄngspunkt. I analysen lÀggs fokus pÄ hur de pÄverkas av samt hanterar sin livssituation i förhÄllande till arbetslösheten.

"Klippa sönder deras vÀrldsbild": om den svenska utgÄvan av Valerie Solanas Scum Manifest.

Den hÀr uppsatsen undersöker hur Valerie Solanas verk Scum manifest lÀses och talas om i Sverige, sedan det gavs ut pÄ Svenska Är 2003, Detta genom att göra en Hermeneutisk tolkning av det offentliga samtalet om texten. Materialet bestÄr av alla tidningsartiklar som publicerats sedan Januari 2003 fram till i Mars 2008 som explcit behandlar manifestet, dock har sÄdant tagits bort som behandlar det skönlitterÀra verket Drömfakulteten (2006) samt olika teateruppsÀttningar som ocksÄ handlar om Solanas.Som teoretiska utgÄngspunkter anvÀnds Kate Milletts teori om det Patriarkala samhÀllet, Laclau och Mouffes Diskursteori, samt Pierre Bourdieus teori om Symboliskt vÄld. Metoden bestÄr av en hermeneutisk tolkning som utgÄr ifrÄn detta tolkningsmönster. Den centrala diskussionen rör sig kring hur manifestet skall tolkas, som litterÀrt verk eller politisk pamplett. Vilken lÀsning som görs verkar bero pÄ vilka intentioner lÀsaren har.

Dramapedagogik i ett arbetsmarknadsprojekt : en etnografisk studie med ett deltagarorienterat perspektiv

Syftet med studien var att ta reda pÄ vad en dramakurs kan ha för betydelse för deltagarna i ett arbetsmarknadsprojekt och hur kursen upplevdes, dÄ forskning kring deltagarnas upplevelser i arbetsmarknadsprojekt eftersöks. Det mer övergripande syftet var att öka medvetenheten om vad som kan vara betydelsefullt i mötet med deltagare och vad dramapedagogik eventuellt kan tillföra i liknande arbetsmarknadsprojekt. FrÄgestÀllningarna var: Vilka faktorer har betydelse för deltagarnas upplevelser av kursen och utifrÄn det, vad kan dramapedagogik ha för betydelse i ett arbetsmarknadsprojekt? Studien Àr inspirerad av en etnografisk ansats och bygger pÄ deltagande observationer och ostrukturerade och strukturerade samtal (intervjuer) med deltagare. Resultatdelen bestÄr av deltagande observationer i dramakursen samt intervjuer med deltagarna och Àr beskrivande, berÀttande, tolkande och analyserande.

Interventioner i natur och trÀdgÄrd vid stressrelaterad ohÀlsa: En litteraturöversikt

Syftet med studien var att sammanstÀlla aktuell forskning gÀllande interventioner i natur och trÀdgÄrd inom rehabilitering av personer med stressrelaterad ohÀlsa, samt beskriva vÀrdet av dessa interventioner ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv. Studiens syfte besvarades genom att göra en litteraturöversikt för att ge en sammanstÀllning av aktuell forskning inom omrÄdet. Datainsamling genomfördes genom sökningar i databaser och manuella sökningar. Elva artiklar valdes ut och analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys. Ett teoretiskt raster, ValMO-modellen, anvÀndes som stöd för att besvara studiens syfte.

?Min son ska minsann gÄ natur!?

Det jag vill ta reda pÄ i min undersökning Àr hur studievÀgledare pÄ grundskolor hanterar situationer mellan elev och dennes förÀldrar nÀr Äsikterna gÄr isÀr om vilket program som eleven ska vÀlja till gymnasiet. Jag vill Àven undersöka om studievÀgledaren hanterar situationen olika utefter eleven och förÀldrarnas/vÄrdnadshavarnas sociala bakgrund. För att undersöka detta Àmne har jag anvÀnt mig utav en kvalitativ metod dÀr jag har intervjuat fem studievÀgledare frÄn kommunala grundskolor. I teoriavsnittet anvÀnds Bourdieus teori om symboliskt kapital, habitus och fÀlt som sedan kopplas till resultatet i analysdelen. Valet av Bourdieus teori har gjorts eftersom hans teorier kan anvÀndas till att applicera pÄ förklaringar om det underliggande hos individen som pÄverkar hur hon/han vÀljer, tÀnker och handlar.

?Om jag inte kan skjuta fotboll lika hÄrt som den killen...? : En studie om bedömning i Àmnet Idrott och HÀlsa.

I föreliggande undersökning Àr syftet att studera högstadieelevers upplevelser av Àmnet idrott och hÀlsa. Studien riktar fokus mot hur eleverna upplever att de blir bedömda, hur de faktiskt skulle vilja bli bedömda, vad de upplever vara mÄlet med idrott och hÀlsa samt hur de resonerar kring begreppet idrott. Materialet som ligger till grund för studiens empiri Àr tio stycken halvstrukturerade interjuver med elever som gÄr i Ättonde respektive nionde klass. Studien tar sin teoretiska utgÄngspunkt i Pierre Bourdieus teorier om symboliskt kapital. Med hjÀlp av hans teoretiska verktyg kartlÀggs vad eleverna upplever vara vÀrdefulla kunskaper och förmÄgor i Àmnet samt vilka kunskaper och förmÄgor de sjÀlva anser borde spela in i bedömningen.

Resan som distinktion : En kritisk diskursanalys av realityserien Den stora resan

Att resa a?r idag en va?sentlig del av va?r kultur. I en globaliserad va?rld definierar vi alltmer oss sja?lva utifra?n var vi har varit och vad vi har sett. Resande a?r med andra ord starkt statusba?rande.

Impossible is nothing : En studie av symboliskt vÀrdeskapande i Adidas varumÀrkeskommunikation och samspelet med hip-hopkulturen

Bakgrund: I dagens samhÀlle har varumÀrken kommit att spela en allt större roll för sÄvÀl konsumenter som företag. VarumÀrken fungerar som en ledsagare i individers sökande efter identitet och samtidigt som en gemensam nÀmnare eller tillhörighetsfaktor inom olika subkulturer. Företag kan med hjÀlp av symboliska vÀrden sÀnda ut signaler som stÀmmer överens med olika individers vÀrderingar och pÄ sÄ sÀtt attrahera konsumenter och samtidigt ringa in en önskad mÄlgrupp. Dock kan Àven det motsatta intrÀffa, det vill sÀga en annan grupp Àn den tÀnkta mÄlgruppen kan komma att adoptera ett företags varumÀrke och göra detta till en del av gruppens image.Syfte: Syftet med denna studie Àr att identifiera och ÄskÄdliggöra hur en subkultur kan pÄverka det symboliska vÀrdet av ett varumÀrke.Genomförande: För att uppnÄ syftet har det verkliga fenomenet hip-hopkulturens adoption av varumÀrket Adidas valts att empiriskt undersökas. Detta utifrÄn kvalitativa intervjuer gjorda med respondenter frÄn hip-hopkulturen sÄ som bland andra gruppen Latin Kings och Infinite Mass, tillsammans med personer frÄn företaget Adidas, samt analyschefen pÄ MTV Nordic Networks och radioproducenten Stefan Wermelin.Resultat: Denna undersökning visar bland annat pÄ att en subkultur kan pÄverka det symboliska vÀrdet pÄ ett varumÀrke genom att inte enbart ta till sig de symboliska karaktÀrer varumÀrket stÄr för, utan Àven överföra subkulturens vÀrderingar pÄ varumÀrkets image.

Identitetsskapande mammor : pÄ gott och ont

This is a qualitative social psychology study, which aims to describe how mothers with 1-2 year old children develop their identities, seen from Symbolic Interactionistic perspective. Five young mothers have been interviewed, through qualitative interviews and self reports. Through this data I have attempted to establish how these women develop their identities when they have been mothers for 1 or 2 years. The conclusions I have drawn is that the identities change radically with becoming a mother and all respondents take different decisions outfrom their identities as mother. There seems to exist a need of more knowledge about how to bring the identity of a woman and a mother together and create a new entity.

Institutionaliserade inne- och utestÀngningspraktiker : Utomnordiska gymnasieelevers upplevelser av det symboliska vÄldet i grundskolan

Intresset av att studera den institutionaliserade diskrimineringen, det symboliska vÄldet och de mekanismer som skapar inne- och utestÀngningsmekanismer pÄ grundskolan hÀrstammar frÄn erfarenheter under mina Är som student och lÀrare i Sverige. Forskning inom Àmnet visar pÄ att skolan Àr en sorteringsarena dÀr symboliskt vÄld upptar en stor plats. Skolan som den Àr idag Àr lÄngtifrÄn att vara en arena ?för alla? utan vissa personer lider av exkluderande praktiker medan andra njuter av inkluderande praktiker. Jag har anvÀnt mig av self-reportmetoden för att undersöka förekomsten av det symboliska vÄldet ur ett elevperspektiv, samt för att undersöka vad skolchefer gör för att hantera problemet och pÄ sÄ sÀtt Äterge alla samma möjligheter i ett medvetande av ?en skola för alla?.

Idrott i skilda vÀrldar? En kvalitativ studie om motiven till och betydelsen av föreningsidrott för individer med ett handikapp

ABSTRAKT Föreliggande studie avser att studera vilka motiv individer med ett funktionshinder har för att vÀlja att föreningsidrotta som fritidsysselsÀttning och vilken betydelse dessa individer tillskriver sitt föreningsidrottande. Den metod som vi har valt att anvÀnda oss av Àr kvalitativa intervjuer. Det Àr Ätta informanter vilka har ett funktionshinder som Àr intervjuade och alla dessa Àr medlemmar i Föreningen Idrott För Handikappade (FIFH). Det Àr deras svar som agerar utgÄngspunkt för studiens resultat. Studiens teoretiska utgÄngspunkter Àr Pierre Bourdieus begrepp habitus, symboliskt kapital och socialt fÀlt samt begreppen investeringsvÀrde och egenvÀrde.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->