Sök:

Sökresultat:

193 Uppsatser om Symboliskt värde - Sida 4 av 13

FörgÀnglighet

Syftet med min uppsats Àr att jag vill pÄminna om mÀnniskans egen förgÀnglighet. Jag vill upplysa att allting lever under samma princip. FörgÀngligheten finns i allt, att allting Àr understÀndig förÀndring och att det bara Àr en frÄga om olika lÄng tid innan allt försvinner. Jag vill att mÀnniskan ska bli mer pÄmind om att allt och alla, mÀnniskor, naturen, och alla ting lever undersamma principer och pÄ sÄ sÀtt inte Àr sÀrskilt skilda frÄn varandra.Jag vill pÄvisa hur förgÀngligheten har analyserats och analyseras, samt ge en inblick i vad förgÀnglighetsteori handlar om. FörgÀngligheten har flitigt avbildats inom konsten.Jag kommer undersöka varför tvÄ betydelsefulla konstnÀrer har arbetat med förgÀngligheten och jÀmföraderas tolkningar.

Finns det svenskt kaffe pÄ hotellet?

Uppsatsens syfte Àr att, med hjÀlp av teorier om symboliskt kapital och om identitet, finna svaret pÄ hur, och om, husmanskosten och begreppet husmanskost förÀndrats med tiden och hur det konstrueras en kvalitetsstÀmpel i begreppet utifrÄn idéer om det ?svenska? och det ?genuina?. Den har Àven som syfte att diskutera matens betydelse för kulturarv, identitetstillhörighet och svenskhet. Genom att leta efter förÀndringsprocesser och attityder i kokböcker kommer jag visa pÄ förÀndringar i begreppet husmanskost och hur begreppet fÄr en förÀndrad anvÀndning. VÄr kokbok sÀger sig spegla samhÀllet genom att vara ?i sin samtid? och dÀrmed blir min undersökning intressant dÄ man med det synsÀttet kan dra slutsatser om samhÀllet, etnicitet och konstruerandet av vad svenskhet Àr.

Producent och mixtekniker

Denna studie handlar om ungdomar och deras bildarbete i skolkontext. UndersökningenutgÄr ifrÄn den sociokulturella perspektiv och den designteoretiska perspektiv. Syftetmed studien har varit att skapa förstÄelse för hur ungdomar vÀljer att kommunicerarmed bilder, ikoner och andra symboler i bildarbeten nÀr de gör bildarbete. Studien hargenomförts med kvalitativ metod och urvalet har gjorts i tvÄ steg genom subjektivt urvaloch systematiskt urval. Insamling av material har skett genom att ungdomarna fick göraett symboliskt sjÀlvportrÀtt samt att ungdomarna intervjuades.

Tillit och samverkan mellan blÄljusmyndigheter

AbstraktSamverkan mellan polis, ambulans och rÀddningstjÀnst Àr mÄnga gÄnger en förutsÀttning för att fÄ till ett lyckat arbete pÄ olycksplatser eftersom de ofta arbetar tillsammans, eller Ätminstone i nÀrheten av varandra, i sÄdana situationer. Tilliten Àr förÀnderlig, situationsbunden och syns inte alltid mellan dem. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur tilliten mellan blÄljusmyndigheterna ser ut i relation till samarbete och samverkan. Totalt har sex stycken kvalitativa intervjuer genomförts med tvÄ respondenter frÄn polisen, ambulansen och rÀddningstjÀnsten. Intervjuerna har analyserats utifrÄn narrativ analys med ett symboliskt perspektiv dÀr symbolerna representerar hur respondenterna talar om, och förstÄr, tillit och samverkan.

NyanlÀnda : En intervjustudie av Ätta elevers upplevelser av sin skolsituation

Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ hur nÄgra nyanlÀnda elever upplever sin skolsituation och vad de anser vara av betydelse för deras framtidstro. Detta till en bakgrund av att det sedan 80-talet kommit ungefÀr tiotusen ensamkommande barn till Sverige och att antalet nyanlÀnda inte minskar. Studien har en interkulturell inramning och belyses ur ett symboliskt interaktionistiskt perspektiv. För att besvara studiens syfte och frÄgestÀllningar utfördes Ätta halvstrukturerade intervjuer pÄ nÄgra olika gymnasieskolor, med sprÄkförberedande grundskoleklasser för ungdomar, i Uppsala. Resultatet visar att skolan betyder vÀldigt mycket för dem och att de ser ljust pÄ framtiden.

Gymnasievalet : En kvantitativ fallstudie om relationen mellan det kulturella kapitalet och elevers gymnasieval.

I denna studie undersöks relationen mellan det kulturella kapitalet och eleverna pÄ Eriksbergsskolan i Uppsalas gymnasieval. Studien undersöker dels vilka skolor och program som eleverna söker samt hur eleverna motiverar dessa val. Den metod som anvÀnds Àr en kvantitativ metod som bygger pÄ att eleverna i Ärskurs 9 pÄ Eriksbergsskolan har fÄtt svara pÄ en enkÀt som rör gymnasievalet samt motiven bakom dessa. Detta har resulterat i att det gÄr att utskilja vissa skillnader i hur eleverna vÀljer gymnasieskola och gymnasieprogram beroende pÄ deras kulturella kapital. Det framgÄr Àven att det finns vissa skillnader i hur eleverna motiverar dessa frÄgan Àr om dessa Àr tillrÀkligt stora eller om motiveringarna till sitt gymnasieval ser likartade ut oberoende av det kulturella kapitalet..

Könsneutral miljö i fritidshem

Bakgrunden till denna studie Àr att det finns inte finns nÄgon direkt forskning kring unga flickors (7-9 Är) socialisering in i den manliga normen inom idrotten. Syftet med studien Àr att beskriva och förstÄ fotbollens betydelse för unga flickors socialisering in i en idrott styrd av manliga normer. UtifrÄn teorierna könssocialisation, Bourdieus symboliskt vÄld och Habitus samt Connells maskulinitetsteori, genomfördes studien pÄ tvÄ stycken flickfotbollslag och deras ledare. Det genomfördes sammanlagt fem observationer och sex stycken gruppintervjuer. Resultatet har bearbetats utifrÄn Hermeneutiken.

Alkemi och jungiansk psykologi

This assignment is a venture into the use of the concept alchemy in the texts on analytical psychology written by Carl G. Jung. Originally the idea was to compare the blending of colours in art painting with the Jungian understanding of alchemy. In order to understand the many and it seems differentiated correlations to alchemy in the texts on analytical psychology written by C.G. Jung, I have found it necessary to investigate the history of alchemy in modern Europe and the Egyptian figure of Hermes Trismegistos.

Fritidspedagogens roll och medvetenhet om lek och lÀrande

Bakgrunden till denna studie Àr att det finns inte finns nÄgon direkt forskning kring unga flickors (7-9 Är) socialisering in i den manliga normen inom idrotten. Syftet med studien Àr att beskriva och förstÄ fotbollens betydelse för unga flickors socialisering in i en idrott styrd av manliga normer. UtifrÄn teorierna könssocialisation, Bourdieus symboliskt vÄld och Habitus samt Connells maskulinitetsteori, genomfördes studien pÄ tvÄ stycken flickfotbollslag och deras ledare. Det genomfördes sammanlagt fem observationer och sex stycken gruppintervjuer. Resultatet har bearbetats utifrÄn Hermeneutiken.

Den svenska arbetsmarknaden och ungdomar med invandrarbakgrund : En kvalitativ studie om möjligheter och hinder

Uppsatsen tar upp möjligheter och perspektiv pÄ hinder som ungdomar med invandrarbakgrund erfar vid arbetssökning. Forskning visar att ungdomar med invandrarbakgrund diskrimineras i jÀmförelse med inrikesfödda ungdomar. Vi har djupintervjuat Ätta ungdomar, som har erfarenhet av att vara arbetssökande, i en stad i Mellansverige för att fÄ ökad kunskap och förstÄelse inom detta problemomrÄde. Teoretisk utgÄngspunkt var Bourdieus begrepp om ekonomiskt, socialt, kulturellt och symboliskt kapital, dÀrefter positionering i det sociala rummet och habitus. Kvalitativ metod anvÀndes med hermeneutik som angreppssÀtt.

"Facebookar jag sÄ finns jag" : -en studie om vilka effekter den hÀlsosammatrenden fÄr genom sociala medier

Uppsatsens syfte Àr att ur ett sociologiskt perspektiv belysa vilken pÄverkan sociala medier har pÄ en grupp aktiva individer och hur de tror att andra pÄverkas i förhÄllande till hÀlsosamma inlÀgg. Vi ser Àven pÄ effekterna som uppkommer nÀr individen möts av den hÀlsosamma livsstilen pÄ sociala medier.Studien baseras pÄ kvalitativ metod och tolv semistrukturerade samtalsintervjuer med fysiskt aktiva individer som anvÀnder sig av plattformerna Facebook och Instagram. Analysen  baseras pÄ Konsumtionens modetÄg och Symboliskt kapital. Vi har Àven anvÀnt oss avtredjepersonseffekten.Resultatet av uppsatsen visar att intervjupersonerna till stor del Àr pÄverkad av hÀlsosamma bilder genom sociala medier trots att de Àr medvetna om att en bÀttre bild av individen framförts. Vi sÄg att sÀndare samt innehÄll var stora faktorer till hur informanterna mottog information och ansÄg sig pÄverkas.      .

Topiaria

AbstraktSyftet med min undersökning Àr utarbeta metoder för att synliggöra betraktarens meningsskapande position vid tillÀgnandet av bilder. Den kunskap jag i och med detta etablerar vill jag sedan anvÀnda i mitt arbete som bild- och mediepedagog. Arbetet fokuserar pÄ eleven som ett aktivt meningsskapande subjekt i enlighet med de feministiskt poststrukturalistiska teorier jag anammar i min undersökning samt dÄ jag utvecklar min gestaltning. Det didaktiska syftet med mitt arbete Àr att elever ska kunna anvÀnda sin medvetenhet vid tillÀgnandet av bilder för att kunna förankra kunskaper och utveckla de förmÄgor bildÀmnet syftar till att de skall fÄ.Mitt arbete tar avstamp i min personliga erfarenhet av att, genom familjefotografier, medvetande göra mitt eget tillÀgnande av bilder. Jag har dÀrför valt att anvÀnda vardagsfotografier (i form av just familjefotografi) som utgÄngsmaterial i min undersökning .Eftersom mitt arbete syftar till att jag som pedagog ska kunna anvÀnda mina kunskaper i en lÀrandesituation med elever, har jag valt att anvÀnda mig av ett litet antal informanter som fÄtt lÀsa och tolka tvÄ fotografier.

Utomhuspedagogik : Ta steget utanför de fyra vÀggarna

Denna studie handlar om ungdomar och deras bildarbete i skolkontext. UndersökningenutgÄr ifrÄn den sociokulturella perspektiv och den designteoretiska perspektiv. Syftetmed studien har varit att skapa förstÄelse för hur ungdomar vÀljer att kommunicerarmed bilder, ikoner och andra symboler i bildarbeten nÀr de gör bildarbete. Studien hargenomförts med kvalitativ metod och urvalet har gjorts i tvÄ steg genom subjektivt urvaloch systematiskt urval. Insamling av material har skett genom att ungdomarna fick göraett symboliskt sjÀlvportrÀtt samt att ungdomarna intervjuades.

En privat sfÀr i det offentliga rummet

AbstraktSyftet med min undersökning Àr utarbeta metoder för att synliggöra betraktarens meningsskapande position vid tillÀgnandet av bilder. Den kunskap jag i och med detta etablerar vill jag sedan anvÀnda i mitt arbete som bild- och mediepedagog. Arbetet fokuserar pÄ eleven som ett aktivt meningsskapande subjekt i enlighet med de feministiskt poststrukturalistiska teorier jag anammar i min undersökning samt dÄ jag utvecklar min gestaltning. Det didaktiska syftet med mitt arbete Àr att elever ska kunna anvÀnda sin medvetenhet vid tillÀgnandet av bilder för att kunna förankra kunskaper och utveckla de förmÄgor bildÀmnet syftar till att de skall fÄ.Mitt arbete tar avstamp i min personliga erfarenhet av att, genom familjefotografier, medvetande göra mitt eget tillÀgnande av bilder. Jag har dÀrför valt att anvÀnda vardagsfotografier (i form av just familjefotografi) som utgÄngsmaterial i min undersökning .Eftersom mitt arbete syftar till att jag som pedagog ska kunna anvÀnda mina kunskaper i en lÀrandesituation med elever, har jag valt att anvÀnda mig av ett litet antal informanter som fÄtt lÀsa och tolka tvÄ fotografier.

Morgondagens morgontidningar ? en studie om att nÄ den yngre publiken

Titel: Morgondagens morgontidningar ? en studie om att nÄ den yngre publikenFörfattare: Klara Andersson och Johan DahlquistUppdragsgivare: Göteborgs-PostenKurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (jmg), Göteborgs universitetTermin: VÄrterminen 20112011 2011Handledare: Jenny WiikAntal ord: 19693Syfte: Att undersöka hur morgontidningar ska nÄ den yngre publikenMetod: Kvalitativ studie med djupintervjuerMaterial: Analys av djupintervjuer med tolv ungdomar frÄn olika gymnasieskolor runt om i Göteborg. Vi valde fem skolor med olika typer av inriktningar och program för att fÄ demografisk spridning hos respondenterna.Huvudresultat: VÄra tre huvudresultat Àr att morgontidningarna har ett starkt symboliskt vÀrde hos ungdomar, att tillgÄngen till Internet i mobiltelefonen har möjliggjort för morgontidningar att konkurrera med gratistidningar om den nisch som tidigare varit unik för dem samt att de skillnader som finns i ungdomars sociala bakgrunder ocksÄ kommer till uttryck i vilket innehÄll som de Àr intresserade av..

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->