Sök:

Fritidspedagogens roll och medvetenhet om lek och lärande

Bakgrunden till denna studie är att det finns inte finns någon direkt forskning kring unga flickors (7-9 år) socialisering in i den manliga normen inom idrotten. Syftet med studien är att beskriva och förstå fotbollens betydelse för unga flickors socialisering in i en idrott styrd av manliga normer. Utifrån teorierna könssocialisation, Bourdieus symboliskt våld och Habitus samt Connells maskulinitetsteori, genomfördes studien på två stycken flickfotbollslag och deras ledare. Det genomfördes sammanlagt fem observationer och sex stycken gruppintervjuer. Resultatet har bearbetats utifrån Hermeneutiken. I studien framkommer det att flickorna socialiseras inom förenings och tävlingsfostran. Det framkommer också att den manliga normen inte är så tydlig för dessa unga flickor. Däremot socialiseras de in i en könsbestämning som är mer åt den manliga normen än den kvinnliga normen utifrån samhällets perspektiv. Inom fotbollens värld socialiseras de i en norm där de har mer fria tyglar och därmed utvidgar gränserna för den manliga normen.             

Författare

Amanda Gillberg

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..