Sökresultat:
16392 Uppsatser om Svenska retorikhandböcker - Sida 42 av 1093
Den svenska bolagskoden : Vad har det medfört för revisorernas profession?
1. TitelDen svenska bolagskoden ? Vad har den medförd för revisionernas profession?2. ProblemVÄra problemformuleringar Àr, för det första: Hur har bolagskoden pÄverkat samarbetet mellan extern och intern revisor? Och för det andra: Hur har den externa och interna revisorns arbetsuppgifter förÀndrats i och med införandet av bolagskoden?3.
Lika barn leka bÀst :  Etnicitetens, likhetens, Älderns och könets betydelse för empati
Upplevd likhet med mÄlpersonen har ansetts vara viktig för empati och viss forskning har visat att empatin ökar med upplevd etnisk sam-hörighet. Denna studies primÀra syfte var att experimentellt undersöka om svenska och icke-svenska deltagare kÀnde olika mycket empati beroende pÄ mÄlpersonens etnicitet samt upplevd likhet med mÄl-personen. Majoriteten av de 160 deltagarna rekryterades frÄn MÀlar-dalens högskola, varav 102 var svenska och 84 var kvinnliga. Resultatet visade tvÄ signifikanta disordinala interaktioner dÀr svenska deltagare kÀnde signifikant mer empati och upplevd likhet med en svensk Àn icke-svensk mÄlperson, medan icke-svenska inte visade signifikant mer empati eller upplevd likhet med en icke-svensk Àn svensk mÄlperson. Ingen signifikant skillnad i empati fanns mellan Àldre och yngre deltagare.
Svenska företag och Internet
I detta arbete undersöker jag frÄgan om hur svenska företags InternetanvÀndning ser ut samt hur de upplever att de pÄverkas av Internet. Jag har Àven gjort en jÀmförelse i denna frÄga mellan företag inom IT-omrÄdet och företag inom andra omrÄden.Rapporten inleds med en genomgÄng av de anvÀndningsomrÄden för Internet som litteraturen anger vara de vanligaste för företag. Vidare presenteras vilka vinster och kostnader som kan hÀrledas frÄn en Internetsatsning, hur det dagliga arbetet kan förÀndras vid införandet av Internet samt hur företagen sköter arbetet med deras Internetsatsning.För att kunna besvara frÄgan har jag anvÀnt mig av telefonintervjuer som metod för att samla in material. 24 svenska företag fick frÄgor om deras Internetsatsning, 12 företag frÄn IT-omrÄdet och 12 företag frÄn andra omrÄden.Resultatet visar pÄ en relativt stor kunskap om Internet inom svenska företag samt att IT-företagen ligger en bit före företagen med verksamhet inom andra omrÄden Àn IT vad gÀller anvÀndandet av Internet..
SprÄkets effekter pÄ riskpreferenser inom finanssektorn.
Ett generellt antagande i de flesta finansiella teorier handlar om att mÀnniskor Àr rationella och riskaverta. En investerare bör dÀrför diversifiera sin portfölj till att Àven inkludera tillgÄngar pÄ den internationella finansiella marknaden. Detta innebÀr att dagens svenska investerare behöver lÀsa finansiell information pÄ ett andrasprÄk, vanligtvis pÄ engelska. DÄ tidigare studier inom beteendefinansiering visar pÄ samband mellan sprÄk och finansiella beslut, syftar den aktuella studien till att undersöka huruvida individers riskpreferenser vid beslutsfattande pÄverkas av om information lÀses pÄ svenska (modersmÄl för svenska investerare) respektive engelska (andrasprÄk). Detta sker genom en enkÀtundersökning bland anstÀllda pÄ fyra svenska banker.
Att vara eller inte vara en hjÀlte : Nationalism i svenska lÀroböcker
Nationalismens utbredning i svenska lÀroböcker förÀndras med tiden i form av illustrationer, omfattning samt text-och bildmaterial. De böcker som jag studerat i denna uppsats Àr valda utifrÄn tre tidsnedslag (1920-, 1960-, 2000-tal) dÀr varje tidsnedslag representerar en form av nationalism som bÄde Àr lik och olik de andra tidsnedslagen. Genrellt sett sÄ utvecklas nationalismen i takt med samhÀllets förÀndringar och ideologier. Det Àr utifrÄn samhÀllets behov som nationalismens utbredning tar form, vilket sedan pÄvisas i lÀroböckerna. Historiskt har nationalismen i svenska lÀroböcker gÄtt frÄn att fungera som propagandamaterial till att spegla en typ av mÄngkulturalism..
Pedagogers samarbete kring barns skriftsprÄksinlÀrning vid skolstart
AbstractIn this text the attitudes towards and using of blogs in teaching Swedish toteenagers will be explored. The results are based on a survey made amongst 17teachers and 58 students from all over Sweden. The end results show that theusage of blog still hasn?t found a permanent way into the classrooms, but has anappeal to and is being used by predominantly younger teachers both, male andfemale, with a positive response from students regardless of gender. Theconclusion is that using web tools like the blog is an easy first step for schools toconnect to the digital society of the 21stcentury and take advantage of the perksavailable in the digital classroom.Svensk titel:Blogg + Svenska =Sant? ? Bloggande i undervisningen i svenska.Engelsk titel:Blog + Swedish =True? ? Blogging in teaching Swedish.Ămnesord: Blog, Web 2.0, digitalt klassrum, svenska, undervisning,kompetensutveckling.
Genrepedagogik i Lgr 11 : En undersökning om genrepedagogik som modell för att utveckla svenska som andrasprÄkselevernas skriftliga förmÄga.
Syftet med undersökningen Àr att se hur lÀrare uppfattar att undervisningen Àr organiserad och fungerar för elever med ett annat modersmÄl Àn svenska. I den empiriska studien har kvalitativa intervjuer gjorts med fyra lÀrare pÄ skilda skolor för att skapa klarhet i hur de uppfattar sin undervisning. Resultatet visade att de inte skilde sig Ät organisatoriskt. DÀremot varierade de enskilda skolornas undervisningssÀtt marginellt, det som skilde var valet av arbetsmetoder i klasrummen. En av slutsatserna i undersökningen Àr att lÀrarna efterlyser mer samarbete med lÀrarna i svenska som andrasprÄk och modersmÄl.
Ăldre invandrare och det svenska sprĂ„ket : En studie om hur Ă€ldre invandrare i Sverige upplever sin sprĂ„kliga förmĂ„ga efter pensioneringen
Den hÀr studien beskriver hur det har varit och hur livet Àr idag för tre grupper av Àldre invandrare med annat modermÄl Àn det svenska och hur det svenska sprÄket har pÄverkat deras liv. I Sverige förvÀntas populationen av Àldre invandrare öka i de nÀrmaste Ären dÀrför Àr det viktigt att försöka fÄ en ökad kunskap om deras liv ? hur det har varit ? hur det Àr och vilka eventuella hinder och förvÀntningar de ser inför sitt Äldrande i relation till det svenska sprÄket. Studien Àr baserad pÄ empirin som kommit frÄn tre fokusgruppintervjuer med Àldre invandrare. De tre grupper har besvarat intervjufrÄgor och dÀrmed har de varit fria att berÀtta om sina erfarenheter, tankar och egna liv.
Harmonisering av redovisningsregler: drivkrafter och hinder ur svenska normbildares perspektiv
Skillnaderna i redovisningspraxis i Europa har varierat sÄ pass att det nÀstan varit omöjligt att göra jÀmförelser mellan företag, utan att göra betydande förÀndringar i den finansiella rapporten. Detta har skapat en internationell process för att harmonisera redovisningspraxis i Europa. I harmoniseringsprocessen förekommer det bÄde drivkrafter och hinder. Exempel pÄ drivkrafter kan vara investerare, multinationella företag och regeringar, medan exempel pÄ hinder kan vara nationalism och sprÄk. Syftet med uppsatsen har varit att fÄ en förstÄelse hur de svenska normbildarna ser pÄ dessa drivkrafter och hinder som pÄverkar harmoniseringsprocessen.
Budgetlöst företagande : Praktikfallet Svenska Handelsbanken
Background: Budgets has always been a main factor for the management of organisations. Yet, lately has the role of budgets been increasingly questioned. But how is an organisation managed without budgets and what other alternatives can be used? And can these instruments work more effective?Purpose: The purpose of this essay is to describe how non-budget management distinguish compare to traditional management and how to design an effective non-budget system of management. Furthermore we intend to explain the reasons to such management and to present a model for how such a management can be performed.Research method: Empirical material has been performed based on seven interviews with persons within Svenska Handelsbanken.
Slöjan i svenska skolan : En undersökning om attityder och förhÄllningsÀtt gentemot anvÀndning av slöjan i svenska skolan
Abstract I denna uppsats undersöker jag hur instĂ€llningen till slöja varit bland tvĂ„ grupper i den svenska skolan. De gruppers attityder kring slöja jag inriktat mig pĂ„ att studera, Ă€r muslimska flickor som bĂ€r slöja samt pedagoger. Att fĂ„ bĂ€ra slöja kan för mĂ„nga flickor vara ett viktigt uttryckssĂ€tt för den kulturella identitet, vilket individen garanteras genom olika lagreformer sĂ„ som skollagen. Följaktligen stĂ€lls krav pĂ„ en anpassning av skolans miljö, bĂ„de pedagogiskt och praktiskt. Uppsatsen syfte har varit att studera hur pedagoger arbetar nĂ€r olika beteenden, tankar och vĂ€rderingar krockar med varandra? Vilka praktiska hinder finns det i skolan som gör att flickor med slöja inte kan delta i all undervisning? Hur anpassar lĂ€rare sin undervisning sĂ„ att alla elever kan delta efter sina förutsĂ€ttningar?Uppsatsen bygger pĂ„ en hermeneutisk metod dĂ€r jag utfört kvalitativa intervjuer pĂ„ en skola i södra Sverige.I resultatet framkom att de olika gruppernas syn pĂ„ slöja var beroende av den kultur de vuxit upp i.Ămnesord: Islam, slöja, svenska skolan, genus.
Bifrostskolan : En skola att inspireras av?
Avsikten med detta arbete Àr att genom litteraturstudie och program frÄn Utbildningsradion undersöka den danska skolan Bifrostskolan. Hur de bedriver sin undervisning, och vilka grundpelare de bygger undervisningen pÄ. Vidare syftar arbetet till att jÀmföra den svenska lÀroplanen och grundtankarna i Bifrostskolan, för att se likheter och skillnader och om det Àr möjligt för svenska skolor att arbeta Bifrostinspirerat. Bifrostskolan prÀglas av engagemang och motivation. ArbetssÀttet Àr huvudsakligen praktiskt och efter tema.
Skall alla fÄglar fÄ sjunga?: en beskrivande undersökning av
svenska respektive finlÀndska musikskolelÀrares attityder
Syftet med arbetet var att jÀmföra den svenska och den finlÀndska musikskolan i frÄga om elevurval och progression, och att beskriva musikskolelÀrares attityder till dessa frÄgor. Detta gjordes genom enkÀter till tvÄ musikskolor i Sverige och tre i Finland, och genom intervjuer av tvÄ musiklÀrare frÄn vardera land. Resultatet visade pÄ skillnader i styrramarna för musikskolan, och att de svenska musiklÀrarna i högre grad lade tyngdpunkten pÄ elevens personliga utveckling, medan de finlÀndska betonade musikkunskaper mer. Intervjuerna visade trots allt liknande Äsikter i de tvÄ lÀnderna, det Àr mer de yttre förutsÀttningarna som skiljer dem Ät..
LavalmÄlet: en europeisering av svensk arbetsrÀtt : Den svenska modellens anpassning till EG-rÀtten
Sveriges medlemskap i EU innebÀr att den svenska arbetsrÀtten harmoniseras med EG-rÀtten. Den svenska implementeringen av utstationeringsdirektivets skyddsregel om minimilön, genom kollektivavtal, har underkÀnts. Detta eftersom implementeringen medför en diskriminering av utlÀndska tjÀnsteföretag som har utstationerad personal i Sverige. Diskriminering föreligger eftersom de svenska kollektivavtalen inte omfattar alla pÄ arbetsmarknaden och att alla avtal inte reglerar minimilöner. Magisteruppsatsens syfte Àr att utreda vilka möjligheter som finns för att anpassa den svenska kollektivavtalsmodellen till EG-rÀtten efter EG-domstolens förhandsavgörande i LavalmÄlet.
"Dessutom blir du duktig i svenska" : Skönlitteraturens roll i lÀromedel i svenskundervisningen för Ärskurs 4 - 6
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilken roll skönlitteraturen fyller i svenskundervisningen i Ärskurserna 4-6 och hur vÀl den uppfyller kraven betrÀffande skönlitteratur i den svenska kursplanen. Jag har analyserat tre lÀromedel och fokus pÄ den analysen har varit skönlitteratur pÄ de redan nÀmnda Ärskurserna. För att fÄ ett kvalitativt resultat har jag valt fyra frÄgestÀllningar och dessa svar baserar min uppsats pÄ. LÀromedelsförfattarna har, enligt min analys, pÄvisat att det finns fem olika funktioner som skönlitteraturen uppfyller i deras lÀromedel. Dessa har jag sedan stÀllt mot varandra för att undersöka om de uppfyller kraven.