Sökresultat:
16392 Uppsatser om Svenska retorikhandböcker - Sida 41 av 1093
Frivilliga regleringar i den svenska byggindustrin-hur pÄverkar de företagen? : En studie om hur den svenska byggindustrin integrerar den frivilliga regleringen Global Compact och huruvida nyinstitutionell teori kan förklara detta fenomen
Studiens syfte Àr att undersöka hur företag inom den svenska byggindustrin integrerar Global Compact samt huruvida detta fenomen kan förklaras med delar av nyinstitutionell teori. Tidigare studier har pÄvisat svÄrigheter kring integreringen av frivilliga regleringar, sÄsom Global Compact, dÄ de i stor utstrÀckning Àr utformade pÄ ett övergripande och flexibelt sÀtt. Inom byggindustrin Äterfinns denna problematik, samtidigt som branschen de senaste Ären gett hÄllbarhet ett ökat fokus. För att undersöka studiens syfte har vi gjort en fallstudie som inkluderar de tre största byggföretagen i Sverige. Resultatet visar att integreringen av Global Compact inom den svenska byggindustrin sker frÀmst via uppförandekoder samt genom uttalade visioner och hÄllbarhetsaktiviteter, frÀmst inom miljöomrÄdet.
1970-talets lÀseböcker i svenska för lÄgstadiet - speglingar av samhÀllet?
Detta examensarbete undersöker genom analys innehÄllet i ett urval av samtida lÀseböcker i svenska för lÄgstadiet. Studiens syfte Àr att undersöka om, och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt de förÀndringar som skedde i det svenska samhÀllet under 1970-talet förmedlades. Det övergripande styrdokumentet för grundskolan under denna period var LÀroplan för grundskolan (Lgr69). Studien innehÄller Àven forskningsbakgrund kring lÀseböcker frÄn 1970-talet samt en tillbakablick över den svenska lÀsebokens historia.Genom text- och bildanalyser av lÀseböcker som anvÀnts i svenskundervisning under 1970-talet visar studien att det finns övergripande likheter i deras innehÄll. Dock finns det skillnader mellan böckerna vad gÀller struktur, disposition och val av illustrationer.
FrÄn BistÄndsbibeln till PGU: den svenska bistÄndspolitikens förÀndringar frÄn 1960-talet till 2000-talet.
Den svenska bistÄndspolitiken utformades pÄ 1960-talet genom proposition 1962:100. Sedan dess har Ätskilliga nya propositioner antagits som riktlinjer för bistÄndspolitiken. Den hÀr studien utgör en policy-analys av ett urval av dessa propositioner och syftar till att se om den svenska bistÄndspolitiken har förÀndrats. Detta arbete redogör dessutom för de historiska sammanhang och teoretiska grunder som bistÄndspolitiken bygger pÄ. En slutsats jag har dragit Àr att flera av de grundlÀggande perspektiven som antogs genom proposition 1962:100 Äterfinns i dagens bistÄndspolitik..
Drivkraften bakom bloggande : En studie av svenska bloggare
Denna uppsats tar upp frÄgan om drivkrafter hos svenska personer som idag driver en blogg av personlig karaktÀr. Den huvudsakliga frÄgestÀllningen lyder: ?Vad Àr drivkraften bakom bloggande hos svenska bloggare??. Bloggens popularitet och framfart de senaste Ären gör den lÀttillgÀnglig som lÀsare men ocksÄ som bloggförfattare, vem som helst kan idag enkelt skapa en egen blogg och börja blogga. Vad Àr det dÄ som driver svenska bloggare till att starta och sedan kontinuerligt driva en blogg? Vad skulle kunna fÄ en bloggare att sluta blogga? Empirin samlas in frÄn relaterad forskning och intervjuer av svenska bloggare med ett kvalitativt angreppssÀtt.
En typologisk undersökning av studentuppsatseri svenska för nybörjare nivÄ A1
Syftet med detta arbete har varit att titta nÀrmare pÄ vilka morfologiska och syntaktiska avvikelser som förekommer i uppsatser skrivna av tysk- respektive engelsktalande studenter som har lÀst svenska motsvarande nivÄ A1 pÄ universitetet. Detta för att se om avvikelserna kan förklaras med hjÀlp av den typologiska markeringsgraden av de grammatiska strukturerna. I undersökningen anvÀndes en analysmetod som grundar sig i markeringsdifferentialhypotesen (MDH). MDH kan hjÀlpa lÀrare att förutspÄ och förstÄ eventuella svÄrigheter vid inlÀrningen av ett frÀmmande sprÄk. I föreliggande undersökning analyserades de avvikande grammatiska strukturerna, en till varje struktur motsvarande korrekt svensk fras och en översÀttning av strukturen till tyska respektive engelska.
"Det förvÀntas att man skall kunna hantera det sjÀlv, och sÄ kan man inte det" : En kvalitativ studie om förÀldrar till barn som Àr eller har varit aktiva fotbollshuliganer
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..
RÀcker det med svenska? : En enkÀtstudie om attityder till engelska lanord
Denna studie genomfördes genom ettsprÄksociologiskt perspektiv som bland annat studerar sprÄk i ett socialtperspektiv. Tankar till studien grundades sig i att det verkar rÄda en hel delengelska lÄnord i svenskan och det finns delade meningar om hur pass mycket detpÄverkar det svenska sprÄket och hotar det. I ?MÄl i mun-handlingsplan för det svenska sprÄket? menar man att detska rÀcka med svenska men trots det verkar de engelska lÄnorden fÄ en alltstörre plats i det svenska sprÄket. Denna studie syftade dÀrför att undersökavilka allmÀnna attityder 10 stycken informanter har till engelska lÄnord.StrÀvan var Àven att undersöka hur pass medveten vi Àr i anvÀndandet av lÄnordsamt om dÀr fanns vissa lÄnord som föredras.
Global Reporting Initiative : Hur har svenska statliga företag pÄverkats av regeringens beslut om hÄllbarhetsredovisning i enighet med GRI?
Fokus pÄ hÄllbarhet i företag ökat kraftigt pÄ senare Är. Ett resultat av denna hÄllbarhetsutveckling Àr GRI (Global Reporting Initiative), en organisation som utvecklar ramverk och ger vÀgledning för innehÄllet i företagens hÄllbarhetsredovisningar. Svenska Regeringen pÄ initiativ av Maud Olofsson var först i vÀrlden med att krÀva att alla svenska statliga företag, frÄn och med rÀkenskapsÄret 2008, ska upprÀtta en externt granskad hÄllbarhetsredovisning i enighet med GRI:s riktlinjer G3. Den hÀr studien syftar till att undersöka hur de svenska statliga företagen har pÄverkats av regeringens nya krav. Studien innefattar en undersökning av sju statliga företag som idag redovisar hÄllbarhet i enighet med GRI:s riktlinjer. En kvalitativ fallstudie har anvÀnts för undersökningen. Efter intervjuer med företagen kan det fastslÄs att det nya regeringskravet till viss del Àr en kostsam process.
Att flytta ifrĂ„n sitt hem sent i livet : Ăldre personers erfarenheter av att flytta till servicehus
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..
NÄr svenska skolan mÄlen för geografiundervisningen? En kort studie av tvÄ skolor i Linköping.
I detta arbete undersöks huruvida svenska skolan nÄr de mÄl som Àr satta för geografiundervisningen i Är 5 och i Är 9. LitteraturgenomgÄngen tar upp vad kursplanen i geografi anger samt lite om geografiundervisning och om hur man bedömer elevers egenhÀndigt ritade kartor. FÀltundersökningarna som gjorts i Är 5 och i Är 9 redovisas, analyseras och diskuteras utifrÄn kursplanens mÄl..
En empirisk studie om tillvÀxt och arbetslöshet i svenska lÀn
Denna uppsats har för avsikt att undersöka det negativa sambandet mellan arbetslöshet och tillvÀxt i svenska lÀn. Sambandet vi anvÀnder oss av Àr den inom nationalekonomin vÀlkÀnda Okun?s lag. Denna lag kommer vi att applicera pÄ Sveriges 21 lÀn mellan Ären 1986 till 2003. Vi förvÀntar oss att sambandet kommer att variera mellan lÀnen.
OrdinlÀrningsstrategier hos vuxna andrasprÄksinlÀrare av svenska.
Syftet med studien var att undersöka vuxna elevers inlÀrningsstrategier vidandrasprÄksinlÀrning. En kvantitativ undersökning genomfördes som baserades pÄenkÀter i pappersform vilka delades ut till eleverna. EnkÀterna syftade till att Àven tareda pÄ om faktorer som utbildning, antal sprÄk och motivation pÄverkar valet avordinlÀrningsstrategier för inlÀrningen av svenska sprÄket. Resultaten visade att utbildningsnivÄn bland vuxna inlÀrare inte Àr betydelsefull föranvÀndning av ordinlÀrningsstrategier. DÀremot tyder enkÀternas svar pÄ attmotivationen och antalet sprÄk som respondenterna talar, förutom modersmÄlet ochsvenska, Àr avgörande för valet av ordinlÀrningsstrategier..
Sambandet mellan socialt stöd och kÀnsla av sammanhang hos svenska och japanska studenter
Tidigare forskning har visat samband mellan socialt stöd och graden av kÀnsla av sammanhang (KASAM), samt att upplevelsen av socialt stöd och hÀlsa kan skilja sig mellan olika kulturella kontexter. Syftet var att undersöka kulturella skillnader, mellan en individualistisk och kollektivistisk kultur, i sambandet mellan socialt stöd och graden av KASAM. I enkÀtundersökningen deltog 95 svenska och 92 japanska studenter. Resultatet visade att det fanns ett positivt samband mellan socialt stöd och graden av KASAM. Vidare hade svenska studenter med högt socialt stöd högre grad av KASAM Àn japanska studenter med högt socialt stöd.
Differentierings- och positioneringsmöjligheter pÄ en mogen marknad - En undersökning av den svenska hemelektronikmarknaden
Uppsatsen undersöker om det Àr möjligt att differentiera och positionera sig pÄ en mogen marknad, detta med hjÀlp av en studie av den svenska hemelektronikmarknaden. Vi undersöker följande aktörer; El-Giganten, Expert, ONOFF och SIBA. Vi undersöker marknaden genom en konsumentundersökning dÀr vi fÄr fram vilka differentieringsvariabler konsumenterna vÀrdesÀtter, vart de gör sina inköp, samt vilka differentieringsvariabler de förknippar med de olika aktörerna. Slutsats: Vi anser att de gÄr att differentiera och positionera sig pÄ den svenska hemelektronikmarknaden, och dÀrmed en mogen marknad, förutsatt att det finns differentierings- och positioneringsvariabler som konsumenterna vÀrdesÀtter..
FrÄn policy till praktik : En kvalitativ studie om implementationen av Sidas genuspolicy hos bistÄndsmottagande organisationer i Indien
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..