Sökresultat:
16392 Uppsatser om Svenska retorikhandböcker - Sida 32 av 1093
Elevers lÀsförmÄga i Ärskurs 3 : Vad prövar nationella provet i svenska och svenska som andrasprÄk för Ärskurs 3?
Syftet med vÄr studie Àr att analysera ett antal elevlösningar frÄn nationella provet i svenska och svenska som andrasprÄk för Ärskurs 3 samt att analysera hur nÄgra lÀrare som undervisar i de tidiga skolÄren förhÄller sig till elevers lÀsförmÄga i Ärskurs 3. Ett ytterligare syfte Àr att jÀmföra lÀrarnas syn pÄ elevers lÀsförmÄga med de utvalda elevlösningarna. VÄra frÄgestÀllningar berör vilka uppfattningar nÄgra lÀrare har om elevers lÀsförmÄga i Ärskurs 3, vilka svÄrigheter som gÄr att iaktta i de elevlösningar som vi samlat in samt vilka didaktiska konsekvenser som gÄr att dra mellan lÀrarnas syn pÄ elevers lÀsförmÄga och elevernas fortsatta lÀsutveckling.Genom att bearbeta ett befintligt datainsamlat material som vi fÄtt ta del av frÄn Institutionen för nordiska sprÄk, Uppsala Universitet och genom att vi intervjuat fyra verksamma lÀrare om hur de ser pÄ elevers lÀsförmÄga har vi kunnat fÄ svar pÄ vÄra frÄgor. Resultatet visar hur viktigt det Àr att eleverna har en god lÀsförmÄga för att nÄ mÄluppfyllelse för Ärskurs 3. För att eleverna ska kunna vidareutveckla sin lÀsförmÄga har vi i vÄrt resultat sett hur stor inverkan bÄde hemmet och skolan har t.ex.
Samverkan mellan lÀrare i svenska som andrasprÄk och yrkeslÀrare pÄ gymnasiet
Syftet med min uppsats Ă€r att undersöka hur lĂ€rare i svenska som andrasprĂ„k samverkar med yrkeslĂ€rare pĂ„ gymnasiet pĂ„ nĂ„gra utvalda skolor i Ăstergötland. Avsikten med samverkan mellan lĂ€rarna Ă€r att höja elevernas motivation att lĂ€sa det gymnasiegemensamma Ă€mnet svenska som andrasprĂ„k. Jag har utgĂ„tt ifrĂ„n Vygotskijs sociokulturella teori. Han menar bland annat att man inte kan separera ord och begrepp frĂ„n praktiska aktiviteter. I min undersökning, har jag anvĂ€nt mig av en kvalitativ metod.
TillvÀgagÄngssÀtt vid lÄngsiktigt digitalt bevarande: en studie av bevarandeplanering
Den lÄngsiktiga bevaringen av digital information innebÀr nya utmaningar
för svenska offentliga arkiv. I arbetet med att utveckla system för att
hantera dessa utmaningar utgÄr svenska offentliga arkiv ifrÄn en
konceptuell rammodell kallad Open Archival Information System (OAIS-
modellen). Syftet med denna uppsats Àr att bidra med en ökad förstÄelse för
hur svenska offentliga arkiv kan hantera de aktiviteter som ryms under
bevarandeplanering (Preservation Planning) enligt OAIS-modellen.
För att uppnÄ syftet har existerande forskning pÄ omrÄdet granskats och
kopplats till bevarandeplanering enligt OAIS-modellen. För att kunna
utvÀrdera den existerande forskningen har ny empirisk data samlats in genom
kvalitativa intervjuer.
Viktiga slutsatser som har varit möjliga att dra i denna undersökning Àr
att en migreringsstrategi Àr att föredra för svenska offentliga arkiv. Det
kan Àven vara lÀmpligt för svenska offentliga arkiv att frÄngÄ OAIS-
modellen och lagra teknisk metadata dels i informationspaketet och dels i
en separat referensdatabas.
TillvÀgagÄngssÀtt vid lÄngsiktigt digitalt bevarande: en studie av bevarandeplanering
Den lÄngsiktiga bevaringen av digital information innebÀr nya utmaningar för svenska offentliga arkiv. I arbetet med att utveckla system för att hantera dessa utmaningar utgÄr svenska offentliga arkiv ifrÄn en konceptuell rammodell kallad Open Archival Information System (OAIS- modellen). Syftet med denna uppsats Àr att bidra med en ökad förstÄelse för hur svenska offentliga arkiv kan hantera de aktiviteter som ryms under bevarandeplanering (Preservation Planning) enligt OAIS-modellen. För att uppnÄ syftet har existerande forskning pÄ omrÄdet granskats och kopplats till bevarandeplanering enligt OAIS-modellen. För att kunna utvÀrdera den existerande forskningen har ny empirisk data samlats in genom kvalitativa intervjuer.
Skönlitteraturen i lÀroboken : En undersökning av det skönlitterÀra urvalet i tvÄ lÀroböcker för gymnasieskolans svenskÀmne
UtifrÄn frÄgestÀllningarna "Vilka författare finns representerade i lÀroböckerna och hur ser representationen ut med avseende pÄ texternas genre och originalsprÄk, författarnas kön och nÀr texterna Àr skrivna?" och "I vilka sammanhang anvÀnds skönlitteraturen i lÀroböckerna?" undersöks det skönlitterÀra texturvalet och dess sammanhang i tvÄ lÀroböcker i svenska för gymnasieskolans svenskÀmne, Svenska etc. och Svenska timmar genom en kvantitativ innehÄllsanalys. Resultatet vad gÀller det skönlitterÀra urvalet i de undersökta lÀroböckerna visar att det kvantitativt sett finns en stark manlig norm och ett Ànnu starkare vÀsterlÀndskt perspektiv samt att de flesta skönlitterÀra texterna hör till genren lyrik men att epiken fÄr större utrymme per utdrag. Dramatiken Àr underrepresenterad som genre i bÄda lÀroböckerna och kvinnliga dramatiker saknas helt.
Arvet eller framtiden? : en förÀndring av den svenska operativa underrÀttelsebedömandemetodiken
Bakgrund till uppsatsens tillkomst Àr sista decenniets omvÀrldsförÀndring och Sveriges allt ökande engagemang internationellt med förband och officerare i multinationella staber. Uppsatsen avhandlar huruvida den svenska operativa underrÀttelsebedömandemodellen skall förÀndras mot bakgrund av hur USA:s Joint Intelligence Preparation of the Battlespace (JIPB) Àr uppbyggd. Uppsatsen utgÄr frÄn hypotesen att JIPB Àr mer detaljerad och penetrerar djupare fler omrÄden Àn den svenska motsvarigheten. Uppsatsen inleds med en beskrivning av de tvÄ modellerna. HÀrvid Àr den amerikanska modellen beskriven relativt ingÄende.
Svenska och matematikens betydelse för förstÄelse kring hem och konsumentkunskap
Syfte:Syftet med undersökningen Àr att undersöka hur eleverna upplever vikten av kunskaper i matematik och svenska i Àmnet hem och konsumentkunskap. Vidare vill jag undersöka om och hur lÀrare synliggör och implementerar matematik och svenska nÀr de undervisar i hem och konsumentkunskap.Metod:För att fÄ svar pÄ syfte och frÄgestÀllningar valdes en kvalitativ och kvantitativ inriktad studie. BÄde intervju och enkÀt valdes som metod för insamlandet av data. En sÄ kallad metodtriangulering. Studien baseras pÄ tvÄ stycken lÀrarintervjuer samt en elevenkÀt i Ärskurs 6.
Demens och livskvalité : en kvalitativ studie
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..
NÀr musik och sprÄk samspelar: Hur Àmnesintegrering i musik och svenska kan pÄverka lÀrande och lÀrandemiljöer
Syftet med denna studie Àr att synliggöra hur Àmnesintegrering i musik och svenska pÄverkar lÀrande och lÀrandemiljöer, samt musiklÀrares uppfattningar om hur detta kan frÀmja elevers lÀrandeprocesser i grundskolans yngre Äldrar.Den teoretiska utgÄngspunkten finns i ett sociokulturellt perspektiv, med fokus pÄ att begreppsliggöra sprÄket.Studien genomsyras av ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt. Som kvalitativ undersökningsmetod har skriftliga intervjuer genomförts med fem musiklÀrare, samt en djupintervju med en forskare inom Àmnet. En fenomenografisk analys har anvÀnts för att analysera materialet.Samtliga intervjuade anser det vara positivt att arbeta Àmnesövergripande med svenska och musik. Denna studies resultat pÄvisar att det finns mÄnga frÀmjande egenskaper i detta arbetssÀtt för sprÄkliga och musikaliska lÀrprocesser, dÄ sprÄk och musik ingÄr i ett odelat samspel. Detta försvÄras dock av rÄdande Àmneshierarki..
Ensam i brÀcklig farkost, vad var det för nÄgonting, ska vi Äka ut och Äka pÄ sjön? : En kvalitativ studie om hur gymnasielÀrare arbetar med den svenska romantiken i svenskundervisningen.
Syftet Ă€r att undersöka hur den svenska romantiken anvĂ€nds och uppfattas av svenskÂlĂ€rare i gymnasieskolan. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer med verkÂsamÂma gymnasielĂ€rare i svenska. ForskningsfrĂ„gorna Ă€r hur lĂ€rarna arbetar med och uppfattar den svenska romantiken i svenskundervisningen samt hur lĂ€rarna ser pĂ„ hur epoken berörs i styrdokumenten.Undersökningen visar att arbete med den svenska romantiken frĂ€mst sker med utÂgĂ„ngspunkt i en kulturell bildningstradition och genom kronologiska litterĂ€ra epokarÂbeten, dĂ€r tidsbristen Ă€r en avgörande faktor för begrĂ€nsningen av undervisningens volym och upplĂ€ggÂning. Det framkommer Ă€ven att det finns ett vĂ€rde i att knyta an till elevernas vĂ€rld och skapa liv och association i undervisningen för att öka elevernas enÂgagemang. DĂ€rför Ă€r val av litteratur avgörande för att skapa engagemang och vĂ€cka intresse.
Driver institutionellt respektive utlÀndskt inflytande fram optionsprogram för verkstÀllande direktör i svenska börsföretag?
Enligt principal-agentteorin bör incitamentsprogram vara utformade sÄ att den verkstÀllande direktören fÄr incitament att utföra de handlingar som ökar aktieÀgarnas nytta. Detta kan ske genom optionsprogram. I denna uppsats undersöks huruvida institutionellt och utlÀndskt Àgande samt utlÀndska styrelseledamöter driver fram optionsprogram i svenska börsbolag. För att utforska detta har vi samlat in datamaterial frÄn 49 svenska företag noterade pÄ Nordic Large Cap och sedan estimerat logitmodeller. Vi fÄr inget signifikant resultat för vare sig institutionellt eller utlÀndskt Àgande.
Kultur i förÀndring : en jÀmförelse av ordet kulturs efterled i SAOB och SAOL 1998
Syftet med detta arbete har varit att undersöka pÄ vilket sÀtt ordet kultur förÀndrats i en jÀmförelse mellan Svenska akademiens ordbok och Svenska akademiens ordlista 1998. I undersökningen har det endast Àgnats intresse Ät efterleden i orden. Efterleden frÄn SAOB har jÀmförts med efterleden i SAOL 98. Efter en sortering i semantiska fÀlt har det i arbetet konstaterats att ordet kultur förÀndrats frÄn betydelsen ?odling? mot ?bildning?..
Vi "speakar Svengelska". Engelskans inflytande pÄ inlÀrning av svenska/svenska som andrasprÄk i en engelsksprÄkig grundskola
Syfte: Syftet med denna undersökning Àr att kartlÀgga en del av engelskans pÄverkan pÄ skriftligt uttryck i svenska sprÄket hos elever pÄ en engelsksprÄkig skola i svensk miljö, The English School (ESG) i Göteborg. Teori: Undersökningen avser att belysa en specifik sprÄklig inlÀrningssituation. Den Àr en fallstudie med kvantitativ ansats och en empirisk - atomistisk analys dÀr nÄgra specifika grammatiska och lexikala detaljer samt fritt skriven text studeras.Metod: EnkÀter och textanalys i tre grupper om tjugo elever vardera i Ärskurs 9.Resultat: Analysen visar ett mycket stort engelskt inflytande pÄ ESG-elevernas skriftliga sprÄkanvÀndning i ett litet antal avgrÀnsade formmoment i svenskan. Engelskan tycks hÀr orsaka vissa typer av formfel som inte visar sig i kontrollgrupperna, oavsett vilket modersmÄl eleverna har. Det finns inget som tyder pÄ att ESG-eleverna skulle uppvisa generellt sÀmre resultat i svenska Àn jÀmnÄriga i svensk kommunal skola ? snarare tvÀrtom - men det Àr tydligt att de som har ett annat modersmÄl Àn engelska eller svenska har svÄrare att nÄ riktigt bra resultat och för mÄnga av de elever som kommer sent in i skolan uppstÄr problem att nÄ mÄlen..
Att undervisa elever som har svenska som andrasprÄk : en kvalitativ studie av sex pedagogers erfarenheter
Syftet med detta examensarbete Àr att ta reda pÄ hur klasslÀrare undervisar elever som har svenska som andrasprÄk för att de ska kunna uppnÄ mÄlen i kursplanen. I denna undersökning har jag intervjuat sex pedagoger frÄn tvÄ olika skolor. Det hÀr Àmnet anser jag Àr relevant dÄ vi lever i ett mÄngkulturellt samhÀlle, vilket gör att jag med stor sannolikhet kommer att möta barn som har svenska som andrasprÄk i min undervisning. Studien visar att pedagogerna för det mesta anvÀnder sig av konkret material samt att de gÀrna anvÀnder sig av diskussioner i klassrummet. De pÄtalar ocksÄ att det finns fördelar med att ha flersprÄkiga elever i undervisningen, bland annat ger det dem en större utmaning och dessutom kan eleverna fÄ ta del av varandras kulturer och traditioner.
InlÀsning av match- och dragningsinformation med anvÀndning av node.js : Ett arbete utfört vid företaget Svenska spel
Detta examensarbete har genomförts hos det statliga spelföretaget Svenska Spel i Sundbyberg. Svenska Spel har övervÀgt att anvÀnda sig av en ny plattform, Node.js, för att utveckla sina lÀsmoduler som lÀser match- och dragningsinformation. Idag anvÀnds lÀsmoduler implementerade i programmeringssprÄken C# och C för detta ÀndamÄl. Svenska Spel vill nu ha en utvÀrdering av hur lÀmpligt det Àr för dem att anvÀnda Node.js implementerade lÀsmoduler. MÄlet med detta examensarbete har varit att undersöka lÀmpligheten av att implementera en lÀsmodul i Node.js och att tillhandahÄlla Svenska Spel beslutsunderlag för vilka framtida lÀsmoduler som ska anvÀndas.