Sök:

Inläsning av match- och dragningsinformation med användning av node.js

Ett arbete utfört vid företaget Svenska spel

Detta examensarbete har genomförts hos det statliga spelföretaget Svenska Spel i Sundbyberg. Svenska Spel har övervägt att använda sig av en ny plattform, Node.js, för att utveckla sina läsmoduler som läser match- och dragningsinformation. Idag används läsmoduler implementerade i programmeringsspråken C# och C för detta ändamål. Svenska Spel vill nu ha en utvärdering av hur lämpligt det är för dem att använda Node.js implementerade läsmoduler. Målet med detta examensarbete har varit att undersöka lämpligheten av att implementera en läsmodul i Node.js och att tillhandahålla Svenska Spel beslutsunderlag för vilka framtida läsmoduler som ska användas. Bedömningen av lämpligheten utfördes genom att genomföra en implementation av läsmodulen, en bedömning av användarvänligheten av att utveckla i Node.js och ett prestandatest mot ett av dagens alternativ skrivet i C#. Metoden för utförandet av bedömningen var att arbeta agilt i korta och strukturerade iterationer. Bedömningen från lämplighetsundersökningen visade att det är användarvänligt att utveckla läsmoduler i plattformen Node.js. Dock presterar dessa läsmoduler sämre än dagens alternativ. Anledningen till detta har kunnat identifieras och rekommendationer som skulle kunna lösa problemet har tagits fram.

Författare

Rasmus Olsson Alen Ramadanovic

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..