Sök:

Sökresultat:

16392 Uppsatser om Svenska Fotbollsförbundet - Sida 15 av 1093

GrÀnsöverskridande inkomstöverföringar och internationellt företagande i EU

Syftet med denna uppsats Àr dels att utreda hur avsaknaden av möjligheter till grÀnsöverskridande förlustutjÀmning pÄverkar svenska företag att etablera sig pÄ nya marknader inom EU, dels att visa pÄ vilket sÀtt Sveriges medlemskap i EU och EG-rÀtten kan pÄverka det internationella företagande för svenska företag. För att utreda hur svenska företag pÄverkas av avsaknaden av möjligheter till grÀnsöverskridande förlustutjÀmning har en kvantitativ enkÀtundersökning med svenska företag genomförts. Utfallet visar att frÄgan om grÀnsöverskridande inkomstöverföringar Àr en viktig frÄga, speciellt för företag som redan finns etablerade i andra EU-lÀnder. Liknande resultat framgÄr ocksÄ av en tidigare europeisk undersökning som gjort pÄ initiativ av Europeiska kommissionen. Uppsatsen visar ocksÄ pÄ hur EU och EG-rÀtten pÄverkar det internationella företagsklimatet för svenska företag genom avgöranden frÄn EG-domstolen och förslag frÄn den Europeiska kommissionen..

Nationella prov eller studentskrivningar? : En jÀmförelse mellan det nationella provet i kursen Svenska B i Sverige och studentskrivningen i kursen Svenska som modersmÄl i Finland

Den hÀr uppsatsen behandlar tvÄ olika examinationsformer pÄ gymnasiet, studentexamen i Finland och avslutande gymnasiestudier i Sverige. Undersökningens fokus ligger pÄ tvÄ olika prov, det nationella provet i Svenska B, delprov B i Sverige samt essÀprovet i Svenska som modersmÄl i Finland. Syftet med undersökningen Àr att visa eventuella likheter och skillnader mellan de tvÄ proven samt belysa bakgrunden till de olika skolsystemen. Metoden som anvÀnts Àr en fördjupad, jÀmförande undersökning av det primÀra materialet. Undersökningen har genomförts i tvÄ etapper, en mindre undersökning av kursplanerna samt en större undersökning av det nationella provet i Svenska B, delprov B samt essÀprovet i Svenska som modersmÄl.

Tematisk undervisning om skog och natur i svenska som andrasprÄk : definitioner och förslag pÄ praktisk tillÀmpning

Det hÀr arbetet handlar om tematisk undervisning i skolan. Syftet har varit att genom litteratur söka utveckla kunskap om tematisk undervisning samt kunskap om invandrarelevers relation till skog och natur. Jag har utfört en empirisk undersökning för att ta reda pÄ vad en grupp elever med svenska som andrasprÄk skulle vilja arbeta med i Àmnet skog och natur. Huvudsyftet och tyngdpunkten i arbetet ligger i att, med pÄverkan frÄn litteratur och den empiriska undersökningen, skapa och forma en planering och ett arbetsmaterial inom Àmnet svenska som andrasprÄk. UtgÄngspunkten i undervisningsmaterialet Àr tematisk undervisning med inriktningen Tema Natur..

Svenska som andrasprÄk - ett stödÀmne?: en studie av Àmnet svenska som andrasprÄks status

Denna uppsats ger en tillbakablick pÄ skolÀmnet svenska som andrasprÄks nÄgot komplexa historia och karaktÀr. HÀr undersöks Àven hur det ser ut för elever med huvudÀmnet svenska som andrasprÄk i dagens skolverklighet, samt hur elevernas utbildning i sin tur ses pÄ av lÀrare och skolledning: det vill sÀga vilken status Àmnet har. En kvalitativ intervjuundersökning har genomförts pÄ IVIK (individuella programmet introduktionskurs för invandrare) pÄ gymnasieskolan. Fyra lÀrare, en rektor samt en kurator har intervjuats, alla med koppling till IVIK. Resultatet visar att det rÄder stor okunskap om Àmnet svenska som andrasprÄk inom skolvÀrlden, och mÄnga dÀri ser Àmnet som ett stödÀmne.

Kom i gÄng! och Svenska direkt. : TvÄ lÀromedel i svenska som andrasprÄk analyseras med utgÄngspunkt i Lpo94s och Lgr11s kursplaner i svenska som andrasprÄk.

Den hÀr studien syftar till att relatera lÀromedel i svenska som andrasprÄk till kursplaner i Àmnet som varit aktuella nÀr lÀromedlen publicerades. Nedslagen representeras av kursplanen i svenska som andrasprÄk 1996, tillhörande lÀroplanen Lpo94 och kursplanen i svenska som andrasprÄk 2011 tillhörande lÀroplanen Lgr11. LÀromedlen har analyserats med hjÀlp av analysscheman som skapats genom noggrann lÀsning och granskning av de bÄda kursplanerna. Analysschemana har fokuserat pÄ centrala teman som har identifierats i kursplanerna. Med utgÄngpunkt frÄn dessa nyskapade centrala teman har definitioner skrivits, vilka vilar pÄ vad kursplanerna i svenska som andrasprÄk sÀtter i fokus.

NyanlÀnda elevers erfarenheter i en svensk skola : En kvalitativ studie

NyanlÀnda elevers erfarenheter i en svensk skola ? en kvalitativ studie Newly Arrived Students' Experiences in a Swedish School - a Qualitative StudyDen senaste tiden har antalet flyktingar frÄn Syrien och Irak ökat drastiskt i Sverige pÄ grund av oroligheterna som förekommer i dessa lÀnder. Detta bidrar till att den svenska skolan har fÄtt ta emot mÄnga nyanlÀnda elever. Syftet med denna studie Àr att undersöka och beskriva de nyanlÀnda elevernas erfarenheter av mötet med den svenska skolan. Mer detaljerat beskrivs de nyanlÀnda elevernas upplevelser av mötet med det svenska sprÄket, undervisningen samt mottagandet i den svenska skolan.

Ansvar eller lönsamhet - En studie av Svenska Spel och Systembolaget

This paper examines Systembolaget and Svenska Spel, two Swedish state-owned enterprises, both functioning as monopolies. Systembolaget is the state owned monopoly for marketing of alcoholic beverages. Svenska Spel is the state owned gaming operator. Svenska Spel's task is to provide citizens with gaming products. Both companies are expected to market their products and services while taking caution and minimize damages, but are also supposed to deliver various degrees of economic revenue.

Hur stimulerar förskollÀrare sprÄkutvecklingen hos barn med
utlÀndsk bakgrund?: studie i tvÄ kommuner i Sverige

Syftet med vÄr studie var att se hur pedagoger stimulerar elever med utlÀndsk bakgrund i svenska som andra sprÄk vid förskolor och förskoleklasser i Hudiksvall och Boden. Vi ville Àven se i vilken utstrÀckning modersmÄlet stimulerades och förekom i dessa verksamheter. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor genomfördes kvalitativa intervjuer med förskollÀrare som arbetar inom förskolan och förskoleklass vid de tvÄ kommunerna. VÄr studie visar att pedagogerna i de tvÄ kommunerna stimulerar barnen i deras sprÄkutveckling efter bÀsta förmÄga, men de saknar utbildning inom svenska som andrasprÄk. Vi har vidare kunnat se att modersmÄlsundervisning och undervisning i svenska som andra sprÄk förekom i mycket liten grad..

Validering av den svenska översÀttningen av Impaired control scale ? sjÀlvskattningsskala som undersöker kontroll av alkoholkonsumtion

Föreliggande studies syfte var att undersöka validitet och intern konsistens för den svenska översÀttningen av Impaired control scale (ICS), en sjÀlvskattningsskala som mÀter grad av kontroll av alkoholkonsumtion. ICS bestÄr av subskalorna; Attempt control (AC), Failed control (FC) samt Predicted control (PC). Svar pÄ ICS sammanstÀlldes frÄn respondenter (n = 203) som behandlats för alkoholproblem vid mottagningar i VÀstra Götaland. Faktoranalysen visade en bakomliggande faktor för AC, och tvÄ faktorer för FC respektive PC. Den interna konsistensen var god.

Litteraturundervisning i Svenska B och Svenska som andrasprÄk B : -hur lÀrare tolkar kursplanerna och hur de genomför undervisningen

Det övergripande syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur olika lÀrare tolkar kursplanerna gÀllande litteraturundervisningen i Svenska B och Svenska som andrasprÄk B. För att utröna om de kan anses som likvÀrdiga görs jÀmförelser gÀllande hur undervisningen skiljer sig Ät mellan olika lÀrare som undervisar samma kurs och Àven mellan kurserna Svenska B och Svenska som andrasprÄk B. Detta eftersom godkÀnt betyg i kurserna ger likvÀrdig grundlÀggande behörighet för högre studier. Eventuella orsaker till olikheter angÄende likvÀrdighetsaspekten avser undersökningen ocksÄ att utforska. Undersökningen gjordes genom intervjuer med fem lÀrare pÄ gymnasiet och pÄ Komvux.LÀrarna i Svenska B vittnade om att de allmÀnna formuleringarna i kursplanen ger lÀraren stor frihet vilket gör att det, mellan olika lÀrare, kan skilja sig Ät betrÀffande undervisningstid och innehÄll.

Nyckeln till integration : En kvalitativ fallstudie av tvÄ invandraresbeskrivningar av varför de valde att studera svenska

Syftet med denna undersökning Àr att förstÄ hur tvÄ individer motiverar och förklarar sina val att studera svenska pÄ Sfi och/eller Komvux samt att genom fenomenografisk analys söka förstÄ vilka antaganden som kan tÀnkas ligga bakom beslutet. Studien Àr kvalitativ till sin karaktÀr och har inga generaliseringsmotiv. FrÄgestÀllningar för undersökningen Àr: PÄ vilket sÀtt vÀljer informanterna att motivera varför de valt att studera svenska och vilka antaganden kan tÀnkas ligga bakom dessa motiveringar? Som metod anvÀnds semistrukturerade intervjuer med tvÄ informanter och fenomenologisk analys. Resultatet visar att bÄda informanterna valt att studera svenska som ett sÀtt att lÀra sig sprÄket och dÀrigenom bli delaktiga i det svenska samhÀllet och skapa sig goda möjligheter till vidare studier och ett gott liv.

Albanska som modersmÄl - En kartlÀggning med hjÀlp av interjuver av albanska personers svÄrigheter vid inlÀrning av svenska som andrasprÄk

Jag har i den hÀr uppsatsen undersökt vilka svÄrigheter personer med albanska som modersmÄl möter nÀr de ska lÀra sig svenska som andrasprÄk. Anledningen till att jag valt detta Àmne för min uppsats Àr att albanska Àr ett indoeuropeiskt sprÄk som utgör en egen gren i det indoeuropeiska sprÄktrÀdet och svenska Àr ett nordgermanskt sprÄk. DÀrför Àr en jÀmförelse mellan svenska och albanska intressant. UtgÄngspunkten för min uppsats Àr att det mÄste innebÀra en sÀrskild utmaning för personer med albanska som modersmÄl att lÀra sig ett andrasprÄk som svenska. Mitt syfte med uppsatsen Àr att undersöka vilka problem som personer med albanska som förstasprÄk möter nÀr de lÀr sig svenska.

Det tolkningsfria utrymmet: om svensklÀrares bedömning av en elevtext i Svenska 1

Den hÀr kvalitativa undersökningen syftar till att ta reda pÄ hur fyra svensklÀrare uppfattar Àmnesplanen för Svenska 1 samt hur deras tolkning av kunskapskraven i Àmnesplanen pÄverkar bedömningen av en elevtext. Bland informanterna upplevs Àmnesplanen för Svenska 1 som mer omfÄngsrik och att kraven Àr betydligt högre jÀmfört med kursplanen i Svenska A och problemet med kunskapskraven i Àmnesplanen Àr dess ospecifika formuleringar och ordval som gör det svÄrt att avgöra tydliga grÀnsdragningar mellan de olika kvalitativa kunskapsnivÄerna. Resultatet av undersökningen tyder ocksÄ pÄ att lÀrare till stor del tolkar kunskapskraven i Àmnesplanen för Svenska 1 pÄ olika sÀtt. Detta blir tydligt vid bedömningen av en elevtext dÀr samtliga fyra informanter utgÄtt frÄn samma kunskapskrav och bedömt elevtexten med tre olika betyg ? E, D och C, vilket visar pÄ en orovÀckande trend för likvÀrdigheten i bedömning och betygssÀttning.

Byteskostnader pÄ den svenska bankmarknaden

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om det finns byteskostnader pÄ den svenska bankmarknaden. Shy (2002) har utvecklat en metod för att estimera byteskostnader pÄ olika marknader. Shys modell kommer att anvÀndas för att estimera byteskostnaderna pÄ den svenska bankmarknaden. Resultatet visar att storbankerna, överlag, har högre priser och högre byteskostnader Àn nischbankerna. Resultatet Àr rimligt eftersom storbankerna erbjuder ett större produktsortiment och större möjlighet till personlig service, vilket borde innebÀra högre priser för deras kunder.

Kulturmöten i skolan

Denna studie bygger pÄ intervjuer med lÀrare och invandrarelever om hur de upplever sin situation i skolan nÀr det gÀller kulturmöten. Deras svar Àr ett litet urval av den mÀngd av erfarenhet som finns ute pÄ de svenska skolorna. I denna uppsats har vi tÀnkt reflektera och diskutera kring de resultat vi redovisat i de olika kategorierna och hur detta arbete fördjupat vÄra kunskaper som pedagoger.VÄra frÄgestÀllningar har varit:Vad har invandrarelever för uppfattning om den svenska skolan?Vilket förhÄllningssÀtt har lÀrarna till invandrarelever i den svenska skolan?.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->