
Sökresultat:
7945 Uppsatser om Supply chain management - Sida 46 av 530
Svenska VD ord -behovet av en reglering av öppenheten i svensk redovisning
Denna studie redovisar den frivilliga information som svenska VD och koncernchefer tar upp i VD orden i sina årsredovisningar. Syftet är att analysera var Sveriges redovisningsutveckling är på väg, genom att bland annat ställa de svenska VD orden i jämförelse med utvecklingen av öppenhet i årsredovisningar inom detta område i framför allt USA och Storbritannien. De undersökta VD orden kommer från årsredovisningarna hos de 18 svenska börsnoterade företag med högst värde på sin aktieomsättning år 2005. Eftersom det fortfarande inte finns någon fullständig teori inom detta område har ett induktivt förhållningssätt använts. De metodologiska val som gjorts är inspirerade av det som Glaser och Strauss (1967) kallar för grounded theory..
IT-Bubblans påverkan på branschen
Beskriva och analysera IT-bubblan och dess efterverkningar samt konsekvenser av denna kris för de inblandade företagen. Vi har studerat hur de har förändrat sina system, arbetssätt, finansierin, tillgångar för att pasa dagens kunder och investerare..
Morgondagens effektiva fjärrvärme : En beskrivande litteraturstudie
This report is made as a literature review, focusing on the work done to increase understanding of efficiency in the categories of substations and secondary heating systems, with respect to the deviation from the theoretically possible cooling off in the distribution network as well as the economic benefit that appear. The main purpose of a considerable part of the literature used in this report addresses the issue of identifying individual causes of reduced cooling in district heating systems. These literature resources have been compiled and summarized as part of the report.The technology of district heating is associated with benefits such as better use of the energy in a fuel. This is the case of cogeneration plants where serial generation of electricity and thermal energy increases efficiency compared with the parallel generation where heat is generated locally and electricity is generated centrally. Serial generation thus allows for lower primary energy demand.
En läkande marknad : Konkurrensutsättningens effekter på apoteksmarknadens logistik
Syfte: Syftet är att undersöka följderna av konkurrensutsättningen på apoteksmarknaden ur ett logistiskt flödesperspektiv.Metod: Abduktiv ansats och en kvalitativ datainsamlingsmetod i form av semistrukturerade och ostrukturerade intervjuer.Teori: Logistiska målmixen, Du Pont-schemat, 80?20-regeln, byta lager mot information, logistik som konkurrensmedel Marknadsteorier, konsumenttrygghet, drivkrafter för innovation, Porters fem krafterResultat: De största volymerna av receptbelagda läkemedel går, likt under monopol-tiden, fortfarande via de största distributörerna Tamro och Oriola. Apoteks-aktörerna tycks överlag vilja gå mot lägre kapitalbindning, med något högre logistikkostnader och servicegrad. Främst vill aktörerna styra varuförsörj-ningen i egen regi för att anpassa den till de egna affärsmodellerna. Service-graden tycks inte ha försämrats sedan omregleringen.
Collaborative Product Development - - Case Study within the Swedish Automotive Industry
Problem: The relations between first and second tier suppliers within the automotive industry have changed drastically during recent years. Previously involving the supply of simple components, today the relation involves collaborative product development of complex subsystems. The situation is rather new for the actors, hence there are a number of problems that act as restraints for the collaboration. In order to come to terms with these problems, it is important to determine the underlying causes. Purpose: The purpose of this thesis is to make a survey of the main problems in the collaborative product development between first and second tier suppliers within the Swedish automotive industry.
Kvalitetssäkring av Inleveranser
Through a thorough analysis of the current situation, we have highlighted differences inworking methods for the various workshops and drew up proposals for improvements incombination with a practical work description that can be implemented in the company..
Kartläggning och analys - av logistiken på ett mindre tillverkande företag och dess inverkan på Triple bottom line
AB Smådelar är ett företag som tar hållbarhet på allvar. Man har nyligen
presenterat sin första hållbarhetsredovisning och vill inför framtiden
förbättra sig ytterligare avseende logistiken mot underleverantörerna. Då
det finns ett fokus på hållbarhet vill AB Smådelar inte att de logistiska
förbättringarna ska påverka Triple bottom line negativt, varför en modell
har konstruerats för att kunna testa förbättringsförslagens inverkan före
implementering.
Studien är kvalitativ med abduktiv ansats och har utgångspunkt i
semistrukturerade intervjuer. Syftet är att göra en nulägesanalys för att
hitta förbättringsområden och föreslå åtgärder som kan effektivisera
logistiken med samtidig positiv effekt på både ekonomisk, miljömässig
och social hållbarhet. Syftet är också att ta fram en enkel matrismodell för
att strukturera och testa de planerade logistiska förändringarnas effekt över
hela Triple bottom line.
Utifrån nulägesbeskrivningen har grundläggande strategi för logistiskt
arbete avhandlats, liksom Paretos princip, totalkostnadsmodellen,
komplexiteter och balanced scorecard.
Ekonomiska konsekvenser av förändrad röttolerans vid Bravikens Pappersbruk :
The competition for Norway spruce pulp wood in Central Sweden increases, forcing the supply-structure of Holmen to face two important challenges. Firstly, it is of the outmost strategically importance to secure the long-term supply of Norway spruce pulp wood to the industries. Secondly, Holmen desires to increase the obtainable volume of Norway spruce pulp wood. This would enable the company to choose volumes in the lower price-segments and thereby decrease the dependency of costly marginal volumes.
As this work shows, one part in managing these challenges could be to lower the quality standards concerning root rot (Heterobasidium annosum).
Facts presented in the work shows that:
1. Technically, the TMP-industry of Braviken can handle a much more rotted pulp wood than that used today, although the cost of refinement increases.
Varför Lägga Sig Under Kniven?
Vårt primära syfte är att undersöka vad för motiv unga kvinnor har när de väljer att ta till en plastikkirurgi för att se vackrare ut. Samtidigt vill vi studera hur kroppen har blivit ett medel för att framhäva sig själv i dagens samhälle..
Mångfald i hotellbranschen - en utmaning att sträva efter
Denna uppsats belyser hur svenska och indiska hotellföretag arbetar med mångfald samt vad som påverkar viljan till att främja mångfald på arbetsplatsen..
How Venture Capitalists can use their Network in order to reduce the Information Asymmetries between themselves and the Venture Management Team
The purpose of this study is to increase the understanding of how venture capitalists can use their network in order to reduce information asymmetries between themselves and the venture management team. A qualitative approach with semi-structured interviews, consisting of open questions, have been used to receive gradate information in order to reach our explorative purpose. Our theoretical framework consists of relevant studies made on the dynamics of networks and the problems that can arise in the complex relationship between a principal and an agent. We have been interviewing two venture capital firms and therepresentatives from two business angel networks. We also made an additional interview with an influential financial actor in order to try to verify our conclusions Our conclusions are that an extensive network can be used by venture capitalists in order to; verify ventures? technologies, complement the competences in the venture management team, and arrange co-investments, resulting in reduced information asymmetries between themselves and the venture management team.
Customer Relationship Management - hur tillämpas detta i företagen?
Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att med hjälp av enkäter och de kriterier
som finns i teorin undersöka hur långt de medverkande företagen har kommit i
deras framgång gällande Customer Relationship Management.
Metod: Vi har gjort en kvantitativ enkätundersökning där vi har tillfrågat 30
företag i Ronneby. Vi har sedan analyserat detta utifrån diagram som vi har
fått fram i Excel.
Slutsatser: De flesta företagen i Ronneby är bara i början av CRM och de kan
med enkla medel komma mycket längre.
Activity-based management : En begreppsprecisering
Background: In the eighties the debate concerning the declining relevance of the traditional calculation started. The reason was that the method of calculating not had been changed despite that the costs and manufacturing had changed in many companies. This led to the development of activity-based costing. Management by means of activity information is called activity-based management, but there is no general accepted definition of what the term com- prises. Neither are there any studies which describe within which areas activity information is used as a base for decisions.
Inköpsfunktionens skicklighet och dess effekter i organisationer
SammanfattningDet är svårt för företag att konkurrera i dagens föränderliga värld där globalisering och ny teknologi driver på vikten av att vara konkurrenskraftig. Företagsledare har insett vikten av att ha en väl fungerande supply chain, där inköpare har visat sig spela en väldigt stor roll. Det är en av orsakerna till att inköpsfunktionen gått från att vara en ren administrativ funktion, till att vara mer strategisk. De behöver hantera en mängd olika processer och ta många viktiga beslut, som har betydelse för hela organisationen. Om skickligheten hos inköparna har betydelse för hur processerna och besluten hanteras, kan det i sin tur påverka hela organisationen.
Intranät : en kunskapskälla i arbetet?
The ambition with this study is to look into and create an understanding for how an intranet can work as a support system in work processes in capacity as a source of knowledge. We want to enhance the understanding for which kind of knowledge that can be coded in and transmitted by an intranet, and which that is lost in this process. We also want to clarify what it takes to get this knowledge, in collaboration with the intranet, to support the work in an organization. It is a qualitative case study at a Swedish bank. It consisted of semi standardized, half structured interviews with five people in one of the bank?s local offices.