Kartläggning och analys - av logistiken på ett mindre tillverkande företag och dess inverkan på Triple bottom line
LogisticsSupply chainStrategyKey performance indicatorsKPIBalanced scorecardTriple bottom lineCSRLogistikens totalkostnader
AB Smådelar är ett företag som tar hållbarhet på allvar. Man har nyligen
presenterat sin första hållbarhetsredovisning och vill inför framtiden
förbättra sig ytterligare avseende logistiken mot underleverantörerna. Då
det finns ett fokus på hållbarhet vill AB Smådelar inte att de logistiska
förbättringarna ska påverka Triple bottom line negativt, varför en modell
har konstruerats för att kunna testa förbättringsförslagens inverkan före
implementering.
Studien är kvalitativ med abduktiv ansats och har utgångspunkt i
semistrukturerade intervjuer. Syftet är att göra en nulägesanalys för att
hitta förbättringsområden och föreslå åtgärder som kan effektivisera
logistiken med samtidig positiv effekt på både ekonomisk, miljömässig
och social hållbarhet. Syftet är också att ta fram en enkel matrismodell för
att strukturera och testa de planerade logistiska förändringarnas effekt över
hela Triple bottom line.
Utifrån nulägesbeskrivningen har grundläggande strategi för logistiskt
arbete avhandlats, liksom Paretos princip, totalkostnadsmodellen,
komplexiteter och balanced scorecard. Detta inom ramen för den
ekonomiska hållbarheten. Vidare har även den sociala och miljömässiga
hållbarheten avhandlats för att skapa en komplett bild över hela Triple
bottom line.
Resultatet av mina undersökningar visar att AB Smådelar har fördel av att
börja räkna på de totala logistikkostnaderna. De bör också inleda
strategiska förändringar med inventering av leverantörer, kunder och
produkter. Detta ska leda till effektivare lagerstyrning och planering av
transporterna mellan AB Smådelar och underleverantörerna, vilket ska
följas upp med nyckeltal, gärna i ett balanced scorecard där de drivande
processerna mäts och inte bara utfallen. Det kommer även att leda till ett
förbättrat resultat över triple bottom line.