Sök:

Sökresultat:

256 Uppsatser om Subjekt-hjälte - Sida 9 av 18

VÀrdering av tillvÀxtföretag ? Skillnader i vÀrderingen av tillvÀxtföretag mellan personer inom bankverksamhet och revisorer

Bakgrund: Personer inom bankverksamhet konfronteras stÀndigt med behovet av tillförlitliga företagsvÀrderingar. Det finns inte nÄgon vÀrderingsmodell som Àr generellt vedertagen. Det finns ocksÄ alternativa institutioner som utför vÀrdering . Revisorer och deras tjÀnster Àr en grupp som bankerna normalt sett har högre förtroende för. Denna studie fokuserar pÄ hur vÀrderingsmodeller anvÀnds vid vÀrdering och hur resultatet av vÀrderingen anvÀnds för att bedöma andra omstÀndigheter.

Ordets makt i skapandet av möjligheter att utmana sprÄkets hegemoni : Om Anne-Louise Erikssons bild av förtryckta kvinnors möjlighet att öppna förtryckande diskurser mot ett blomstrande liv för alla i dialog med Sharon D. Welch och Toni Morrison

Jag vill i min uppsats frÀmst lyfta fram dem som internaliserat omgivningens sprÄk trots att det nedvÀrderar dem. De fÄr möta och lyssna till det sprÄk som Anne-Louise Eriksson formulerat genom frÀmst "Kvinnor talar om Jesus, "Kvinnan som subjekt i feministisk teologi" och "NÀr var och en hör just sitt sprÄk talas". För att ge dem som internaliserat omgivningens sprÄk konstnÀrlig gestalt och pÄ det viset belysa dem och göra dem mer gripbara har jag anvÀnt mig av Toni Morrisons roman "De blÄaste ögonen". PÄ detta vis byter jag ut Erikssons mÄlgrupp svenska kvinnliga prÀster mot en mycket utsatt familj i ett rasistiskt samhÀlle i Ohio pÄ 1940-talet. Detta gör att jag prövar hennes sprÄk mot en helt annan kontext Àn den hon vÀnder sig till.

KvÀllspressen, ledaren och könet : En studie om mediebevakningen av Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt

Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt har under valet 2010 varit bevakade av medier som statsministerkandidater. Uppsatsen analyserar vilka likheter och skillnader det finns rapporteringen av dem pÄ kvÀllspressens framsidor, hur genus framstÀlls och vad kvÀllspressen fokuserar pÄ i rapporteringen av dem. Med hjÀlp av tabloidformats- och genusteorier av text och bild samt en kritisk diskursanalys och semiotisk analys som metod har slutsatser framkommit.Rapporteringen av dem har inte varit positiv eller negativ i dess motpolsliknande definitioner, men bakom dramaturgiska effekter och en medierad politik döljer sig en struktur som finns i alla sju framsidor. Sahlin passiviseras i sin ledarroll och fÄr inte uttryck för olika delar av sin personlighet medan Reinfeldt Àr aktiv som ledare och portrÀtteras bÄde som en alldaglig man och statsman genom bild och text. Han blir genom detta ett subjekt medan hon portrÀtteras som ett objekt.

Elever i kommunala skolplaner : En diskursanalys av hur elever konstitueras som subjekt

The aim of this essay is to analyze how students are constituted as subjects in local curricula. The theoretical perspective is grounded in Michel Foucault?s notion of governmentality and power/knowledge and his critique of a sovereign subject. From this theoretical perspective I use Foucault?s concept of formation of objects and Ernesto Laclau and Chantal Mouffe?s idea of subject positioning as tools for a discourse analysis.

Vem fÄr synas i en skola för alla? : Elevpositioner och synlig minoritetsbakgrund i Skolverkets filmer 2012 - 2013

Studien utgÄr frÄn en granskning av 112 filmer som Skolverket producerat under tvÄ Är (2012 - 2013). Filmerna har presenterats pÄ  Skolverkets Youtube kanal (67 filmer) eller pÄ LÀrportalen för Matematik (45 filmer). Granskningen sker utifrÄn ett normkritiskt perspektiv. Syftet med studien Àr att undersöka hur elever med synlig minoritetsbakgrund synliggjordes i materialet. Detta görs med en kombination av kvantitativ och kvalitativ metod.

Hand i hand? : Möten mellan kvinnor i 1890-talets Stockholm

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilka hinder som fanns att fÄ till stÄnd jÀmlika möten över- och underklassen under det sena 1800-talet i Stockholm. Ett ytterligare syfte Àr att granska hur den borgerliga kvinnan respektive arbetarkvinnan konstruerades av sig sjÀlv och av varandra. Materialet som granskas Àr anteckningar frÄn SamkvÀm för kvinnor ur olika yrkesgrupper och protokoll frÄn Stockholms AllmÀnna Kvinnoklubb.Metoden som anvÀnds Àr hermeneutisk och teorierna som anvÀnds Àr den dÀr Simone de Beauvoir beskriver hur den andra konstrueras, samt Karin Johannissons slutsatser om hur arbetarkvinnan nÀrmast ansÄgs som en annan ras under det sena 1800-talet.Undersökningen visar att det fanns en uppriktig vilja bland de borgerliga kvinnorna att mötas pÄ jÀmlika villkor. Men de ekonomiska skillnaderna skapade hinder för det, liksom tidens förestÀllningar om arbeterskan.Hur den borgerliga kvinnan konstrueras av arbeterskorna framtrÀder inte tillrÀckligt tydligt för att kunna dra nÄgra generella slutsatser av, medan hon av ?de sina? betraktas som det sjÀlvklara subjektet.

Kvinnor som objekt, mÀn som subjekt : En genusanalys av hur manliga respektive kvinnliga författare beskrivs i lÀroböcker avsedda för litteraturundervisning i Àmnet svenska.

ABSTRACTIn this study I have analyzed, throughout a gender perspective, two textbooks Den levandelitteraturen and Upplev litteraturen which are purposed to be used as teaching materials inSwedish schools in the subject of Swedish when teaching the history of literature. The intentof this study was to provide a gender analysis of two textbooks and the focus was on thepresentations of female and male writers, because they have not been studied earlier. In thisstudy, a qualitative text analytic method was used to achieve the best results as possible.Theories used in this study were Yvonne Hirdman?s and Raewyn Connell?s theories. Hirdmanclaims that there are differences between men and women at different levels in the societywhile Connell believes that this is a myth because, according to her, men and women arepsychologically alike.

Tala med kroppen : en studie om förskolebarns delade uppevelser

Syftet med studien Àr att bidra till ökad förstÄelse för hur barn i Äldern ett till tre Är delar sina upplevelser med andra barn och förskollÀrare under pedagogiskt planerade aktiviteter i förskolan. Vi har genomfört en mikroetnografisk studie inspirerade av Merleau-Pontys (1945/1997) livsvÀrldsfenomenologiska perspektiv som teoretisk utgÄngspunkt, dÀr vi genomfört videoobservationer och fÀltanteckningar. FÀltanteckningarna har förts i anslutning till videoobservationerna. VÄr studie utfördes pÄ tvÄ olika förskolor under en pedagogiskt planerad aktivitet. Studiens resultat belyser hur barn i egenskap som subjekt verkar i förhÄllande till sin omvÀrld.

Barns positioner i domar om umgÀngesstöd : - om hur barn konstrueras och delaktiggörs

Forskning visar att barn ofta har lite att sÀga till om vid insatsen umgÀngesstöd. Barns instÀllning till umgÀnget efterfrÄgas sÀllan, vilket motiveras med att de Àr för unga, att de pÄ grund av omognad inte förmÄr uttala sig pÄ ett tillförlitligt sÀtt och att de ska slippa vÀlja mellan sina förÀldrar. Barnkonventionens ambivalenta syn pÄ barn som bÄde subjekt med rÀttigheter och skyddsbehövande objekt, avspeglas i den svenska lagstiftningen och kan förklara den passiva roll som barn ofta tilldelas i sammanhanget. Samtidigt visar forskning att barn efterlyser mer delaktighet i frÄgan om umgÀngesstöd. Den hÀr studien undersöker hur bilder av barn konstrueras och hur barn delaktiggörs i domar om umgÀngesstöd, samt hur bilder av barn kan relateras till hur barn delaktiggörs.

Grammatik via komik och mimik : En empirisk studie av charader som metod i grammatikundervisning

Föreliggande arbete handlar om ett försök att anvÀnda ett varierat arbetssÀtt i grammatikundervisningen för att frÀmja inlÀrningen genom att stimulera flera sinnen och stÀrka den kognitiva utvecklingen i interaktion med andra. Syftet Àr att undersöka om det Àr möjligt att anvÀnda charader som en pedagogisk metod i frÄga om inlÀrning av grammatik med avseende pÄ satsdelarna subjekt, predikat, objekt, predikatsfyllnad, innehÄllsadverbial och attribut.Undersökningen grundar sig pÄ sju genomförda lektioner fördelade pÄ en gÄng per vecka i en niondeklass med dramatisering av satsdelar. Eleverna har skrivit loggbok, en intervju med fyra elever har utförts och dÀrtill har jag gjort observationer. Av olika anledningar anser jag inte att urvalsgruppen gÄr att anvÀnda som norm för en genomsnittsklass för Ärskurs nio.Resultatet av undersökningen visar att charader som metod inte gick att anvÀnda under de premisser som gÀllde för den utvalda klassen. Dessutom visar resultatet att metoden mÄste kompletteras med lÀromedel som stöd för eleverna.Slutsatsen Àr dock att undervisningsmetoden i sig kan fungera dÄ jag tidigare anvÀnt den i en annan klass.

TillfÀlliga öar : ? tillsammans med havet i materiell-diskursiva praktiker

Vi vill med det hÀr kandidatarbetet inleda en konversation med havet. Tillsammans med Karen Barads posthumanistiska performativitet, agentiell realism, vill vi utmana och ifrÄgasÀtta den antropocentriska designerrollen dÀr materialiteten ses som passiv och designern som ensam hÀrskare över meningsskapandet i designprocessen.Med Barads onto-epistemologiska utgÄngspunkt undersöker vi hur design-processen uppstÄr i arrangemang av bÄde mÀnskliga och icke-mÀnskliga aktörer, dÀr mening framförhandlas genom relationer inom fenomen. Genom att tillÀmpa detta posthumanistiska förhÄllningssÀtt i lekfulla experiment tillsammans-med-havet kan vi se hur mening Àr situerad och skapas inom de materiell-diskursiva fenomen och apparater som utgör designprocessen. Vi förstÄr designprocessen som ett ingripande i vÀrldens tillblivelse. Ett ingripande dÀr ett kollektiv av aktörer stÄr som medskapare, dÀr mening, kroppar, subjekt och objekt uppförs och samformas genom intra-aktion. Detta förhÄllningssÀtt föder en medvetenhet om vÄrt ansvar i att ingripa i vÀrldens tillblivelse och vÄrt ansvar för de kroppar som skapas, en etik i handling. .

Kommunikation och bemötande : FörÀldrars upplevelse av utvecklingssamtal i förskolan

AbstraktStudien har sitt fokus pÄ förÀldrars upplevelse av kommunikation och bemötande i förskolans utvecklingssamtal. Genom att ta del av hur förÀldrar uttrycker sig pÄ olika internetsidor har det visat sig att utvecklingssamtal upplevs mycket olika av förÀldrarna. Intresset Àr dÀrför riktat mot att nÀrma sig en djupare förstÄelse av hur förÀldrar upplever kommunikation och bemötande i utvecklingssamtalen. FrÄgan som fokuseras Àr Hur upplever förÀldrar kommunikation och bemötande i förskolans utvecklingssamtal? Det teoretiska ramverket utgörs av Deweys tankar om kommunikation som ett innehÄll, Meads sÀtt att se pÄ kommunikation som nÄgot som hÀnder i mötet mellan mÀnniskor och Bernsteins sÀtt att se pÄ den styrning som sker i kommunikationen.För att fÄ svar pÄ förÀldrars upplevelser anvÀndes semistrukturerade intervjuer.I analysen av resultatet framkommer att kommunikationen i utvecklingssamtalet oftast sker genom informationsutbyte.

Content Marketing : Att nÄ ut till Generation Y

Denna studie ville bidra till att öka förstÄelsen för hur man inom en förskoleorganisation ser pÄ och genomför ett möte mellan förskolechef och förskollÀrare. Syftet mynnade ut i följande frÄgestÀllning:? Vad i mötet mellan förskolechef och förskollÀrare upplevs bidra till att skapa en verksamhet med hög kvalitet? I denna studie har en etnografiinspirerad metod anvÀnts, dÀr data har samlat in med hjÀlp av samtal, observationer och intervjuer. Studien har genomförts i en kommunal förskola i Stockholms lÀn. Förskolechefen samt 3 förskollÀrare har intervjuats före och efter ett möte med verksamhetsutveckling som mÄl.

PĂ„ spaning efter Socialpedagogik : en studie om utredningssystemet BBIC

Den hÀr studien utgÄr ifrÄn en dokumentanalys med syftet att undersöka pÄ vilket sÀtt socialpedagogik tar sig uttryck i Socialstyrelsens rapport om utredningssystemet BBIC, Barns behov i centrum. Centrala begrepp för studien Àr socialisation och inklusion och det Àr Àven utifrÄn dessa vÄr frÄgestÀllning utgÄr ifrÄn. Undersökningen Àr gjord med hjÀlp av en riktad kvalitativ innehÄllsanalys med ett socialpedagogiskt perspektiv som tolkningsram. I vÄrt material fann vi tvÄ kategorier för inklusion och tvÄ för socialisation. Kategorierna för inklusion Àr Med barnet i fokus, dÀr vikten av barnet som en central del i allt som rör barnet betonas, och Delaktighet, dÀr innehÄllet tar upp vikten av mÀnniskors deltagande i barnavÄrdsÀrenden och i samhÀllets olika system.

Representationen av romer i Gadjo Dilo

Uppsatsen studerar representationen av romer i Tony Gatlifs film Gadjo Dilo (1997) i syfte att avtÀcka huruvida de tillÀmpade audiovisuella uttrycksmedlen som prÀglar formen, korresponderar med eller stÄr i kontrast till de synsÀtt, med tillhörande maktstrukturer, som det förmedlade innehÄllet visar prov pÄ. Metoden som tillÀmpas Àr nÀrlÀsning av filmen, vilket resulterar i iakttagelser som stÀlls i relation till uppsatsens teoretiska utgÄngspunkter, nÀmligen Stuart Halls redogörelse för representation, stereotypifiering och motstÄndsstrategier, jÀmte Robert Stams och Louise Spences metod dÀr en framstÀllnings tillÀmpning av specifikt audiovisuella uttrycksmedel synas, samt tidigare forskning kring representationen av romer. UtifrÄn resultatet av analysen konstateras att representationen av romer i Gadjo Dilo Àr motsÀgelsefullt utförd i bemÀrkelsen att det övergripande synsÀtt (romerna Àr subjekt och utgör normen), med tillhörande maktstruktur (romerna Àr jÀmstÀllda eller överlÀgsna de vita européerna), som det förmedlade innehÄllet ger vid handen, stÄr i kontrast till det övergripande synsÀtt (de vita européerna utgör normen), med tillhörande maktstruktur (de vita européerna Àr överlÀgsna romerna), vilket tillÀmpningen av vissa audiovisuella uttrycksmedel (bildutsnitt och kamerapositionering) som prÀglar formen ger vid handen..

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->