Sök:

Vem får synas i en skola för alla?

Elevpositioner och synlig minoritetsbakgrund i Skolverkets filmer 2012 - 2013

Studien utgår från en granskning av 112 filmer som Skolverket producerat under två år (2012 - 2013). Filmerna har presenterats på  Skolverkets Youtube kanal (67 filmer) eller på Lärportalen för Matematik (45 filmer). Granskningen sker utifrån ett normkritiskt perspektiv. Syftet med studien är att undersöka hur elever med synlig minoritetsbakgrund synliggjordes i materialet. Detta görs med en kombination av kvantitativ och kvalitativ metod. I den kvantitativa delen av undersökningen fokuseras på synliggörande av elever med synlig minoritetsbakgrund. I den kvalitativa delen undersöks vilka positioner elever med synlig minoritetsbakgrund kallas till och hur de förhåller sig till den goda elevpositionen som konstrueras i filmerna. Den kvantitativa delen av studien visar på en underrepresentation av elever med synlig minoritetsbakgrund. Den lägsta representationen finns i Matematiklyftets filmer. Elever med synlig minoritetsbakgrund finns representerade i 16 % och lyfts som subjekt i 4 % av filmerna. Den kvalitativa delen av studien visar att den goda elevpositionen  huvudsakligen befolkas av elever med synbar majoritetsbakgrund. Den goda eleven presenteras som en aktiv elev med förmåga och vilja att ta ansvar för den egna kunskapsutvecklingen, elever med synlig minoritetsbakgrund som den bakgrund gentemot vilken den goda eleven får sin kontur.  Skolverkets filmer bidrar på så sätt att skapa och upprätthålla kategoriseringar som bygger på normer om den goda eleven som en elev med synbar majoritetsbakgrund.

Författare

Vivi Havia

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..