Sök:

Sökresultat:

253 Uppsatser om Subjekt-hjälte - Sida 4 av 17

Urban Exploration och jag : Meningsskapande pÄ övergivna platser

Urban Exploration gÄr ut pÄ att utforska övergivna platser. Uppsatsens syfte Àr att beskriva fenomenet och att diskutera det utifrÄn ett kulturarvs- och ungdomskulturperspektiv. För att kunna göra detta argumenterar jag, med utgÄngspunkt i litteraturstudier, för att Urban Exploration bör ses som ett uttryck för senmodernitet, med de sÀrskilda förutsÀttningar för identitetsskapande och vÀrldsuppfattning som det innebÀr för individen. Som kÀllmaterial har det Urban Exploration-utövarna sjÀlva skriver om sin verksamhet pÄ olika Internetsidor anvÀnts. Min slutsats Àr att individen genom att fylla platsen med subjektiv mening skapar dels ett kulturarv, dels sig sjÀlv som ett politiskt och historiskt subjekt..

Jumla ismiyya - Arabisk syntaktisk analys av nominalsatser, topikalisering och framförstÀll subjekt

Uppsatsen undersöker den arabiska grammatiska traditionens syntaktiska analysmetod av de mening som gÄr under nemÀmningen "jumla ismiyya", och visar pÄ bakomliggande orsaker till den strikta uppdelningen i denna tradition av alla arabiska meningar i "jumla ismiyya" och "jumla fi'liyya"..

VÀsterlÀndska subjekt och koloniala myter : En etnologisk analys av skillnad i reklambilder

I denna uppsats analyseras olikartade reklambilder utifrÄn syftet att förstÄ hur bildernasmening kan tÀnkas hÀmta nÀring ur och bli förstÄeliga genom koloniala förestÀllningar somlever kvar som ett arv i det samtida samhÀllet. Författaren söker i analysen svara pÄ hurmeningen i bilderna skapas och hur man kan förstÄ dem pÄ ett nytt sÀtt genom att placera demi en större kontext. Genom att placera bilderna i ett postkolonialt sammanhang skapas det ianalysen nya tolkningar och betydelser. Författaren argumenterar för att, trots bildernasspridda karaktÀr, sÄ gÄr det koloniala arvet som en röd trÄd genom materialet..

Att definiera mÄngfald ? governmentalitet som diskursivt ramverk för hur begreppet mÄngfald anvÀnds i policydokument

Uppsatsen Àr en diskursanalys med mÄngfaldsbegreppet i fokus. Analysen genomförs genom en studie av texter ? nÀrmare bestÀmt mÄngfaldspolicys. Vi anvÀnder oss av Michel Foucaults diskursbegrepp, vilket vi redogör för i metodkapitlet. Foucaults definition av diskursanalys innebÀr att han arbetar med att kartlÀgga de diskurser som finns i samhÀllet vid en given tidpunkt och inom ett givet omrÄde, och att se hur subjekt skapas inom dessa.

Obligatorisk Sexualitet och Asexuell Existens : Patologiserad olust, (a)sexuella (icke)subjekt och frÄnvaro av begÀr som (o)möjliggjord position.

Mot bakgrund av att asexualitet pÄ senare Är formulerats som en möjlig sexuell identitet, orientering eller preferens Àr syftet med uppsatsen att teoretisera den asexuella positionen ? hÀr definierat som ?frÄnvaro av lust till sexuell praktik?. Detta görs genom en nÀra lÀsning av fyra texter som varit centrala inom feministisk och queer teoribildning, med intentionen att undersöka hur asexualitet positioneras i relation till dessa teorier. De teoretiska utgÄngspunkterna hÀmtas frÄn feministiska och konstruktivistiska teorier om kön, sexualitet, makt och subjektstatus, frÀmst Michel Foucault (1976)och Judith Butler (1990). Mina lÀsningar visar att i Gayle Rubins sexuella vÀrdehierarki (1984) tilldelas positioner utifrÄn sexuellt aktörskap, och det Àr sÄledes sexuella subjekt som kan emanciperas.

Kan en heterosexuell man ha feministiskt sex? En studie av villkoren för mÀnskligt handlande.

SammanfattningSyftet med denna uppsats Àr att söka svar pÄ vilka analytiska verktyg som krÀvs för att förstÄ villkoren för mÀnskligt handlande. Min tes Àr att den diskursteoretiska epistemologi som kommit att dominera samtida feministisk forskning - i uppsatsen representerad frÀmst av Judith Butler - inte tillhandahÄller dessa analytiska verktyg. För att pröva denna tes har jag intervjuat fem heterosexuella, feministiska mÀn om deras erfarenheter av sex. Jag frÄgar mig: pÄ vilket sÀtt bestÀms intervjupersonernas sexuella interaktion med kvinnor av deras respektive positioner som heterosexuella mÀn och som feminister? I min analys tillÀmpar jag ett dialektiskt angreppssÀtt och stöder mig framför allt pÄ Margaret Archers teoribygge.Min slutsats blir att det, för att i detalj kunna blottlÀgga villkoren för mÀnnens handlande, Àr fundamentalt att göra den typ av distinktioner som diskursteorin emotsÀtter sig - mellan subjektivt och objektivt, diskurs och praktik, etcetera.

Medling som social fostran. Diskursanalys av en konflikthanteringsmodell i skolan

Syfte och frÄgestÀllningar. Studien syftar till att undersöka medling som social fostran och dess effekter för elevers identitet. FrÄgestÀllningar: Hur positioneras barns identiteter i medling som konflikthanteringsmodell? Vilka identiteter erbjuds? Vilken vÀrdegrund vilar medling som konflikthanteringsmodell pÄ? Vad har medling som konflikthanteringsmodell för funktion och betydelse ur ett makt- och styrningsperspektiv? Metod. Diskursanalytiskt angreppssÀtt med Laclau & Mouffes analysverktyg.

Feministiska zine och symboliskt motstÄnd : En studie av zineproducenter som politiska subjekt

Nick Couldry beskriver hur symbolisk makt i samtida medierade samhÀllen framförallt koncentreras till olika medieinstitutioner. Att producera sina egna medier, sÄsom Clemencia Rodriguez beskriver i Fissures in the mediascape, blir ett sÀtt att göra motstÄnd mot denna symboliska makt. Jag har i den hÀr studien utfört kvalitativa intervjuer med ett antal producenter av feministiska zine och undersökt hur deras arbete med zinen förhÄller sig till Rodriguez teori om medborgarmedier. Analysen har gjorts utifrÄn följande frÄgestÀllningar: Vad har de studerade producenterna av zine för syfte och drivkraft med sitt arbete? Hur kan de förstÄs som politiska subjekt och deras arbete som politisk agens? Kan dessa zine betraktas som medborgarmedier och platser för symboliskt motstÄnd? PÄ vilket sÀtt förhÄller sig dessa zine till de maktförhÄllanden de Àr inbegripna i? Hur kan zinens avmystifiering av mediet (tryckta medier) förstÄs som feministisk strategi? Hur kan produktionens fragmenterade struktur förstÄs mot bakgrund av Rodriguez teori om medborgarmedier?Den politiska kampen handlar lika mycket om en kamp om kulturella koder som krav pÄ rÀttigheter.

Varför lönearbeta? : En studie om tvÄ individers erfarenheter och vÀrderingar kring arbetslivet

The aim of this study is to describe how two wage-earners experience and value their work. I chose a descriptive reserch approach and I conducted a qualitative study in the form of two interviews. I have applied two well-known theories from the field of social psychology ? the individualisation and Sence Of Coherence (SOC) ? to enhance my arguments and to improve my comprehension in the subjekt. The study reveals that my informants feel good and get motivated as wage-earners. By waged labor they feel securcity, meaningfullness, confirmation and belonging, which makes salaried work high valued.

De, Dem eller Dom? ? lÀrares attityder och elevers kunskaper

Majoriteten av den svenska befolkningen ersĂ€tter i talet pronomenen de och dem med dom. Dom tillhör talsprĂ„ket medan de och dem traditionellt tillhör skriftsprĂ„ket. Ända sedan 1970-talet har sprĂ„kvĂ„rdare, svensklĂ€rare och sprĂ„kintresserad allmĂ€nhet debatterat hur och hur mycket talsprĂ„ket fĂ„r synas i skrift. En frĂ„ga som vĂ€ckt och fortfarande vĂ€cker reaktioner Ă€r just huruvida man fĂ„r anvĂ€nda dom i skrift eller inte. Kursplanerna för svenska i grundskolan och Svenska A pĂ„ gymnasiet innehĂ„ller bĂ„da mĂ„l som innebĂ€r att eleverna ska lĂ€ra sig skilja pĂ„ talat och skrivet sprĂ„k. Trots detta Ă€r lĂ€rarkĂ„ren oense i frĂ„gan kring dom i skrift. I den hĂ€r uppsatsen undersöks hur sex lĂ€rare stĂ€ller sig till dom i skrift samt hur elever idag anvĂ€nder de och dem.

"Det finns ingen föreskriven tolkning." : En intervjustudie om bibliodrama som metod att tolka Bibeln.

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka den tolkande aspekten av bibliodrama och vad bibliodrama betyder för en bibeltolkning. Studien omfattar intervjuer med sex stycken bibliodramaledare om bibliodramats hermeneutiska funktion och betydelse. I resultatet framkommer att den holistiska ansatsen, gruppen och deltagaren som subjekt tillmÀts stor betydelse. Bibliodramat ger tillgÄng till ett brett spektrum av perspektiv. Det framkommer ocksÄ att det inom bibliodramaaktiviteten sÀllan finns nÄgot uttalat mÄl att nÄ en fÀrdig tolkning eller förstÄelse av den bibeltext gruppen arbetar med. DÀrför bör bibliodrama frÀmst ses som ett bidrag till en större tolkningsprocess som Àven inkluderar andra skeenden och metoder.

En bild sÀger mer Àn tusen ord? En analys av sprÄket i bilden och dess betydelse vid skapandet av ett kvinnligt subjekt i verk av Sejla Kameric, Barbara Kruger och Jenny Holzer.

How does language work within the context of art and image? In what way can text contribute to the reception of an art work?In this essay I examine the role of language and how it, in selected works from the artists Sejla Kameric, Barbara Kruger and Jenny Holzer, becomes part of the deconstruction and exposure of social structures and issues of gender. My aim is to examine whether this deconstruction of rules and structures helps to bring about a forming of a female subject in oppsition to the more common female object..

Det Sublima

Projektet behandlar det sublima i relation till arkitektur; bÄde som hÀndelse, diskurs och institution. Genom ett event som dynamisk förskjuter arkitekturens parametrar och sÀtter dessa i kontinuerlig förÀndring i relation subjekt-tid och objekt-rum. Ett grÀnsöverskridande erfarande av arkitektur..

En skola för Alice del 2 : En beskrivande longitudinell observationsstudie om inkludering i praktiken

SammanfattningSyftet med föreliggande arbete Àr att utifrÄn en fenomenologisk ansats visa en bild av hur livet i grundskolan, vid olika tidpunkter, kan te sig för en elev med högfungerande autism. Hur upplever hon sig sjÀlv och sin situation i skolan vid de olika tillfÀllena och hur förÀndras hennes upplevelse i ett longitudinellt perspektiv?    Hur förstÄr och uttrycker Alice sig sjÀlv och sin identitet?   Hur hanterar och förstÄr Alice sin situation i skolan?   Hur relaterar hon till och kommunicerar med andra?   Hur förstÄr och förklarar hon sina problem?   Hur förstÄr och pÄverkas hon av skolans berÀttelse om henne?För att besvara syftets frÄgestÀllningar har jag utfört ostrukturerade observationer samt informella samtal med eleven vid tre olika tillfÀllen under hennes grundskoletid. Observationer och samtal analyseras och diskuteras sedan i ett longitudinellt perspektiv utifrÄn aktuell forskning, litteratur om autism och fenomenologiska teorier.      Sammanfattningsvis framtrÀder nÄgra generella drag och aspekter sÀrskilt under Alices skoltid.   För det första syns en skillnad i hur hon hanterar sin annorlunda perception och utrycker sin vilja. Under Ärskurs tvÄ tar hon initiativ till att kommunicera sin vilja och sina kÀnslor medan hon under senare Är strÀvar efter att dölja sina reaktioner och drar sig undan.       För det andra hur den strÀvan efter att ta kontakt och kommunicera med andra, bÄde fysiskt och verbalt som syns under tidigare Är senare nÀst intill försvunnit.

Koloniseringen av Thailand : En postkolonial studie om svenska backpackers i Thailand

Det Àr en betydande andel svenska resenÀrer som idag reser till och runt i Thailand som ?backpackers?. Mitt syfte Àr att ta reda pÄ om den svenska backpackerdominansen i Thailand skulle kunna betecknas som en kolonisering. Material och metod bestÄr av intervjuer och deltagande observation med sju informanter, samt fÀltundersökningar som bedrivits i Thailand. Slutresultatet tolkas med hjÀlp av den postkoloniala teoribildningen.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->