Sök:

Sökresultat:

256 Uppsatser om Subjekt-hjälte - Sida 5 av 18

FrÄn fÀrdighetstrÀning till vokalt uttryck : Om sÄngen i grundskolans lÀroplaner

The subject singing in elementary school changed its name to music in 1955 and with the name change followed a change in the content of the topic. In my study, I examine the perspective of how song as a subjekt has changed in the basic school curriculum texts. As a complement to text analysis, I used interviews in which two music teachers with long service in primary school were interviewed. My survey shows that there has been a clear change of the contents of concept song from being a pure skill where the aim was the vocal line benefits in different contexts and is today a vocal expression that can be embodied in many different ways. Curriculum texts have not been crucial to the changing content of the concept song.

Bankernas offentligrÀttsliga karaktÀr : En jÀmförelse mellan bankernas begrÀnsade möjligheter att tillÀmpa condictio indebiti och förvaltningsmyndigheternas begrÀnsade möjligheter att Äterkalla gynnande förvaltningsbeslut.

Condictio indebiti innebÀr att felaktiga betalningar skall gÄ Äter. Banker har emellertid svÄrt att förlita sig pÄ denna huvudregel. Bankernas centrala stÀllning i samhÀllet kombinerat med deras uppgift att korrekt förmedla transaktioner, försÀtter dem i en förtroendestÀllning. Mottagaren skall kunna lita pÄ att en utbetalning frÄn en bank Àr korrekt. Bankernas utbetalningar har blivit ett genomgÄende undantag till principen om condictio indebiti.

NÀsta Är jag ska fÄ G i svenska - en intervjustudie med andrasprÄkselever pÄ gymnasiet

SammanfattningSyftet med studien var att undersöka tre andrasprÄkselevers situation pÄ gymnasiet. De tre eleverna kommer frÄn Afghanistan, och deras hemsprÄk dari Àr en dialekt av persiskan. En frÄga var huruvida interferens frÄn hemsprÄket kunde mÀrkas i elevernas skriftliga och muntliga svenska. En andra frÄga var pÄ vilken nivÄ elevernas lÀs- och begreppsförstÄelse lÄg, och en tredje gÀllde vilka uppfattningar de hade om att lÀra sig svenska och att studera pÄ gymnasiet. Slutligen söktes svar pÄ hur lÀrare kan stödja eleverna i deras sprÄkutveckling och dÀrmed ocksÄ i deras kunskapserövrande.Den metod som valdes var inspelning av intervjuer med eleverna för att fÄ veta deras uppfattningar, samt kunna analysera uttal, syntax och form i talet och göra jÀmförelser med persiskan.

Att berÀtta med bilder : En studie om möjligheten att förmedla en berÀttelse med hjÀlp av stillbilder

Denna undersökning har utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllning: kan en berÀttelse förmedlas med hjÀlp av stillbilder? Hur kan möjligheten att berÀttelsen gÄr fram ökas? GÄr det att pÄverka förstÄelsen med hjÀlp av bildernas ordning och berÀttelsens subjekt? Och kommer betraktaren att uppfatta berÀttelsen enligt skaparens intention? För att fÄ ett svar pÄ dessa frÄgor konstruerades en berÀttelse som sedan fotograferades. DÀrefter genomfördes kvalitativa intervjuer dÀr respondenterna fick ta del av bildmaterialet, för att sedan svara pÄ frÄgor om hur och om de uppfattade berÀttelsen. Det visade sig att respondenterna uppfattade bilderna som en berÀttelse, men bara till viss del enligt min egen, skaparens, intention. Dessutom visade det sig att metoden inte fungerade för att besvara frÄgan om hur möjligheten att berÀttelsen gÄr fram kan ökas..

POSTHUMANISTISKA SUBJEKT I VISUELL KULTUR

The aim of the thesis is to explore how the human subject is depicted in contemporary posthumancinema and how these films effect our comprehension of human subjectivity. The object of analysis isJames Cameron?s Avatar (2009) and the method of analysis is cybernetic and intermedial. The conclusionis that Avatar is a film that depicts a posthuman network society where existence and subjectivity in a greatvariety of forms is possible. The film presents posthuman subjects in symbiosis with avatars, terminals,extensions and prothesis.

Den monstruösa naturen : En ekokritisk analys av fyra skrÀcknoveller

Den hÀr uppsatsen Àr en ekokritisk analys av fyra noveller ur Anders Fagers Samlade svenska kulter: skrÀckberÀttelser. De undersökta novellerna Àr ?Furierna frÄn BorÄs?, ?NÀr döden kom till BodskÀr?, ?Leka med Liam? och ?Tre veckor av lycka?. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur förhÄllandet mellan natur och kultur, mÀnniska och natur samt mÀnniska och icke-mÀnniska skildras. Metoden som anvÀnts Àr nÀrlÀsning.

Jag önskar det fanns nÄt att sÀga : En studie av sÄngtexternas förhÄllningssÀtt till jaget, samtiden och de amerikanska originalen i artisten Alf Robertsons skivutgivning 1968?2009

SÄngtexter motsvarande 352 skivspÄr insjungna av den svenske sÄngaren och lÄtskrivaren Alf Robertson studeras med tonvikt pÄ de 72 egna originaltexterna och 152 egna översÀttningarna av som regel amerikanska originaltexter. Robertson kÀnnetecknas som en sÄngare vars repertoar domineras av översatta texter framförda av honom sjÀlv som om det var hans egna. De översatta texterna analyseras utifrÄn hur konflikter mellan originaltexternas innehÄll och den egna artistpersonans konstruktion hanterats. Ett antal Äterkommande teman i Robertsons texter beskrivs och exemplifieras via nÀrlÀsning av utvalda texter. SÄngtexternas subjekt analyseras och kvantifieras bl a utifrÄn om textjaget Àr könsfixerat eller ej.

"Verket förtydligas, men splittras samtidigt. Verket fÄr en 'sjÀl', men förlorar delvis sin 'kropp'." : En studie av tvÄ delar i konstnÀren Sara Jordenös Personaprojektet

Denna uppsats Àr en studie av tvÄ delar i konstnÀren Sara Jordenös dokumentÀrinstallation Personaprojektet. De bÄda delarna bÀr titeln ADR respektive The Set House (Hedvig). I undersökningen genomförs en kritisk diskursanalys vars fokus ligger vid frÄgor rörande konstruktioner av verkligheter och hur sprÄket pÄverkar och pÄverkas av normer för klass, genus och sexualitet. FrÄgestÀllningarna innefattar funderingar rörande hur kategorisering av mÀnniskor sker, hur individer formar sig sjÀlva som subjekt och hur dessa aspekter belyses i det utvalda materialet. Analysen undersöker Àven upplevelsen av verket, och hur val av medium bidrar till denna..

Vuxna maskrosbarns upplevelser av sin barndom : En kvalitativ intervjustudie

NÀr det sker förÀndringar pÄ det samhÀlleliga planet, vad gÀller normer och vÀrderingar, mÄste Àven de lagar samhÀllet följer utvecklas för att pÄ sÄ sÀtt bli tillÀmpbara i den nya samhÀllsordningen. Den svenska sexualbrottslagen Àr en lag som tydligt visar den utveckling som sÄvÀl det svenska samhÀllet som rÀttsvÀsendet genomgÄtt under de senaste seklerna. Lagen i sig pÄvisar hur normer och vÀrderingar vad gÀller kvinnans och mannens sexualitet över tid förÀndrats, samt hur det kvinnliga könet successivt integrerats i det svenska rÀttsvÀsendet som rÀttsligt subjekt. DÄ det Àr i den politiska arenan de svenska lagarna förnyas och omarbetas bygger sÄledes denna uppsats pÄ de debatter vilka uppstÄr i riksdagen under en lagÀndringsprocess. Syftet med uppsatsen Àr att belysa hur sexualbrott konstrueras och rekonstrueras i riksdagsdebatter.

Boye och "jag" : En grammatisk analys av en litterÀr persona

I denna uppsats anvÀnder jag den interpersonella metafunktionen inom systemisk-funktionell grammatik för att undersöka sex av Karin Boyes dikter, detta med syfte att se huruvida en sÄdan hÀr analys kan sÀga nÄgot av intresse om diktjaget. Analysen genomfördes enligt Holmberg och Karlssons modell i Grammatik med betydelse, dÀr subjekt och finit tagits ut varpÄ sprÄkhandlingar markerats och modalitet kommenterats. Dikterna Àr hÀmtade ur Boyes Samlade dikter. Av min analys framgÄr att jaget behandlar sig sjÀlvt som visare och mer klarsynt Àn en vanlig mÀnniska, men samtidigt Àr slav under ett mÀnskligt kÀnsloliv. Jaget framstÀller sig sjÀlvt som en auktoritet pÄ lidande och en konstnÀr med kontroll över sin penna.

Isolering och ensamhet: generella och individuella psykologiska effekter

Fenomenet, ensamhet och isolering, som detta examensarbete handlar om, existerar i filosofisk mening inte ?dÀr ute?. Det krÀvs ett subjekt, en individ, som upplever tillstÄndet för att det ska existera. Syftet med detta examensarbete Àr att, genom en litteraturstudie och evidensanalys, undersöka och identifiera eventuella lagbundenheter kring psykologiska effekter av ensamhet och isolering. Det vill sÀga, finns det psykologiska effekter som kan sÀgas vara oberoende av personligheten? Vilka Àr i sÄ fall dessa effekter? Kanske Àr det sÄ att alla mÀnniskor, oberoende av personlighet och situation, förr eller senare i ensamhet och isolering upplever Ängest, oro och depression? En sÄdan slutsats gÄr dock inte att slÄ fast utifrÄn det material som har analyserats i detta arbete, dels pÄ grund av metodologiska begrÀnsningar och dels pÄ grund av att fenomenen isolering och ensamhet Àr svÄra att isolera frÄn det upplevande subjektet..

Den goda viljan - lÀrarrelationens betydelse för elevers lÀrande

Syftet med följande arbete Àr att beskriva elevers uppfattningar om positiva möten med lÀrare samt visa pÄ relationers betydelse för elevers betygsutveckling. Vi ville undersöka om det fanns variationer och mönster mellan olika elevers uppfattningar om goda relationer beroende pÄ vilka betyg de har. Arbetet har en fenomenologisk ansats dÄ vi utifrÄn intervjuer med eleverna vill ta del av deras uppfattningar om goda relationer. Elevernas uttalanden förankras i litteratur och begreppsförklaringar för att nÄ en fördjupad förstÄelse. Sammanfattningsvis visar vÄra resultat att elevernas uppfattningar om goda möten handlar mest om lÀrares förmÄga till engagemang och empati.

Kan ökad hörbarhet för TV-dialog erhÄllas genom anvÀndning av en centerhögtalare?

TV-tekniken har gjort stora framsteg under 2000-talet. Digital TV-sÀndning har möjliggjort sÀndningar med fler ljudkanaler med högre upplösning. För att öka taltydligheten i TV-sammanhang anvÀnds just flerkanalsljud dÄ man implementerar en centerhögtalare istÀllet för fantommitt. Denna uppsats undersöker vilka fördelar detta fÄr för just taltydligheten. Ett lyssningstest genomfördes dÀr subjekt dels fick bedöma uppfattbarheten i autentiska TV-reportage och dels fick sin egen förmÄga att uppfatta tal satt pÄ prov i ett Tal I Brus-test.

Att skapa sin egen matematikundervisning : En studie kring hur lÀrarstudenter utvecklas som matematiklÀrare under VFU

Syftet med studien Àr att undersöka lÀrarstudenters matematiklÀrarutveckling under VFU. Studenternas egen uppfattning om vilka faktorer som Àr avgörande för deras utveckling stÄr i fokus. Metoden för studien Àr kvalitativa intervjuer. SÄdana genomfördes med 4 lÀrarstudentgrupper. Den teoretiska delen av studien lyfter fram lÀrares socialisation in i yrket och lÀrares kunskap.

3D-ansiktsigenkÀnning med Kinect : En studie i ansiktsigenkÀnning med Kinect och dess beroende pÄansiktets horisontella rotation

Denna rapport syftar till att utforska och visa pÄ möjligheten till ansiktsigenkÀnning vilket görs lÀttillgÀngligt för allmÀnheten genom Microsoft Kinect for XBOX360 och eventuella framtida liknande lösningar med lÄgupplösta 3D-sensorer. Det finns mÄnga komplicerande faktorer inom ansiktsigenkÀnning och dÀribland ansiktsrotation. Beroendet pÄ ansiktets horisontella vinklar i förhÄllande till Kinectenheten undersöks för 5 testsubjekt genom anvÀndandet av en 3D-baserad matchningsalgoritm.Detta sker med en metod baserad pÄ Microsoft Kinect Face Tracking SDK och de ansiktsmodeller i 3D denna levererar. Undersökningens resultat Àr i linje med ansiktsigenkÀnningens problematik. Ett bÀttre resultat fÄs för sant positiva matchningar mellan frontala subjekt jÀmfört med horisontellt roterade ansikten.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->