
Sökresultat:
256 Uppsatser om Subjekt-hjälte - Sida 12 av 18
Barns inflytande i förskolan : En studie om pedagogers erfarenheter om barns inflytande i förskolan
Syftet med uppsatsen Àr övergripande att undersöka hur den tekniska mekaniseringen av samhÀllet kommit att pÄverka synen pÄ konstens och kulturens vÀrde, vilket rört sig frÄn det ursprungliga rituella vÀrdet till dagens ekonomiska bytesvÀrde. Den undersöker Àven hur detta kom att pÄverka synen pÄ mÀnniskan som subjekt, dÄ det inte enbart Àr det tekniska som innebÀr en mekanisering utan Àven samhÀllssystemet i sig. För att utröna pÄ vilket sÀtt detta kunde komma till uttryck redan i början av 1900-talet, dÄ mekaniseringen Ànnu var tÀmligen ny, utgÄr analysen frÄn romanen Kameran gÄr (1915) av Luigi Pirandello vari han lÄter filmvÀrlden representera hela den framvÀxande kulturindustrin. Genom att analysera Kameran gÄr mot bakgrund av den dÀrefter framvÀxande industrialiseringen och de politiska faktorer som rÄdde, samt mot teorierna kring kulturindustrin och mekaniseringen framstÀllda av Walter Benjamin och Theodor W. Adorno, har en slÄende likhet gÄtt att skönja som tyder pÄ att dessa idéer om bland annat naturbehÀrskning, objektifiering, vÀrdeförlust och kulturindustrin Àr tydliga redan i mekaniseringens början.
Matematik i förskolan : Pedagogernas erfarenheter av matematik hos de yngre barnen
Syftet med uppsatsen Àr övergripande att undersöka hur den tekniska mekaniseringen av samhÀllet kommit att pÄverka synen pÄ konstens och kulturens vÀrde, vilket rört sig frÄn det ursprungliga rituella vÀrdet till dagens ekonomiska bytesvÀrde. Den undersöker Àven hur detta kom att pÄverka synen pÄ mÀnniskan som subjekt, dÄ det inte enbart Àr det tekniska som innebÀr en mekanisering utan Àven samhÀllssystemet i sig. För att utröna pÄ vilket sÀtt detta kunde komma till uttryck redan i början av 1900-talet, dÄ mekaniseringen Ànnu var tÀmligen ny, utgÄr analysen frÄn romanen Kameran gÄr (1915) av Luigi Pirandello vari han lÄter filmvÀrlden representera hela den framvÀxande kulturindustrin. Genom att analysera Kameran gÄr mot bakgrund av den dÀrefter framvÀxande industrialiseringen och de politiska faktorer som rÄdde, samt mot teorierna kring kulturindustrin och mekaniseringen framstÀllda av Walter Benjamin och Theodor W. Adorno, har en slÄende likhet gÄtt att skönja som tyder pÄ att dessa idéer om bland annat naturbehÀrskning, objektifiering, vÀrdeförlust och kulturindustrin Àr tydliga redan i mekaniseringens början.
"Status, status pÄ sidan dÀr, sÀg vem som populÀrast pÄ Facebook Àr?" : En kvalitativ studie av statusuppdateringar pÄ Facebook
PÄ grund av vÄrt privata intresse för och anvÀndningen av det sociala nÀtverket Facebook, ville viundersöka en av dess funktioner nÀrmare; statusuppdateringarna.Vi tror att Facebook Àr pÄ vÀg att bli nÄgot som mÄnga inte klarar sig utan, eller inte vill vara utan. Facebook har helt enkelt kommit att fÄ en stor betydelse för vÀldigt mÄnga mÀnniskor i deras dagliga kommunikation och interaktion med andra, och just statusuppdateringarna Àr en viktig del av detta.Syftet med vÄr undersökning var att studera hur statusuppdateringar pÄ Facebook ser ut. Vidare ville vi Àven undersöka anledningarna till varför individer uppdaterar sin status pÄ Facebook, samt hur andra anvÀndares statusuppdateringar eventuellt pÄverkar dessa individer. FrÄgestÀllningarna vi ville besvara var; vilket tematiskt innehÄll har vÄra insamlade statusuppdateringar, vilka anledningar ser vÄra informanter till att uppdatera sin status, samt hur uppfattar vÄra informanter andras statusuppdateringar pÄ Facebook?Metoderna vi valde för att uppfylla vÄrt syfte och besvara vÄra frÄgestÀllningar var en tematisk analys av 393 insamlade statusuppdateringar frÄn Facebook, samt tvÄ kvalitativa fokusgruppsintervjuer med tre informanter i vardera.
MAKT ATT FUNGERA En intervjustudie om intellektuell funktionsförmÄga, kön, sexualitet och subjektivitet
Sammanfattning:Genom en intervjustudie med tre personer som arbetar med sex- ochsamlevnadsundervisning pÄ sÀrskolan undersöks och analyseras diskurser om intellektuellfunktionsförmÄga och intellektuell funktionsnedsÀttning i relation till sexualitet och kön.Studien försöker svara pÄ hur dessa kategorier stÄr i relation till varandra och hur dekan förstÄs som samkonstruera(n)de. Vidare undersöks diskurserna i relation till hurförestÀllningarna om intellektuell funktionsförmÄga, kön och sexualitet pÄverkarmöjlighet till subjektivitet för personer med intellektuella funktionsnedsÀttningar ochvilka subjektspositioner som o/möjliggörs för dem.I en diskurs om intellektuell funktionsförmÄga som en linjÀr utveckling sÄgs hurförmÄgan att fatta egna beslut nedsattes just genom omgivningens förvÀntan pÄ en sÄdanoförmÄga hos personer med intellektuella funktionsnedsÀttningar. Detta fickkonsekvenser för personernas sexualitet och Àven möjlighet att forma en kÀnsla av etteget sjÀlv. Diskursen omöjliggjorde subjektspositioner som vuxen, förÀlder och Àvenhandlande sexuella subjekt. Dock visade informanterna pÄ motstrategier hos eleverna.I en diskurs om utsatthet bekrÀftades bilden av personer med intellektuellafunktionsnedsÀttningar som sexuellt utsatta, Àven om skillnader mellan könen blev tydliganÀr maktordningar om kön och funktionsförmÄga samkonstruerades.Genom att förstÄ elevernas intellektuella funktionsförmÄga som ett görande snarareÀn ett varande kunde informanterna nÀrma sig svÄrigheter som benÀmnandet innebar förde elever som inte sjÀlva sÄg sig som tillhörande kategorin.
Syndens Scheherazade. En studie av subjekt och sexualitet i Birgitta Stenbergs "KĂ€rlek i Europa"
Birgitta Stenberg?s autobiographical novel KĂ€rlek i Europa was published in 1981. It takes placein the fifties and is written in a genre popular in Sweden during the seventies, the feministconfession novel. The genre had a strong political purpose, by way of sharing experiences ofliving as a woman in a patriarchal society the aim was to raise consciousness of oppression andmake way for liberation and sisterhood. But there was not room for everyone in the feministstruggle.
Att tjÀna en maskin : En studie av kulturindustrin via Pirandellos roman Kameran gÄr
Syftet med uppsatsen Àr övergripande att undersöka hur den tekniska mekaniseringen av samhÀllet kommit att pÄverka synen pÄ konstens och kulturens vÀrde, vilket rört sig frÄn det ursprungliga rituella vÀrdet till dagens ekonomiska bytesvÀrde. Den undersöker Àven hur detta kom att pÄverka synen pÄ mÀnniskan som subjekt, dÄ det inte enbart Àr det tekniska som innebÀr en mekanisering utan Àven samhÀllssystemet i sig. För att utröna pÄ vilket sÀtt detta kunde komma till uttryck redan i början av 1900-talet, dÄ mekaniseringen Ànnu var tÀmligen ny, utgÄr analysen frÄn romanen Kameran gÄr (1915) av Luigi Pirandello vari han lÄter filmvÀrlden representera hela den framvÀxande kulturindustrin. Genom att analysera Kameran gÄr mot bakgrund av den dÀrefter framvÀxande industrialiseringen och de politiska faktorer som rÄdde, samt mot teorierna kring kulturindustrin och mekaniseringen framstÀllda av Walter Benjamin och Theodor W. Adorno, har en slÄende likhet gÄtt att skönja som tyder pÄ att dessa idéer om bland annat naturbehÀrskning, objektifiering, vÀrdeförlust och kulturindustrin Àr tydliga redan i mekaniseringens början.
Representationen av romer i Den förste zigenaren i rymden
Uppsatsen studerar representationen av romer i miniserien Den förste zigenaren i rymden (Agneta Fagerström-Olsson, 2002), med fokus pĂ„ verkets bild av romerna och tillĂ€mpningen av de audiovisuella uttrycksmedlen.Studiens teoretiska och metodologiska utgĂ„ngspunkt bestĂ„r i en av Richard Dyer inspirerad definition av representation, Stuart Halls utlĂ€ggning om stereotypering och motstĂ„ndsstrategier, Edward W. Saids resonemang gĂ€llande ?vi och de Andra?, Robert Stam och Louise Spences metod fokuserande tillĂ€mpning av audiovisuella uttrycksmedel i audiovisuella verk, samt Claudia Gorbmans och Kevin J. Donnellys tankar om filmmusik, jĂ€mte tidigare forskning i Ă€mnet.Analysen avtĂ€cker att representationen av romer i Den förste zigenaren i rymden Ă€r komplex. Ă
ena sidan stÀrker miniserien, genom innehÄllet och ljudspÄret, flera ?zigenarstereotyper? och översÀtter mestadels ?rom/roma? med ?zigenare?.
Allt flyter : En studie av elevers uppfattning om sitt eget lÀrande frÄn sin grundskoletid vid Stockholms bild- och formklasser.
Gamereactor beskriver sig pÄ sin hemsida som Europas största speltidning. Syftet med den hÀr studien har varit att undersöka vad som fÄr möjlighet att synas pÄ hemsidan och pÄ vilka villkor det fÄr ta plats, d.v.s. hur Gamereactor skriver om detta. Studien bestÄr av en mindre kvantitativ undersökning och en djupare kvalitativ som bÄda har för avsikt att belysa omrÄden med anknytning till genusvetenskapliga ÀmnesomrÄden.I den kvantitativa undersökningen analyseras Gamereactors nyhetsrapportering under en mÄnad och jag visar dÀr, med utgÄngspunkt i andra studier kring spelkultur och representationer, hur den till stor del uppvisar en stereotyp och snÀv bild av spelkulturen, dÀr mÄlgruppen Àr en ung, vit, teknikintresserad grupp mÀn. DÀremot framtrÀder ocksÄ en liten genusdiskussion som leder till starka reaktioner bÄde för och emot.Den kvalitativa undersökningen undersöker de diskurser och den diskursiva kamp som framtrÀder i textmaterialet, och jag menar hÀr att Gamereactors textproduktion kan förstÄs som en diskursordning dÀr en samling diskurser kring olika genrer kÀmpar om att definiera vad som anses vara ?bra spelbarhet? och ?spelmÀssig substans? i olika spel.
Företagsanalys av Stena SfÀren
Bakgrund och problembeskrivning: Stena SfÀren med dess bolag har en anknytning till Göteborg och den sjöfartsnÀring som var en blomstrande bransch under efterkrigstiden. Stena SfÀren har haft en mycket god tillvÀxt de senaste Ären. Detta blir extra intressant med tanke pÄ att de bedriver sin verksamhet som konglomerat, vilket enligt den rÄdande trenden inte anses vara en framgÄngsrik utformning. Detta vÀckte vÄrt intresse för att genomföra en företagsanalys över Stena SfÀren utifrÄn följande problemformulering: Hur ser Stena SfÀrens ekonomiska stÀllning ut idag och vilka bakomliggande faktorer kan finnas till den utveckling som har skett?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att ge en förstÄelse för Stena SfÀrens uppbyggnad samtidigt som den Àmnar beskriva SfÀrens ekonomiska utveckling frÄn Är 2002 till och med Är 2006.
Intervention med responsiva talakter inom AKK hos tvÄ deltagare med cerebral pares i Tanzania : en single subject design-studie
I mÄnga utvecklingslÀnder finns en begrÀnsad tillgÄng pÄ utvecklade AKK-system (Alant, 1999) och ofta Àven en okunskap kring möjligheterna att arbeta med kommunikationsproblem (Marshall, 1997). I föreliggande studie genomförs intervention i alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för tvÄ deltagare med cerebral pares pÄ ett dagcenter i Kilimanjaroregionen, Tanzania. Syftet i föreliggande interventionsstudie Àr att genom intervention studera och utveckla de i mÀtsituationerna responsiva talakterna att pÄkalla uppmÀrksamhet för att inleda interaktion, acceptera och avfÀrda samt upprÀtthÄlla och avsluta interaktion. Detta sker med hjÀlp av begreppen ja och nej för att acceptera och avfÀrda, liksom mer och mindre för att upprÀtthÄlla och avsluta interaktion. Studien följer en single subjekt design och insatsen utgörs av tvÄ interventionsperioder, bestÄende av direkt intervention med deltagarna samt utbildning och fortlöpande handledning av personal.
Tillit i Psaltaren : AnvÀndningen av b??a? och i viss mÄn ??s? i klago-, förtröstans- och tackpsalmerna
I uppsatsen analyseras hur kvinnorna framstÀlls i de tre liknelserna i Lukasevangeliet med kvinnliga huvudkaraktÀrer: Lukas 13:20-21; 15:8-10; 18:1-8. Genom att analysera liknelsernas presentation av kvinnor Àr mÄlet att nÄ fram till ett stÀllningstagande kring hur kvinnorna framstÀlls i dessa. Förhoppningen Àr ocksÄ att uppsatsen ska leda fram till insikter som kan bidra till den större diskussionen kring Lukasevangeliets övergripande kvinnobild. Analysen sker med en narrativ-kritisk metod. Med olika narrativ-kritiska verktyg analyseras textens berÀttarteknik, för att se vad som lyfts fram och tonas ned, samt hur detta pÄverkar framstÀllningen av kvinnorna. I analysen anvÀnds ocksÄ ett feministiskt perspektiv.
"Att gÄ i skolan Àr viktigt, men att vara i skolan Àr viktigare" - Ett examensarbete om papperslösa barns tillgÄng till skola
En lagÀndring förmodas antas och börja gÀlla den första juli i Är som ger papperslösa
rÀtt till skola. MÄnga av oss lÀrarstudenter kommer att möta papperslösa elever och det
finns oerhört lite forskning pÄ hur papperslösa elever kan inkluderas i skolan. Men det
finns papperslösa elever som sitter pÄ vÀrdefulla kunskaper om hur papperslösas
skolgÄng ser ut. DÀrför undersöks i detta examensarbete papperslösa formella och
substantiella tillgÄng till gymnasieskolan. En diskussion förs kring vilket sÀtt elevernas
situation som papperslösa pÄverkar deras tillgÄng till skola.
Global uppvÀrmning: frysta handlingsmöjligheter? En kritisk diskursanalys av VÀrldsnaturfonden WWF:s hemsidematerial om klimatförÀndringarna
Syftet med denna studie Ă€r att undersöka vilka handlingsmöjligheter och motiv som knyts till individen i VĂ€rldsnaturfonden WWF:s hemsidematerial om klimatförĂ€ndringarna, samt utvĂ€rdera hinder för dessa handlingsmöjligheters förverkligande. Den huvudsakliga undersökningsmetoden bestĂ„r av Norman Faircloughs tredimensionella modell för diskursanalys i kombination med begreppen interpellation och subjektpositionering, hĂ€mtade frĂ„n Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori. Ăvriga teoretiska utgĂ„ngspunkter utgörs av nedslag i i Ulrich Becks teori om "reflexiv modernisering", samt perspektivet "governmentality". Undersökningen visar att materialet huvudsakligen konstruerar positionerna privatperson, företagare och politiker. Privatpersonens handlingsmöjligheter bestĂ„r i att inkorporera en klimatrationalitet i sin vardag samt förmĂ„ politiker och företagare att agera.
LÀsutmaningar för vuxna andrasprÄkslÀsare i en lÀromedelstext
Syftet med denna studie var att undersöka sprÄket i en lÀromedelstext för att fÄ en uppfattning om textens svÄrighetsgrad för vuxna andrasprÄkslÀsare pÄ gymnasienivÄ. Hypotesen var att lÀromedelstexten saknade vissa sprÄkliga drag som kan underlÀtta lÀsförstÄelsen för andrasprÄkslÀsare.UtgÄngspunkten var att göra en kvalitativ studie genom att beskriva texten utifrÄn vad som kÀnnetecknar den och de aspekter som undersöktes var textbindning och röst. Men eftersom omfattningen av förekomsten av vissa sprÄkliga drag undersöktes var metoden delvis kvantitativ. Den textbindning som undersöktes var referensbindning och konnektivbindning i form av kausalitet. Vad gÀller aspekten röst undersöktes om texten prÀglades av aktivitet, d.v.s.
I relation till mig : Förhandlingar med hiv. Hiv-positivas syn pÄ (framtida) relationer
Uppsatsen syfte Àr att undersöka hiv-positivas berÀttelser om (framtida) relationer, vilka strategier kring relationer (och framtiden) som finns i dessa berÀttelser och vilka samhÀlleliga normer som Äterfinns i individernas berÀttelser. Syftet har Àven varit att sprida information om hiv inom akademien, att lÄta hiv-positivas berÀttelser höras och bli aktiva, talande subjekt och att analysera dessa berÀttelser i en samhÀllelig kontext. Uppsatsens bakgrund tar upp medicinska, historiska och samhÀlleliga kontexter och visar pÄ relationen mellan tid, plats, medicinska framgÄngar och vÀrderingar. Det finns fÄ studier gjorda under 2000-talet som bÄde tar upp ett normkritiskt perspektiv pÄ samhÀlleliga diskurser och innehÄller hiv-positivas berÀttelser och förhandlingar med bilder av hiv(-positiva). Det saknas dessutom studier om hiv som har ett vi-perspektiv, det vill sÀga ett forskarperspektiv som inte studerar ?de dÀr? utan har egna levda erfarenheter med i forskarpositionen.