
Sökresultat:
256 Uppsatser om Subjekt-hjälte - Sida 13 av 18
Lögnen sÄ lekande LÀtt : En analys av maktrelationer i Monika Fagerholms
?Lögnen sÄ Lekande LÀtt. En analys av maktrelationeri Monika Fagerholms Den amerikanska flickan?.Johanna Aggestam, kandidatuppsats i litteraturvetenskap,framlagd för Ulf Olsson, HT 2008. Stockholms universitet,Institutionen för litteraturvetenskap och idéhistoria.Den hÀr undersökningen har som huvudsyfte att definiera och finna orsaker till de maktrelationer som Àr centrala i Monika Fagerholms Den amerikanska flickan utifrÄn tre olika frÄgestÀllningar om makt, lek, och lögn.
Liknelsernas dubbla budskap om kvinnor : En narrativ-kritisk och feministisk studie av tre liknelser i Lukasevangeliet med kvinnliga huvudkaraktÀrer
I uppsatsen analyseras hur kvinnorna framstÀlls i de tre liknelserna i Lukasevangeliet med kvinnliga huvudkaraktÀrer: Lukas 13:20-21; 15:8-10; 18:1-8. Genom att analysera liknelsernas presentation av kvinnor Àr mÄlet att nÄ fram till ett stÀllningstagande kring hur kvinnorna framstÀlls i dessa. Förhoppningen Àr ocksÄ att uppsatsen ska leda fram till insikter som kan bidra till den större diskussionen kring Lukasevangeliets övergripande kvinnobild. Analysen sker med en narrativ-kritisk metod. Med olika narrativ-kritiska verktyg analyseras textens berÀttarteknik, för att se vad som lyfts fram och tonas ned, samt hur detta pÄverkar framstÀllningen av kvinnorna. I analysen anvÀnds ocksÄ ett feministiskt perspektiv.
Bild och skapande i sÀrskolan, ett specialpedagogisktredskap?
Vad anser pedagoger i sĂ€rskolan att deras arbete med bild och skapande tillför eleverna och undervisningen? Ămnet Ă€r intressant eftersom fĂ„ undersökningar om den pedagogiska praktiken i sĂ€rskolan har hittats. Syftet med denna studie Ă€r dĂ€rför att undersöka hur pedagoger arbetar med bild och skapande, vilka syfte och mĂ„l de har och vad de anser att bild och skapande tillför eleverna och undervisningen i sĂ€rskolan.Vygotskijs (2003) kulturhistoriska dialektiska teori har anvĂ€nts i studien, eftersom den Ă„beropar ett estetiskt synsĂ€tt, en helhetssyn, dĂ€r man tror pĂ„ individen som ett kreativt subjekt. Relationen mellan barn och vuxna Ă€r betydelsefull, barnet behöver vĂ€gledning och vad barnet kan göra idag med vuxenhjĂ€lp, kommer de att vara kapabelt att göra sjĂ€lvstĂ€ndigt i morgon (Vygotskij, 2003). I litteraturdelen tas upp att bildĂ€mnet har en viktig roll i skolans uppdrag, Ă€mnet ska bĂ„de vara en del av helheten och samtidigt ansvara för karaktĂ€ristiska inslag (Wetterholm, 2001).
?Sk?rmar och p?rmar?. En etnografiskt inspirerad studie om digitala verktyg och sociala samspel f?r barns spr?kutveckling i f?rskolan.
Syftet med denna etnografiskt inspirerande studie ?r att unders?ka vilka didaktiska strategier f?rskoll?rare till?mpar i utbildningen f?r att gynna barns spr?kutveckling och sociala samspel med hj?lp av h?gl?sning genom l?rplattan. Vi valde detta ?mne d? den svenska regeringen givit Skolverket i uppdrag att se ?ver L?roplanen f?r f?rskolan och revidera den genom att ta bort kravet p? digitalisering. Detta v?ckte ett intresse hos oss att unders?ka hur man arbetar med l?rplattan i f?rskolan.
Subjektspositioner spelar roll. Hur diskurser kan understödja eller motarbeta tal och idéer om studiemöjligheter för ungdomar med intellektuella funktionshinder
SyfteStudera hur diskurser kan understödja diskussionen om studiemöjligheter efter gymnasiet för ungdomar med intellektuella funktionshinder och med en diskursiv ansats föra en teoretisk diskussion om hur subjektens positioner spelar roll för vad som framtrÀder som rimligt och möjligt.TeoriPoststrukturalism, diskursteori, subjektspositioner. MetodDiskursanalys.ResultatUppsatsen visar pÄ studiemöjligheter inom högskolan för ungdomar med intellektuella funk-tionshinder och argumenterar för att hur subjekt som intellektuella funktionshinder eller ut-vecklingsstörning positioneras skapar olika diskurser, vilket spelar roll för om studiemöjlig-heter efter gymnasiet trÀder fram som möjliga och önskvÀrda. I uppsatsen görs diskursanalyser av tre dokument och en förelÀsning, utifrÄn hur menings-skapande konstrueras i tal om ?intellektuella funktionshinder? och ?utvecklingsstörning?. De dokument som har granskats Àr Skolinspektionens rapport om utredningar inför mottagande i sÀrskolan (Skolinspektionen, 2010:2593), gymnasiesÀrskoleutredningen Den framtida gymna-siesÀrskolan (SOU 2011:8), Myndigheten för yrkeshögskolans yttrande om hur studier pÄ yrkeshögskola kan förbÀttras för studerande med funktionsnedsÀttningar (YH-myndigheten, 2011:783) samt förelÀsningen Intellectual Disabilities goes to College av Olivia Raynor frÄn UCLA Mind Institute (Raynor, 2009).Bland de fyra dokument som analyserats finns skillnader i hur subjektet intellektuella funk-tionshinder (eller nÀrliggande begrepp) positioneras.
Maskuliniteter : En intervju- och observationsstudie av gymnasiepojkars konstruktion av maskulinitet
Uppsatsen handlar om maskulinitetsbildning hos gymnasiepojkar i Sverige. Mitt syfte var att ta reda pÄ vad maskulinitet kan vara och hur det uttrycks i skolan hos en grupp gymnasiepojkar. För att göra detta ville jag beskriva och analysera hur pojkarna i en gymnasieklass diskuterade begreppen manlighet, kvinnlighet, vÀnskap och kÀrlek och hur de agerade i skolan inom dessa teman. Jag ville Àven se om det i dessa sammanhang fanns en hegemonisk maskulinitet i pojkgruppen och vilka uttryck den i sÄ fall tog sig i pojkarnas relation till varandra. Som sista forskningsfrÄga ville jag ta reda pÄ om andra maskuliniteter Àn den hegemoniska visade sig, och om sÄ var fallet, hur gruppen hanterade dessa.
En studie av förÀndring och förÀndringsmotstÄnd i samband med sammanslagningen av AF Blekinge VÀst
problemdiskussion: FörmÄga till förÀndring och förnyelse Àr en viktig och nödvÀndig process för att organisationer skall upprÀtthÄlla sin lÄngsiktiga verksamhet. FörutsÀttningar för att en förÀndring ska lyckas implementeras hos berörda Àr att anstÀllda mÄste ses som subjekt och de mÄste kunna tillÄtas och vilja ha inflytande i förÀndringsarbetets alla steg dÀr information, förankring, kunskaper, tid och resurser Àr viktiga instrument. I mÄnga organisationer saknas dessa förutsÀttningar vilket kan vara nÄgra av de bidragande orsakerna till att motstÄnd hos berörda uppstÄr vid ett förÀndringsarbete. syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om det finns nÄgot motstÄnd hos berörd personal till LÀnsarbetsnÀmndens beslut om sammanslagning av arbetsförmedlingarna i Karlshamn,Sölvesborg och Olofström. Om det finns motstÄnd Àr tanken att ta reda pÄ hur detta motstÄnd ser ut.
Reform vs. Arbetsmiljö.
Handledning av lÀrarstudenter syftar till att lÄta lÀra, alltsÄ att den handledde sjÀlv genom samtal kan dra slutsatser kring samtalets innehÄll och sin lÀrandeprocess. Handledaren fÄr rollen av medtÀnkare snarare Àn som hjÀlplÀrare eller modell att ta efter. I föreliggande studie undersöks fotoelicitering som metod för att lÄta den handledde leda handledningssamtalet. Fotoelicitering innebÀr att berÀtta med hjÀlp av bilder. I studien bestÄr bilderna av tre lÀrarstudenters fotografier, tagna under praktikperioden och i ett fall Àven under den teoretiska delen av lÀrarutbildningen.
En studie av förÀndring och förÀndringsmotstÄnd i samband med sammanslagningen av AF Blekinge VÀst
problemdiskussion:
FörmÄga till förÀndring och förnyelse Àr en viktig och nödvÀndig process för
att organisationer skall upprÀtthÄlla sin lÄngsiktiga verksamhet.
FörutsÀttningar för att en förÀndring ska lyckas implementeras hos berörda Àr
att anstÀllda mÄste ses som subjekt och de mÄste kunna tillÄtas och vilja ha
inflytande i förÀndringsarbetets alla steg dÀr information, förankring,
kunskaper, tid och resurser Àr viktiga instrument. I mÄnga organisationer
saknas dessa förutsÀttningar vilket kan vara nÄgra av de bidragande orsakerna
till att motstÄnd hos berörda uppstÄr vid ett förÀndringsarbete.
syfte:
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om det finns nÄgot motstÄnd hos berörd
personal till LÀnsarbetsnÀmndens beslut om sammanslagning av
arbetsförmedlingarna i Karlshamn,Sölvesborg och Olofström. Om det finns
motstÄnd Àr tanken att ta reda pÄ hur detta motstÄnd ser ut. Syftet Àr Àven att
ur ett ledningsperspektiv undersöka hur motstÄnd allmÀnt uppfattas samt hur
eventuellt förÀndringsmotstÄnd hanteras/bemöts.
Metod:
För att fÄ svar pÄ mina frÄgor har jag genomfört semistrukturerade intervjuer
med fackliga representanter, personal och ledning.
Slutsatser:
Sammanslagningen av AF Blekinge VÀst har mötts med entusiasm och positiv
instÀllning.
För en handfull dollar.
Handledning av lÀrarstudenter syftar till att lÄta lÀra, alltsÄ att den handledde sjÀlv genom samtal kan dra slutsatser kring samtalets innehÄll och sin lÀrandeprocess. Handledaren fÄr rollen av medtÀnkare snarare Àn som hjÀlplÀrare eller modell att ta efter. I föreliggande studie undersöks fotoelicitering som metod för att lÄta den handledde leda handledningssamtalet. Fotoelicitering innebÀr att berÀtta med hjÀlp av bilder. I studien bestÄr bilderna av tre lÀrarstudenters fotografier, tagna under praktikperioden och i ett fall Àven under den teoretiska delen av lÀrarutbildningen.
Demokrati och sociala rörelser : En diskussion om demokratisynen hos deltagare vid European Social Forum 2008
Det hĂ€r Ă€r en uppsats som behandlar demokratisynen hos deltagare vid European Social Forum 2008 i Malmö. Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka om det finns samband mellan erfarenheter av politiska handlingar, identifiering med den globala rĂ€ttviserörelsen och synen pĂ„ hur demokratiska beslut i allmĂ€nhet bör fattas. Individer inom den globala rĂ€ttviserörelsen kan ses som handlande subjekt inom utvecklingen av demokratiska system, dĂ„ rörelsen formulerar en kritik mot globalisering och odemokratiska beslutsformer och strĂ€var efter att möjliggöra en annan form av globalisering och en annan form av demokrati. Teoretiskt tar undersökningen avstamp i tre idealtypiska demokratiformer: deltagardemokrati, deliberativ demokrati och representativ demokrati, som har tre skilda utgĂ„ngspunkter nĂ€r det gĂ€ller former för beslutsprocesser. Ăven politiskt handlande gĂ„r att skilja Ă„t teoretiskt, i form av kollektivt och individuellt politiskt handlande.
Liseberg vs. Gröna Lund.
Handledning av lÀrarstudenter syftar till att lÄta lÀra, alltsÄ att den handledde sjÀlv genom samtal kan dra slutsatser kring samtalets innehÄll och sin lÀrandeprocess. Handledaren fÄr rollen av medtÀnkare snarare Àn som hjÀlplÀrare eller modell att ta efter. I föreliggande studie undersöks fotoelicitering som metod för att lÄta den handledde leda handledningssamtalet. Fotoelicitering innebÀr att berÀtta med hjÀlp av bilder. I studien bestÄr bilderna av tre lÀrarstudenters fotografier, tagna under praktikperioden och i ett fall Àven under den teoretiska delen av lÀrarutbildningen.
Ett offentligt Employer brand.
Handledning av lÀrarstudenter syftar till att lÄta lÀra, alltsÄ att den handledde sjÀlv genom samtal kan dra slutsatser kring samtalets innehÄll och sin lÀrandeprocess. Handledaren fÄr rollen av medtÀnkare snarare Àn som hjÀlplÀrare eller modell att ta efter. I föreliggande studie undersöks fotoelicitering som metod för att lÄta den handledde leda handledningssamtalet. Fotoelicitering innebÀr att berÀtta med hjÀlp av bilder. I studien bestÄr bilderna av tre lÀrarstudenters fotografier, tagna under praktikperioden och i ett fall Àven under den teoretiska delen av lÀrarutbildningen.
Nationellt Àgandeskap; lösningen som blir ett problem : den svenska bistÄndsinsatsen i Afghanistan
Det övergripande syftet med studien Àr att pröva om teoribildningen "soptunnemodellen" kan skapa en förstÄelse för att nationellt Àgarskap presenteras som en lösning pÄ den svenska bistÄndsinsatsen till Afghanistan, trots att regeringens beskrivning av Afghanistan och bistÄndsmedlens fördelning kan uppfattas som motsÀgelsefullt.Med grund i soptunnemodellen dÀr lösningar söker efter problem beskrivs det diskursiva brottet i svensk bistÄndspolitik runt 2003 dÀr regeringen i en propositionen beskrev hur den svenska bistÄndspolitiken skulle lÀggas om till att utgÄ frÄn principen om nationellt Àgarskap, dÀr mottagarlÀnderna skulle gÄ frÄn att vara objekt till att vara subjekt. Denna princip, eller lösning som soptunnemodellen skulle beskriva den som, har sedan prÀglat de svenska bistÄndsinsatserna och beskrivs Àven i utvecklingsstrategin frÄn 2007. Nationellt Àgarskap kan dÀrför ses som en etablerad, och fÀrdig lösning nÀr det kommer till att genomföra bistÄndsinsatser. Den ska visserligen dÄ skifta mellan olika nationer, dÄ nationellt Àgarskap ska vara behovsstyrt, men sjÀlva grundantagandet om att en viss stabilitet ska finnas etablerad för att möjliggöra nationellt Àgarskap tycks ha förbisetts. Med anledning av att dessa typer av insatser, eller i alla fall den insats som Afghanistan har varit, egentligen har haft alla typer av insatser: humanitÀra, utvecklingssamarbete och militÀra Àr kontexten annorlunda.
Fysisk aktivitet integrerat i skolan - Pedadogers syn pÄ kroppen
Vi har utfört en kvalitativ undersökning dÀr vi pÄ tvÄ olika skolor utfört djupintervjuer med pedagoger och rektorer samt gjort deltagande observationer under skoldagen. Vi har undersökt hur tvÄ skolor i SkÄne arbetar med daglig fysisk aktivitet. Vi har utgÄtt frÄn fenomenologins tankar om den fenomenala kroppen nÀr vi analyserat hur pedagogerna anvÀnder sig av fysisk aktivitet under skoldagen. Att kroppen Àr fenomenal betyder att den Àr upplevande. Den Àr bÄde subjekt och objekt, för sig sjÀlv och för andra.