Sök:

Allt flyter

En studie av elevers uppfattning om sitt eget lärande från sin grundskoletid vid Stockholms bild- och formklasser.


Gamereactor beskriver sig på sin hemsida som Europas största speltidning. Syftet med den här studien har varit att undersöka vad som får möjlighet att synas på hemsidan och på vilka villkor det får ta plats, d.v.s. hur Gamereactor skriver om detta. Studien består av en mindre kvantitativ undersökning och en djupare kvalitativ som båda har för avsikt att belysa områden med anknytning till genusvetenskapliga ämnesområden.I den kvantitativa undersökningen analyseras Gamereactors nyhetsrapportering under en månad och jag visar där, med utgångspunkt i andra studier kring spelkultur och representationer, hur den till stor del uppvisar en stereotyp och snäv bild av spelkulturen, där målgruppen är en ung, vit, teknikintresserad grupp män. Däremot framträder också en liten genusdiskussion som leder till starka reaktioner både för och emot.Den kvalitativa undersökningen undersöker de diskurser och den diskursiva kamp som framträder i textmaterialet, och jag menar här att Gamereactors textproduktion kan förstås som en diskursordning där en samling diskurser kring olika genrer kämpar om att definiera vad som anses vara ?bra spelbarhet? och ?spelmässig substans? i olika spel. Detta kontrasteras ofta mot diskussioner kring jämställdhet och representationer men det finns också en vilja att närma sig den här typen av problematiserande dimensioner i diskussioner och rapportering, vilket leder till en som analysen föreslår ambivalent och motsägelsefull textproduktion.Vad analysen också visar på är en kraftigt heteronormativ diskurs som avgör vad som går att skriva och tänka, och som framträder både i hur skribenter skriver om kön och kroppsligheter, vilka subjekt som blir möjliga att identifiera sig med, och vilka bilder som används för att ?marknadsföra? innehållet.

Författare

Ann-Charlotte Säfbom

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..