
Sökresultat:
180 Uppsatser om Studio - Sida 8 av 12
Inspelning som pedagogiskt verktyg
I arbetet studeras möjligheten att använda inspelningsteknik som ett verktyg i en kreativ musikalisk process, som en hjälp för att analysera och bedöma musikers insatser för att tydliggöra och förbättra prestationen. Studien behandlar frågan om inspelningar kan vara ett aktivt hjälpmedel vid komposition och om det är möjligt att använda i formellt pedagogiska miljöer för individuell utveckling och ensemblespel. Studien har genomförts vid ett tillfälle, med fyra musiker som utifrån ett grundmaterial, improviserat, arrangerat och spelat in en låt tillsammans. Inspelningarna har gjorts i en Studio med datorbaserad inspelningsteknik och analyserats och värderats utifrån studiens syfte och presenteras tillsammans med en ljudinspelning på CD med material från inspelningen. Reflektion och bedömning av materialet och metoden har skett i samtal mellan musikerna under inspelningssessionen.
Intelli-lamp, ett intelligent ljussystem som kommunicerar trådlöst
Interactive Institute?s Power Studio i Eskilstuna har ett projekt som heter AWARE. AWARE är ett designorienterat forskningsprojekt som syftar till att öka människors medvetenhet om hur elenergi används i vardagen, speciellt i hemmen. Målet är att uppmärksamma människor om deras elanvändning samt ge de ett medel att kunna kontrollera och göra deras elanvändning mer effektiv.Som en del i AWARE ska en intelligent bärbar armatur som är batteridriven tas fram som ska få människor att tänka på att elenergi inte är något konstant och outtömligt. Det ska finnas visuella effekter som på ett bra sätt kan väcka dessa tankar.
Diskursiva handlingar och resurser i talkshows med flerpartssamtal : En samtalsanalys av tv-programmet Skavlan
This paper examines the function of narrative discourse in television talk shows. Basing our analysis on five episodes of the Swedish talk show Skavlan, we illustrate how narratives are initiated and elaborated by the participants of the show. The analysis shows that the institutional roles are challanged and that the roles vary between the host ant the guests. The analysis also shows that when guests introduce and elaborate stories they use the same discursive actions and resources as the host. When participants enter an actvie role in their storytelling the hos takes a more restrained role in which he lets the the conversation evolve spontaneously.
Många bollar i luften: Ett arbete om hur man kan spela flerstämmiga keyboardarrangemang i ett livesammanhang
Något jag som keyboardist ofta brottas med är svårigheten att spela många olikaklaviaturinstrument och keyboardstämmor samtidigt. Jag har länge försökt hitta genvägar ochtekniska lösningar men har aldrig riktigt känt att jag behärskar det. I detta arbete så har jag gjorten djupdykning i olika tillvägagångssätt och tekniska lösningar för att spela flerstämmigakeyboardarrangemang i en livesituation. Jag försökte även att göra reviderade arrangemang därjag spelade alla keyboardstämmor på bara ett piano, men med ambitionen att få det så liktoriginalet som möjligt Detta gjorde jag genom att skriva två låtar som jag sedan gjorde två olikaversioner av, en "multikeyboard version" och en "piano version". Jag spelade in dom två olikaversionerna på låtarna live i Studio vilket betyder att jag spelade alla keyboardstämmorsamtidigt i en tagning.Detta arbete har gett mig fler verktyg att använda i mitt musicerande och har gett mig en störreförståelse om inte bara mina egna begränsningar, utan även min utrustnings begränsningar..
[demos.v1.0] till [demos.v2.0] : En fallstudie av modifierbarhet
This report is an examination paper in computer science at University of Växjö. The report will focus on the possibility to create adaptable systems and to cost calculate the work needed to modify a system to meet new demands. A project [demos] developed by Interactive Institute Studio [12-21] in Växjö is the starting point in our work. They have during a period of two years developed a prototype of a system which intends to get youth and democratic selected representatives a communication platform where they may communicate with SMS. Today they are in a position when they want to develop the system for other user groups with slighter different purpose and to do that they need a more flexible system.
RO hantering på ABB, TPE
Arbetet har utförts på ABB i Ludvika med avsikt att förbättra revisionsprocessenför kontroll och skydd. En revision är en ändring på ett godkänt och klarmarkeratobjekt. Då objektet i fråga redan kan vara levererat till kund och man behöver göraen ändring krävs en strukturerad process för att utföra denna ändring. Processen föratt göra detta är i dagsläget komplicerad och kräver en hel del administrativt arbete.Processen använder sig utav ett antal program för lagring och databaser så som,Lotus Notes, HiDraw Studio, och HiDra32.Avdelningen för kontroll och skydd är i fasen att övergå till ett annat elCADsystem, Engineering Base. Detta är också en av anledningarna att man önskar en nyprocess för revisionshantering.Arbetet bestod till en början av inlärning av den dåvarande processen.
Lågbudget filmskapande och tillverkning av billigt Motion Capture system
Nya filmer som skapas innehåller mer och mer datorgenererade bilder och många filmer skapas även helt den digitala vägen, detta innebär att det krävs en rad olika dyra licenser för program och verktyg för att kunna skapa bra filmer.Genom ett projekt där en kortfilm skapas helt i 3D med en så låg budget som möjligt och som dessutom ska använda sig av Motion Capture som animerings-teknik så krävs det ett bra alternativ till att tillverka ett eget Motion Capture system för att så lite pengar som möjligt ska spenderas. Genom använding av Playstation kameror och lånade material kan ett billigt Motion Capture system tillverkas, samtidigt som kostnaden för kortfilmen hålls så låg som möjligt. Hur många timmar som lagts ned på modellering av objekt till filmen kan jämföras med ett uppskattat pris för anställning av professionell hjälp och dessutom se om detta verkligen är ett lönsamt alternativ istället för att skapa sina egna modeller till filmen. .
Konstskolan
Abstract I have made a Website called ?Art school? for Liljevalchs art Gallery, Culture administration in Stockholm and Culture school in Stockholm. It is with scholarship from these that this Website has been possible. The work whit the ?Art school? started in the autumn of 2005 and ended in May 2006 on distance from Stockholm towards Blekinge technology school in Karlshamn.
Produktvisualisering på webben : Material, färg och form för applikation av interaktiv produktvisning
Denna rapport tar upp teorier och metoder kring användbarhet i skapandet av en Flash-applikation. Rapporten beskriver steg för steg i skapandeprocessen, hela vägen från att ta fram behov och användningsområde till att skapa innehållet och slutligen en utförlig redogörelse för hur applikationen sammansätts. Metoderna som använts är huvudsakligen ITK (Identity Tool Kit) och scenarier enligt Alan Cooper. Vidare har metoder för hopsättning och visualisering av applikationen använts med stöd av Nielsen och Raskins användbarhetsprinciper. Resultatet visar att för att använda ITK i syfte att kartlägga en verksamhet, kräver detta en stor förståelse och modifikation av denna.
Snedställningskrafters påverkan på prefabricerade pelar-balk stommar
The aim of this thesis was to investigate if the robotized welding method FSW (Friction Stir Welding) could be applied for joining a rotating structure in an aero engine at Volvo Aero Corporation. FSW is expected to introduce less defects than today?s welding methods and could therefore be suitable for critical aero components. The material is the nickel based alloy Inconel 718, however a material experimentation is outside the scope of this report.The main goal of this study is to verify if the ESAB ROSIO robot based FSW-system has a suitable work space to be able to weld the rotating structure, and if the welding tool has accessibility to the joints. The FSW-process needs a rigid fixture, and a number of fix-ture concepts are presented based on a proposed weld sequence.
Flygfänas skog. Illustration möter rumslighet på barn och ungdomssjukhuset i Lund
Flygfänas skog is a project where illustration meets spatiality. The work is about how section 62of the Children and Youth Hospital (BUS), at Skåne University Hospital, in Lund can useillustration as a compliment to their premises. Today, the hospital has difficulties to deal with theolder children patients at the hospital in a good way because the expression that is there today,mostly only appeals to the younger patients. Previously, there has been some kind of decorationon the department and the staff thought that this is boring, is a problem in that in many placesthere are stickers of child characters posted on the walls. This and other installations that cut outletters, face off, and symbols have made sense in the department becomes fragmented, ill andchildish.
.Net-baserat konsulthanteringssystem
The students have been assigned a task from Consid, were they are supposed to develop a web based platform for handling the company?s consult CV:s. The key features of the system are to simplify the administration part at mission procurements towards customers and to match qualified consultants to certain missions.Consid is an international it-consult company and have about 1000 consults working for them. When Consid makes mission procurements towards a customer they have to manually match the best consult against a certain mission, this is both time consuming and complicated.The students started the project with big visions and thoughts about how the work would be performed and how the system would be developed. After the initial meetings and the closer it came to the beginning of programming it became clear that the expectations were too big.
Användning av förstapersonsspel vid militär simulering av strid i bebyggelse
The goal of this master thesis is to show the benefit of using computer games of the type First Person Shooter, FPS in the field of military simulations. The main focus in this is around a couple of topics. Creating the AI that controls the behaviour of the computer-controlled characters, the bots. Create an environment where it is possible to supervise the bots and also design a framework that enables cooperation between a group of bots, a squad. The result is Total Unreal Studio, TUS, a program where it is possible to add bots to a squad, connect them to a game server and inspect what the bots are doing.
Uppgradering av stabilitetsberäkningsprogrammet NYSTAB
This is a report founded on a project by Atlas Copco called NYSTAB. The application Nystab is a calculation program that can calculate the stability of the rockdrill-rigs made by Atlas Copco. The original version of Nystab is stored in a database from 1997 and the code is made in an old version of Visual Basic. My assignment was to develop the application in to a newer programming environment and make it last better in the upcoming years. The software I decided to use to accomplish this project is C# .NET in Visual Studio and Microsoft Access 2010. All the code is written in C# with some insertions from ADO.NET which helped me to easier connect the code with the database.The coding part was split into two pieces; the first was to develop the application scale done with Windows Forms, the second was to write the code for calculations in the application.
Lokalisering av skidor i lössnö : Självständigt arbete i Teknisk Fysik
This report studies the possibility of using some sort of radio sender and transmitter in order to position skis lost in powder snow. It is concluded that a RF-solution on the 433 MHz frequency should be the most efficient. Different forms of directional antennas are examined and studies show that in theory the best suited is the so called ?Yagi-Uda antenna?. A solution based on using a Receive Signal Strength Indicator value together with the above mentioned directional antenna is developed.