Sök:

Sökresultat:

180 Uppsatser om Studio - Sida 9 av 12

Alternativa visualiseringsmetoder för inlärning av arkitektur

Syftet med denna studie var att se på alternativa metoder för inlärning av ismer inom arkitektur. Teori från området pedagogik, liksom kognitiva teorier var viktiga verktyg för att kunna skapa ett gränssnitt till en interaktiv utställning. Syftet med detta läromedel var att skapa en inlärningsmiljö som främjar självstyrt lärande och skapar intresse för fortsatt inlärning för vuxna. Det var viktigt att granska och jämföra alternativ för teori och programvara för att kunna välja lämpliga verktyg.Programvaran Autodesk 3D Studio Max användes för att visualisera två typexempel inom två ismer. Dessa var: Barcelonapaviljongen av Ludwig Mies van der Rohe, och Vitra brandstation av Zaha Hadid.

Ett börsanalyssystem i WPF

Denna rapport beskriver arbetet med att designa och utveckla en plattform för simulering ochutvärdering av olika tradingsystem.Det viktigaste kravet som sattes upp i examenarbetets förstudie var att åstakomma en flexibel ochutbyggbar grunddesign för att man vid senare tillfälle ska kunna uttöka systemet vartefter behov avmer funktionalitet uppstår i en snabbt föränderlig finansiell värld. Vidare skulle Microsofts allrasenaste teknik användas.Resultatet blev systemet Trader som är en modulbaserad applikation med tydliga riktlinjer för hurmoduler ska laddas, skapas, initieras samt hur de kommunicerar med varandra utan överflödigaberoenden. Vägen dit gick via inlärning av diverse designmönster och designprinciper. Omfattandeanvändning av händelser och kommandon för kommunikation mellan olika moduler samtprogrammerandet mot interface istället för konkreta objekt i alla lägen gav få beroenden och enflexibel och utbyggbar grunddesign.Trader kan koppla upp sig mot börsen för att hämta kursdata. Denna data kan sedan användas för attutvärdera hur olika tradingsystem skulle ha presterat i olika tidsintervall.

Metodutveckling för framställande av dynamisk systemkarta

I komponentbaserade system är det viktigt att ha kontroll över vilka komponenter som har beroenden till varandra för att undvika att delar av systemet slutar fungera vid exempelvis en komponentuppdatering. I detta arbete undersöks hur komponenter kan identifieras, samt hur olika typer av beroenden kan spåras. Arbetet är utfört som ett uppdrag givet av Sandvik Systems Development (SSD), vilket är ett av Sandvik-koncernens två internationella IT-bolag. Målet med uppgiften är att utforma en modell som tar fram information för komponenterna, samt kartlägger dess beroenden på Windows-plattformen. Mycket information om ett system finns att hämta i olika typer av ?statiska? metadata-filer som automatiskt genereras vid skapandet av en lösning i Visual Studio.

Utveckling av kaffekvarn anpassad för restaurangbranchen

Detta examensarbete behandlar utvecklingen av en kaffekvarn för HoReCa-sektorn, (Hotell, Restaurang, Catering). Kaffekvarnen är anpassad för bryggkaffe och arbetet har utförts i samarbete med företaget Crem International som hade önskemål om ny exklusiv kaffekvarn.I förstudien utfördes en marknadsanalys där målet var att få synpunkter från slutanvändaren angående den kaffekvarn de använder. De kommentarer som uppstod låg till grund för en kravspecifikation som sedan kompletterades med de krav Crem International satt upp. Kravspecifikationen följdes av en konceptgenerering där formspråk, detaljer och funktioner utvecklades. De koncept som genererades utvärderades tillsammans med företaget för att efter omarbetning resultera i ett nytt koncept.

Åtkomststudie för robotiserad svetsning av flygmotordetalj

The aim of this thesis was to investigate if the robotized welding method FSW (Friction Stir Welding) could be applied for joining a rotating structure in an aero engine at Volvo Aero Corporation. FSW is expected to introduce less defects than today?s welding methods and could therefore be suitable for critical aero components. The material is the nickel based alloy Inconel 718, however a material experimentation is outside the scope of this report.The main goal of this study is to verify if the ESAB ROSIO robot based FSW-system has a suitable work space to be able to weld the rotating structure, and if the welding tool has accessibility to the joints. The FSW-process needs a rigid fixture, and a number of fix-ture concepts are presented based on a proposed weld sequence.

Regalskeppet Kronan : Utveckling av en interaktiv dykmodell

Projektet startade på uppdrag av länsmuseet i Kalmar län. Målet var att utveckla en första prototyp av en interaktiv dykmodell i 3d av vrakplatsen för Regalskeppet Kronan. Syftet med denna modell var tvådelad; att skapa en nyanserad del av Kronan-utställningen och underlätta vid utgrävningarna av vrakplatsen för regalskeppet Kronan. Modellen skulle fungera som en nyanserad och modern del av länsmuseets webbsida och utställning där museibesökare kan vrida och vända på modellen i realtid och skapa sig en bild över hur det ser ut vid vrakplatsen. Projektets validitet i förhållande till länsmuseets verksamhet bekräftades genom en studie av länsmuseets verksamhetsberättelse.

Konstskolan

Abstract I have made a Website called ?Art school? for Liljevalchs art Gallery, Culture administration in Stockholm and Culture school in Stockholm. It is with scholarship from these that this Website has been possible. The work whit the ?Art school? started in the autumn of 2005 and ended in May 2006 on distance from Stockholm towards Blekinge technology school in Karlshamn. The Webb place is for the general public, but most for people who have interest in art and for those how want to learn more painting in different mediums. This Websites I name: oil, watercolour, acrylic, coal, gouache, and graphite. On each one of these mediums you?ll get to know about their history, what technique they have, what sort of material you need, practise and tip.

Berättande i spel : En analys av relationen mellan karaktärer,interagerbarhet och presentation i spelen Half-Life 2,Fallout 3 och Fahrenheit

Denna uppsats undersöker hur förhållandet mellan karaktären, interagerbarheten ochpresentationen påverkar möjligheterna för hur spelaren uppfattar berättelsen i spelenHalf-Life 2(Valve Corperation, 2004), Fallout 3 (Bethesda Game Studio, 2008) ochFahrenheit (Quantic Dream, 2005). Metoden för analyserna är baserat på Aarseths (2007)teorier och går ut på att jag själv spelat spelen och sedan analyserat dessa utifrån minaegna spelupplevelser. Analyserna tar även upp teorier och begrepp från andra forskare, såsom Marie-Laure Ryan, Andrew Rollings och Ernest Adams, Lee Sheldon och UlfWilhelmsson.Metoden för analyserna lyckas plocka fram flera unika berättartekniker och förhållandenfrån spelen. Bland annat den dolda storyn i Half-life 2, den ytterst interagerbara välden iFallout 3 samt de flera olika huvudkaraktärerna i Fahrenheit, och hur dessa påverkarspelarens uppfattning av berättelsen. Förhållandena är dock inte generella, utan unika förvarje spel, vilket medför att resultaten också är det, och kan därför inte ses som reglerutan mer som riktlinjer för hur en berättarteknik kan se ut..

Utvärdering och implementering av automatiska farthållare i fordonssimulator

Vehicle simulators are becoming more common in vehicle industries. Company earns lot of money on simulations instead of real tests. Real tests are necessary but not made so extensively as before.In this thesis the building of an vehice simulator will be described and a comparison between three different cruise controls. The three cruise controls are PI-regulator, a regulator who regulates after positions in the terrain and a MPC-regulator. The reason for choosing this three is to see the difference between simple regulation and more complex regulation with respect to fuel consumption, travel time and complexity.The vehicle simulator is made in Matlab/Simulink, Visual Studio and Open Scene Graph.

Kontinuerlig RFID-detektering för batteridrivna system

This report deals with RFID systems and how to detect nearby tags with the Mifare standard using only a microcontroller and an antenna circuit.The aim was to investigate whether there was any possibility to continuously search for a nearby tag for a system operated with batteries without compromising   the lifespan of the battery. At this time the system would take too long time to wake up and look for a tag to give a satisfactory battery lifespan, which should be done a couple of times every second.The report has two issues, namely:Is it possible to direct the microprocessor to detect and identify a nearby tag after the Mifare standard?What hardware is required for this to be possible?As the research method to provide answers to the above questions an action research was used. This approach has meant that the group worked on information retrieval, examined existing solutions, tested their own solutions and documented the results.The group examined an existing solution that can search for nearby tags with minimal energy consumption. An antenna circuit was built that was connected to the processor.

Ruttoptimering i en georefererad mikrospatial miljö : ett GIS visualiserat i 3D

Stadsmodeller i 3D är en allt mer bidragande faktor inom GIS och vinster i tid för räddningstjänst vid användandet av 3D-GIS har påvisats. Arbetet presenterat i rapporten behandlar nätverksanalyser i 2D och 3D och har utförts på uppdrag av Gävle kommun.  Uppgiften har utförts med två huvudsakliga mål. Det första målet var att jämföra processtiderna för Dijkstras sökalgoritm mellan nätverk (ett mindre baserat på förvaltningshuset i Gävle och ett överdimensionerat nätverk) i 3D och motsvarande nätverk i 2D, för att sedan avgöra skillnaden. Det andra målet var att utveckla en applikation som tillåter vägledning i 3D för besökare från reception till önskad anställd och få rutten visualiserad i en 3D-modell. Arbetet har i huvudsak genomförts med ESRI ArcGIS Desktop 10 och ArcGIS Engine 10 Developer Kit.

Funktionell Programmering : En framtidsprognos

Trenden inom systemutveckling och programutveckling går mot ett mer användande av multiprogrammeringsparadigmer.Funktionell programmering har fått mer uppmärksamhet på senare tidoch utvecklingen tycks över lag gå än mer åt detdeklarativa hållet där programmeraren fokuserarmer påvad som skall utföras och inte lika mycket på hur. Under en tid har det objektorienteradeparadigmet varit dominerande, kommer det vara så i framtiden? Funktionell programmering skiljersig från imperativ programmering, speciellt i abstraktionsnivå.Microsoft har implementerat programmeringsspråket F# i Visual Studio 2010. F# är ett funktionelltprogrammeringsspråk som även stödjer objektorienterad och imperativ programmering. Kan F# fåfunktionell programmering som paradigm att växa? Kommer F# få något genomslag iprogrammeringsvärlden? Genom att höra experter och företags åsikter vill vi framställa en prognosför F#.

Dynamisk webbprogrammering : Varför väljer systemutvecklande organisationer ASP.NET?

Vi har i vår studie tittat på dynamisk webbprogrammering med fokus på Microsofts senaste teknik ASP.NET. Studien syftar till att ta reda på varför systemutvecklande organisationer infört ASP.NET, vilka förväntningar de har på tekniken och vilka utvecklingsverktyg som används. Vi har arbetat enligt ett hermeneutiskt synsätt för att få kvalitativ förståelse och ett helhetsperspektiv. Vi har valt semistrukturerade intervjuer för datainsamling och för analysen har vi valt en anpassad variant av Grundad teori. Vårt resultat visar att några av anledningarna till införandet av ASP.NET hos organisationerna i studien beror dels på att de vill ligga långt fram i användandet av nya tekniker, dels upplever de att krav ställs på dem att de ska tillhandahålla och behärska de senaste utvecklingsteknologierna.

Designmöjligheter vid visualisering av nybyggnationer : En studie kring gestaltandet av dagsljusets flöde i en interiör över tid

Det här arbetet har berört visualisering av nybyggda bostäder, där ljussättning av interiör över tid har varit centralt. Ett problem bland svenska företags visualiseringar har uppdagas i form av att de är bristfälliga i sin information om dagsljus. Användare som intresserar sig för en bostad och som tar del av visualiseringar av denne, går därmed miste om information om hur bostaden ser ut under olika tider på dygnet samt olika tider på året. Sådan information om dagsljus kan vara av stort intresse för användare som till exempel köper en nybyggd bostad innan de först kan se den fysiskt.Bland de åtgärder som utförts för att skapa bättre visualiseringar, finns förslaget att använda animation för att visa flödet av dagsljus i en interiör. Ett realistiskt bildmanér framställt i programvaran 3D Studio Max användes vid gestaltningen.

Utveckling av en ny modul i WM-datas arbetsorderhanteringssystem för registrering av snöröjning respektive sandning

WM-data tillhandahåller en lösning för mobil arbetsorderhantering. Lösningen innehåller planeringsverktyg med ärenden, personal och karta och möjlighet att leverera arbetsorder till fältpersonal. Den innehåller dessutom handhållna mobilenheter, vilka fältpersonalen använder för att ta emot aktuella arbetsorder. Vissa kunder önskar ytterligare en modul i denna mobila lösning. Den nya modulen skall användas för att kontinuerligt rapportera in genomförda åtgärder i snöröjningssammanhang. Detta examensarbete går ut på att utveckla den här modulen för att registrera snöröjning respektive sandning. Applikationen exekveras på en PDA, en så kallad Pocket PC med Windows Mobile 5.0.

<- Föregående sida 9 Nästa sida ->