Sök:

Sökresultat:

503 Uppsatser om Strukturella hćl - Sida 12 av 34

Sexualitet och relationer inom ramen för samhÀllskunskapsÀmnet

2011 fick den svenska skolan nya styrdokument att förhÄlla sig till och arbeta efter. Nu finns begrepp som sexualitet, relationer, kön, identitet, jÀmstÀlldhet och normer inskrivet i de nya Àmnesplanerna för gymnasieskolan. FörÀndringen innebÀr att ansvaret för undervisningen i sexualitet och relationer, tidigare sex- och samlevnadsundervisningen, inkluderas i flera Àmnen och dÀrmed vilar ocksÄ ett ansvar pÄ lÀrarna i berörda Àmnen. Rektorn har dock, precis som tidigare, det övergripande ansvaret för att styrdokumenten följs. I denna empiriska studie har vi undersökt hur lÀrare pÄ gymnasienivÄ tolkar att de ska undervisa i sexualitet och relationer inom ramen för Àmnet samhÀllskunskap.

SÄ mycket mer Àn ett sÄr. Om att leva med venöst bensÄr.

Syftet med denna litteraturstudie var att lyfta fram hur vardagen upplevs, och vad som pÄverkar den, av patienter med svÄrlÀkande venöst bensÄr. Elva vetenskapliga artiklar granskades och kvalitetsbedömdes enligt givna kriterier. DÀrefter inleddes den strukturella analysen dÀr tre huvudteman framtrÀdde. Carnevalis balansmodell anvÀndes som teoretisk referensram. De tre teman som Äterfanns var: relationen mellan patient och profession; fysiska, psykiska och sociala konsekvenser av att leva med svÄrlÀkande venöst bensÄr, samt förestÀllningar och kunskap.

Muslimska feminister : En studie om muslimska feminister i Sverige

Denna studie utgör en motbild till den homogenabild av muslimska kvinnors politiska engagemang som görs i bÄde politiska och akademiska kretsar. Man talar ofta om ?den muslimska kvinnans?motgÄngar och problem, i förhÄllande till större strukturella fenomen sÄ som islamofobi och rasism, men tar inte hÀnsyn till den mÄngfald som prÀglar gruppen muslimska kvinnor. IstÀllet för att ge utrymme för muslimska kvinnor att tala om interna och externa problem, utgörsig politiska och mediala aktörer till deras representanter, nÄgonting som denna studie argumenterar för, reproducerar en slags normativ vithet. Denna normativa vithet skapar en luckai den svenska debattenoch en blindhet inför muslimska kvinnors egna engagemangochleder ytterligare till ett exkluderande och ensidigt samtal om kvinnors rÀttigheter.

Voice i teori och praktik. Ett fallstudium av Reinfeldt som politisk brÄkstake

Demokrati Àr en grundsten i vÄrt politiska samhÀlle och med detta tillkommer ettkrav pÄ ett visst mÄtt av inflytande i den politik som förs. Vi tar med stöd ilitteraturen ett normativt stÀllningstagande för att detta inflytande, i form avinternt demokratiska partier, Àr nÄgot viktigt och vÀrdefullt. Med denna uppsatsförsöker vi lyfta fram voice som ett potentiellt mycket bra verktyg för att utövainflytande och pÄverka partiets politiska produkt. Dock Àr det inte helt riskfritt attframföra kritik mot sitt eget parti och detta har vi försökt undersöka med hjÀlp aven fallstudie pÄ Fredrik Reinfeldts anvÀndande av voice under sina Är sompolitiskt aktiv inom moderaterna.Vi kommer visa att voice Àr ett bra instrument för att skapa debatt och belysaproblem inom organisationen men att det samtidigt för med sig negativakonsekvenser om det inte sker genom partiets strukturella plattformar. Inte hellerrÀcker detta utan det Àr Àven ett fall om att inte vara fel person med fel Äsikter vidfel tillfÀlle, nÄgot som Reinfeldt utmÄlades att vara..

Livsstilskompetens : - vems ansvar Àr medarbetarens hÀlsa?

Mot bakgrund av den allt mer ökande ohÀlsan i arbetslivet var syftet med uppsatsen att undersöka begreppet livsstilskompetens sÄ som det definieras av Prevent. FöretagshÀlsovÄrden var det forum jag vÀnde mig till för att inhÀmta empiriskt material. Forskningsparadigmet var hermeneutiskt och metoden sam valdes var den kvalitativa intervjun. I resultatet av undersökningen framkom att olika mÀnniskor kan ha olika attityd till egenansvar för hÀlsan samt att utvecklandet av livsstilskompetens krÀver en inlÀrningsprocess. Olika strukturella faktorer sÄ som socioekonomisk klasstillhörighet, yrkesstatus, ekonomi och kön kan hjÀlpa, eller hindra, den utvecklingen.

Nya marknader - nya möjligheter : Lansering av smÄvitt

Denna kvalitativa Àr utförd utifrÄn en hermeneutisk ansats med syftet att skapa en förstÄelse för hur individer som Àr diagnostiserade med ADHD erfar, definierar samt förhÄller sig till sin problematik.Empirin bestÄr av fem semistrukturerade intervjuer med vuxna mÀnniskor som alla erhÄllit diagnosen ADHD. Intervjumaterialet har analyserats med utgÄngspunkt i anpassningsteorin enligt Merton, kunskapssociologin enligt Berger och Luckmann samt KASAM genom Aron Antonovsky. Intervjuerna visar att respondenterna upplever sig leva i ett strukturellt utanförskap med begrÀnsade möjligheter att förÀndra sin situation. Att leva i ett stress-samhÀlle anses heller inte vara gynnsamt för de individer med ADHD-relaterade svÄrigheter, svÄrigheter som tangerar grÀnsen till att kunna betraktas i termer av stressrespons. Vad som dominerar utsagorna Àr dess tydliga referens till den psykiatriska förklaringsmodellens dominans vilken inverkar menligt pÄ de diagnostiserades realisering av mÄlbilder till förmÄn för en tÀmligen tydlig fokusering pÄ begrÀnsningar.Sammantaget utgör ADHD med stor sannolikhet exempel pÄ en multifaktoriell problematik med tÀt koppling till externa, strukturella faktorer.

Ung och Arbetslös -En diskursanalys av arbetsmarknadsÄtgÀrder och dess möjligheter eller begrÀnsningar för den arbetssökande individen

Syftet med studien Àr att belysa vilka möjligheter eller begrÀnsningar arbetsmarknadsÄtgÀrder kan skapa för den arbetssökande ungdomen. Studiens utgÄngspunkter tas i det strukturella perspektivet och diskursanalytiska förhÄllningssÀttet vilka ges stöd av C Wright Mills teori om allmÀnna problem och personliga bekymmer. Som fördjupande teorier anvÀnds social styrning och Michael Foucaults teori om makt i det disciplinÀra samhÀllet. Undersökningens genomförande utgÄr frÄn diskursanalys som metod dÀr materialet frÀmst Àr hÀmtat frÄn regeringen och arbetsförmedlingens skrifter om ungdomsarbetslöshet. I diskursen som instanserna skapat urskiljs att den arbetssökande ungdomen Àr i behov av bland annat kompetens och vÀgledning.

Hur översĂ€tter man Salinger? ÖversĂ€ttningstekniker i de tvĂ„ svenska översĂ€ttningarna av The Catcher in the Rye

I denna uppsats appliceras Vinay och Darbelnets indirekta (oblique) och prosodiskaöversĂ€ttningstekniker i nĂ„got modifierad form pĂ„ det första kapitlet av BirgittaHammars (1953) och Klas Östergrens (1987) respektive översĂ€ttningar av J. D. SalingersThe Catcher in the Rye. MĂ„let Ă€r att komma fram till vilken förklaringsförmĂ„gaVinay och Darbelnets översĂ€ttningsmetodologi har, samt hur deras översĂ€ttningsteknikerfaktiskt anvĂ€nds i en litterĂ€r översĂ€ttning.En analys av fördelningen av översĂ€ttningstekniker mellan de bĂ€gge översĂ€ttningarnavisar en förvĂ„nansvĂ€rt likartad fördelning. ÖversĂ€ttarna har i de flesta fallanvĂ€nt samma översĂ€ttningsteknik för samma översĂ€ttningsproblem.

Betyder individuell balans strukturell obalans? En studie av obetalt arbete i ljuset av Work life balance teorin.

Syftet med denna uppsats Àr att studera sektorn obetalt arbete. En stress kan  bildas av att det obetalda arbetet tar tid frÄn andra Ätaganden i livet. Lösningar som presenteras för att komma runt denna stress Àr ofta inriktade pÄ individer. DÄ det hushÄllsnÀra obetalda arbetet oftast utförs av kvinnor och tar tid frÄn det som annars skulle kunnat anvÀndas till förvÀrvsarbete skulle man kunna hÀvda att det rÄder en strukturell obalans i samhÀllet. HÀr granskas om de individinriktade lösningarna för att skapa balans Àr med och bidrar till den strukturella obalansen.Teorin om work life balance granskas och Àven de förslag som teorin ger för att skapa en mer balanserad vardag.

Livsvillkor i förÀndring - om kvinnors empowerment. En studie av utvecklingsprojektet Svenska Getbanken i Uganda.

Fattiga kvinnor fokuseras ofta i internationellt utvecklingsarbete dÄ de anses överlÀgsna mÀn i att generera sÄvÀl förbÀttrad hÀlsa som ekonomisk utveckling. Feministisk kritik av tidigare insatser som frÀmst sett till kvinnors reproduktiva roll har gjort att empowermentbegreppet idag Àr centralt: kvinnors villkor ska definieras pÄ grÀsrotsnivÄ, sÄvÀl praktiska som sociopolitiska behov ska mötas och kvinnor dÀrmed ges förutsÀttningar att göra strategiska livsval. Kvalitativa intervjuer med kvinnor i Svenska Getbanken i Uganda genomfördes i syfte att undersöka utvecklingsprojektets inverkan pÄ kvinnornas livssituation, och pÄ deras sjÀlvuppfattning. Efter tematisk analys visar resultatet bl a att kvinnornas inkomster gynnar familjen, att deras sjÀlvtillit vÀxt dÄ isolering i hemmet bytts mot socialt stöd och ny kunskap, och att de nÄgot ökat sitt inflytande i familjen. En kritik Àr att kvinnornas totala arbetsbörda ökat, dÄ projektet inte beaktar strukturella frÄgor, som t ex könsarbetsdelning.

Historia och historieÀmnet: intresse och förvÀntningar bland ungdomar

Syftet med detta arbete Àr att ge en bild av ungdomars förvÀntningar pÄ historieÀmnet nÀr de börjar gymnasiet samt av deras intresse för historia. Vidare undersöks hur intresse och förvÀntningar skiljer sig frÄn varandra och hur skillnader och likheter gestaltar sig mellan olika grupper (genus och etnicitet). Med hjÀlp av en enkÀtundersökning och med historiemedvetandebegreppet som teoretisk ram analyseras elevernas syn pÄ historia överhuvudtaget samt som skolÀmne. Arbetet har ocksÄ ett inslag av tentativ teoriutveckling angÄende begreppet historiekultur och dess förhÄllande till historiemedvetande. Resultaten pekar i mÄngt och mycket i samma riktning som tidigare forskning. Eleverna i undersökningen Àr intresserade av historia, sÀrskilt politisk historia. I undersökningen förefaller en stor del av eleverna vara av den uppfattningen att just politisk historia Àr synonymt med historia i allmÀnhet.

Ungdomars upplevelser av marginalisering

Denna studie syftar till att undersöka ungdomars upplevelser av marginalisering i nÄgra marginaliserade omrÄden i Sverige samt dessa ungdomars möjligheter att motverka social exkludering och marginalisering. Följande frÄgestÀllningar har vÀglett arbetet: Hur upplever ungdomar boende i marginaliserade omrÄden social exkludering, marginaliseringen och diskrimineringen i samhÀllet? Vilka hinder upplever ungdomar för att lÀmna marginaliseringen och marginaliserade omrÄden?Vilka möjligheter tror sig ungdomarna ha för att motverka marginaliseringen och lÀmna marginaliserade omrÄden? Uppsatsens vetenskapsteoretiska hemvist Àr hermeneutiken, dvs. den tolkande traditionen inom samhÀllsvetenskaperna och anvÀnder sig av teoretiska perspektiv som marginalisering och vardagsrasism. Uppsatsens empiri bygger pÄ kvalitativa semistrukturerade intervjuer med 7 ungdomar i Äldrarna 18- 29 Är boende i marginaliserade omrÄden.

Tiden Àr en illusion

Serieforskning som tvÀrvetenskapligt fÀlt avancerar framÄt ur sÄvÀl ett internationellt som nationellt perspektiv och syftar ofta till att synliggöra mediets meningsbyggande funktion, nÄgot som Àr intressant inte minst ur en kommunikativ aspekt. Den vetenskapliga litteraturen pÄ omrÄdet har stor spridning över olika forskningsfÀlt och det saknas vÀl etablerade teorier och metoder för att analysera tecknade serier. Syftet med studien Àr att undersöka och analysera skildrandet av tidsförlopp i tecknade serier utifrÄn sidlayout och seriens system. Avsikten Àr att utforska hur den formmÀssiga kompositionen och förhÄllandet mellan strukturella element pÄverkar uppfattningen av tidsförlopp i tecknade serier. Undersökningen baseras pÄ teori som behandlar den tecknade seriens system, dess meningsbyggande funktion, anpassningen av verbalt narrativ till visuellt medium och illusionen av tid.

Sjuksköterskors upplevelser av etisk stress i omvÄrdnadsarbetet

Sjuksköterskor Àr en yrkesgrupp som Àr utsatt för mycket stress i arbetet. De arbetar i organisationer med stÀndiga förÀndringar och strukturella omvÀlvningar. I arbetet stÀlls sjuksköterskor inför mÄnga situationer som innehÄller svÄra etiska frÄgestÀllningar. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av etisk stress i omvÄrdnadsarbetet. Studien baserades pÄ nio vetenskapliga artiklar som analyserades enligt manifest kvalitativ innehÄllsanalys.

Elevers sprÄkbruk : Vad tvÄ svensklÀrare pÄ gymnasiet anser om elevers sprÄkbruk och vad som kan pÄverka sprÄkbruket.

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka huruvida det finns nÄgra förÀndringar i elevers sprÄkbruk och hur nÄgra lÀrare ser pÄ detta. De frÄgestÀllningar studien baseras pÄ Àr: Hur ser gymnasielÀrare i svenska pÄ elevers sprÄkbruk i och utanför skolan? Finns det nÄgon förÀndring i elevers sprÄkbruk idag jÀmfört med tidigare? och Vad kan denna förÀndring i sÄ fall bero pÄ? Teoretiskt utgÄr studien frÄn forskning kring sprÄkets förÀndring i det moderna svenska samhÀllet och hur vi med sprÄkets hjÀlp kommunicerar pÄ olika sÀtt. Vidare utgÄr studien frÄn forskning kring ungdomars sprÄkbruk och sprÄkutveckling frÀmst utanför men Àven i skolan. Den undersökningsmetod som anvÀnds i denna uppsats Àr av kvalitativ art och bestÄr av separata semi-strukturella intervjuer med svensklÀrare pÄ gymnasiet.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->