Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 35 av 62

Born Global -En fallstudie av Decuma

SYFTE: Syftet med denna uppsats Àr att med Decuma som utgÄngspunkt kartlÀgga de möjligheter och svÄrigheter, som Àr specifika för ett born globalföretags förmÄga att skapa en konkurrenskraftig position. METOD: Uppsatsen bygger pÄ en fallstudie av Decuma för att fÄ djupare insikt i problematiken kring born globals och hur de kan uppnÄ konkurrensfördelar genom strategiska relationer. Vi presenterar en bred fallstudie som sedan analyseras med utgÄngspunkt frÄn vÄr teoretiska referensram som berör internationaliseringsprocessen för smÄ hig-tech företag med behov av samarbeten och relationer. SLUTSATSER: För att ett born globalföretag ska kunna skapa möjligheter pÄ en global marknad Àr det viktigt att de har förmÄga att bibehÄlla sin flexibilitet trots att de fÄr större krav frÄn marknaden i takt med att de vÀxer. Det Àr Àven viktigt att företaget kan erbjuda en specialiserad och kundanpassad produkt.

VĂ€gen tillbaka - en studie av Reputation Repair

Företags renommé uppmÀrksammas allt mer, bÄde inom nÀringslivet och bland forskare. BÄda grupperna verkar vara överens om att ett gott renommé Àr en stor konkurrensfördel, och mycket forskning finns om vad ett renommé bestÄr av och hur det bör förvaltas. DÀremot verkar det finnas fÄ undersökningar om hur ett renommé kan repareras efter att det har blivit skadat, trots att detta borde vara en viktig frÄga för företag. Syftet med vÄr uppsats Àr att analysera omrÄdet ?Reputation Repair?, det vill sÀga förstÄ vad som krÀvs av företag för att ÄterupprÀtta ett skadat renommé.

Butikskoncept "Den nya lilla svarta" : Butikens nya och viktiga roll

Problemformulering: Vilka faktorer Àr viktiga för medelstora företag inom detaljhandeln för att utforma ett serviceinriktat butikskoncept som en strategi för lÄngsiktig överlevnad?Syfte: Att analysera och utvÀrdera hur tre medelstora företag fattar strategiska beslut för att utforma butikskoncept och hur kunderna upplever butikskoncept.Metod: Denna studie har utgÄtt frÄn en kvantitativ ansats med kvalitativa inslag. En gapanalys kommer anvÀndas som analytiskt verktyg. Undersökningen innefattar kvalitativa intervjuer och kvantitativa enkÀtundersökningar.Teori: Butikskoncept, AffÀrsidé, Service value profit chain, Totalkommunikation, Intern marknadsföring, Konsumentbeteende och Involveringsteorin.Empiri: I denna studie bestÄr empirin av en sammanstÀllning av totalt 6 intervjue roch 75 stycken enkÀter.Resultat: Icke överensstÀmmelse av butikskoncept upptÀcktes mellan ledning, anstÀllda och kunder.Slutsats: Att inte underskatta makten som internet gett kunden. Involvera flerpersoner i framtagningen av butikskoncept för lÄngsiktigt överlevnad och att lÀra kÀnna dina kunder Att anvÀnda butiken som plattform för att nÄ kunderna men Àven att anvÀnda butiken som mer Àn bara ett skyltfönster för produkterna.Den upplevda kvaliteten hos kunden pÄverkas bÄde av hur kundenuppfattar butikens utformning och dess personal.

Ansvarsredovisning - en fallstudie i Byggföretaget AB

Bakgrund: För att en organisation ska kunna existera behövs ledarskap, arbetsfördelning, formell och informell kommunikation mellan ansvarsenheter. En ansvarsenhet Àr en del av ett företag som styrs av en chef och förekommer för att uppnÄ ett eller flera strategiska mÄl. Ansvarsenheter kontrolleras och styrs av ansvarsredovisning.Problemformulering: Ansvarsredovisning Àr ett verktyg som tillÀmpas för att styra enheter inom större organisationer. Organisationer har problem med att tillÀmpa ansvarsredovisningens egenskaper pÄ korrekt sÀtt. Syftet med studien Àr att undersöka egenskaper i ansvarsredovisning som kan identifieras med Byggföretaget AB.

Strategiska beslut och pÄverkan : En analys av kampanjen Dubbelstöten

Denna uppsats har till syfte att undersöka hur organisationen Visita genom sin kampanj Dubbelstöten försökte pÄverka Socialdemokraterna. FrÄgestÀllningarna berör varför kampanjen initierats och hur den formulerats och genomförts och hur utomparlamentariska organisationer agerar pÄ en politisk marknad. Undersökningen genomfördes genom att bÄde analysera intervjuer med Visitas kommunikationschef om hur kampanjen framkommit och genomförts samt att genom semiotisk analys undersöka den reklam som kampanjen anvÀnt sig av. Intervjuerna pÄvisar behovet för organisationer att ha bÄde hög intern och extern legitimitet för att kunna genomföra pÄverkanskampanjer. De semiotiska analyserna visar ocksÄ att reklambilderna Àr formulerade med tydliga anklagelser och att fördubblad moms pÄ restaurangmat och fördubblade arbetsgivaravgifter för unga medför digra konsekvenser för bÄde besöksnÀringen och ungdomar som vill ha ett arbete. Analysen pÄvisar ocksÄ att kampanjen Dubbelstöten för det mesta gÄr att relatera till Kjell Nowaks och Karl-Erik WÀrneryds kampanjmodell men att det funnits brister i hur dess kommunikationsobjekt varit definierat samt att de inte försökt pÄvisa den allmÀnna opinionens tillstÄnd för Socialdemokraterna. Efter riksdagsvalet har Socialdemokraterna och Miljöpartiet bildat regering vilket medfört att momsen pÄ restaurangmat förblir pÄ dess nuvarande nivÄ medan arbetsgivaravgifterna verkar komma att höjas..

NÀr konsumenter till följd av den digitala utvecklingen kommer nÀra musiken : En studie om samskapande av vÀrde mellan marknadsledande skivbolag i Sverige och konsumenter

Syftet med denna studie Àr att finna vilka motiv skivbolag i Sverige har för att lÄta konsumenter komma nÀra musiken. Mot bakgrund av att uttrycket ?att lÄta konsumenter komma nÀra musiken? genom vÄra antaganden syftar till att belysa hur skivbolag arbetar för att bemöta och anpassa sig till konsumenters ökade inflytande över musikkonsumtion, konkretiseras syftet med tre frÄgestÀllningar. Med vÄrt resultat till hjÀlp Àmnar vi att föra en diskussion dÀr vÄra utvalda teoretiska antaganden kan ge en förklaring till vilka motiv skivbolag har för att lÄta konsumenter komma nÀra musiken. För att besvara vÄrt syfte har vi intervjuat respondenter hos de fyra marknadsledande skivbolagen i Sverige: Universal Music, Sony Music, EMI samt Warner Music.I resultatet fann vi att skivbolag har en rad olika bakomliggande motiv till uttrycket.

ManövertÀnkande, en relevant metod i fredsbevarande insatser?

Ambitionen med denna uppsats Àr att försöka identifiera huruvidamanövertÀnkandet Àr tillÀmpbart i modern krishantering. FrÄgans aktualitet harökat i takt med Sveriges ökade internationella ambition. FrÄgan aktualiserasytterligare med det faktum att den svenska MilitÀr Strategiska Doktrinen frÄn 2002anger;?För att nÄ största möjliga effekt, givet vÄra resurser och vÀrderingar, skallmanövertÀnkandet utgöra grunden för försvarsmaktens agerande i alla militÀraoperationer, men ocksÄ tillÀmpas flexibelt av varje individ i varje situation?För att försöka utreda i vilken omfattning ovanstÄende inriktning Àr relevant hartvÄ stycken fallstudier genomförts. Ur dessa tvÄ fallstudier har jag försökt attidentifiera de faktiska förutsÀttningarna för att agera enligt manöverteorin.

VarumÀrkesbyggande

Uppsatsens titel: VarumÀrkesbyggande - SmÄ företags varumÀrkesbyggande pÄ en lokalmarknad.Problemformulering: Hur kan ett litet lokalt företag med begrÀnsade resurser bygga sittvarumÀrke för att pÄ en lokal marknad konkurrera med globala storföretag?Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att analyserar varumÀrkesbyggandeprocessen för ett litet, lokalt företag i konkurrens med globala storföretag, och dÀrigenom dentifiera kritiska faktorer för ett framgÄngsrikt varumÀrkesbyggande. Vi vill komplettera existerande teori medatt utveckla en modell som illustrerar varumÀrkets grundlÀggande roll för företagensstrategiska beslut.Metod: Uppsatsens metod Àr kvalitativ, dÀr djupintervjuer genomförts med identifieradenyckelperson i fallföretagen. Valet av fallföretagen Wokie Dokie och Stantons Pizzeria Àr gjorda med tanke pÄ att de agerar inom samma branch men med olika produkter.Teori: Valet av teoretisk referensram Àr gjort med avsikt att beskriva ledande teorier inom omrÄdena varumÀrkesbyggande och marknadskommunikation och dess mest vÀsentliga komponenter.Empiri: Empirin bestÄr av fyra individuellt genomförda invervjuer med 2 personer pÄ vardera fallföretag. Dessa intervjuer har genomförts med en intervjuguide som baserats pÄ vald teoretisk referensram.Slutsats: Slutsaterna visar att smÄ företag ofta saknar kunskap om vilken rollvarumÀrkesbyggandet mÄste ha i företagets övergripande strategi.

Rekrytering som process: LuleÄ kommuns strategiska och operativa arbete med rekrytering

Idag Àr det allt viktigare att en kommun har en vÀl fungerande rekryteringsprocess. Det har utvecklats ett mer strategiskt tÀnk med vÀl utarbetade planer för hur rekryteringen skall gÄ till. Detta för att kunna sÀkerstÀlla att rÀtt person anstÀlls till rÀtt plats dÄ en felrekrytering kan orsaka lidande bÄde för personen och organisationen.Syftet med detta examensarbete Àr att beskriva och analysera hur LuleÄ kommun arbetar med rekrytering samt fÄ en distinkt uppfattning om hur deras utarbetade arbetsprocess för rekrytering har tillÀmpats pÄ förvaltningarna.Datainsamlingen till denna uppsats har skett via nio semistrukturerade intervjuer som skett med personer anstÀllda pÄ kommunen med nÄgon form av tjÀnst som innefattar personalarbete samt att de har insyn i förvaltningens rekryteringsarbete. Som hjÀlp till att förstÄ organisationsformer och arbete inom personalarbete har teorier inom bland annat New Public Management, Max Webers byrÄkrati samt Elton Mayos Human Relationsskola studerats och har Àven varit till hjÀlp vid tolkning av resultatet.Resultatet visade att LuleÄ kommuns upprÀttande av riktlinjer för rekryteringsarbetet har varit vÀlfungerande Àven om det finns förbÀttringsomrÄden som skulle kunna förstÀrka deras rekryteringsprocess ytterligare. Förvaltningarna anstÀller till största del rÀtt person till rÀtt plats och arbetar utifrÄn de centralt utgivna riktlinjer som finns..

Coffee table-böcker eller praktverk ? begrepp, attityder och arbetssÀtt : Djupintervjuer med grafiska formgivare och förlagsanstÀllda

Åtta semi-strukturerade djupintervjuer genomfördes i syfte att kartlĂ€gga svenska formgivares och förlagsanstĂ€lldas strategiska och kreativa arbetsprocess samt olika attityder vid arbetet med praktverk och coffee table-böcker. Dessa böckers termer och definitioner diskuterades Ă€ven, samt boktypens förut-sĂ€ttningar och utmaningar pĂ„ marknaden. I denna rapport presenteras funna teman rörande dessa tankemönster och attity-der, samt en generell beskrivning av arbetsprocessen. Produktionen av coffee table-böcker och praktverk fanns vara komplex pĂ„ grund av att den involverade mĂ„nga personer, tog lĂ„ng tid i ansprĂ„k, var kost-sam och hade relativt smĂ„ vinstmarginaler vilket dĂ€rmed kunde förenas med vissa risker. Respondenterna upplevde generellt arbetet som spĂ€nnande, roligt och givande.Studien belyser Ă€ven förekomsten av en viss diskrepans vad gĂ€ller associationerna till termerna ?coffee table-bok? och ?praktverk?.

Antifascistiska Aktioner : Om AFA och en antifascistisk höst

Telemarknaden i Sverige har under de senaste Ă„ren stĂ€llts inför nya utmaningar som inte bara Ă€r ett resultat av avregleringen utan Ă€ven av kundernas ökade krav pĂ„ produkter och tjĂ€nster. Överlevnaden för den före detta monopolisten beror pĂ„ hur vĂ€l de kan tillgodose kundernas krav och aktivt bemöta de övriga aktörerna i branschen. DĂ€rmed blev frĂ„gestĂ€llningen att undersöka vilka faktorer som Ă€r vĂ€sentliga för att de före detta monopolistiska företagen ska kunna överleva pĂ„ dagens marknad och syftet med arbetet blev att utvĂ€rdera och analysera denna strategiska process.Vi har valt att göra en kundundersökning med syfte att kunna besvara vĂ„r problemstĂ€llning och dĂ€rmed valdes kundperspektivet. Med tanke pĂ„ att Sverige bara har ett teleföretag som har blivit avreglerat, nĂ€mligen TeliaSonera, blev det naturligt att vi utgick ifrĂ„n just detta företag. Kundundersökningen gjordes med privatkunder i Ă„ldern 20 ? 50 Ă„r.För att kunna stĂ€lla relevanta frĂ„gor i enkĂ€ten gjorde vi en omfattande förstudie som inkluderade artiklar i dagspress, offentliga rapporter och tidigare undersökningar, samt ett samtal med TeliaSoneras marknadsanalytiker.Det som vi kom fram till i vĂ„rt arbete Ă€r att om ett företag ska kunna överleva pĂ„ en konkurrensutsatt marknad borde det ha bĂ„de hög marknadsfokus och hög kundfokus.

Svensk rapportering frÄn Sydamerika : En studie av tvÄ svenska dagstidningar

Employer Branding Àr ett begrepp som fÄtt stort genomslag i organisationer vÀrlden över. Begreppet innebÀratt företag arbetar med sitt arbetsgivarvarumÀrke i syfte att attrahera, motivera och behÄlla personal.Ett företag som vill utveckla sitt Employer Brand Àr Arizona Chemical. Arizona Chemical ligger i den lillabruksorten Sandarne strax söder om Söderhamn. Arizona Chemical har gett mig i uppdrag att ge konkretarÄd pÄ Employer Branding strategier utifrÄn företagets förutsÀttningar. Genom intervjuer med anstÀllda harjag kartlagt organisationens problembild och belyst de behov som finns av en Employer Branding strategi.För att kunna förankra mina förslag pÄ strategier i teori har jag gjort en forskningsöversikt över fenomenetEmployer Branding.

Det krÀvs tvÄ för att dansa "sambva" : En studie om strategisk kompetensutveckling i företag i Kronobergs lÀn och om samverkan med VÀxjö universitet

Regeringen har under de senaste Ären genom lagar och propositioner stÀllt krav pÄ att universiteten förutom att bedriva utbildning och forskning ocksÄ ska samverka med det omgivande samhÀllet för att öka den regionala tillvÀxten. I en snabbt förÀnderlig vÀrld med hÄrdare konkurrens mÄste företag idag stÀndigt satsa pÄ ny kunskap och kompetensutveckling. Genom samverkan mellan universitet och företag kan en kunskapsutveckling, som Àr gynnsam för bÄde parter skapas, men det krÀvs dialog och ömsesidig förstÄelse. Syftet med denna undersökning Àr att utifrÄn inspiration av en fenomenografisk ansats analysera och beskriva hur företag i Kronobergs lÀn tÀnker strategiskt kring kompetensutveckling och hur de uppfattar universitet som en möjlig resurs till kompetensutveckling i deras verksamhet. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med nio större privata företag i Kronobergs lÀn samt fyra nyckelaktörer som representanter för de smÄ och medelstora företagen.

Är företagsförvĂ€rv lönsamt pĂ„ lĂ„ng sikt? - En studie av aktiekursutvecklingen till följd av uppköp pĂ„ svenska börsen

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka ifall företag som gör uppköp genererar en avvikande avkastning för sina aktieÀgare pÄ lÄng sikt och hur olika faktorer pÄverkar aktiekursens utveckling efter ett uppköp. För att undersöka detta genomför vi en kvantitativ studie över aktiekursutvecklingen till följd av uppköp under en treÄrsperiod. Vi studerar 32 företagsförvÀrv mellan 1992 och 1999. Företagens aktiekursutveckling analyseras med en event-study-metod, i vilken den aktuella kursutvecklingen jÀmförs med den förvÀntade. Vi finner att uppköp i genomsnitt ger en sÀmre avkastning jÀmfört med andra jÀmförbara företag, men resultatet Àr inte signifikant.

En fornborgs topografi- och dess strategiska betydelse

Avsikten med uppsatsen Àr att undersöka och försöka utröna, huruvida fornborgarna under jÀrnÄldern kunde skydda de direkt/indirekt nÀrliggande bybildningarna/handelsplatserna ur sÀkerhetsaspekt vid fara. Genom att vÀlja fem fornborgar inom ett regionalt omrÄde med gemensamma nÀmnare och med hjÀlp av den komparativa metoden, jÀmför jag fornborgarna och deras omgivande miljöer med varandra, för att försöka besvara arbetets frÄgestÀllningar. Fornborgarna som ingÄr i analysen ligger samtliga i Botkyrka socken, strax söder om Stockholm. Fornborgarna Àr; Botkyrka 1:1, 105:1, 110:1, 127:1 samt 195:1. Viktiga aspekter med urvalet Àr att fornborgarna ej tidigare skall ha figurerat i nÄgra större undersökningar.

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->