Sök:

Vägen tillbaka - en studie av Reputation Repair


Företags renommé uppmärksammas allt mer, både inom näringslivet och bland forskare. Båda grupperna verkar vara överens om att ett gott renommé är en stor konkurrensfördel, och mycket forskning finns om vad ett renommé består av och hur det bör förvaltas. Däremot verkar det finnas få undersökningar om hur ett renommé kan repareras efter att det har blivit skadat, trots att detta borde vara en viktig fråga för företag. Syftet med vår uppsats är att analysera området ?Reputation Repair?, det vill säga förstå vad som krävs av företag för att återupprätta ett skadat renommé. Undersökningen mynnar ut i tre kunskapsbidrag. För det första konstateras att då ett renommé till största delen kan sägas bestå av det förtroende intressenterna hyser för företaget är det detta förtroende som måste återupprättas vid arbete med ?Reputation Repair?. För det andra konstateras att en förbättring av renomméet externt kräver en förändring av organisationen internt. Om inte företaget förändrar sina värderingar och strategiska plattform och därmed sitt sätt att vara och handla kommer de troligtvis inte att återfå intressenternas förtroende och därmed inte heller sitt renommé. För det tredje har en modell identifierats vilken beskriver hur processen för ?Reputation Repair? ser ut. Processen består av följande steg: 1. Gör bokslut med krisen2. Självrannsakan3. Renovera organisationen4. Handla

Författare

Hedvig Larsson Petra Majs Karin Larsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..