Sök:

Karl Lagerfeld for H&M

En studie av Hennes & Mauritz varumärkesstrategi

A1226Varumärket har under de senaste åren kommit att utgöra en av företagens viktigaste strategiska resurser. För att differentiera sig gentemot en allt hårdare konkurrens krävs en ständig förnyelse av marknadsföringen. Den svenska detaljhandelskedjan Hennes & Mauritz agerar på en marknad där varumärkesidentiteten har en stor betydelse för målgruppen. När företaget lanserade kollektionen Karl Lagerfeld for H&M lyckades de i varumärkesalliansen med designern Karl Lagerfeld kombinera två ytterligheter på marknaden hög prestige till ett lågt pris.Syftet med denna uppsats är att studera hur Hennes & Mauritz värderar sitt eget och Karl Lagerfelds varumärke samt vilka intentioner företaget haft med kampanjen Karl Lagerfeld for H&M .Den teoretiska referensram som används för att tolka studiens empiriska data inkluderar områden som co-branding och associationsbas-modellen. Dessa beskriver risker och möjligheter förknippade med varumärkesallianser, hur ingående samarbetet är mellan inblandade parter samt vilka emotionella faktorer som styr val av samarbetspartner och kundens varumärkesbild. Genom kvalitativa djupintervjuer har vi insamlat data från bland annat H&M:s globala marknadschef. Studien pekar på att H&M gjort ett strategiskt val av allianspartner och därmed genererat fördelar både för det egna varumärket och för företagets kunder.

Författare

Oskar Serrander Ted Wärnåker

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..