Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 19 av 62

Musik som pÄverkansmedel: en fallstudie om musikens roll i
event marketing

Syftet med denna uppsats var att undersöka musikens roll och betydelse inom event marketing. Idag Àr event marketing ett vedertaget och accepterat marknadsföringsverktyg och en effektiv vÀg att nÄ konsumenter. För att föstÄ hur hur företag inom denna sektor anvÀnder sig av musik för att pÄverka mÀnniskor och hur strategiska val rörande musiken utförs gjordes en fallstudie pÄ tre olika företag inom event marketing industrin. Studien visade att musik Àr en betydelsefull bestÄndsdel inom event marketing för sin förmÄga att pÄverka och skapa stÀmmninglÀgen samt att valet av genre och artist har en stor inverkan pÄ evenemangets image och att eftertÀnksamhet mÄste ingÄ vid dessa val..

Varför gör jag det hÀr? : En studie om kvalitet, likvÀrdighet och ansvar i en skola

Denna undersökning syftar till att med hjÀlp av intervjuer undersöka ett antal pedagogers uppfattning av kvalitet, likvÀrdighet och ansvar i en skola samt hur skolans arbetssÀtt pÄverkar kvalitet och likvÀrdighet för eleverna. De parametrar som finns definierade av skolans ledning som strategiska mÄl, framgÄngsfaktorer och nyckelmÄtt pÄ pedagogisk utveckling Äterkommer inte spontant hos de intervjuade pedagogerna, det rÀcker inte att tala om kvalitet för att kunna mÀta och utveckla den. Den huvudsakliga slutsats som kan dras av undersökningen Àr att det saknas en gemensam syn pÄ kvalitet och vad kvalitet konkret innebÀr i det pedagogiska arbetet och det pedagogiska ledarskapet för att skapa och sÀkerstÀlla kvalitet och likvÀrdighet inom skolans alla funktioner; kvalificerande, socialiserande och subjektifierande..

Distribution och ruttplanering vid Åbro Bryggeri : en fallstudie som undersöker manuell kontra datoriserad ruttplanering

I denna magisteruppsats har författarna valt att studera Åbro Bryggeri AB: s distribution och belysa skillnader mellan olika metoder att planera transporterna pĂ„. Valet av Ă€mne Ă€r intressant för oss som logistikstudenter, transporter och varudistribution Ă€r ett omrĂ„de som liksom övrig logistik Ă€r under stĂ€ndig förĂ€ndring.SyfteSyftet med denna uppsats Ă€r att analysera och utvĂ€rdera Åbro Bryggeri AB: s manuella metod för ruttplanering som anvĂ€nds idag, och sedan jĂ€mföra detta mot effekterna av ett datoriseratruttplaneringsprogram. Uppgiften Ă€r avgrĂ€nsad till att undersöka upplĂ€ggning och planering av rutter frĂ„n Åbro Bryggeri AB:s terminal i Årsta, Stockholm.Undersökningen har gjorts genom en fallstudie som innefattar bĂ„de kvalitativa och kvantitativa metoder. Kvalitativ forskning har anvĂ€nts för att beskriva exempelvis distributionssystemet vid Åbro Bryggeri. Kvantitativ forskning har anvĂ€nts dĂ€r stora mĂ€ngderdata samlats in, exempel pĂ„ detta Ă€r jĂ€mförelsen mellan dagens ruttplaneringssystem vid Åbro och simulerade lösningar i ett datoriserat ruttplaneringsprogram.

Utformning och upplevelse av mÄlstyrning -En fallstudie i en kommunal förvaltning

Bakgrund och problem: Ett ökat fokus pÄ effektivitetsmÀtning har vÀxt fram inom offentlig sektor den senaste 25-Ärsperioden. Diskussion har förts avseende vad effektivitet inom offentlig sektor Àr, hur man mÀter det samt om nyttan av mÀtningen verkligen övervÀger kostnaden. Vi har i denna uppsats valt att djupare studera hur en NPM-inspirerad modell har implementerats och anvÀnds och om modellen uppfattas fylla sitt syfte.Syfte: Denna uppsats har ett deskriptivt syfte dÄ den undersöker hur en offentlig verksamhet brutit ned sin prestationsmÀtning pÄ lokal nivÄ i syfte att förankra de strategiska mÄlen samt att den till att undersöker hur mÀtningen upplevs av cheferna i förvaltningen. Fallstudien har ocksÄ ett förklarande syfte dÄ den försöker förstÄ varför cheferna upplever det pÄ det sÀttet som de gör.AvgrÀnsningar: Uppsatsen har fokuserat pÄ en förvaltning inom en kommun. Den politiska ledningen samt medarbetare har utelÀmnats i denna uppsats dÄ den Àr avgrÀnsad till att endast belysa hur organisationens chefer upplever styrningen.Metod: En fallstudie har genomförts och empiriskt material, i form av olika budgetdokument och Ärsredovisning, har samlats in frÄn organisationen.

Strategiska Allianser: En studie av inledningsprocessen

The purpose of the essay has been to clarify why and how small companies, whose major resource is knowledge, establish strategic alliances and which opportunities it brings. We have increased our understanding for the concept of strategic alliances through empirical search and through well-known scientist work. The method, which has been used in the essay, is principally qualitative interviews and gathering secondary data from articles from well-known authors. Our study has given that we have found that entering strategic alliances can make growth and by that way create competitive advantages for the company in question. We also found that there are risks with strategic alliances and the company can protect themselves by legal actions.

Strategic Alliances - A Differentiated View

The common literature about strategic alliances offers a very fragmented picture. This thesis gives a theoretical overview on strategic alliances and builds the basis for the following examination of the different dimensions most strategic alliances have. The examination of the different dimensions is the crucial point of this thesis. Here the reader gets a detailed insight into the different dimensions and the implications they have on the design of a particular strategic alliance. This examination leads in the end to a more differentiated view on strategic alliances and the insight that no simple models exist, which give a sufficient basis for decision-making and understanding strategic alliances, today.

Starka varumÀrken : strategiska konkurrensmedel och utvidgning?

The purpose with this essay was to examine and bring a deeper comprehension about brands as a phenomenon. We also wanted to study if strong brands could develop in to strategic competition means and by that expand their market range. To do this we used a qualitative method. We started by gathering a theoretical basis. This gave us a platform, which helped us learn more about the subject, brands.

Hur ÄterförsÀljare kan arbeta med sitt varumÀrke : En fallstudie bland klÀdÄterförsÀljare i Halmstad

The study has shown that retailers in the mid-price segment differentiate their brand through developing a strong company identity around the brand. The personality involves store atmosphere, merchandise and advertising. Larger companies have chosen to lay the responsibility on management level, which facilitates on store level. By controlling the strategies on a central level the company can make sure that the stores are steered in the direction that the company wants them to be steered in, and also that they follow the positioning-concept. The company can also devote its efforts to working with its core value, which is service.

MÄngfald - FrÄn ord till handling : En kvalitativ studie om HRs strategiska arbete med mÄngfald

Denna studie grundar sig i ett uppdrag frÄn Trafikverket med avsikten att undersöka hur enmÄngfaldsstrategi kan fÄ ökad effekt i organisationen. UtgÄngspunkten för denna studie Àr attdet tycks krÀvas mer forskning kring hur HR strategiskt kan arbeta med mÄngfaldsfrÄgor ochintegrera dem i organisationens alla delar. Syftet med denna studie Àr sÄledes att identifiera hurHR strategiskt kan arbeta med mÄngfaldsfrÄgor. Vidare Àr syftet att visa hur ett strategiskamÄngfaldsarbete kan bli mer effektivt.Teorier som belyser begreppet mÄngfald, effekterna av mÄngfald, strategi, Human ResourceManagement och Strategic Human Resource management kan ses ligga till grund för ettframgÄngsrikt HRM-arbete med mÄngfald. Ledarskap, kommunikation, kunskap och att se tillorganisationskulturen belyser teorin som viktiga komponenter för att ett strategiskt arbete skabli mer effektivt och ge effekt i organisationen.Studien bygger pÄ en deduktiv ansats och en kvalitativ metod har genomförts utifrÄn treindividuella intervjuer och tvÄ fokusgrupper.

Praktiska och/eller strategiska intressen : Ett arbete om kvinnors deltagande i sociala rörelser i Argentina

Uppsatsen handlar om kvinnors organisering i sociala rörelser i Argentina under tvÄ olika perio-der: diktaturen 1976 -83 och den ekonomiska krisen 2001/2002. Syftet har varit att undersöka utifrÄn vilka syften och med vilka strategier kvinnor har organiserat sig under dessa perioder, samt att se om det finns likheter eller skillnader mellan dessa.De rörelser som undersökts har varit: Las Madres de Plaza de Mayo, olika grannskapsorgani-sationer och hemmafrurörelser, samt piqueteros, clubes de trueque, fåbricas/empresas recupera-das och asambleas vecinales.Rörelserna har huvudsakligen analyserats utifrÄn feministiska och genusvetenskapliga teorier. Framförallt har jag utgÄtt frÄn en diskussion inom feminismen som handlar om skillnaden mellan kvinnoorganisationers strategiska och praktiska intressen. MÄnga kvinnorörelser i Argentina, liksom i Latinamerika i stort, har organiserat sig utifrÄn en identifiering med en traditionell kvinnlig genuskonstruktion, det vill sÀga med moderskapet och med sysslor i hemmet. UtifrÄn det stÀllningstagandet har kvinnorna i rörelserna ocksÄ ofta tagit avstÄnd ifrÄn politik och politis-ka strukturer.

Grundskoleplanering i Uppsala : Strategiska avvÀganden i den kommunala skolan utifrÄn marknadsanpassning och varierande elevunderlag

Med hjÀlp av tre semistrukturerade intervjuer gjorda Är 2010 undersöktes Uppsala kommuns möjligheter att planera sin skolverksamhet utifrÄn offentlig och privat bestÀmmanderÀtt, effektivisering och konkurrensanpassning, samt jÀmlikhet och segregation. Uppsala kommun arbetar utifrÄn en hög tilltro till den konkurrensutsatta marknadens positiva inverkan pÄ skolan och prioriterar individens rÀtt att vÀlja. Valfriheten försvÄrar kommunens planering, men anses ha en positiv inverkan pÄ den kommunala skolans effektivitet och kvalitet. Kommunen har möjlighet att pÄverka segregation genom att underlÀtta elevernas rörlighet samt utveckla instrument för informationsspridning och kvalitetsjÀmförelser..

Sveriges Hamnar - Ägande, Investeringar och Effektivitet

Sveriges hamnnÀring stÄr för 85 procent av all import och export till och frÄn Sverige genom landets över 50 kommersiella hamnar. Det övervÀgande kommunala Àgandet av hamnarna medför att en nationell strategi för hamnarna saknas, Àven om försök har gjorts att utse strategiska hamnar genom en SOU-utredning. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva investeringar, investeringsbeslut och godsflöden i ett urval av Sveriges hamnar. Vi avser att sedan koppla gjorda investeringar till eventuellt ökad godsmÀngd. Detta har undersökts genom intervjuer med beslutsfattare samt med statistiska berÀkningsmetoder.

"Jag skulle inte rÀdda pedofilen!" : - NÄgra elevers tankar kring ett etiskt dilemma

Syftet med denna studie var att undersöka skillnader och likheter i tjejer och killars etiska tÀnkande, kopplat till kön och genus. Vi valde att genomföra en kvalitativ studie och anvÀnde oss av gruppintervjuer som gav oss möjlighet att fÄ djupare förstÄelse för elevernas tankar och reflektioner.  Undersökningen resulterade i att vi sÄg en viss skillnad i killarna och tjejernas sÀtt att resonera kring det etiska dilemmat, exempelvis att killarna var mer strategiska och tjejerna mer empatiska. Vi mÀrkte Àven att killar och tjejer, till en viss del, föll inom ramarna för de stereotypa könsrollerna. VÄr slutsats blev att killarna och tjejerna ansÄg att vissa mÀnniskor inte var vÀrda att rÀddas, trots detta var de ÀndÄ noga med att pÄpeka alla mÀnniskors lika vÀrde..

Bemanningsföretags strategier för överlevnad : En fallstudie pÄ ett branschledande bemanningsföretag

Bemanningsbranschen Àr en konkurrensutsatt bransch som stÀndigt vÀxer. Det finns ett stort antal bemanningsföretag pÄ marknaden som konkurrerar om bÄde konsulter och kundföretag. Studien undersöker vilka strategiska omrÄden bemanningsföretag bör ar-beta med för att överleva pÄ marknaden. Vilka faktorer som Àr viktiga att ha i Ätanke.Studien genomfördes pÄ ett anonymt fallföretag. Fallföretaget Àr ett av de ledande före-tagen inom bemanningsbranschen.

VarumÀrkesbyggande inom smÄskalig modedesign: en fallstudie av DesignLabland

Syftet med denna uppsats Àr att belysa i vilken utstrÀckning teori om varumÀrkesbyggande inom modebranschen Àr applicerbar pÄ varumÀrkesbyggandet av smÄskaliga modedesigners och vilken betydelse omgivningen verkar ha. En fallstudie utfördes baserad pÄ intervjuer med tre modedesigners inom DesignLabland, ett designnÀtverk i Norrbotten. Studien visade att smÄskaliga modedesigners till en viss del anvÀnder sig av samma verktyg och tankesÀtt som Äterfinns i teorin, men att det pÄ grund av verksamheternas skillnad i storlek och budget sker i mindre skala. SmÄskaliga modedesigners anvÀnder sig sjÀlva och sina personligheter i byggandet av sina varumÀrken. Vidare visade studien att smÄskaliga modedesigners samarbetar i strategiska allianser med personer inom andra kreativa nÀringar för att skapa varumÀrkeskoncept..

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->