Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 17 av 62

Corporate social responsibility, en del av företaget eller en medial satsning

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur relationen mellan beslutsprocesser rörande CSR och den strategiska inriktningen skapas och genomföres i olika typer av företag.Vi har genom studien kunnat visa att CSR arbete kan komma aktieÀgare och företag till gagn, vid en lyckad intern integration. Uppsatsens slutsats betonar vikten av integration samt att företagen snarare bör utgÄ frÄn sin egen verksamhet och sina intressenter Àn frÄn externa pÄtryckningar för att anvÀnda CSR strategiskt..

Jakten pÄ varaktiga konkurrensfördelar - en fallstudie om Daniel Wellington AB och sambandet mellan strategiska resurser och varaktiga konkurrensfördelar

The purpose of this study is to identify and analyze how resource-based strategic choices can create can create sustainable competetive advantages. The study examines whether Daniel Wellington has competitive advantages and how those in that case have been achieved. The results of our study can hopefully help case company to get a deeper insight into the relationship between strategic resources and sustained competitive advantage..

Riskanalys : Samband mellan betavÀrde och omsÀttningens geografi

Ett företagsekonomiskt begrepp som har vÀxt fram under de senaste Ären Àr franchising, inom franchising finns tvÄ parter franchisegivare och franchisegivare. Franchisekonceptet innebÀr att flera företag bedriver verksamhet under samma varumÀrke. De finns ett ömsesidigt beroende mellan dessa parter, franchisegivare Àr beroende av franchisetagares framgÄng för att sjÀlv bli framgÄngsrik, och franchisetagare Àr beroende av franchisegivare kunskap och vÀgledning i hur konceptet bÀst ska drivas. I fallet franchising Àr dÀrför varumÀrkesuppfattningen mellan de olika parterna en avgörande del för att skapa och förmedla en enhetlig bild av varumÀrket. Om en franchisegivare genom marknadsföring förmedlar en bild av varumÀrket medan franchisegivaren i sin verksamhet en annan bild kan varumÀrket försvagas och förlora sin trovÀrdighet.

BelÀgringen av Lakish : Krigsföring som konstmotiv i Nineve stenreliefer i Sanheribs palats

Jag kommer att diskutera den nyassyriska perioden och invasionen av Juda runt 701 f.krutifrÄn valda kilskriftsinskrifter: ?Brev till gud?, Rassam cylindern och Sanheribs prisma sombeskriver belÀgringarna i Juda. Lakish var en av de viktigaste stÀderna i Juda och denassyriska kungen Sanherib var angelÀgen att erövra staden. Hans strategiska mÄl finnsavbildade i de huggna relieferna i hans palats i Nineve. Reliefplattorna fanns i ett av decentrala rummen i palatset.

Scandinavian Farmers : företagets vÀrde för Àgarna DLG och LantmÀnnen

Parallellt med en stark tillvÀxt av lantbruket i EUs nya medlemsstater har, sedan halvtidsöversynen av den gemensamma jordbrukspolitiken, marknaden för insatsvaror stagnerat i Sverige. I Danmark kan skönjas en liknande utveckling bland annat genom en allt mer reglerad marknad för exempelvis handelsgödsel. Dessutom sker en kraftig strukturrationalisering hos tillverkarna av lantbruksförnödenheter. Den största aktören pÄ den svenska marknaden för insatsvaror till lantbruket Àr LantmÀnnen ek för. Motsvarande aktör pÄ den danska marknaden Àr Dansk Landbrugs Grovvaresellskab a.m.b.a (DLG). BÄda företagen Àr kooperativt Àgda av lantbrukare i respektive land.

Ekonomistyrning vid sjukhus med stöd av kostnad per patient

Denna uppsats studerar universitetssjukhus implementering och anvÀndning av mÄttet KPP, kostnad per patient, inom den interna ekonomiska uppföljningen i somatisk slutenvÄrd genom en intervju- och enkÀtundersökning.  Syftet Àr att se hur KPP bör implementeras och anvÀndas. Slutsatsen Àr att sjukhusens ledning inte fokuserats pÄ den strategiska och operativa styrningen med hjÀlp av KPP, vilket försenat utbredningen av den interna anvÀndningen. KPP-mÄttet mÄste vara tillgÀngligt för alla nivÄer inom sjukhuset och speciellt för verksamhetschefer med ansvar för vÄrden av patienter; goda IT-system Àr ocksÄ nödvÀndiga. Tiden sedan KPP införts har pÄverkat den interna anvÀndningen..

Burger King : flera företag - ett varumÀrke?

Ett företagsekonomiskt begrepp som har vÀxt fram under de senaste Ären Àr franchising, inom franchising finns tvÄ parter franchisegivare och franchisegivare. Franchisekonceptet innebÀr att flera företag bedriver verksamhet under samma varumÀrke. De finns ett ömsesidigt beroende mellan dessa parter, franchisegivare Àr beroende av franchisetagares framgÄng för att sjÀlv bli framgÄngsrik, och franchisetagare Àr beroende av franchisegivare kunskap och vÀgledning i hur konceptet bÀst ska drivas. I fallet franchising Àr dÀrför varumÀrkesuppfattningen mellan de olika parterna en avgörande del för att skapa och förmedla en enhetlig bild av varumÀrket. Om en franchisegivare genom marknadsföring förmedlar en bild av varumÀrket medan franchisegivaren i sin verksamhet en annan bild kan varumÀrket försvagas och förlora sin trovÀrdighet.

Hedgefonder och aktiefonder efter IT-bubblan : En studie av riskjusterad avkastning

Ett företagsekonomiskt begrepp som har vÀxt fram under de senaste Ären Àr franchising, inom franchising finns tvÄ parter franchisegivare och franchisegivare. Franchisekonceptet innebÀr att flera företag bedriver verksamhet under samma varumÀrke. De finns ett ömsesidigt beroende mellan dessa parter, franchisegivare Àr beroende av franchisetagares framgÄng för att sjÀlv bli framgÄngsrik, och franchisetagare Àr beroende av franchisegivare kunskap och vÀgledning i hur konceptet bÀst ska drivas. I fallet franchising Àr dÀrför varumÀrkesuppfattningen mellan de olika parterna en avgörande del för att skapa och förmedla en enhetlig bild av varumÀrket. Om en franchisegivare genom marknadsföring förmedlar en bild av varumÀrket medan franchisegivaren i sin verksamhet en annan bild kan varumÀrket försvagas och förlora sin trovÀrdighet.

Internationella inköp i byggsektorn: en studie över
projektinköparens förÀndrade roll pÄ en internationell marknad

Höga byggkostnader Àr ett problem som stora delar av byggsektorn idag försöker att fÄ bukt med. En del av problemet ligger i de höga priser pÄ byggmaterial som rÄder i Sverige. Eftersom byggmaterialen utgör 40 % av den totala entreprenadkostnaden Àr det en viktig del av lösningen att fÄ ner de befintliga priserna pÄ byggmaterial eller vÀnda sig till nya leverantörer. I ett försök att sÀnka de stegrande byggkostnaderna gör Skanska Sverige just nu stora satsningar pÄ att effektivisera sitt inköpsarbete. En del i denna satsning Àr att öka andelen utlandsinköp.

Slopad Revisionsplikt - hanteringen hos smÄ oberoende revisionsbyrÄer

Under de senaste Ären har revisionspliktens avskaffande i Sverige varit ett omdiskuterat Àmne. Genom en kvalitativ undersökning med genomförda intervjuer pÄ tre smÄ oberoende revisionsbyrÄer har författarna till denna undersökning försökt svara pÄ följande problemformulering: Hur hanterar smÄ oberoende revisionsbyrÄer en slopad revisionsplikt? Studien visar att hanteringen av en slopad revisionsplikt skiljer sig Ät mellan revisionsbyrÄerna. Samtidigt som en del byrÄer Àr vÀldigt aktiva i sin hantering finns det andra som Àr passiva. Med en slopad revisionsplikt följer sÄvÀl hot som möjligheter och för att möta dessa effektivt krÀvs strategiska förÀndringar..

FramgÄngsfaktorer för strategiska allianser - Vid valet av partner

Syftet Àr att undersöka om de fyra kriterierna komplementÀra fÀrdigheter, samarbetsvilliga kulturer, förenliga mÄl och proportionella nivÄer av risk som utarbetats av Brouthers et al (1995) har nÄgot empiriskt stöd för olika typer av allianser. Studien Àr empirisk med ett hypotetiskt-deduktivt tillvÀgagÄngssÀtt med en kvalitativ ansats. Hypoteser framtagna utifrÄn Brouthers et als teori undersöks för att avgöra vilka faktorer som avgör om en allians blir framgÄngsrik eller inte. Studien inkluderar Àven en explorativ förstudie för att konstatera kunskapslÀget och formulera en undersökningsplan..

Att vÀxa med knappa resurser - en fallstudie av Mobergs

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och analysera hur mindre företag kan utveckla sin verksamhet trots knappa resurser. Vidare syftar uppsatsen till att skapa en generell utvÀrderingsmall som företag liknande fallföretaget kan anvÀnda sig av vid en verksamhetsanalys. Uppsatsen bygger pÄ empiri frÄn ett fallföretag som Àr aktivt inom verkstadssektorn. Fallföretaget Àr ett mÄngsidigt familjeföretag med verksamheter inom olika affÀrsomrÄden. Företaget saknar en tydlig strategi för hur det ska vÀxa och utvecklas pÄ lÄng sikt.

Att göra politiken personlig : En studie kring hur svenska partier arbetar med personifiering i sin strategiska kommunikation.

The purpose of this study is to highlight the existence ofpersonalization within Swedish political parties along withhow the parties work with this phenomena in order to achievemore voters.The method used is personal interviews with politiciansfrom four different government parties. As a complement, interviews with a political expert was also made. All parties use personalization in different ways as a strategy tocreate dialogues and relationships with both media and voters. We distinguished two sorts of personalization: individualization and privatization, and discovered that not all parties use both..

Kunskap: Den konkurrenskraftiga resursen : Hur fÄr man anstÀllda att tillÀmpa sina kunskapermot företagets strategiska mÄl?

De senaste Ären har tekniken gÄtt fort fram och det Àr svÄrt att konkurrera i teknologi och maskiner, pÄ grund av att tekniken numera Àr mer lÀttillgÀnglig. Det Àr dÀrför viktigt för företagen att satsa pÄ rÀtt kompetens pÄ rÀtt plats. Vid utbildning av personal, sÄ att rÀtt avdelning fÄr rÀtt kompetens, kan man anvÀnda sig av strategisk human resource management. De anstÀllda fÄr dÄ kunskap i vilken kompetens och i vilket uppförande som krÀvs.Syftet med denna rapport Àr att belysa kunskap som en resurs, dess konkurrenskraft och hur den kan samordnas och tas tillvara pÄ. Rapporten ger en överblick över olika metoder företag kan anvÀnda sig av, sÄ att de anstÀllda förstÄr företagets mÄl och anvÀnder sin kunskap för att nÄ dem.

Automatiserad validering av funktionen hos ett datalager : en praktisk tillÀmpning av model checking

Företag förlitar sig ofta pÄ datalager som aggregerar information frÄn flera kÀllor och över tiden. Dessa datalager Àr ofta centrala för beslutsfattande inom företagen, bÄde kortsiktiga operativa beslut och lÄngsiktiga strategiska. Eftersom information Àr en fÀrskvara blir det allt viktigare att de dagliga laddningsrutinerna för datalagren fungerar. Denna rapport avser att analysera möjligheten att applicera principen model checking för en validering. Praktiskt avses att pÄ ett automatiserat sÀtt anvÀnda Promela och Spin som verktyg för att validera att laddningsrutinerna för datalagret Àr korrekta..

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->