Sök:

Sökresultat:

406 Uppsatser om Stereotypa könsroller - Sida 2 av 28

Genusstruktur i barnböcker för förskolebarn

Denna studies syfte Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt genus framstÀlls i böcker för barn i förskoleÄldern. Det som genomsyrar arbetets syfte Àr om böcker för barn i förskoleÄldern Àr stereotypa eller inte. I studien har Ätta barnböcker undersökts och analyserats utifrÄn genus. Dessutom har undersökts, genom intervjuer med sex yrkesverksamma förskollÀrare, hur medvetna pedagoger Àr om genus i barnböcker. Detta Àr en kvalitativ studie, det vill sÀga en smÄskalig studie.

Är det fortfarande manligt som gĂ€ller? : Kvinnors och mĂ€ns bedömningar av egenskaper kopplade till könsstereotyper och ledarskap

MÀn har historiskt sÄvÀl som idag dominerat de ledande positionerna inom organisationer, vilket lett till att kvinnor hindrats frÄn att erhÄlla ledarpositioner pÄ grund av att den kvinnliga stereotypen inte Àr förenlig med den manligt stereotypa ledarrollen. En förÀndring verkar ske, dÄ Àven stereotypa kvinnliga egenskaper anses vara önskvÀrda inom ledarskap. Studiens syfte var att studera om det fanns en skillnad i vÀrdering av könsstereotypa egenskaper och ledaregenskaper i förhÄllande till deltagarnas kön, samt vilka egenskaper som krÀvs för att kunna bli en ledare och vilka egenskaper som önskas hos en ledare. De könsstereotypa egenskaperna och ledaregenskaperna som anvÀndes genererades frÄn vÄr pilotstudie. Totalt deltog 86 personer pÄ enkÀtundersökningen.

"Hon med den  söta, allvarliga munnen och ögon som stjÀrnor" : En kvalitativ studie om hur genus skapas i barnlitteratur

Syftet med denna uppsats Àr att analysera hur genus uttrycks och skapas genom fyra populÀra barnböcker. Böckernas karaktÀrer analyseras frÄn ett genusperspektiv. En central utgÄngspunkt Àr teorin om hur mÀn och kvinnor hÄlls isÀr genom att tilldelas olika karaktÀrsdrag och hur denna uppdelning skapar genus. Uppsatsen analyserar Àven de fyra böckernas berÀttelseform, huruvida denna Àr uttryckt pÄ ett maskulint eller feminint sÀtt. Risken med dessa stereotypa karaktÀrsdrag för mÀn och kvinnor Àr att barnen kan bli pÄverkade av dem, vilket tvingar in dem i specifika genuspositioner.

Oj vad pinsamt, hÀr har jag tjejklÀder nÀr killarna kommer!:
om elevers tankar kring genus i barnlitteratur

Syftet med vÄr studie var att undersöka hur elever i Är 2 och 3 uppfattar genus utifrÄn barnlitteratur som bryter mot stereotypa genusmönster och normer. Centrala frÄgestÀllningar var sÄledes: Vad anser eleverna Àr typiska normer för pojkar och flickor i barnlitteratur? Hur uppfattar elever genus utifrÄn barnlitteratur som bryter mot stereotypa genusmönster? Hur uppfattar eleverna pojkars och flickors möjligheter och rÀttigheter utifrÄn ett jÀmstÀlldhetsperspektiv i de valda böckerna? För att besvara forskningsfrÄgorna gjorde vi kvalitativa intervjuer som genomfördes i tvÄ kommuner i Norrbotten. Fyra intervjuer med Ätta elever som intervjuades i par ligger till grund för vÄrt resultat. Det sammanfattade resultatet visar att eleverna anser att pojkar och flickor har samma rÀttigheter och möjligheter i teorin, men enligt elevernas svar finns i verkliga livet en annan uppfattning.

Stereotyper : och dess pÄverkan pÄ polisens arbete

Arbetet belyser problemet med stereotypa uppfattningar, bÄde inom och utom polisvÀsendet. Vi har tittat nÀrmare pÄ vad som definierar en stereotyp och beskriver tvÄ av de vanligaste stereotyperna; könsstereotyper och etnostereotyper. Könsstereotyper ligger till grund för diskriminering i bÄde privata och offentliga sektorn. En diskussion som i allra högsta grad Àr aktuell i media och samhÀllsdebatten. Detta framgÄr bland annat i tidningen Svensk Polis om det i Stockholm tidigare anvÀnda vitsordssystemet.

Hur kan man minska frekvensen av stereotypa beteenden hos hÀst?

Stereotypt beteende, det vill sÀga ett beteende som upprepas utan variation och som saknar tydligt mÄl eller funktion, Àr ett problem hos vissa hÀstar. Utvecklingen av stereotypa beteenden bedöms vara kopplad till exponering för en ?suboptimal? miljö, och genom att förstÄ de bakomliggande orsakerna till beteendet kan man minska förekomsten av stereotypier. Stereotypier kan alltsÄ ses som en följd av psykisk stress hos hÀsten, och mÄnga faktorer i hÀstens miljö har identifierats som bidragande faktorer. Förutom detta kan Àven fysiska problem, sÄsom magsÄr, kolik och viktnedgÄng, uppkomma. Mekaniska metoder som anvÀnts tidigare för att förhindra utförandet av stereotypa beteenden behandlar inte den bakomliggande orsaken, utan motivationen att utföra beteendet kvarstÄr. IstÀllet försöker man nu identifiera orsakerna och förÀndra faktorerna i miljön för att tillfredsstÀlla hÀstens behov. Olika studier har tittat pÄ effekten av förÀndringar i utfodring, boxdesign, uppstallningssystem och speglar i boxen pÄ förekomsten av stereotypier.

Den unga svenska kvinnan frÄn Mellanöstern : Sex unga kvinnors berÀttelser om stereotypa förestÀllningar

Denna kvalitativa studie har i syfte att förstÄ hur stereotypa förestÀllningar pÄverkar unga kvinnor med ursprung i Mellanöstern. Studien Àr baserad pÄ sex unga kvinnors tolkningar av samhÀllets stereotypa förestÀllningar kring denna grupp. Resultatet visar att majoriteten av informanterna blev nÄgorlunda pÄverkade av dessa förestÀllningar. Fyra av respondenterna pÄverkades mer och upplevde att de mÄnga gÄnger var i behov av att bevisa att de negativa förestÀllningarna inte alltid stÀmmer. FörestÀllningarna om invandrarfamiljen Àr enligt informanterna överdramatiserade. Majoriteten ansÄg att reglerna som fanns i hemmet inte handlade om kontroll, istÀllet betonade de att förÀldrar gör det av omsorg.

Implementation av High fantasy i Steampunk-koncept

Syftet med detta arbete Àr att undersöka om man med utgÄngspunkt i Steampunk-genren inom datorspel, kan göra en implementation av stereotypa High fantasy-element och hur det kommer att uppfattas av Steampunk-entusiaster. Kommer de överhuvudtaget att mÀrka skillnaden och om sÄ Àr fallet, hur pass stor inverkan tycker de att implementationen har?För att undersöka detta sÄ skapades tvÄ karaktÀrskoncept, en man och en kvinna. Dessa karaktÀrer utrustades sedan med fyra uppsÀttningar karaktÀristiska klÀder och föremÄl frÄn Steampunk-genren. Sedan lade jag till tvÄ stereotypa detaljer frÄn High fantasyn pÄ varje karaktÀr.

Motverka stereotypa könsroller - Hur gör man det? : En studie av styrdokumenten samt hur lÀrare i Idrott och hÀlsa konkretiserar kravet att medvetandegöra och motverka stereotypa könsroller

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilken syn lÀrare i Idrott och hÀlsa pÄ gymnasiet har pÄ genus i förhÄllande till undervisningen samt hur de vÀljer att arbeta konkret med att motverka stereotypa könsroller. I och med införandet av Gy11 tillkom i Àmnesplanen för Idrott och hÀlsa kravet pÄ att undervisningen skall syfta till att medvetandegöra och motverka stereotypa förestÀllningar om vad som anses vara manligt och kvinnligt, samt att eleverna ska ges förutsÀttningar att etiskt ta stÀllning i frÄgor om könsmönster och jÀmstÀlldhet i relation till idrotts- och motionsutövande. Att rÄdande styrdokument lÀgger stor vikt pÄ jÀmstÀlldhetsfrÄgor Àr tydligt, men hur tolkar de yrkesaktiva lÀrarna de nya direktiven? För att fÄ en inblick i hur lÀrare resonerar kring förÀndringarna i Àmnesplanen samt vilka tolkningsmöjligheter som finns har vi valt att intervjua 5 lÀrare i Idrott och hÀlsa om hur implementeringen av de nya direktiven gÄtt till. För att fÄ en inblick i hur styrdokumenten behandlar jÀmstÀlldhet och genus, samt för att visa pÄ de förÀndringar som genomförts har vi granskat tidigare lÀroplaner och kursplaner och jÀmfört dessa med Gy11 och Lgr11.I studien framkommer med tydlighet att lÀrarna som intervjuats vÀljer att fokusera undervisningens innehÄll pÄ de delar som Àr betygsgrundande och vÀljer snarast att behandla mÄlen i syftet som övergripande mÄl som ska genomsyrar undervisningen.

Blond och bystig, eller brunett och busy? : En inneha?llsanalytisk studie kring genus, makt och media

Medierna a?r en oerho?rt viktig del i den ra?dande sociala och kulturella miljo?n. De framha?ver att det a?r verkligheten de avspeglar, vilket go?r att hur kvinnor framsta?lls i medierna bidrar till fo?resta?llningar om hur man bo?r vara och se ut fo?r att bli en del av den verklighet som va?rderas som sa? viktig att den fa?r utrymme i medierna. De kan da?rmed verka som ett ideologiskt verktyg, da? dessa fo?resta?llningar bidrar till bibeha?llandet av sa?dana ko?nsroller, stereotyper och ideal som samha?llet a?nnu inte lyckats frigo?ra sig fra?n.Det mediala genus som alltsa? ba?de skapas och uppra?ttha?lls ha?r, fann vi ho?gaktuellt och intressant att studera na?rmare.

Rabiata manshatare med maktansprÄk? : Om stereotypa bilder av aktiva i kvinnojourer och konstruktionen av kollektiv identitet

I maj 2005 sÀndes en TV-dokumentÀr om kvinnojourerna i Sverige, som orsakade en stundtals hetsig debatt och en intensiv mediegranskning. HÀr syntes mÄnga stereotypa bilder av kvinnor som Àr aktiva i kvinnojourrörelsen. Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka vilka konsekvenser stereotypa bilder fÄr för kollektiv identitet hos aktiva i kvinnojourer, baserat pÄ vilka bilder som de upplever att andra har av dem. VÄr teoretiska ram bygger pÄ teorier om kvinnojourrörelsen i Sverige och det motstÄnd de tidigare har mött, teorier om kollektiv identitet samt teorier om stereotyper. VÄr metod bestÄr av kvalitativa intervjuer.

Hur och varför skall vi anvÀnda miljöberikning för att förebygga och minska stereotypier hos djurparksdjur?

Syftet med det hÀr arbetet Àr att ge en inblick i hur miljöberikning har utvecklats samt hur det kan pÄverka stereotypa beteenden hos djur i djurparksmiljöer. Stereotypi Àr repetitiva beteendemönster som uppkommer av frustration och/eller av funktionsnedsÀttning i hjÀrnan. Stereotypa beteenden ses som tydliga tecken pÄ nedsatt vÀlfÀrd och förekommer i stort sett hos alla djurparksdjur i olika former. De mest förekommande stereotypa beteendena Àr s.k. "pacing" och oral stereotypi.

Stereotypa förestÀllningar riktade mot mÀn i kvinnodominerade yrken : -Manliga undersköterskors egna upplevelser

I Sverige har endast 3 av de 30 vanligaste yrkena jÀmn könsfördelning vilket innebÀr att det rÄder kraftig könssegregering pÄ arbetsmarknaden. Det finns dock ett fÄtal kvinnor och mÀn som vÀljer att arbeta i ett yrke som Àr dominerat av det motsatta könet. Enligt studier fÄr dessa kvinnor och mÀn utstÄ en del motstÄnd. Ofta hÀrleds motstÄndet till att individerna i minoritetsgruppen bedöms utifrÄn sociala och kulturella förestÀllningar om kön istÀllet för som enskilda individer. För mÀn kan detta fenomen medföra bÄde positiva och negativa konsekvenser.

Jullösa hemlösa och galna 'Latrin-amerikaner': En retorisk analys av prisvinnande radioreklamer och stereotypa karaktÀrer

Analysen undersöker vinnare av GuldÀgget frÄn Sverige och vinnare Cannes Lions Gold frÄn USA Ären 2010-2013 inom kategorin radioreklam, med fokus pÄ vilka retoriska grepp som anvÀnds i respektive vinnarbidrag, samt hur karaktÀrer skildras. Med utgÄngspunkt frÄn Renbergs modell för retorisk analys och med basen frÄn Perry Hinton?s forskning om stereotyper i samhÀllen tittar analysen nÀrmare pÄ trender och tendenser inom prisvinnande radioreklam och jÀmför dessa sinsemellan. Resultatet visar att de reklamer som vunnit Lions Àr mer av en underhÄllande karaktÀr, anvÀnder sig av mer etablerade grepp i inledningen, har högre oförutsÀgbarhet i avslutningen, anspelar pÄ humor (istÀllet för lidelse och sympati) och har mindre logisk koppling i sin argumentation till skillnad frÄn de som vunnit GuldÀgget. Resultatet visar Àven att stereotypa karaktÀrer förekommer eller föreslÄs i samtliga reklamkampanjer.

JÀmstÀlldhet - En sjÀlvklarhet i förskolan?

I vÄrt samhÀlle finns det stora skillnader mellan könen, kvinnor/mÀn, pojkar/flickor. Utvecklingen har gÄtt framÄt och ?ojÀmstÀlldhet? Àr inte lÀngre en lag, utan det Àr vi som mÀnniskor som upprÀtthÄller skillnaderna med hjÀlp av medvetna och omedvetna krafter. För att kunna förÀndra detta mÄste vi synliggöra de könsmönster vi hÄller levande.Syftet med denna uppsats var att genomföra en studie pÄ en förskola med hjÀlp av metoderna enkÀtundersökning och observationer. Studien syftade till att undersöka tre situationer pÄ förskolan som var samlingen, matsituation och i ?huset? för att studera verksamheten jÀmstÀlldhet.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->