Sök:

Sökresultat:

162 Uppsatser om Sten Ridderlöf - Sida 8 av 11

Skicka vidare: en bild av morgondagens lÀrare

Syftet med det hÀr arbetet Àr att kartlÀgga vilka egenskaper och fÀrdigheter framtidens lÀrare behöver ha. Kravintressenterna Àr fler Àn tidigare och det Àr mÄnga som vill ha ett ord med i hur skolans verksamhet sköts och kanske framför allt, hur lÀrarna ska vara. Den svenska skolan har under det senaste decenniet blivit hÄrt kritiserad för elevernas bristande och försÀmrade kunskaper och lÀrarnas status har sjunkit som en tung sten. De sociala problemen bland barn och unga har ökat och skolans fostransansvar har medfört att undervisning och uppfostran upptar ungefÀr lika stor del av en lÀrares arbetstid. Och samtidigt som lÀrarna mer eller mindre jobbar ihjÀl sig, verkar ingen vara nöjd med resultatet.

"Den boken hade jag aldrig lÀst annars" : Om barns deltagande i bokcirklar

This two years master?s thesis is about book circles for children, arranged by the public libraries in Sweden. The purpose is to gain knowledge about how children experience their participation in book circles, and how they experience their own reading. It focuses on children aged 10 to 12 years, and their leisure reading. The research questions are: What are the book circles? function for the participants? How and why do the children read? What kind of literature do they like? Do the children experience that their reading has developed through their participation in the book circles? What parts of the reading process do the book circles influence?The theoretical framework is threefold.

AGORA som undersökningsmetod - Analys och vidareutveckling

Malmö högskolaLÀrarutbildningenSkolutveckling och ledarskapSpecialpedagogisk pÄbyggnadsutbildningVÄrterminen 2006-05-06Kihlberg, Elisabet. (2006). Bemötande ? pedagogens redskap att styra problembeteenden i vardagen. (Treatment ? the teacher?s everyday tool to control problem behaviour.) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola.Syftet med mitt arbete var att undersöka pedagogers, Är F ? 3, medvetenhet om betydelsen av deras egna bemötande, för hur barn med problembeteenden fungerar i klassrum och fritidshem.

Bemötande - pedagogens redskap att styra problembeteenden i vardagen

Malmö högskolaLÀrarutbildningenSkolutveckling och ledarskapSpecialpedagogisk pÄbyggnadsutbildningVÄrterminen 2006-05-06Kihlberg, Elisabet. (2006). Bemötande ? pedagogens redskap att styra problembeteenden i vardagen. (Treatment ? the teacher?s everyday tool to control problem behaviour.) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola.Syftet med mitt arbete var att undersöka pedagogers, Är F ? 3, medvetenhet om betydelsen av deras egna bemötande, för hur barn med problembeteenden fungerar i klassrum och fritidshem.

VattenanlÀggningar i den mindre trÀdgÄrden : en studie som behandlar vattenanlÀggningar ur trÀdgÄrdsanlÀggares och vattenproduktförsÀljares perspektiv

Vatten Àr ett av grundelementen och Àr ett vanligt inslag i trÀdgÄrden som kan skapa ytterligare en upplevelse. DÀrför baseras studien pÄ vattenanlÀggningars efterfrÄgan hos privatpersoner. Studien riktar sig frÀmst mot trÀdgÄrdsingenjörer dÄ utbildningen inte innefattar detta Àmne. Som nybörjare inom branschen Àr det svÄrt att ha en uppfattning om vad som efterfrÄgas inom vattenanlÀggningar.Studien syftar till att utifrÄn anlÀggares och försÀljares synvinklar undersöka hur efterfrÄgan ser ut. Den grundlÀggande frÄgan Àr: Vad efterfrÄgar den genomsnittliga privata kunden för vattenanlÀggningar utifrÄn estetiskt perspektiv? För att besvara vÄra frÄgor startade vi med en litteraturomgÄng, och med litteraturen som utgÄngspunkt genomförde vi sedan ett antal intervjuer.

Blivande folkskollÀrare : En social rekryteringsstudie av inskrivna mÀn vid Karlstads folkskollÀrarseminarium

The main purpose of this essay is to interpret possible pattern in social extraction, among future male elementary school teachers, at Karlstads elementary school teachers seminar over time. The questions that intend to concrete the purpose, and describe the possible pattern of social backgrounds are following; Where do the future male elementary school teachers come from? How the social recrutiment is divided in professional categorys, and is there any distinction in the pattern of social recrutiment over time? Which social groups were represented at Karlstads elementary school teachers seminar between the year of 1860-1940, and how they were divided.At the categorization of occupation, class- and social belongings I®ve used Sten Carlssons theory of professional categories (the social transformation in Sweden after 1866) which also was used by Kerstin Skog-Östlin in her dissertation Pedagogical control and authortity.The changes in the pattern of social recruitment of male future elementary school teachers were following; the proportion of students with agricultural backgrounds has decreased between the year of 1860 and the turn of the century. Further there was a substantial reduction of students with agricultural backgrounds between the turn of the century and the year of 1940. Students with agricultural backgrounds had the lowest represented frequency according to the investigation.

Turkos: en presentation av turkosen, dess varianter, förekomst, synteter och imitationer samt handel

Med detta arbete önskar jag ge lÀsaren en introduktion till ?Turkosens vÀrld? och ge identifieringsverktyg till dem som vill arbeta med denna vackra sten. Detta examensarbete redovisar de olika sÀtten som turkos bildas pÄ och dess olika upptrÀdanden i naturen runt om i vÀrlden. De vanligaste metoderna för att manipulera turkos av sÀmre kvalitet, liksom metoder för att upptÀcka detta presenteras. Det finns Àven turkosliknande stenar, imitationer, som likaledes behandlas hÀr.

Utan ben över stock och sten : En studie om hur friluftslivsundervisningen ser ut för rullstolsburna elever i tre skolor

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur idrottslÀrare utformar friluftslivsundervisningen för rullstolsburna elever som gÄr i klasser med icke rullstolsburna. Vi stÀllde följande frÄgor: Hur bedriver idrottslÀrarna friluftsundervisning i skolan samt vilka möjligheter och begrÀnsningar finns det för rullstolsburna elever i friluftslivsundervisningen? MetodVi har genomfört kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med tre stycken idrottslÀrare pÄ tre olika skolor. De intervjuade idrottslÀrarna undervisar eller har undervisat i idrott och hÀlsa i en klass dÀr en rullstolsburen elev har ingÄtt. ResultatDe intervjuade idrottslÀrarna bedriver en relativt varierad friluftslivsundervisning dÀr de rullstolsburna eleverna Àr med i friluftslivsundervisningen i det de kan, vilket Àr det mesta av nÀmnda undervisning. LÀrarna menar att det största hindret Àr den elÀndiga terrÀng som skogen ibland kan bjuda.

Upplevelser hos patienter med trycksÄr gÀllande uppkomst, förebyggande och pÄverkan pÄ det dagliga livet : En kvalitativ intervjustudie

Bakgrund: Studier visar att trycksa?r a?r ett stort problem eftersom det pa?verkar patienterna da? det inneba?r ett lidande och dessutom kostar det samha?llet mycket pengar. Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva upplevelser hos patienter med trycksa?r med avseende pa? trycksa?rets uppkomst, hur det dagliga livet pa?verkas samt deras syn pa? hur trycksa?ret skulle kunna ha fo?rebyggts.Metod: Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer anva?ndes. A?tta informanter med trycksa?rskategori 2-4 valdes ut genom ett bekva?mlighetsurval pa? ett universitetssjukhus i mellansverige under ho?sten 2013.

Skattereduktion för hushÄllsarbete : En granskning av grÀnsdragningsproblem

Den 1 januari 2014 blir bokföringsnÀmndens nya K-regelverk högaktuella för svenska företag. Enligt bokföringsnÀmnden Àr företag tvingade att vÀlja ett regelverk som de ska följa. K-regelverken Àr uppdelade i fyra kategorier bestÄende av K1, K2, K3 och K4 dÀr varje regelverk Àr anpassade till olika företagsformer och storlekar. Det Àr dock lÄngt ifrÄn alltid som det Àr en sjÀlvklarhet för företagen vilket regelverk som ska anvÀndas. För onoterade företag som klassificeras som smÄ finns möjligheten att vÀlja mellan K2 och K3.

Objektivitet vid skatteutredning och förundersökning om skattebrott : En jÀmförelse av kraven pÄ objektiv undersökning

Den 1 januari 2014 blir bokföringsnÀmndens nya K-regelverk högaktuella för svenska företag. Enligt bokföringsnÀmnden Àr företag tvingade att vÀlja ett regelverk som de ska följa. K-regelverken Àr uppdelade i fyra kategorier bestÄende av K1, K2, K3 och K4 dÀr varje regelverk Àr anpassade till olika företagsformer och storlekar. Det Àr dock lÄngt ifrÄn alltid som det Àr en sjÀlvklarhet för företagen vilket regelverk som ska anvÀndas. För onoterade företag som klassificeras som smÄ finns möjligheten att vÀlja mellan K2 och K3.

Varför ska ett K2-företag frivilligt vÀlja K3? : En studie om bokföringsnÀmndens befogenheter

Den 1 januari 2014 blir bokföringsnÀmndens nya K-regelverk högaktuella för svenska företag. Enligt bokföringsnÀmnden Àr företag tvingade att vÀlja ett regelverk som de ska följa. K-regelverken Àr uppdelade i fyra kategorier bestÄende av K1, K2, K3 och K4 dÀr varje regelverk Àr anpassade till olika företagsformer och storlekar. Det Àr dock lÄngt ifrÄn alltid som det Àr en sjÀlvklarhet för företagen vilket regelverk som ska anvÀndas. För onoterade företag som klassificeras som smÄ finns möjligheten att vÀlja mellan K2 och K3.

Betydelsen av naturstenshÀllens ytbearbetning mot underlaget för att undvika att stenen glider i sidled

Problemet med att stenen i belÀggningar, naturstenshÀllen, glider mot underlaget p.g.a. för lÄg friktion Àr ett stort och kostsamt problem för bÄde bestÀllare och entreprenör. För att försöka besvara frÄgan om hur mycket stenens ytbearbetning pÄ undersidan pÄverkar friktionen vid olika vertikal belastning har ett stort antal tester genomförts. Stenens undersida hart testats med tre olika nybearbetningar sÄgad, flammad och krysshamrad. Stenarna har sedan med tre olika vertikal belastning dragits i fyra olika sÀttsandsunderlag, torrt respektive fuktat stenmjöl och torrt respektive fuktat stenkross (2-4 mm, ?flis?). För att sÀkerstÀlla skillnaderna har en statistisk analys genomförts. Den första iakttagelsen som har gjorts Àr att den krysshamrade stenen i 6 av 6 fall har större friktion mot underlaget Àn de andra ytbearbetningarna, oberoende av variation i vertikal belastning pÄ fuktat stenmjöl och stenkross.

SlakthusomrÄdet : en gestaltning enligt Jane Jacobs

SlakthusomrÄdet i södra Stockholm stÄr inför stora förÀndringar. Sten Nordin, ett borgarrÄd i Stockholms kommun, har gjort lösa löften till företag som IKEA och IKANO för att lÄta dem etablera sina varuhus, hotell och liknande i omrÄdet. I den hÀr uppsatsen undersöks Jane Jacobs teori om stadsplanering och hur den kan appliceras pÄ hur SlakthusomrÄdet kan komma att utformas. Teorin innehÄller fyra villkor: omrÄdet mÄste ha mer Àn en primÀr funktion, det mÄste vara smÄskaligt och finkornigt bebyggt, en variation ska finnas i bebyggelsens Älder och utseende, och en tillrÀckligt hög koncentration av mÀnniskor mÄste befinna sig pÄ platsen under dygnets alla timmar. Enligt Jacobs mÄste alla fyra villkor uppfyllas för att omrÄdet ska bli fullt funktionellt och levande. TvÄ analyser genomförs i undersökningen av omrÄdet: en baserad pÄ Kevin Lynchs metod och en baserad pÄ SWOT-analys av Jane Jacobs teori. Baserat pÄ resultatet av analysen och vidare pÄ Jane Jacobs teori tas ett program fram och ett exempel pÄ SlakthusomrÄdets utformning designas. Programmet innehÄller fem punkter: TÀta och tydliga kvarter, bevarande av delar av befintlig bebyggelse, hus som vetter mot gata, tydligare strÄk genom omrÄdet, fler bostÀder, och fler entréer till omrÄdet. Arbetet avslutas med en diskussion huruvida Jane Jacobs teori Àr optimal för att basera riktiga projekt pÄ och hur och om det Àr möjligt att komplimentera teorin med andra metoder och teorier.

FrÄn frö till frö : - en beskrivning av fröodling av köksvÀxter för husbehov i Sverige

Enligt forskning har riktig natur och bilder av natur en avstressande effekt pÄ mÀnniskor i sjukhusmiljö. Stenpartier byggs ofta för att simulera naturliga förhÄllanden och kan upplevas som en tredimensionell landskapsmÄlning som förÀndras med Ärstidens vÀxlingar.Syftet med denna studie Àr att komma fram till en gestaltningsskiss med hjÀlp av sten och stenpartivÀxter. Gestaltningen tÀnkta plats Àr utanför GÀvle sjukhus. Fokus har lagts pÄ stenpartiets uppbyggnad, vÀxternas krav och anpassningen till sjukhusmiljön.För att ta reda pÄ ett stenpartis uppbyggnad och stenpartivÀxters krav pÄ vÀxtmiljö har bÄde en litteraturstudie och platsbesök med intervjuer gjorts. Litteraturen Àr sökt via LIBRIS.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->