Sök:

Sökresultat:

1516 Uppsatser om Statsbidrag för läsa-skriva-räkna - Sida 36 av 102

Va? Ska vi skriva för hand? : En kvalitativ studie av datorskrivna och handskrivna elevtexter

Undersökningens syfte Àr att jÀmföra datorskrivna och handskrivna elevtexter för att ta reda pÄ om gymnasieelevers texter skiljer sig Ät utifrÄn vissa sprÄkliga aspekter beroende pÄ om eleverna skriver pÄ dator eller för hand. I undersökningen har en komparativ studie av fem datorskrivna och fem handskrivna elevtexter genomförts utifrÄn en kvalitativ textanalys med fokus pÄ texternas sprÄkfunktion, disposition, textbindning, syntax och ortografi. Utöver dessa har Àven tvÄ kvantitativa analyspunkter tillÀmpats i undersökningen: textlÀngd och genomsnittlig meningslÀngd.Undersökningen visar att det finns skillnader mellan elevernas datorskrivna och handskrivna text, men bara pÄ vissa omrÄden. De största skillnaderna berör frÀmst de kvantitativa analyspunkterna som visar att bÄde textlÀngd och meningslÀngd Àr lÀngre i de datorskrivna texterna. LikasÄ gÄr att faststÀlla smÄ skillnader mellan texternas sprÄkfunktion, referentbindning och satsradning.

Bloggning : om upplevelser kring publicering av personlig information för offentligheten

Det har blivit alltmer populÀrt att ?blogga?. Ordet blogg uppstod under 1990-talet och sedan dess har ett stort antal mÀnniskor tagit det av fenomenet. Publicering av information pÄ Internet kan innebÀra att vem som helst kan fÄ tillgÄng och detta var en utgÄngspunkt för studiens syfte, som var att fÄ förstÄelse för hur studiens deltagare upplever att publicera personlig information för offentligheten via bloggar. För att nÄ förstÄelse anvÀndes kvalitativa intervjuer.

MÀrkskyltprogram för mÀttransformatorer

Detta examensarbete utfördes pÄ ABB Power Technologies i Ludvika med syfte att förenkla tillverkningen av mÀrkskyltar till mÀttransformatorer.Tidigare utformades alla skyltar för hand i Excel utifrÄn data frÄn ett berÀkningsprogram. Det gjorde att det behövdes en mall för varje variant i varje sprÄk vilket ledde till vÀldigt mÄnga mallar. PÄ ABB ville man bÄde komma ifrÄn mÀngden olika mallar och det tidskrÀvande handarbetet som dessutom kunde resultera i att skyltarna inte fick enhetligt utseende. Genom att göra ett program som automatiskt genererar skyltarna utifrÄn en standardmall med hjÀlp av en fil frÄn berÀkningsprogrammet sparas mycket tid och arbete. Den som utformar skylten behöver dÄ bara lÀgga till nÄgra fÄ data sjÀlv och kan vÀlja sprÄk direkt i programmet istÀllet för att behöva skriva allt för hand.Resultatet av detta examensarbete blev ett program som anvÀnds av ABB för att göra skyltar till nÀstan alla mÀttransformatorer..

Om jag hade levt pÄ medeltiden? : Historiemedvetandets utveckling genom höglÀsning av skönlitteratur, boksamtal och att skriva berÀttelser.

Abstract:According to the curriculum of the Swedish school the pupils should develop their historical consciousness. The aim of this study was to find out which pupils develop this consciousness by listing to an historical novel, talking about that book and writing stories. The study went on for four weeks and the subject of the teaching was the Middle Ages. 28 pupils took part and a variety of methods were used: 1: questionnaire about the lives of the pupils, 2: Making observations of their attitude to the teaching and 3: story writing. The results show that the social background does not influence the development of an historical consciousness.

Att lÀsa och skriva med IKT : informations och kommunikationsteknologinsinverkan pÄ unga vuxna dyslektikerslÀs- och skrivutveckling

Syftet var att ta reda pÄ hur sju unga vuxna personer med diagnosticerad dyslexi/specifika lÀs- och skrivsvÄrigheter upplevde de tekniska hjÀlpmedel som de anvÀnde under sin skoltid. En kvalitativ undersökning med samtalsintervjuer gjordes utifrÄn ett sociokulturellt och relationellt perspektiv. Personerna som blev intervjuade fick beskriva vilka program de anvÀnt och berÀtta hur de upplevde datorstöd och tekniska hjÀlpmedel. DÀrefter fick de beskriva vad de anser hade hjÀlpt dem bÀst i deras lÀsning och skrivning. Resultatet visade att informanternas socioekonomiska bakgrund speglade tidpunkten för deras diagnosticering.

Trygghet och boende : Analys och produktion av Eskilstuna Kommunfastigheter AB:s textmaterial

I följande rapport redogör jag för mitt examensarbete vid MÀlardalens högskola vÄren 2010. Eskilstuna Kommun-fastigheter AB anvÀnder ordet ?trygg? i deras affÀrsidé pÄ webbsidan (kfast.se). Det finns dock ingen utförlig information i anslutning som förklarar för befintliga och potentiella hyresgÀster vilka ÄtgÀrder som har genomförts för att öka tryggheten. Syftet med detta arbete har dÀrför varit att dels undersöka vilka brister det finns i den befintliga texten om trygghet pÄ webbsidan, dels att skriva en ny textversion.

Fonologi och rÀttskrivning hos flersprÄkiga barn i Ärskurs tvÄ

För att kunna lÀsa och skriva behöver barn bÄde kunna diskriminera mellan olika fonem och sÀtta ihop dessa till en helhet i enlighet med mÄlsprÄkets regler. DÄ olika sprÄk har olika sprÄktypologier var det ena syftet att jÀmföra hur fonologisk produktion och skrivning av svenska sprÄket kunde skilja sig hos barn i Ärskurs tvÄ med arabiska och somaliska som modersmÄl med en svensk kontrollgrupp som hade svenska som modersmÄl. Det andra syftet var att undersöka samband kunde finnas mellan fonologi och rÀttskrivning. Ett expressivt fonologiskt test samt ett rÀttskrivningstest bestÄende av nonsensord anvÀndes. Resultatet visade att de flersprÄkiga grupperna skilde sig frÄn den svenska gruppen betrÀffande rÀttskrivning.

Skrivprocessen: en nygammal metod för att öka elevens
engagemang, kunskap och medvetenhet om sitt skrivande: en
studie i grundskolan, Ă„rskurs 4-9

Syftet med vÄr undersökning var att studera om processinriktat skrivarbete kan förÀndra elevers lust, motivation och förmÄga att arbeta med text. Vi genomförde vÄra studier i en Ärskurs 9 och en Ärskurs 4-6 i tvÄ olika skolor med sammanlagt 33 försökspersoner. Textuppgiften för eleverna handlade i huvudsak om att skriva brev till tvÄ andra nordiska lÀnder, Finland och Island. Eleverna fick i början och i slutat av projektet svara pÄ en enkÀt. Under projekttiden skrev eleverna loggbok, som ibland innehöll specifika frÄgor om det som just dÄ behandlades.

Att förstÄ och stödja elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter - men hur? LÀrares uppfattningar av problemet, dess orsaker och möjliga ÄtgÀrder.

AbstraktSyftet med studien Àr att ta reda pÄ hur lÀrare uppfattar dyslexi och lÀs- och skrivsvÄrigheter, hur lÀrare resonerar kring orsakerna och vilka ÄtgÀrder som vidtas av lÀrarna. Undersökningen belyser hur lÀrare ser pÄ begreppen dyslexi respektive lÀs- och skrivsvÄrigheter och tidigare forskning inom detta omrÄde. Vygotskijs sociokulturella teori Àr utgÄngspunkten i studien. Studien grundar sig i en kvalitativ metod och med kvalitativ analys av data som erhÄllits genom intervjuer med deltagarna i studien. Studien visar att lÀrare upplever dyslexi och lÀs- och skrivsvÄrigheter som brister i elevens förmÄga att lÀsa och skriva.

WhatŽs the big deal? - en intervjustudie om lÀrares instÀllning kring sex och samlevnadsundervisning pÄ gymnasiet

Sedan urminnes tider har mÀnniskan varit intresserad av den egna sexualiteten. I detta arbete sÀtter vi fokus pÄ dagens gymnasieskola, dÀr sex- och samlevnadsundervisningen nu Àr ett hett och omdiskuterat Àmne. I dagens skola har omrÄdet en Àmnesövergripande karaktÀr, men för att ge mer utrymme till detta kunskapsomrÄde strÀvar Skolverket efter att skriva in sex och samlevnad i bland annat naturkunskap A. Hur gymnasielÀrarna ser pÄ denna implementering, Àr det som vi författare har haft för avsikt att studera och fördjupa oss i. MÄlet med undersökningen var att belysa problematiken kring sex- och samlevnadsundervisning pÄ gymnasiet.

Reflektera Ànnu mera : Hur man arbetar med elevreflektion pÄ textilslöjden

Syftet med min undersökning var att studera om textillÀrare tillÀmpar elevreflektion i sin undervisning och pÄ vilket sÀtt, samt att se hur de ser pÄ elevreflektion. Metoder som anvÀnts för att fÄ fram resultatet Àr litteraturstudier och en enkÀtundersökning. EnkÀtundersökningen genomfördes med verksamma textillÀrare i VÀsterbottens lÀn. EnkÀtsvaren har jag tolkat med den hermeneutiska tolkningsmetoden. Det resultat jag fick utifrÄn enkÀten visar att lÀrarna anvÀnder sig av elevreflektion i sin undervisning och tycker det Àr viktigt.

HÀr Àr ej civilisationen spridd, hÀr har indianerna Ànnu sitt hemland : Om möjligheterna att skriva om svensk bosÀttning i Amerika och indianernas undantrÀngande i samma historia, utifrÄn indianoroligheter i Minnesota 1898

AbstractThis essay is based on a qualitative and quantitative study. We have compared history textbooks on an upper secondary level and how the books handle the Soviet Union. This study is done in VÀxjö as a region. Furthermore we also made interviews with upper secondary teachers and forms with upper secondary students. Our study of the textbooks has been ranges within the period from 1917 until 2009: we choose the year 1917 because the Soviet revolution started at the former date.

Massage i skolan: ett sÀtt att öka elevers motivation?

Vi har i vÄrt examensarbete undersökt om elevers motivation för skolarbetet kan förbÀttras, genom att införa regelbundna massagestunder i undervisningen. VÄrt utvecklingsarbete genomfördes i en Är sexa med 18 elever, sju flickor och elva pojkar. Under vÄra sju praktikveckor (undantag frÄn den första praktikveckan) införde vi massage byggd pÄ riktiga massagegrepp, en till tvÄ gÄnger per vecka i cirka 40-60 minuter per tillfÀlle. Vi kom fram till vÄrt resultat genom att lÄta eleverna svara pÄ tvÄ enkÀter ? en i början och en i slutet av praktiken.

Praktisk kompetens i projektering

Denna rapport Àr ett examensarbete av mig, Per Johansson, och beskriver det företag och den arbetsplats som jag tillbringat min verksamhetsförlagda utbildning (VFU) pÄ. I examensarbetet ingÄr det att ta upp ett problem och presentera en eventuell lösning pÄ problemet.Jag hittade inte nÄgot specifikt prroblem att skriva om pÄ den arbetsplats jag varit pÄ utan jag har försökt att beskriva vad vissa personer inom arbetsledning pÄ bygg och anlÀggningsföretag ofta upplever som ett problem angÄende hur projekteringen fungerar. Efter att jag intervjuat ett antal personer pÄ flera olika företag sÄ visade det sig att de flesta tycker att det saknas praktisk kompetens i vissa projekt nÀr man projekterar. Det leder till att de bÄde kan vara svÄrt att utföra projekten ur ett arbetsmiljöperspektiv och Àven rent byggtekniskt. Detta Àr olika beroende vad det rör sig om för typ av projekt.

Det jag tÀnker stÀmmer inte överens med vad jag sÀger

Denna uppsats belyser de svÄrigheter som kan uppkomma hos personer med Multipel Skleros. Syftet var att beskriva hur MS-patienter pÄverkas av att leva med MS. Med hjÀlp av SBU:s sju steg har sju kvalitativa artiklar valts ut. Dessa har granskats och resultatet presenteras i tre huvudkategorier, sjukdomens pÄverkan, olika strategier att hantera MS och bemötande frÄn vÄrdpersonal. Resultatet visade att MS-patienter tappar sina förmÄgor som minnet, koncentrationen, drabbas av fatigue och försÀmrat rörelsetempo. Detta gör att vikten av sociala kontakter ökar för att bland annat klara av arbete.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->