
Sökresultat:
3734 Uppsatser om Stad och land - Sida 53 av 249
Hattholmen - en stadsdelsförvandling i Karlskrona
Karlskrona är unikt i Sverige genom sin geografiska placering i kustlandskapet
med de begränsningar det ger för framtida utvidgningar. Centrala Trossö ligger
i en ände av staden och under flera århundraden har staden bara kunnat växa in
över land. När många städer pratar om stadsformer som ?rund stad? och
?bandstad? har Karlskrona en form av ?tårtbitsstad? med centrum i spetsen och
resten av staden i nordöstlig riktning.
Staden strävar efter att behålla Trossö som centrum, men har idag problem med
att allt fler bor längre och längre från ön.
Inre Hamnen Oskarshamn, från oanvänd hamn till attraktiv del av staden
Idag finns det ett stort tryck på förtätning i vattennära lägen.
Många gamla verksamhetsområden och hamnområden utvecklas
till nya stadsdelar.
Stora delar av hamnen i Oskarshamn används idag fortfarande
aktivt men Inre Hamnen står utan någon direkt användning.
Syftet med mitt arbete har varit att utforma ett förslag från
oanvänd hamn till attraktiv del av staden, som kopplar ihop
Inre Hamnen med stadens centrum, men som även ska öka
platsens attraktion. Syftet har även varit att öka viljan att röra
och befinna sig i hamnområdet.
Ett problem har varit den upplevda barriärseffekten på
Skeppsbron, som sträcker sig längs med en stor del av planområdet.
Att få ner skalan på vägen samt minska bilarnas
dominans har varit av stor vikt i utformandet av planförslaget.
För att få grepp om platsens egenskaper och karaktär har Cullens
serial vision använts samt en SWOT-analys (styrkor, svagheter,
möjligheter och hot).
Hur man skapar en attraktiv stad har genomsyrat arbetet och
även legat till grund vid utformningen av frågeställningarna. I
arbetet har jag använt mig av tre teoretiker som alla talar om
hur attraktivitet uppnås. De teoretiker jag använt mig av är
Jan Gehl, Jane Jacobs och Gordon Cullen. Det Jacobs och Gehl
förespråkar är att specifika fysiska strukturer gynnar möten
mellan människor i städer samt mångfald.
Brucellosis in small ruminants : an investigation of knowledge, attitude and practices in peri-urban farming around the region of Dushanbe, Tajikistan
Landlocked Tajikistan is situated in Central Asia and is not only the smallest republic of Central Asia, but it is also one of the most mountainous with some of Central Asia?s highest peaks. Tajikistan is currently and historically the most financially disadvantaged country within Soviet Union/Russian territories.
Agriculture is the main occupation for more than half of the country?s population. Unfortunately, however, only 7% of Tajikistan is arable land and the agriculture productivity is low.
Handelsbankens företagskultur i Storbritannien : hur anställda upplever Handelsbankens företagskultur i Sverige och i Storbritannien
Syftet med denna studie är att undersöka hur anställda i Storbritannien upplever Handelsbankens företagskultur och jämföra svaren med hur anställda i Sverige upplever företagskulturen. Syftet är också att undersöka hur huvudkontoren i respektive land arbetar för att underhålla och bevara den unika företagskulturen. Studien ämnar även till att undersöka i vilken utsträckning företagskulturen påverkar motivationen hos de anställda..
Lucia för trestämmig damkör
Mitt sja?lvsta?ndiga projekt har varit att genom sa?ngteknisk tra?ning, ensemblesa?ngstra?ning och arrangering skapa en luciakonsert fo?r tresta?mmig damko?r. Denna framfo?rdes pa? Nytorgsga?rdens a?ldreboende i Stockholms stad den 12 december 2012. Programmet bestod av de klassiska luciasa?ngerna i sa?va?l redan utgivna arrangemang som nya arrangemang, framarbetade av mig och Sandra Halvarsson under ho?sten.
Sverige ömsar landskap
Sverige är, enligt en undersökning våren 2012, det land som urbaniseras snabbast i Europa.Samtidigt som vi bevittnar hur landsbygden successivt avlövas ställs frågor kring den framtida relationen mellan de tätbefolkade och de nästintill folktomma delarna av landet. Vilka yttre förutsättningar vilar den urbana expansionen på - och vilken roll tilldelas det icke urbana - det vi ofta benämner som landsbygden?Projektet kan beskrivas som en undersökning av den framtida landsbygden utifrån fyra framtidsscenarios - Storbolagens Era, Livet på landet, Byalagens återkomst och Det exotiska reservatet..
Sista Bossen
Vår produktion består av en speltidning, i både digital och tryckt form, som
kretsar runt ett community av skribenter och forumiter. Målet var att skapa en
oberoende tidning med fokus på åsikter och upplevelser, där majoriteten av det
redaktionella materialet var skrivet av läsare.
Vårt arbete gick ut på att formge, illustrera och distribuera denna tidning,
men även att söka annonser, utforma en webblösning för kommunikation mellan
användarna samt bedriva övrig företagsverksamhet (så som externa
beställningsjobb inom media) för att ro i land projektet..
Godkänd : men inte simkunnig?
Syfte och frågeställningSyftet med uppsatsen är att ta reda på om eleverna som har ett godkänt betyg i idrott och hälsa från grundskolan kan simma när de kommer upp på gymnasiet. Frågeställningarna har varit följande: Hur många elever upplever att de kan simma? Hur många av dem kan simma? Finns det något samband mellan kön, bakgrund och etnicitet och elever som inte är simkunniga?MetodUndersökningen gjordes på 213 elever på en gymnasieskola. Elevernas betyg från grundskolan togs fram från gymnasieantagningen. Eleverna fick besvara en enkät huruvida de kunde simma eller inte.
MALMÖS NYA IDENTITESMARKÖR : En analys av stadsdelen Västra hamnen
Uppsatsen är en komparativ studie av stadsdelen Västra hamnen i Malmö, detta genomMalmö stads visioner och utvalda artiklar. Syftet med studien är att analysera hurmarknadsföringen av en stadsdel kan påverka en hel stad. Studien är uppbyggd i ettkronologiskt perspektiv för att läsaren enklare ska se den strukturella utvecklingen. Genomurbanteori behandlas ämnen som mentala bilder av staden, sociala strukturer och kulturellaprocesser i följd av den postindustriella utvecklingen i stadsdelen Västra hamnen..
Hur uppnås ekologisk hållbarhet? Samverkan & Motkrafter
Begreppet hållbar utveckling har växt fram kring orsaker och lösningar för
globala försörjnings- och deponeringskriser. Begreppet är mycket brett och
diskuteras runt om i världen. Diskussionen om hur samhället ska uppnå en
hållbar utveckling har påverkat fysisk planering och trafikplanering. Grunden
till en hållbar utveckling ligger i en samordnad och miljöanpassad bebyggele-
och trafikplanering. Det är bland annat viktigt att det finns förutsättningar
för en effektiv och miljöanpassad kollektivtrafik och ett effektivt gång- och
cykeltrafiknät.
Förtätning av tätort utan att bebygga orörd mark : En utredning för Eidar AB:s förutsättningar att förtäta Trollhättan Stad
SammanfattningFörtätning är idag ett högaktuellt begrepp då den svenska befolkningen beräknas passera tio miljoner invånare år 2025. Förtätning innebär att städer växer inåt istället för utåt som trenden länge varit i Sverige. Trollhättans Stad är inget undantag och kommunfullmäktige klubbade 2014-02-10 igenom en ny översiktsplan med tydliga mål om förtätning och en ökad hållbar utveckling. Översiktsplanen slår fast att staden skall öka med 14 000 invånare och att det då behövs byggas 7 000 nya bostäder till år 2030 för att klara behovet. Som svar på översiktsplanen har Eidar AB, som är Trollhättas allmännyttiga bostadsbolag, beslutat att fram till år 2030 producera minst 1 000 nya bostäder. Syftet med undersökningen har varit att ta reda på vilka förutsättningar Eidar AB har till att förtätat tätorten Trollhättan utan att det behöver innebära att nyproducera bostäder på oanvänd mark, men även hur Eidar AB kan bidra till en hållbar utveckling av Trollhättan.
Tribal tillhörighet ? Ett framtida perspektiv på marknadssegmentering?
För att få en tydlig bild av en marknad använder företag sig av segmenteringstekniker för att dela upp konsumenter i olika segment med målet att kunna precisera sina marknadsföringsåtgärder och optimera sina försäljningsutsikter. I dagens globaliserade multikanalsamhälle suddas landsgränser ständigt ut, vilket skapar ett behov för företag att istället identifiera regionala marknader. Genom att karlägga regioner är det möjligt att röna ut om det även inom ett land kan finnas skillnader i attityder till olika varumärken. Kombinationen av geografisk, demografisk och psykografisk segmentering möjliggör för företag att inte enbart se vilken ålder konsumenter har eller vilken stad de bor i, utan även vilken typ av attityd de har gentemot en viss produkt eller ett varumärke.Studien syftar till att ta reda om det finns regionala skillnader i varumärkesattityder i Sverige samt vad attityderna grundar sig i. I form av en studie över tre geografiskt skilda områden i Sverige, där 239 respondenter medverkade i strukturerade intervjuer undersöktes om varumärkesattityder kan skilja sig åt i de olika regionerna.
Att omsätta mångfald i praktik - en fallstudie på Sociala Omsorgsförvaltningen i Borås Stad
Arbetet med mångfald utgår från diskrimineringslagstiftningen för att säkerställa attorganisationer bedriver ett aktivt mångfaldsarbete. Ett verktyg för organisationer attaktivt jobba med frågan är genom att utfärda en mångfaldsplan. Planen syftar till attmotverka diskriminering samt uppnå lagens intentioner. Mångfaldsplanen utfärdas oftapå central nivå men praktiseras på lokal nivå. Ett vedertaget dilemma är det glapp somkan uppstå mellan policy och praktik.
Könsstereotyper regerar i skolreklam : - En studie i hur genus görs i reklam för gymnasieskolor i Stockholms stad
SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka hur genus görs i reklam för gymnasieskolor. Detta har gjorts genom text- och bildanalys av reklambroschyrer från 15 gymnasieskolor i Stockholms stad. Med en socialkonstruktionistisk utgångspunkt har analyserna gjorts utifrån teorier om reklam och genus. Analysen fann fem viktiga kategorier i materialet; utseende, kroppsspråk & agerande, segregation, samtalsdiskurs samt programmen & skolan. Dessa kategorier visar att det finns en dikotomi mellan killar och tjejer i materialet, vilken tydliggörs genom kläder, smink, accessoarer, hår.
Utformning av sidoområden med hänsyn till vägens livscykelkostnad
Single vehicle accidents are one of the most common types of accidents that occur on the Swedish road network. Depending on the design of the road, the presence of a crash barrier and embankment on the roadside, the outcome of a roadside collision can lead to serious injuries and even deaths.The aim of this project is to investigate the possibility of improving road safety by designing the optimal roadside area based on the results of a life cycle cost analysis (LCC).The questions that have been answered during the duration of this project are:1) Describe the current technical solutions for roadside area design and the various barrier types used in Sweden.2) Complete an existing mathematical model that has been developed by Hawzheen Karim, for calculating life-cycle costs for various roadside areas.3) Calculate and compare the life cycle costs for the side area with a barrier and without a barrier.By performing an analysis of the documentation on the current guidelines and rules for shaping the roadside, was it possible to describe the current technical solutions for the formation the roadside as well as the current roadside barriers in use today. A mathematical model for calculating the life cycle costs of different barrier types had already been developed by Hawzheen Karim. This model was supplemented so that it could calculate life-cycle costs of the roadside region with and without a barrier. After the model was completed, an analysis was performed to obtain life-cycle costs of a roadside with and without a barrier.The result showed that there is a clear relationship between the slope inclination, fill height, and the rate at which the costs rise.