Sök:

Sökresultat:

14493 Uppsatser om Stöd och stressreducerande faktorer - Sida 47 av 967

Nationella minoriteter i ett urvalhistorielÀroböcker : Om anpassning till lÀroplan, författarresonemangoch faktorer som pÄverkar författarprocesser

SammanfattningStudien Àr uppdelad i tvÄ delar. Den första delen Àr en innehÄllsanalys för att synliggöra de nationella minoritetsgruppernas utrymme i historielÀroböcker för grundskolans senare Är, samt lÀroböckernas anpassning till kunskapsmÄlen gÀllande de nationella minoritetsgrupperna som presenterats i Lgr11. Urvalet lÀroböcker har gjorts för att tÀcka det som anvÀnds i stor utstrÀckning i undervisningen i grundskolans senare Är.Resultatet i innehÄllsanalysen visar att det Àr varierande mÀngd och utformning av innehÄll gÀllande de nationella minoritetsgrupperna i historielÀroböckerna. Resultatet visar Àven att ingen av lÀroböckerna som blivit analyserade kan anses anpassade till kunskapsmÄlen i Lgr11 gÀllande de nationella minoritetsgrupperna, dÄ ingen av de fyra böckerna presenterar material om alla grupperna pÄ ett tillrÀckligt vis.UtifrÄn resultatet av innehÄllsanalysen har intervjufrÄgor formulerats. Intervjuer med författare till fyra olika lÀromedel har sedan förts, som den andra delen i studien, för att synliggöra pÄverkande faktorer i författandeprocessen.

Faktorer som pÄverkar konsumentens val av betalningssÀtt vid elektronisk handel

Elektronisk handel Àr ett anvÀndningsomrÄde som ökar allt mer, eftersom Internet öppnar helt nya möjligheter för alla företag, stora som smÄ, att nÄ en global marknad. Antalet konsumenter vÀxer kraftigt och utgör en köpstark grupp. För att den hÀr ökningen skall kunna ske Àr det avgörande att de olika betalningsalternativen som erbjuds fungerar vÀl och har konsumenternas förtroende. Eftersom bÄde konsumenten och webbutiken sparar pengar om elektroniska betalningssÀtt anvÀnds, kan detta vara en avgörande faktor för framtiden. Syftet med denna studie har dÀrför varit att ta reda pÄ vilka faktorer som pÄverkar svenska konsumenter vid val av betalningssÀtt.UtifrÄn resultatet av den litteraturstudie respektive enkÀt- och intervjustudie som utförts under detta arbete pÄvisas att 35% av konsumenterna anvÀnder faktura som betalningssÀtt.

Basel II- Behöver regelverket modifieras? : En empirisk studie om riskhantering i en liten bank och en stor bank i Sverige

Kommunikation, kompetens, förtroende och engagemang Àr alla viktiga faktorer förfastighetsmÀklaren som pÄverkar kundmötet. FastighetsmÀklaren ska arbeta aktivt medvariablerna för att fÄ vetskap om och tillfredsstÀlla den sÀljande kundens önskemÄl. Ennoggrant utförd behovsanalys av kunden tillsammans med ett individuellt anpassat kundmöteÀr faktorer som pÄverkar kundens tillfredsstÀllelse i positiv bemÀrkelse. Studien bevisar attvariablerna samverkar och pÄverkar antalet nöjda kunder inom fastighetsmÀklarbranschen..

Att attrahera en mjukvaruutvecklare

I uppsatsen behandlas ungdomssprĂ„k ur ett dialektperspektiv, med utgĂ„ngspunkt i intervjuer med gymnasieungdomar frĂ„n Öckerö kommun. Undersökningen baseras pĂ„ en kvalitativ studie dĂ€r Ă„tta ungdomar som vuxit upp och bor i kommunen intervjuats i form av samtal som spelats in.Uppsatsens huvudsyfte Ă€r att undersöka om och hur ungdomars sprĂ„k pĂ„verkas av olika sociala faktorer och varför dessa förĂ€ndringar i sĂ„ fall Ă€ger rum. Jag har valt att utgĂ„ frĂ„n tvĂ„ olika typer av analyser, dels en detaljerad innehĂ„llslig, dels en sprĂ„klig. Anledningen till att den innehĂ„llsliga analysen Ă€r mer djupgĂ„ende Ă€n den sprĂ„kliga, beror pĂ„ att det Ă€r den sociala aspekten som utgör undersökningens huvudfokus.Studien visar att det finns nĂ„gra sĂ€rskilda sociala faktorer som pĂ„verkar ungdomars sprĂ„kförĂ€ndring mer Ă€n andra. Dessa faktorer Ă€r frĂ€mst hur ungdomarnas framtid ser ut, eftersom de anpassar sprĂ„ket efter deras planer inför framtiden.

UnderlÀttande faktorer i kommunikationen mellan patienter med afasi och vÄrdpersonal

Att inte kunna kommunicera med en patient med afasi gör att svÄrigheter i omvÄrdnadssituationen kan uppkomma. Syftet med studien var att belysa faktorer som kunde underlÀtta kommunikationen mellan vÄrdpersonal och patienter med afasi. Litteraturstudien inkluderade elva vetenskapliga artiklar funna i databaserna Cinahl och Elin@kalmar. Dock var utbudet av studier begrÀnsat och i mÄnga av studierna var det avsaknad av omvÄrdnadsperspektiv. TvÄ omvÄrdnadsteorier anvÀndes i studien för att belysa det omvÄrdnadsteoretiska perspektivet pÄ omvÄrdnadsproblemet.

Faktorer vid val av marknadsföringsleverantör ? en studie inom livsmedelsbranschen i SkÄne

Sammandrag Rapporten Àmnar att i huvudsak finna vilka faktorer som kunder vÀrderar nÀr de letar efter sin marknadsföringsleverantör men Àven vilka faktorer som gör att kunden vÀljer att byta byrÄ. Vidare för rapporten Àven en diskussion kring hur företagen bör göra nÀr de ska leta efter en ny byrÄ. Syftet med rapporten Àr sÄledes att göra branschen uppmÀrksam pÄ hur kunder selekterar i utbudet samt vilka saker som fÄr samarbetet att hÄlla lÀngre, men Àven för företagen att se hur de kan fÄ ut mer frÄn branschen genom att utföra en ordentlig byrÄvalsprocess. Arbetet bygger i huvudsak pÄ gjorda intervjuer samt enkÀtundersökningar, uteslutande genomförda i SkÄne. Anledningen till denna geografiska avgrÀnsning Àr för att begrÀnsa arbetets storlek med risk att den annars hade blivit för omfattande för kursen. Undersökningarna visade byrÄns kreativitet samt god kommunikation som de tvÄ viktigaste faktorerna. Vidare visade undersökningen ocksÄ pÄ att nÄgra av företagen hade valt sina nuvarande byrÄer genom etablerade bekantskaper och rekommendationer, vilket Àr nÄgot som teoretikerna inte rÄder till. Hur det kommer sig att kunden finner vissa faktorer viktigare Àn andra Àr svÄrt att diskutera kring, eftersom syftet med arbetet Àr att kartlÀgga dessa.

Vilka faktorer pÄverkar anvÀndandet av kunskapshanteringssystem?

Denna studie Àr en fallstudie i syfte att visa pÄ vilka faktorer som pÄverkar anvÀndande av kunskapshanteringssystem pÄ en arbetsplats med speciella förutsÀttningar. Det studerade fallet Àr en arbetsplats med endast deltidsarbetande studenter som oftast arbetar pÄ egen hand vid olika tider. Intervjuer med medarbetarna visar pÄ att anvÀndande av andra system Àr en viktig faktor som kan förhindra bÄde delande av kunskap och sökande av information via kunskapshanteringssystem. Studien har jÀmförts med tre tidigare studier för att visa pÄ likheter och skillnader mellan arbetsplatser med olika förutsÀttningar..

E-förvaltning : ett nytt sÀtt att hantera information

Syfte: Vi vill bidra med ökad förstÄelse för faktorer som kan underlÀtta utveck-lingen av e-förvaltning. Metod: Magisterarbetet Àr en kvalitativ studie av Sölvesborgs kommun. Vi har genom framför allt intervjuer samlat in vÄrt empiriska material. Vi har utgÄtt frÄn empirin, men samtidigt har vi haft vÄr teoretiska referensram i Ätanke, med fokus pÄ social struktur, informationsteknologi och tanke-modeller. Slutsatser: I vÄr studie visar vi att ett förÀndrat ledarskap, IPC (Information Process Change) och tillÀmpning av dialog Àr faktorer som kan underlÀtta ut-vecklingen av e-förvaltning..

FastighetsmÀklarens kundmöte med den sÀljande kunden : - En fallstudie av MÀklarhuset

Kommunikation, kompetens, förtroende och engagemang Àr alla viktiga faktorer förfastighetsmÀklaren som pÄverkar kundmötet. FastighetsmÀklaren ska arbeta aktivt medvariablerna för att fÄ vetskap om och tillfredsstÀlla den sÀljande kundens önskemÄl. Ennoggrant utförd behovsanalys av kunden tillsammans med ett individuellt anpassat kundmöteÀr faktorer som pÄverkar kundens tillfredsstÀllelse i positiv bemÀrkelse. Studien bevisar attvariablerna samverkar och pÄverkar antalet nöjda kunder inom fastighetsmÀklarbranschen..

HÀlsa pÄ lika villkor? : Vuxna med funktionshinder och deras upplevelser av fysisk aktivitet

Ur ett folkhÀlsoperspektiv har mÀnniskors levnadsvanor en central betydelse för hÀlsa och sjukdomsbörda. Personer med funktionshinder riskerar i större utstrÀckning att drabbas av försÀmrad hÀlsa och sjukdom Àn övrig befolkningen. Forskning visar dock att fysisk aktivitet förbÀttrar personer med funktionshinders möjlighet till en bÀttre hÀlsa.  Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka vilka möjliggörande och hindrande faktorer vuxna personer med funktionshinder upplever vid organiserad fysisk aktivitet. Datainsamling har skett med en kvalitativ metod i form av intervjuer. Personer med olika funktionshinder och erfarenheter intervjuades.

Fysisk aktivitet och depression hos Àldre

Depression hos Àldre Àr ett stort hÀlsoproblem som Àr vanligt förekommande sÄvÀl inom öppen som sluten hÀlso- och sjukvÄrd. Fysisk aktivitet Àr nödvÀndigt för att bevara ett gott aktivt Äldrande och genom förebyggande och frÀmjande insatser kan hÀlsovinster uppnÄs. Syftet med litteraturstudien var att                belysa relationen mellan fysisk aktivitet och depression hos Àldre. I litteraturstudien bearbetades 9 vetenskapliga artiklar som grund för resultatet. Efter analys av artiklarnas resultat kom vÀrdet av fysisk aktivitet och depression hos Àldre fram genom tvÄ olika kategorier, dels generella faktorer av betydelse för fysisk aktivitet hos Àldre med depression och dels specifika faktorer av betydelse för bibehÄllande av fysisk aktivitet hos Àldre med depression.

NÀtverkets, AffÀrsidéns och Timingens betydelse : En studie om Entreprenörskap

Syftet med denna studie Àr att identifiera hur faktorer sÄsom nÀtverket, affÀrsidén samt timingen Àr betydelsefulla inom entreprenörskap. Detta för att blivande entreprenörer, stödverksamheter samt entreprenörskapsforskare ska fÄ en mer rÀttvisande bild av entreprenörskapets faktorer. En kvalitativ undersökning har legat till grund för denna studie dÄ den har baserats utifrÄn primÀrdata i form av tolv intervjuer. Sedan har denna information analyserats utifrÄn nÀtverkets, affÀrsidéns samt timingens betydelse. Med hjÀlp av de slutsatser som har dragits har det utvecklats en matris som visar faktorernas betydelse till respektive entreprenör och dÀrmed Àr studien delvis kvantitativ.Blivande entreprenörer, stödverksamheter samt framtida forskning kring Àmnet entreprenörskap ska iaktta faktorerna (nÀtverket, affÀrsidén och timingen) istÀllet för att fokusera pÄ brister i personligheten. Dessa faktorer pÄverkar entreprenören i olika grad beroende pÄ vilket verksamhetsomrÄde denne tillhör.  .

Betydande omvÄrdnadsÄtgÀrder i vÄrd av patienter med hjÀrtsvikt

Syftet med denna litteraturstudie var att utifrÄn individens upplevelser av ÄterhÀmtning under och efter en psykos undersöka vilka faktorer som Àr betydelsefulla för den personliga ÄterhÀmtningen. Den frÄgestÀllning som författarna hade var: Vilka faktorer bidrar till den personliga ÄterhÀmtningen för mÀnniskor med psykosproblematik? Kvalitativa studier (n=12) som Àr sökta i databaserna PsycINFO, CINAHL och sökmotorn ELIN@dalarna ligger som grund för resultatet. Artiklarna söktes och valdes ut om de var relevanta gentemot syfte och frÄgestÀllning och granskades dÀrefter med hjÀlp av en granskningsmall. Resultatet visade att upplevelser under ÄterhÀmtningsprocessen Àr olika för varje individ, och det finns ett flertal faktorer som Àr betydelsefulla för den personliga ÄterhÀmtningen.

IT-relaterat sÀkerhetsarbete pÄ svenska universitet: en fallstudie över LTU

Avsikten med denna uppsats Àr att undersöka hur svenska universitet hanterar IT-sÀkerhet samt huruvida detta Àr en problemmiljö med sÀregna faktorer som mÄste tas hÀnsyn till. Vi utreder hur LuleÄ Tekniska Universitet jobbar genom samtal med ansvariga samt genomgÄng av dokumentation över rÄdande IT-projekt som vÀntas avslutas Är 2006. Rapporten leder fram till att vi identifierar nÄgra specifika faktorer som försvÄrar arbetet med att analysera och ta fram ett sÀkert system som skall skydda den öppna verksamheten. Vidare sÄ fÄr lÀsaren en inblick i hur LTU har valt att se pÄ sÀkerhet och deras vision och mÄl för framtiden redovisas. För att uppnÄ god sÀkerhet inom LTU sÄ mÄste det finnas en förstÄelse mellan utvecklare och anvÀndare.

Arbetsrelaterad stress hos sjuksköterskor / Work related stress among nurses

Syfte: Syftet med denna studie var att belysa arbetsmiljöfaktorer som pÄverkar stress och stresshantering hos sjuksköterskor pÄ arbetsplatsen. Metod: Denna litteraturöversikt innefattar 18 studier av bÄde kvalitativ och kvantitativ ansats som söktes via databasen Wiley InterScience och dÀrefter granskades och analyserades. Resultat: Tre teman konstaterades som berörde; organisatoriska, psykosociala och professionsrelaterade faktorer som bidrog till arbetsrelaterad stress. Av de organisatoriska faktorerna var löneaspekten, inadekvat organisationsuppbyggnad och inadekvat personalbemanning av stor betydelse för den arbetsrelaterade stressen. Psykosociala miljöfaktorer som bristande möjlighet till konsultation och stöd frÄn arbetskollegor och höga arbetskrav var faktorer som genererade stress pÄ arbetsplatsen.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->