Sök:

Sökresultat:

14493 Uppsatser om Stöd och stressreducerande faktorer - Sida 19 av 967

Effekter av en downsizing : Vilka faktorer kan pÄverka

Hur pÄverkas de som fÄr behÄlla sin anstÀllning vid en personalneddragning, downsizing? Ser de sig som vinnare och bildar ett högmotiverat team som med entusiasm gÄr in för att sÀkra organisationens överlevnad, eller Àr det istÀllet tvÀrtom, att de som blir kvar pÄverkas sÄ negativt att de förlorar sin organisationscommitment och börjar fundera pÄ att söka sig ifrÄn organisationen? Den tidiga forskningen Àgnades Ät dem som fick lÀmna sin anstÀllning vid en downsizing. Under de senaste decennierna har intresset Àven riktats mot dem som överlever d.v.s. de som fÄr behÄlla sin anstÀllning vid en downsizing. Forskningen har identifierat ett antal faktorer som kan sÀttas i samband med effekterna av en downsizing.

Internredovisning i nio smÄföretag - behov, utformning och begrÀnsande faktorer

Syftet med vÄr magisteruppsats Àr att ta reda pÄ hur nÄgra mindre företag i olika branscher har uppfyllt sina informationsbehov för den interna styrningen samt att undersöka vilka faktorer som begrÀnsar företagens utformning av redovisning för intern styrning. Samtliga företag vi har studerat har nÄgon form av internredovisning, Àven om den inte alltid Àr sÄ formaliserad. Endast de tvÄ företag som har den mest utvecklade internredovisningen Àr sjÀlva missnöjda med hur de uppfyller sina informationsbehov. De begrÀnsande faktorer vi har identifierat Àr kostnad, tid, verktyg, intresse, tradition, kunskap, nytta, tillvÀxtambitioner och rÄdgivning. Bristande kunskap verkar dock vara den bakomliggande orsaken till samtliga..

Faktorer hos sjuksköterskan som pÄverkar patientens förtroende och trygghetskÀnsla: En intervjustudie

FAKTORER HOS SJUKSKÖTERSKAN SOM PÅVERKAR PATIENTENS FÖRTROENDE OCH TRYGGHETSKÄNSLA En intervjustudie Caroline Fransson Sara Persson Fransson, C & Persson, S. Faktorer hos sjuksköterskan som pĂ„verkar patientens förtroende och trygghetskĂ€nsla. En intervjustudie. Examensarbete i omvĂ„rdnad 10 poĂ€ng. Malmö högskola: HĂ€lsa och SamhĂ€lle, UtbildningsomrĂ„de omvĂ„rdnad, 2005. Syftet: Syftet med denna studie var att belysa vilka faktorer (inre och yttre) hos sjuksköterskan som pĂ„verkar patientens förtroende och trygghetskĂ€nsla i omvĂ„rdnaden.

Vad krÀvs för att ta sig ur ett missbruk av alkohol och droger?

Forskning har visat att det Àr flera faktorer som har betydelse nÀr en person vill förÀndra sitt liv och avbryta ett missbruk av alkohol och droger, dels faktorer i personens omgivning dels hos individen sjÀlv. Syftet med denna studie var att finna de faktorer i privata livet eller behandling som fÄr en person att vilja lÀmnaett missbruk av alkohol och droger, samt belysa hur en sÄdan process ser ut.Undersökningen baseras pÄ tre intervjuer. Det insamlade materialet tolkades och jÀmfördes med tidigare forskning. Resultatet i studien visar att negativa konsekvenser tillsammans med att man som missbrukare har nÄtt en personlig botten Àr viktiga faktorer för att komma till beslut och vilja lÀmna ett missbruk.Relationer, dvs. stödet frÄn betydelsefulla personer i nÀtverket Àr en annan betydelsefull faktor för att kunna bryta upp frÄn missbruket, samt att flytta frÄn hemstaden och bryta med gamla vÀnner.

Den osynliga smÀrtan : Sjuksköterskans smÀrtbedömning av patienter med lÄngvarig smÀrta

Problem: Trots den kunskap som idag finns om smÀrtbe-dömningens betydelse för en adekvat smÀrtbehandling kvar-stÄr pÄ mÄnga sjukhus problem med smÀrtbedömning av pa-tienter med lÄngvarig smÀrta. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa faktorer som inverkar pÄ sjuksköterskans smÀrtbedömning av patienter med lÄngvarig smÀrta. Metod: Studien var en litteraturstudie, 14 artiklar (10 kvanti-tativa och 4 kvalitativa) som motsvarade litteraturstudiens syfte granskades och analyserades. Resultat: Resultatet utföll i tvÄ kategorier: sjuksköterskans kunskap, kommunikation och attityd samt patientens upple-velser och uttryck av lÄngvarig smÀrta. Att tro pÄ patientens upplevelse och uttryck av smÀrta var en av de viktigaste tyngdpunkterna i smÀrtbedömningen av patienter med lÄng-varig smÀrta.

Utveckling av mobilapplikationer till Smartphone - Faktorer som pÄverkar organisationer i utvecklingsprocessen

Studien utforskar vilka faktorer som pÄverkar organisationer i utvecklandet av enmobilapplikation för Smartphone. Syftet har varit att kunna bidra med kunskaper som gördet möjligt för organisationer att i framtiden effektivisera och förbÀttrautvecklingsprocessen av mobilapplikationer. Studien Àr genomförd som en kvalitativ,induktiv och normativ studie med aktionsforskning som forskningsmetod. Relevantlitteratur har Àven studerats och studien har genomförts under ett utvecklingsprojekt av enmobilapplikation hos företaget Jula AB. FrÄgestÀllningen som studien behandlade varvilka bakomliggande faktorer Àr det som styr utvecklingen av en mobilapplikation?Slutsatserna som drogs var att organisationens instÀllning till IT/IS samverkar med dessgenerella strategi och pÄverkar valet av funktionaliteten i mobilapplikationen.

Faktorer som pÄverkar upplevelsen av hÀlsa för patienter med invandrarbakgrund i Sverige : En litteraturöversikt

BAKGRUND: Antal invandrare i Sverige har ökat stÀndigt varje Är. Sjuksköterskan behöver ofta vÄrda invandrarpatienter i dagens mÄngkulturella samhÀlle. En litteraturöversikt av empiriskt studier avseende invandrarpatienters upplevelser genomfördes för att skaffa djupare förstÄelse för hur invandrarpatienter upplever sin hÀlsa.SYFTE: Syftet Àr att utifrÄn ett patientperspektiv beskriva faktorer som pÄverkar upplevelsen av hÀlsa för patienter med invandrarbakgrund i Sverige.METOD: En litteraturöversikt med kvalitativ ansats anvÀndes i studien. Sedan analyserades de valda artiklarna enligt Fribergs analysmodell. Författarna sökte likheter respektive skillnader i artikelresultaten för att utgöra resultatet i studien med tema och subtema.RESULTAT: Analysen av tio empiriska studier visar att invandrare i Sverige upplevde sÀmre hÀlsa efter migrationen.

FASTIGHETSBOLAGS BESLUTSFAKTORER VID FÖRVÄRV AV AVKASTNINGSFASTIGHETER

Uppsatsen behandlar fastighetsbolags olika pÄverkande faktorer för fastighetsförvÀrv. Den granskar Àven skillnader i olika företag baserat pÄ dess affÀrsmÀssiga förutsÀttningar. Uppsatsen visar olika sÀtt att vÀrdera fastigheter, bÄde med hjÀlp av ekonomiska kalkyler och andra pÄverkande faktorer sÄsom geografisk placering och utvecklingsmöjligheter..

Revisorns position och identitet

Inledning: Vilken position en revisor innehar kan bero pÄ ett flertal faktorer. Bland annat styrs revisorns position av revisionsbyrÄns krav och demografi. Revisorns identitet Àr ocksÄ nÄgot som kan pÄverkas av en rad olika faktorer, vilka skapar incitament för att revisorn identifierar sig med revisionsbyrÄn, klientföretaget eller professionen. DÄ det Àven har visat sig att relationer inom revisionsbyrÄn, klientföretaget eller professionen kan pÄverka revisorns position, Àr det dÄ möjligt att det finns en samvariation mellan revisorns identitet och position? Problemformulering: Vilka faktorer pÄverkar revisorns position och identitet? Hur samvarierar revisorns identitet och uppnÄdda position? Syfte Syftet med denna uppsats Àr att förklara vilka faktorer som pÄverkar revisorns position och dess identitet samt hur revisorns identitet och position samvarierar.

Drivkrafter för motivation i en gymnasieskola / The Driving Forces of Motivation in a Secondary School

Syftet med följande arbete Ă€r att undersöka vilka faktorer som motiverar gymnasielever i ÅK 1-3 att studera och lĂ€ra sig mer. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om motivation och motivationsteorier. Med hjĂ€lp av en enkĂ€tundersökning ville jag se: 1. Vilka faktorer motiverar elever att lĂ€ra sig? 2. Vilka motivationsfaktorer kan pĂ„verkas av lĂ€rare och vilka ligger utanför lĂ€rares pĂ„verkan? Sammanfattningsvis pekar resultaten pĂ„ att eleverna motiveras av olika faktorer som samspelar med varandra.

Faktorer som har betydelse för telefonsjuksköterskans triage och rÄdgivning

SjukvÄrdsrÄdgivningen via telefon Àr vÀl förankrat hos Sveriges befolkning dÄ det varje Är rings mÄnga samtal dit. Avsaknaden av visuell kontakt och den begrÀnsade tillgÄngen till problemet gör att triage och rÄdgivning försvÄras. Telefonsjuksköterskan kan inte ta del av den icke verbala kommunikationen sÄsom exempelvis ansiktsuttryck, kroppshÄllning eller sjukdomstecken pÄ kroppen. Syftet med denna litteraturstudie var att belysa faktorer som har betydelse för telefonsjuksköterskans triage och rÄdgivning i kontakt med den vÄrdsökande. I litteraturstudien som grund för resultatet har metoden varit att granska fjorton artiklar med kvalitativ ansats ur ett sjuksköterskeperspektiv.

Faktorer av betydelse för att uppnÄ god munhygien vid behandling av patienter med parodontit - en enkÀtundersökning bland tandhygienister pÄ specialistkliniker för parodontologiFactors of importance to achieve a good level of oral hygiene in patientŽs sub

En enkÀtundersökning sÀndes ut till tandhygienister (n=79), som arbetade pÄ samtliga Specialistkliniker för Parodontologi i Sverige under maj mÄnad 2005. Syftet var att undersöka vilka faktorer som ansÄgs vara av betydelse för att uppnÄ goda och bestÄende resultat av munhygieninstruktioner hos patienter som behandlas för parodontit, samt vilka faktorer man ansÄg försÀmrade möjligheten att uppnÄ framgÄngsrika resultat. Följande faktorer undersöktes; patientfaktorer, instruktionsmetoder, hjÀlpmedel vid munhygien och vÄrdmiljö. Resultatet visade att stressituationer hos patienten och Äterbud till bokade behandlingar var betydande faktorer som försvÄrade goda och framgÄngsrika resultat för att uppnÄ god munhygien. Extremt viktig faktor ansÄgs tandhÀlsoinformation vara, speciellt personlig sÄdan, dÀr tandhygienistens engagemang och Àven vÄrdmiljön spelade stor roll.

Riksrevisionen vs. Sida

Med hÀnvisning till hur fine dining restauranger i Sverige idag lÀggs ned alternativt byter koncept föreföll det relevant att undersöka vilka betydelsefulla faktorer som avgör huruvida ett fine dining koncept blir konkurrenskraftigt. Med hÀnvisning till detta formulerades syftet att identifiera betydelsefulla faktorer som bidrar till ett konkurrenskraftigt fine dining koncept. Med kvalitativ ansats och ett induktivt förhÄllningssÀtt har vi undersökt detta problem med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer. Studien har under hela processen utgÄtt frÄn FAMMs fem aspekter, rummet, mötet, produkten, atmosfÀren samt styrsystemet och modellen har anvÀnts för att analysera insamlad empiri samt strukturera resultatet. Studien har pÄvisat flertalet faktorer som bidrar till ett konkurrenskraftigt fine dining koncept.

Psykologiska faktorers betydelse vid smÀrta och smÀrtbehandling

SmÀrta Àr en obehaglig, subjektiv och individuell upplevelse som kan indelas i akut- och lÄngvarig smÀrta beroende pÄ dess tidsaspekt. En akut smÀrta kan övergÄ till lÄngvarig smÀrta vilket minskar patientens livskvalitet och ökar den samhÀllsekonomiska kostnaden. Sjuksköterskan har en viktig funktion i att lindra patientens smÀrta dÄ bedömning och behandling av smÀrta Àr en av sjuksköterskans huvuduppgifter. Trots att smÀrtforskningen har utvecklats anses smÀrtbehandlingen fortfarande vara otillrÀcklig. DÀrför Àr det relevant att belysa de faktorer som pÄverkar smÀrta och ökar möjligheten till en god smÀrtbehandling.

Faktorer av betydelse för kommunikation vid röntgenundersökningar

Abstrakt Bakgrund: En god kommunikation ligger till grund för en god omvÄrdnad. Kommunikation Àr kommunikation först nÀr den Àr ömsesidig, det vill sÀga att kommunikation sker gemensamt och gÄr i bÄda riktningar. Patienters upplevelser av högteknologisk vÄrd hÄller generellt lÄg kvalitet. Problemet uppstÄr vid bristfÀllig kommunikation mellan vÄrdare och patient. Röntgensjuksköterskan som till större del jobbar med korta patientmöten mÄste vara kunnig och effektiv i sin kommunikation med patienten.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->