Sök:

Lärarens användning av IKT i klassrummet

En kvalitativ studie om lärares användning och kompetens inom IKT


Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare använder sig utav IKT för elevernas lärande samt vilken kompetensutveckling inom IKT de får från sin arbetsplats. Två teorier tillämpas i studien, det sociokulturella perspektivet och TPACK modellen. För att besvara frågeställningarna har en kvalitativ metod i form av intervjuer genomförts. Resultatet visar att det finns en variation i hur lärare använder sig utav IKT för elevernas lärande, bland annat användes IKT i form av presentation och för informationssökning. Vidare visar resultatet att lärare generellt får kompetensutveckling inom IKT men att den ges på olika sätt och ibland utanför arbetstiden. Lärarna ansåg även att mer kompetensutveckling behövs för att de ska känna sig helt trygga med IKT samt kunna använda det på mest effektiva sätt. Den tidigare forskningen som använts i denna studie visar på att lärare både i Sverige och andra länder har liknande åsikter och erfarenheter av IKT, som de intervjuade lärarna har. 

Författare

Raheb Muftee Armin Crnovrsanin

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..