
Sökresultat:
1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 38 av 130
Elevers samarbetslÀrande vid datorn
Denna studie beskriver elevernas samarbetslÀrande vid datorn dÄ Tragetons arbetssÀtt anvÀnds dvs. flicka och pojke samarbetar parvis under skriv- och lÀsinlÀrningsundervisningen med datorn som verktyg. Studien bygger pÄ en förstudie i form av en deltagarobservation samt halvstrukturerade intervjuer och bilddokumentationer. Urvalet i vÄr undersökning bestod av elever i Är 1 som undervisas med Tragetons arbetssÀtt. Resultatet av undersökningen visade att det förekom samarbetslÀrande i detta arbetssÀtt och att dialogen med sprÄkanalyser hade en vÀldigt betydelsefull inverkan kring skrivandet nÀr eleverna samverkade vid datorn.
LitteraturlÀsning och recensionsskrivande - En studie om variationen av elevers uppfattningar samt uppgiftens lÀrandepotential
Den hÀr uppsatsen handlar om elever i skolÄr 8 och 9, samt elever pÄ gymnasiet. Fokus Àr pÄ deras lÀrande, deras tankar och sprÄk i uppgiften litteraturlÀsning och recensionsskrivande. I skolan arbetar elever ofta med att lÀsa litteratur samt skriva recensioner, dÀrför Àr det intressant att utröna vilken lÀrandepotentialen kan vara i denna uppgift. Till vÄr hjÀlp har vi tagit en kvalitativ textanalys i ljuset av den fenomenografiska ansatsen för att kunna se den variation av uppfattningar som finns. I studien har vi analyserat 38 bokrecensioner av elever i skolÄr 8 och 9 samt gymnasiet.
IUP i grundskolan - ett lÀrarperspektiv
FrÄn och med vÄren 2006, ska alla elever i grundskolan ha en individuell utvecklingsplan som hjÀlper dem framÄt i strÀvan att uppnÄ mÄlen. Syftet med det hÀr arbetet, Àr att ta reda pÄ hur lÀrarna sjÀlva tror att deras funktion och roll i klassrummet kommer att förÀndras genom införandet av den individuella utvecklingsplanen, IUP, i grundskolan. För att ta reda pÄ det genomför jag intervjuer med sex lÀrare i grundskolan, frÄn förskoleklass till Ärskurs fem. Resultatet visar att det i stort finns en positiv attityd kring införandet av IUP, och att lÀrarna pÄ sikt hoppas att det ska bli ett redskap och hjÀlpmedel för dem i deras yrkesutövande. Men lÀrarna Àr ocksÄ medvetna om, och lite oroliga för, att införandet av IUP kommer att krÀva mycket arbete och tid för att bli en naturlig del av skolans verksamhet.
SprÄkstimulering i en mÄngkulturell förskola
FlersprÄkiga barn i en förskolegrupp kan vara stor utmaning för lÀrare vars uppdrag bland annat Àr att stödja och stimulera barnets sprÄkutveckling i det svenska sprÄket. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lÀrare arbetar med flersprÄkiga barn i dagens förskola för att stimulera deras inlÀrning och sprÄkutveckling. Vi undersökte ocksÄ skillnaden i val av arbetssÀtt beroende pÄ lÀrarens utbildning och dÀrför intervjuade vi Àven lÀrare som har svenska som andrasprÄk i utbildningen. Genom att vara med och observera nÄgra lÀrarledda undervisningstillfÀllen i tvÄ förskoleklasser hoppades vi pÄ att se en variation av olika arbetssÀtt som lÀrare anvÀnder sig av för att sedan under intervjun kunna diskutera dessa val. Slutsatsen vi kom fram till Àr att det inte finns ett enda arbetssÀtt som Àr sprÄkutvecklande utan att en blandning gynnar sprÄkutvecklingen bÀst.
Barnmorskor 1897 : En undersökning av barnmorskornas livs- och arbetsvillkor i Falu provinsiallÀkardistrikt
Syftet med denna uppsats har varit att klargöra livs- och arbetsförhÄllandena för barnmorskorna i Falu provinsiallÀkardistrikt under senare delen av 1800-talet. Det finns forskning som menar att landsortsbarnmorskorna frÄn förra sekelskiftet och bakÄt oftast var gifta och/eller hade egna barn, och denna slutsats har inspirerat till föreliggande arbete. Med utgÄngspunkt i samtliga distriktsbarnmorskors civilstÄnd, ev. moderskap, Älder och ursprung Är 1897, har sedan ett mindre antal valts ut för en djupare granskning. Undersökningen har alltsÄ varit tudelad.
Uttagsbeskattning och etableringsfrihet : StÄr den svenska lagstiftningen om uttagsbeskattning av bolag enligt 22:5 p. 2 IL i strid med Eu-rÀttens krav pÄ etableringsfrihet?
För mĂ„nga Ă€r arbetet den mest centrala delen ilivet dĂ€r de flesta av dygnets vakna timmar spenderas. Studiens syfte var attundersöka yrkesstolthet och identifikation med arbetet. Enligt KASAM- teorin, kĂ€nslaav sammanhang, Ă€r meningsfullhet en viktig komponent för individens yrkesstolthet.Ă
tta individuella kvalitativa intervjuer genomfördes med Ätta deltagare iÄldrarna 40 till 65 Är med varierande yrken. Ett heterogent urval anvÀndes föratt fÄ en sÄ stor variation som möjligt. Resultaten visade att den viktigastekomponenten för yrkesstolthet var upplevelsen av att fÄ göra gott i mötet medandra mÀnniskor samt att arbetet kÀnns meningsfullt.
En learning study i matematik om ekvivalens
Syftet med denna studie var att beskriva skillnaderna i sÀttet som lÀrandets innehÄll behandlas i matematik under tvÄ lektioner i Ärskurs 4 om ekvivalens, samt titta pÄ om det intentionella lÀrandeobjektet var förenligt med det iscensatta lÀrandeobjektet. Studien kommer Àven att titta pÄ ifall eleverna lÀrde det som var intentionen med lektionen samt vilken invarians och variation som skapas under lektionen. För att besvara dessa frÄgor anvÀnds learning study som en forskningsmetod i denna studie. Studien visar att grupp 1 inte erbjöds lika goda förutsÀttningar att erfara det som var intentionen med lektionen som grupp 2 gjorde. Resultatet visar ocksÄ att skillnaderna var vÀldigt smÄ mellan de bÄda grupperna, men att grupp 1 i stort sett endast hade förbÀttrat sig pÄ uppgiften de undervisades om under lektionen.
VÀnsterhandsteknik för klassisk gitarr
In this examination paper I?m using the qualitative method: phenomenographic analysis to present twenty educated and working pre-school teachers opinions about being outdoors in Swedish pre-school. The purpose is to describe the variation between different pre-school teachers? opinions, not to focus on wrong or right. Â Â The paper starts with a review over the opinions presented by the literature on the subject.
Att uttrycka karaktÀr med rörelsekaraktÀristika : En studie i att förenkla variation i karaktÀrsanimering med hjÀlp av Rudolf Laban
KĂ€nslan och trovĂ€rdigheten en animerad karaktĂ€r i film eller spel förmedlar Ă€r viktig för ett bra resultat. Denna kĂ€nsla och trovĂ€rdighet Ă€r dock nĂ„got som Ă€r svĂ„rt att nĂ„ fram till. Med hjĂ€lp av teorier frĂ„n en koreograf och dansteoretiker vid namn Rudolf Laban undersöker detta arbete om det gĂ„r att lĂ€ttare hitta fram till en bra karaktĂ€r. Ă
tta gÄngcykler har skapats utifrÄn Labans Ätta rörelsekaraktÀristika,  alla gestaltade med samma figur. Dessa gÄngcykler har sedan anvÀnts för att besvara frÄgestÀllningen om det med en neutral figur gÄr att visa pÄ karaktÀr, endast genom rörelser.
Optimering av materialkostnad för en bygelmagnet
Ett examensarbete bestÄende av utformningen av en lÄg- och mellanstadieskola pÄ en tomt i Arninge, TÀby. Projektet Àr realistiskt, hÀr skall det byggas en skola och jag har utgÄtt frÄn det program jag har fÄtt av TÀby Kommun. Mitt arbete har handlat om att skapa en skola utifrÄn de behov som skapats av den moderna pedagogiken men ocksÄ med utgÄngspunkt frÄn mina egna minnen och kÀnslor kring de första skolÄren. Skolan Àr indelad i olika avdelningar som kan sÀttas samman tvÄ och tvÄ, vilket Àr anpassat efter just dagens behov som skapats av den moderna skolan. De lokaler som anvÀnds av alla elever i skolan finns separat, av samma skÀl.
Utveckling av Gamezone för butik
Rapporten behandlar ett examensarbete inom integrerad produktutveckling vid Högskolan i Skövde. Projektet Àr gjort i samarbete med butiksinredningsföretaget Expedit retail solutions i Jönköping. Projektets syfte Àr att utveckla framtidens Gamezone, en enhet dÀr kunder kan testa TV-spel i en butik med fokus pÄ spelupplevelsen.Projektet inleddes med en förstudie innehÄllande marknadsundersökning, befintliga produkter och andra lösningar, ny teknik, ergonomiska aspekter samt framtiden för TV-spelandet. DÀrefter startade idégenereringsprocessen. För att fÄ fram en stor variation av förslag anvÀndes flera olika kreativa metoder.
Elevers förstÄelse av likhetstecknet
Syftet med denna undersökning var att undersöka elevers förstÄelse för likhetstecknets
betydelse i skolÄr 3. I undersökningen anvÀnder vi oss utav ett test för att se hur eleverna
uppfattar likhetstecknet nÀr de löser matematiska utsagor skriftligt som involverar
likhetstecknet. Vidare kategoriserades eleverna utifrÄn deras förstÄelse för likhetstecknet
för att sedan se om de intervjuade eleverna bearbetar och angriper en matematisk utsaga
som involverar likhetstecknet pÄ ett sÀtt som stÀmde överens med vad det skriftliga
resultatet visade. VÄr undersökning visar att majoriteten av elever i denna klass har en
operationell förstÄelse för likhetstecknet vid skriftlig behandling men beskriver det muntligt
som om de hade en relationell förstÄelse. Det kan bero pÄ att pedagogers framstÀllning
beskriver symbolen som en relation mellan tal ?det skall vara lika mycket pÄ varje sida?
men anvÀnder likhetstecknet operativt t.ex.
SkriftsprÄksutveckling i förskoleklass
VÄrt syfte Àr att beskriva och analysera pedagogernas uppfattningar om vilka arbetssÀtt och metoder som Àr viktiga för att stimulera barns skriftsprÄksutveckling i förskoleklass. I vÄr bakgrund belyser vi vad styrdokument och forskning sÀger om det utvalda Àmnet, skriftsprÄksutveckling. Vi valde att genomföra en kvalitativ intervjustudie dÀr frÄgorna var förutbestÀmda men dÀr det fanns utrymme för följdfrÄgor. Vi intervjuade tvÄ pedagoger som arbetar i tvÄ olika förskoleklasser. Resultatet visade att de olika pedagogerna hade samma grundsyn vad det gÀller barnens skriftsprÄksutveckling i förskoleklass.
RÄdet, kommissionen och den svenska sysselsÀttningpolitiken.
The aim of this paper is to see if Sweden has implemented the recommendations and taken notice of the guidelines for employment that the Commission and Council set up every year and from this see the role of the Commission and Council for the national employment politics. The years that I focused on in the paper are year 2000- 2004. The method that is used is a case study research that is exploratory and explanatory. The theoretical starting points are theories about delegation, cooperation and a variation of control and autonomy. This is recognized in the Principal- Agent theory and the Principal- Supervisor-Agent model.
Cytologiska bedömningens pÄverkan pÄ analysen av bronkoalveolÀrt lavage (BAL) samt förhÄllandet mellan andelen mastceller och proinflammatoriska cytokinmediatorer i BAL hos hÀst :
Inflammatory airway disease (IAD) is a respiratory disorder that most commonly affects young horses performing at a high level. The clinical signs are often mild but the disorder can cause a marked decrease in performance to a point where the horse has to be taken of training and competing. The aetiology underlying IAD is not yet fully understood. One current theory is that a type I-hypersensitivity reaction due to allergens in the environment is the cause in some horses. The most reliable diagnostic method is a bronchoalveolar lavage (BAL) since it reflects the inflammatory status in the most distal parts of the lungs, which are affected in IAD.