Sök:

Arbetstillfredsställelse bland säljare på ett detaljhandelsföretag


Syftet med denna uppsats var att undersöka arbetstillfredsställelsen bland säljare på ett detaljhandelsföretag. Undersökningen utgick ifrån vad i arbetet som gör att säljarna trivs och vad som minskar arbetstillfredsställelsen. Vidare undersöktes avdelningschefernas synpunkter på arbetstillfredsställelsen hos säljare och huruvida säljarnas motivationsbehov tillgodoses på arbetsplatsen. Den teoretiska utgångspunkten för den kvantitativa studien var Herzberg's tvåfaktorteori (1993) och Hackman & Oldhams Job characteristics model (1980). Dessa teorier låg till grund för två enkäter, en till säljare och en till avdelningschefer. Maslow's behovshierarki (1987) har även använts för att tydligare beskriva motivationsbehovet. Resultaten visar att variation, ansvar och relationen med kollegor, överordnade och kunder bidrog till ökad arbetstillfredsställelse. Det som främst minskade upplevelsen av arbetstillfredsställelse hos säljarna var lönen, den fysiska arbetsmiljön och överbelastning i form av till exempel stress, för stor arbetsmängd och brist på personal. För att säljarnas motivationsbehov bättre ska tillgodoses bör möjligheterna till utveckling ökas på företaget.

Författare

Ulrika Hedberg

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..