Sök:

Elevers samarbetslärande vid datorn


Denna studie beskriver elevernas samarbetslärande vid datorn då Tragetons arbetssätt används dvs. flicka och pojke samarbetar parvis under skriv- och läsinlärningsundervisningen med datorn som verktyg. Studien bygger på en förstudie i form av en deltagarobservation samt halvstrukturerade intervjuer och bilddokumentationer. Urvalet i vår undersökning bestod av elever i år 1 som undervisas med Tragetons arbetssätt. Resultatet av undersökningen visade att det förekom samarbetslärande i detta arbetssätt och att dialogen med språkanalyser hade en väldigt betydelsefull inverkan kring skrivandet när eleverna samverkade vid datorn. Det visade sig också att eleverna hade olika strategier för att samverka vid datorn vilket medförde att bland annat kommunikationsmängden eleverna emellan varierade. Vi kunde även finna en variation kring hur mycket hjälp eleverna behövde med skrivandet av sin kamrat vid datorn och att detta kan ha sin förklaring kring elevers utveckling kring avkodning och läsförståelse. Studien visar att eleverna ges möjlighet att lära av varandra när de samverkar vid datorn.

Författare

Malin Nilsson Sara Öberg

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..