
Sökresultat:
1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 30 av 130
Dagens undervisning i tyska
Dagens undervisning i tyska
Today?s teaching in German
Arbetet syftar till att lÀgga fram en bild om hur dagens undervisning i tyska brukar ske pÄ ett antal grund- och gymnasieskolor. Med hjÀlp av den aktuella forskningen i litteraturen samt nÄgra intervjuer med lÀrare i tyska ska bilden huvudsakligen belysa lÀrarens arbetssÀtt och strÀvande att ge en meningsfull sprÄkundervisning för alla elever. Dessutom ska bilden belysa det som anses vara svÄrast med tyskan hos elever samt vilket stöd som brukar ges till elever i behov av sÀrskilt stör för att de ska kunna utveckla sitt sprÄk.
En annan frÄga som ska belysas Àr sprÄkinlÀrning hos elever med annat modersmÄl Àn svenska1 nÀr det gÀller tyska. Alla dessa aspekter ska tas upp och jÀmföras med den existerande forskningen i dem relevanta litteraturen.
Efter en litteraturgenomgÄng som har presenterat aktuell forskning kring Àmnet för arbetet, har genomförts sex intervjuer med lÀrare i tyska som undervisar pÄ bÄde grund- och gymnasieskolor.
FörbÀttrad produktionsplanering vid lÄg volym och hög variation: En fallstudie vid Metso Paper Sweden AB i Sundsvall
Företag vÀrlden över har valt att implementera produktionsfilosofin Lean och de förknippade verktygen. Flertalet av verktygen Àr utformade för att uppnÄ en hög kontroll av produktionsflöden och en detaljerad pÄlitlig produktionsplanering. Verktygen har dock en utvecklingsgrund frÄn den repetitiva produktionen, dÀr höga volymer produceras av samma produkt med liten variation i bearbetningsprocesser. Det har lett till att dessa inte Àr beprövade för en mer variationsrik produktion, likt den i de flexibla funktionella verkstÀderna. Vidare har det visats att just denna flexibla produktionstyp ter sig vara den mest konkurrenskraftiga för högkostnadslÀnder gentemot lÄgkostnadslÀnder vilket följaktligen pÄvisat att den icke repetitiva lÄgvolymsproduktionen utgör allt mer av produktionen i högkostnadslÀnder.
RÀttshjÀlp och rÀttsskydd i familjerÀttsliga tvister
För mĂ„nga Ă€r arbetet den mest centrala delen ilivet dĂ€r de flesta av dygnets vakna timmar spenderas. Studiens syfte var attundersöka yrkesstolthet och identifikation med arbetet. Enligt KASAM- teorin, kĂ€nslaav sammanhang, Ă€r meningsfullhet en viktig komponent för individens yrkesstolthet.Ă
tta individuella kvalitativa intervjuer genomfördes med Ätta deltagare iÄldrarna 40 till 65 Är med varierande yrken. Ett heterogent urval anvÀndes föratt fÄ en sÄ stor variation som möjligt. Resultaten visade att den viktigastekomponenten för yrkesstolthet var upplevelsen av att fÄ göra gott i mötet medandra mÀnniskor samt att arbetet kÀnns meningsfullt.
Modellering av avloppspumpstationer : En modelloptimering och kÀnslighetsanalys av pumpstationer i Uppsala och VÀstervik
För att utreda Àrenden kopplade till brÀddning och kÀllaröversvÀmningar blir det allt vanligare att anvÀnda hydraulisk modellering. I hydrauliska modeller ingÄr flera olika bestÄndsdelar,bland annat ledningar, brunnar, brÀddavlopp och pumpstationer. Pumpstationer Àr en bestÄndsdel som Àr ganska komplex att beskriva i dessa modeller och att ta fram den relativt stora mÀngd indata som krÀvs för att beskriva modellparametrarna kan vara mycket tidskrÀvande. Genom att veta vilka modellparametrar i pumpstationer som har störst betydelse för modellberÀkningarna skulle mer vikt kunna lÀggas vid att beskriva dessa och dÀrmed skulle modelleringen kunna bli mer tidseffektiv och berÀkningsresultatet bli bÀttre kvalitetsmÀssigt. En modellparameter som tros vara av stor betydelse för modellberÀkningarna Àr pumpkapacitet.
Matematik i sÀrskolan : AnvÀndning av lÀrobok i sÀrskolan
Matematikundervisning Àr ofta likvÀrdig med enskilt arbete i lÀroboken. Ett ofta ensamt arbete dÀr det Àr boken som styr innehÄllet i lektionen. Matematikdelegationen skriver bland annat om att detta enskilda arbete Àr negativt och bör brytas. Man menar att genom att skapa variation ger man alla elever möjlighet att ta till sig undervisningen.I denna uppsats har vi valt att intervjua Ätta lÀrare som arbetar inom grundsÀrskolan, pÄ sÄvÀl lÄg- som mellan- och högstadium. Vi ville ta reda pÄ hur man ser pÄ lÀroboken om den Àr en viktig del i undervisningen och hur den anvÀnds.Resultatet visar pÄ att lÀroboken anvÀnds flitigt i undervisningen, inte minst som stöd nÀr lÀraren planerar, men ocksÄ som en idépÀrm att plocka tips ur.
Inverkan av juverhÀlsostatus pÄ variation i mjölkens sammansÀttning och innehÄll av utvalda inflammatoriska markörer
SAMMANFATTNINGMastit Àr den vanligaste och mest kostsamma sjukdomen hos mjölkkor. Enligt statistik frÄn Svensk Mjölk har cirka 65 % av alla kor i Sverige mastit nÄgon gÄng under en laktation. Subklinisk (utan mÀrkbara symtom) mastit utgör det största problemet. De Àr svÄra att upptÀcka dÄ Àven mjölken ser normal ut, vilket resulterar i att den hamnar i tanken och levereras till mejeriet. Mjölk frÄn kor med mastit har ett ökat celltal samt försÀmrad kvalitet och sammansÀttning vilket i slutÀndan medför sÀmre betalt för lantbrukaren.
Individanpassad undervisning : - Hur lÀrare arbetar utifrÄn elevers olika sÀtt att lÀra
Syftet med studien var att undersöka om och i sÄ fall hur lÀrare utformar och individanpassar sin undervisning efter elevers olika behov och förutsÀttningar. Dessutom studerades vilka kunskaper som existerar kring Àmnet, samt vad som finns skrivet i LÀroplan för det obligatoriska skolvÀsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94, Utbildningsdepartementet, 2006) angÄende detta. UtifrÄn semistrukturerade intervjuer med fem verksamma lÀrare samt observationer i klassrum kunde slutsatsen dras att samtliga medverkande ansÄg att individanpassad undervisning Àr nödvÀndigt för att kunna ta hÀnsyn till alla elevers olikheter och behov. Observationerna visade att samtliga lÀrare i olika hög grad lever upp till en individanpassad undervisning med varierande inslag. Dock genomför eleverna, trots variation i undervisningen, samma uppgifter men vid olika tillfÀllen..
Handlingsprogram mot krÀnkande behandling : Rektorns ansvar och handlingsprogrammens utformning
Vi har undersökt rektorns ansvar för framtagning, uppföljning och utvÀrdering av handlingsprogram mot krÀn-kande behandling samt variationen i handlingsprogrammens innehÄll och struktur. Vi har genomfört en telefon-intervjuenkÀt med rektorer frÄn Sveriges lÀn och en dokumentanalys av sex handlingsprogram. I vÄr undersök-ning har vi observerat att majoriteten av rektorerna Àr engagerade i att arbeta fram skolans handlingsprogram men att de i uppföljningen och utvÀrderingsarbetet inte Àr lika delaktiga. UtifrÄn litteratur samt vÄra undersök-ningar har vi Àven uppmÀrksammat en problematik kring hur skolorna tolkar begreppen krÀnkande behandling och mobbning, samt hur de rubricerar handlingsprogrammen. Vi ser dock inget samband mellan rubriksÀttning-en och innehÄllet i handlingsprogrammet.
Dold och avsiktlig variation - om hur innehÄllets behandling kan pÄverka elevers uppfattningar av representativ demokrati
Syftet med den hÀr studien Àr att belysa om och pÄ vilket sÀtt som en grupp mÀnniskor meddiagnos utmattningssyndrom/utmattningsdepression har fÄtt eller kommit i kontakt med studieochyrkesvÀgledning strax innan och en bit in i sin sjukskrivningsperiod. För att fÄ svar pÄ dettasÄ genomfördes sex intervjuer som en kvalitativ studie. Slutsatserna av studien bygger pÄanalysen av intervjuerna och pÄ olika vÀgledningsteorier samt pÄ tidigare forskning i de Àmnensom anknyter till studien. Resultaten visar att studie- och yrkesvÀgledning inte var nÄgot som dehÀr mÀnniskorna kommit i kontakt med i samband med sin sjukskrivningsperiod. Vad de dÀremot pÄvisade var ett stort behov av just de kunskaper och verktyg som studie- ochyrkesvÀgledare kan erbjuda.
Att undervisa i matematik : En komparativ studie angÄende pedagogiska metoder i Sverige och Kina
The Third International Assessment of Educational Progress (TIMMS) and the Programme for International Student Assessment (PISA) during the last decades regarding the results of mathematics teaching shows that China have a better performance than Sweden?s.Swedish teacher-guidelines focus on developing student?s individual interest and confidence for mathematics. In the Chinese teaching-guidelines for Mathematics Curriculum Standards, Ordninary Senior Secondary, the focus is given on: Elevate their mathematics literacy necessary for future citizenship and Development of citizenÂŽs qualities (s.3).Teachers are the primary factors that impact teaching and learning of mathematics. Two teachers from Sweden and two from China were interviewed and their methods were compared in my study. The aim of my study was to understand mathematics teaching in China and Sweden.
Förhöjt kundvÀrde i tjÀnsteprocesser : En studie av Scania Finans AB ur ett leanperspektiv
Leanproduction börjar i allt större utstrÀckning appliceras inom olika verksamheter. Filosofins fokus pÄ kundvÀrde samt dess skapade av effektiva och felförebyggande processer lockar mÀngder av aktörer inom olika sektorer av marknaden. DÄ kundvÀrde bör vara fokus för samtliga verksamheter och effektiva, kvalitetssÀkra processer Àr nÄgot att efterstrÀva bör filosofin lÀmpa sig inom fler omrÄden Àn just produktion. TjÀnsteverksamhet Àr ett marknadssegment dÀr kundvÀrde Àr sÀrskilt viktigt. DÄ mÄlet med tjÀnsteverksamhet vanligen Àr att skapa en bra service och pÄ sÄ sÀtt addera kundvÀrde bör leankonceptet framgÄngsrikt kunna appliceras inom verksamheten.
VÄr- eller höstputsning i frövall av timotejoch Àngssvingel
Gastric ulcer is a common disease among pigs in the whole world where an intensiveproduction occurs. It is mainly the upper region, the nonglandular region of the stomach thatis affected. Gastric ulceration is a disease with several risk factors. The factor that seems tohave the largest impact on the development of gastric ulceration is a small particle size of thefeed. The reported prevalence of gastric ulceration differs from 5 to 100 % and it is a largeherd-to-herd variation.
Utveckling och tillÀmpning av en GIS-baserad hydrologisk modell
A distributed hydrological rainfall-runoff model has been developed using a GIS integrated with a dynamic programming module (PCRaster). The model has been developed within the framework of the EU-project TWINBAS at IVL Swedish Environmental Research Institute, and is intended for use in WATSHMAN ? a tool for watershed management developed at IVL. The model simulates runoff from a catchment based on daily mean values of temperature and precipitation. The GIS input data consist of maps with soil type, land-use, lakes, rivers and a digital elevation model.
Utredning av Aktiv designprojektet vid RV40. Inriktning mot utveckling av objektiv kontrollmetod med avseende pÄ framtida funktion
This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.
Undersökning av samband mellan MCV och geotekniska parametrar. Analys utifrÄn fÀlt- och laboratorieförsök pÄ finkornig jord
This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.