Handlingsprogram mot kränkande behandling
Rektorns ansvar och handlingsprogrammens utformning
Insulting treatmentBullyingIntervention programmeThe principals responsibilityKränkande behandlingMobbningHandlingsprogramRektorns ansvar
Vi har undersökt rektorns ansvar för framtagning, uppföljning och utvärdering av handlingsprogram mot krän-kande behandling samt variationen i handlingsprogrammens innehåll och struktur. Vi har genomfört en telefon-intervjuenkät med rektorer från Sveriges län och en dokumentanalys av sex handlingsprogram. I vår undersök-ning har vi observerat att majoriteten av rektorerna är engagerade i att arbeta fram skolans handlingsprogram men att de i uppföljningen och utvärderingsarbetet inte är lika delaktiga. Utifrån litteratur samt våra undersök-ningar har vi även uppmärksammat en problematik kring hur skolorna tolkar begreppen kränkande behandling och mobbning, samt hur de rubricerar handlingsprogrammen. Vi ser dock inget samband mellan rubriksättning-en och innehållet i handlingsprogrammet. Undersökningsmaterialet visar en tydlig variation av vad skolorna tar upp i sina handlingsprogram.